1. Η ελάχιστη διάρκεια του προγράμματος που υποχρεούται να μεταδίδει ημερησίως ο υποψήφιος προς αδειοδότηση πάροχος περιεχομένου είναι η εξής ανά κατηγορία εμβέλειας, προγράμματος και περιεχομένου:
α) το σύνολο του εικοσιτετραώρου για τους εθνικής εμβέλειας παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου ,
β) τουλάχιστον δεκαοκτώ (18) ώρες για τους περιφερειακής εμβέλειας παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου,
γ) τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες για τους εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου ή μη ενημερωτικού προγράμματος.
Η κύρια γλώσσα μετάδοσης ή υποτιτλισμού είναι η ελληνική.
2. Το ελάχιστο περιεχόμενο του προγράμματος εθνικής εμβέλειας παρόχου περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, περιλαμβάνει:
α) καθημερινά τακτά πρωτότυπα δελτία ειδήσεων, συνολικής ημερήσιας διάρκειας μίας (1) τουλάχιστον ώρας,
β) εκπομπές λόγου, τέχνης, πολιτισμού και θεάτρου τουλάχιστον δέκα (10) ωρών μηνιαίως, καθώς και τουλάχιστον τέσσερις (4) από τις ακόλουθες κατηγορίες: εκπομπές ενημερωτικές, ποικίλης ύλης, ελαφράς ψυχαγωγίας (τηλεπαιχνίδια, θεάματα, εκδηλώσεις κλπ.), ελληνικές σειρές, ξένες σειρές, παιδικές εκπομπές, ντοκιμαντέρ, εκπομπές αθλητικού περιεχομένου, συνολικής μηνιαίας διάρκειας καθεμιάς εξ αυτών τουλάχιστον δέκα (10) ωρών,
γ) τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις των άρθρων 17 και 18 του π. δ. 109/2010 για την προώθηση των ευρωπαϊκών έργων.
3. Το ελάχιστο περιεχόμενο του προγράμματος περιφερειακής εμβέλειας παρόχου περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου πρέπει να περιλαμβάνει:
α. καθημερινά τακτά πρωτότυπα δελτία ειδήσεων ημερησίως, συνολικής ημερήσιας διάρκειας μίας (1) τουλάχιστον ώρας, εκ της οποίας ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) αφορά σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος, ισομερώς κατανεμημένο μεταξύ των νομών της περιφέρειας που καλύπτει ο πάροχος περιεχομένου,
β. τις αναφερόμενες στην περ. β΄ της παραγράφου 2 κατηγορίες εκπομπών, εκ των οποίων τουλάχιστον δέκα (10) ώρες εβδομαδιαίως αφορούν σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος ισομερώς κατανεμημένες μεταξύ των νομών της περιφέρειας που καλύπτει ο πάροχος περιεχομένου.
4. Το ελάχιστο περιεχόμενο του προγράμματος εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας παρόχου περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου ή μη ενημερωτικού προγράμματος, περιλαμβάνει θεματολογία του ειδικού προσανατολισμού του παρόχου περιεχομένου.
5. Η μετάδοση δελτίων ειδήσεων στη νοηματική γλώσσα, με ταυτόχρονη αναγραφή υποτίτλων, διάρκειας τουλάχιστον επτά (7) λεπτών της ώρας μεταξύ των ωρών 17.00 έως 23.00 είναι υποχρεωτική για τους παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος. Οι παρουσιαστές της ελληνικής νοηματικής γλώσσας επιλέγονται από τους παρόχους περιεχομένου μετά από πρόταση της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος. Οι παραπάνω ελάχιστες υποχρεώσεις δεν εμποδίζουν τους παρόχους περιεχομένου στην ανάληψη πρόσθετων πρωτοβουλιών προς εξυπηρέτηση των κωφών ατόμων.
6. Τουλάχιστον τέσσερις (4) ώρες την εβδομάδα από τις αναφερόμενες στην περ. β΄ της παραγράφου 2 κατηγορίες εκπομπών μεταδίδονται υποχρεωτικά με ταυτόχρονη αναγραφή υποτίτλων στην ελληνική γλώσσα από τους παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος. Οι πάροχοι περιεχόμενου μη ενημερωτικού προγράμματος υπόκεινται στην υποχρέωση μετάδοσης τηλεοπτικών προγραμμάτων με τρόπο που να εξασφαλίζει την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, κατά ποσοστό 3% τουλάχιστον του εβδομαδιαίου προγραμματισμού μεταδόσεών τους.
7. Με την προκήρυξη του Ε.Σ.Ρ. καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που υποχρεούνται να υποβάλουν οι υποψήφιοι προς απόδειξή των ανωτέρω ανά κατηγορία της αιτούμενης άδειας λειτουργίας, τα οποία περιλαμβάνουν κατ΄ ελάχιστο αναλυτικό ημερήσιο πρόγραμμα για χρονικό διάστημα ενός (1) μηνός πριν την υποβολή της αίτησης και σχετική βεβαίωση του νομίμου εκπροσώπου ότι το έντυπο ημερήσιο πρόγραμμα αποτυπώνει με ακρίβεια το οπτικοακουστικό υλικό όπως μεταδόθηκε κατά το ως άνω χρονικό διάστημα.
8. Σε περίπτωση που υποψήφιος προς αδειοδότηση δεν μεταδίδει τον, κατά τα ως άνω, οριζόμενο τηλεοπτικό πρόγραμμα , κατά τον χρόνο υποβολής της υποψηφιότητας του, υποχρεούται να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση με την οποία βεβαιώνει ότι, εντός χρονικού διαστήματος τριών (3) μηνών από τη χορήγηση της άδειας, θα μεταδίδει το κατά τις ανωτέρω διακρίσεις και προϋποθέσεις πρόγραμμα.
Θα πρέπει να προσδιοριστεί αυστηρά το περιεχόμενο των ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΥΓΕΙΑΣ και οποιαδήποτε μορφής ενημέρωση σχετικά με θέματα υγείας ώστε να συνάδει με την Ιατρική δεοντολογία ή οποία καταπατείται καθημερινά από τους παρουσιαστές των καναλιών αλλά και από του ίδιους τους καλεσμένους ιατρούς. Η όποια προβολή των ιατρικών θεμάτων και η παρουσία των ιατρών δεν εξυπηρετεί την ενημέρωση, αλλά την προβολή και την διαφήμισή των ιατρών. Και όλα αυτά χωρίς καμία παρέμβαση από το ΕΣΡ, το οποίο σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του οφείλει να ελέγχει το περιεχόμενο των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών προκειμένου α) να τηρούνται οι προβλεπόμενοι στο Σύνταγμα σκοποί της αντικειμενικής και με ίσους όρους μετάδοσης πληροφοριών και ειδήσεων και β) να εξασφαλίζει την ποιοτική στάθμη των προγραμμάτων, που επιβάλλει η κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης και η πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας, τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας και να απευθύνει προς δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, οδηγίες, συστάσεις ή ερωτήματα, γνωμοδοτεί σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων των οικείων νόμων και κανονιστικών πράξεων.
Σύμφωνα με τον κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας η ενημέρωση του κοινού από τους ιατρούς σε θέματα της ειδικότητας ή του γνωστικού τους αντικείμενο πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις αρχές και τις κείμενες διατάξεις που διέπουν την άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος και την Ιατρική Δεοντολογία. Η ενημέρωση πρέπει να στηρίζεται αποκλειστικά σε στοιχεία απόλυτα τεκμηριωμένα και διεθνώς παραδεδεγμένα. Η παρουσία του ιατρού πρέπει να περιορίζεται στα αναγκαία για την ενημέρωση πλαίσια και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποκρύπτεται σκοπός διαφήμισης και δεν επιτρέπεται η δια των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης έκφραση απόψεων που μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση ή παραπλάνηση του κοινού για θέματα υγείας.
Ωστόσο, παρατηρείται ότι η παρουσία των ιατρών επικεντρώνεται στις καλές πρακτικές της ιατρικής τους και αποσιωπούνται τα ιατρικά λάθη, τα οποία είναι διεθνώς παραδεδεγμένα ότι συμβαίνουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αναφορές που κάνουν οι χειρούργοι ιατροί για τις επεμβάσεις δεν αναφέρουν τις πιθανές ανεπιθύμητες ενέργειες και τα ποσοστά αυτών. Οπότε δεν μιλάμε για ενημέρωση αλλά για στοχευμένη διαφήμιση.
Μάλιστα αν και γίνεται ειδική μνεία στον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας σχετικά με την υποχρέωση ενημέρωσης του ασθενούς για τις «αισθητικές ή κοσμητικές επεμβάσεις», για τις οποίες απαιτείται επίταση της προσοχής κατά την ενημέρωση καθώς πρέπει αν ληφθεί υπ’όψη το γεγονός ότι σε ορισμένες μεθόδους βελτίωσης ενδέχεται να έχουμε διακινδύνευση της υγείας του ενδιαφερομένου, οι αρμόδιοι χειρούργοι ιατροί για διαφημιστικούς λόγους παραπλανούν, αποκρύπτοντας τα ποσοστά αποτυχίας που έχουν όλες αυτές οι επεμβάσεις και αποσιωπούν τις επιπλοκές, αρκετές από τις οποίες μπορεί να είναι επιζήμιες για την υγεία των ενδιαφερομένων.
Η ιδιαιτερότητα των αισθητικών επεμβάσεων έγκειται στο γεγονός ότι τα ενδιαφερόμενα άτομα είναι σωματικά υγιή. Για αυτό σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση του κοινού έχει ο τρόπος που προβάλλονται οι πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις, κυρίως οι αισθητικές επεμβάσεις. Οι αναφορές σε αυτές θα πρέπει να επιδέχονται αυστηρό έλεγχο από άποψη δεοντολογίας, τόσο ως προς την ακρίβεια των μηνυμάτων, όσο και ως προς τις μεθόδους μετάδοσής τους καθώς αφορούν επεμβάσεις στον ανθρώπινο οργανισμό, δύσκολα ή καθόλου αναστρέψιμες.
Αντίστοιχα, οι ποινές προς τα κανάλια θα πρέπει να είναι αυστηρότερες από αυτές των διαφημίσεων και να υπάρχει σύσταση προς τον αρμόδιο Ιατρικό σύλλογο και ενημέρωση του Υπουργείου Υγείας. Το ΕΣΡ και οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει επιτέλους να φροντίσουν για την αντικειμενική πληροφόρηση, όπως ορίζει το Σύνταγμα, και αυτό σημαίνει όχι μόνο χρονικό περιορισμό αλλά και ουσιαστικό ποιοτικό περιορισμό, ο οποίος θα συνάδει με το Σύνταγμα και τους Νόμους.
ΣΚΕΠΤΙΚΟ
Επειδή είναι αδύνατον σύμφωνα με την σχετική διάταξη (8.3.α) να είναι ισομερώς κατανεμημένες οι ειδήσεις μεταξύ των νομών της περιφέρειας, διότι έτσι καταργείται η δυνατότητα των περιφερειακών ΜΜΕ και δημοσιογράφων, να αξιολογούν τις ειδήσεις, επιλέγοντας την ανάλογη προβολής τους.
Επειδή με τις ισομερώς κατανεμημένες γεωγραφικά θεματολογίες εκπομπών, σύμφωνα με την σχετική διάταξη, (8.3.β) καταργεί στην ουσία την προσπάθεια των περιφερειακών ΜΜΕ να εμπεδώσουν την περιφερειακή συνείδηση στους πολίτες, προβάλλοντας τα σημαντικά θέματα της περιφέρειας τους και όχι τα ισομερώς γεωγραφικώς κατανεμημένα, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η σπουδαιότητα του θέματος.
Για τους παραπάνω λόγους
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ 8.3.α.β
3. Το ελάχιστο περιεχόμενο του προγράμματος περιφερειακής εμβέλειας παρόχου περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου πρέπει να περιλαμβάνει:
α. καθημερινά τακτά πρωτότυπα δελτία ειδήσεων ημερησίως, συνολικής ημερήσιας διάρκειας μίας (1) τουλάχιστον ώρας, εκ της οποίας ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) αφορά σε θέματα τοπικού-περιφερειακού ενδιαφέροντος. ισομερώς κατανεμημένο μεταξύ των νομών της περιφέρειας που καλύπτει ο πάροχος περιεχομένου,
β. τις αναφερόμενες στην περ. β΄ της παραγράφου 2 κατηγορίες εκπομπών, εκ των οποίων τουλάχιστον δέκα (10) ώρες εβδομαδιαίως αφορούν σε θέματα τοπικού-περιφερειακού ενδιαφέροντος ισομερώς κατανεμημένες μεταξύ των νομών της περιφέρειας που καλύπτει ο πάροχος περιεχομένου.
Ολοκληρώνω διατυπώνοντας ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, που θα πρέπει να συμπεριληφθούν σε νέες παραγράφους του άρθρου :
1. ΟΡΙΣΜΟΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΥ:
Να οριστεί από το ΕΣΡ ο ημερήσιος τηλεοπτικός χρόνος, επί τον οποίο θα γίνονται οι υπολογισμοί. Για παράδειγμα, αυτός θα μπορούσε να είναι 18 ώρες, που θα αντιστοιχεί στις ώρες από 06:00 έως 24:00,. Αυτό σημαίνει ότι την υπόλοιπη περίοδο (00:00-06:00) το κανάλι θα επιτρέπεται να προβάλει επαναλήψεις και θα απαλλάσσεται από τους περιορισμούς για πρωτότυπο πρόγραμμα και λοιπά. Αντίστοιχα όμως το κανάλι θα απαγορεύεται να μεταδίδει εκπομπές λόγου/θεάτρου κ.λπ. μόνο μεταμεσονύκτια, και άρα να τις «θάβει»
2. ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΟΧΙ Ο ΜΗΝΑΣ
Να οριστεί ως χρονική περίοδος αναφοράς η εβδομάδα και όχι ο μήνας. Αντί να λέμε «4 ώρες το μήνα) καλύτερα να λέμε «1 ώρα την εβδομάδα», αφού το πρόγραμμα είναι εβδομαδιαίο. Έτσι αποφεύγονται στρογγυλοποιήσεις και ασάφειες προς το λιγότερο
3. ΝΕΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ως κανονικό πρόγραμμα να ορίζεται εκείνο το τηλεοπτικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει νέες παραγωγές, δηλαδή νέες εκπομπές που θα μπορούν να επαναπροβληθούν και να πωληθούν σε ξένα τηλεοπτικά κανάλια, και επομένως να αποτελούν πολιτιστικό κεφάλαιο της Ελλάδας. Είναι επόμενο ότι στις με αυτόν τον τρόπο οριζόμενες νέες παραγωγές δεν περιλαμβάνονται οι ειδήσεις, οι ενημερωτικές εκπομπές, οι εκπομπές γνώμης, αλλά περιλαμβάνονται οι συνεντεύξεις προσωπικοτήτων. Από αυτές τις προσωπικότητες πρέπει να εξαιρούνται τουλάχιστον οι εν ενεργεία δημοσιογράφοι και βουλευτές, ώστε να μην μεταπίπτει η νέα παραγωγή σε εκπομπή γνώμης με αναπαραγωγή της τρέχουσας επικαιρότητας.
4. ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Να οριστεί ότι τα τηλεοπτικά κανάλια πρέπει να έχουν κανονικό πρόγραμμα δέκα μήνες το χρόνο (1 Σεπτεμβρίου έως 30 Ιουνίου). Στους υπόλοιπους δύο μήνες (Ιούλιο και Αύγουστο) να επιτρέπεται στα κανάλια να προβάλουν επαναλήψεις και να μην έχουν νέες παραγωγές και το πρόγραμμα αυτό να λέγεται «καλοκαιρινό πρόγραμμα».
5. ΟΓΚΟΣ ΝΕΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΏΝ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ ΑΥΤΩΝ
Με δεδομένο ότι ένα τηλεοπτικό κανάλι μπορεί να αγοράσει εκπομπές οποιουδήποτε είδους από το εμπόριο, να επιβάλλεται οι νέες παραγωγές στο είδος αυτό να είναι τουλάχιστον π.χ. το 25%. Αυτό σημαίνει ότι σε εκπομπή λόγου δύο ωρών εβδομαδιαίως, πρωτότυπη θα πρέπει να είναι κάθε εβδομάδα η μισή ώρα. Επίσης σε παιδικές εκπομπές τεσσάρων ωρών ημερησίως, πρωτότυπη θα πρέπει να είναι η μία ώρα.
Να επιτρέπεται η επανάληψη των νέων παραγωγών μία (1) φορά κατά τη διάρκεια της κανονικής περιόδου
6. ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΙΔΙΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Για να αποφεύγεται η ταυτόχρονη (π.χ. κατά τη χρονική περίοδο 15:00 – 16:00 την ημέρα Δευτέρα) μετάδοση εκπομπών ίδιου είδους, οπότε ο τηλεθεατής να μην έχει επιλογή (π.χ. ταυτόχρονα εκπομπές μαγειρικής), θα πρέπει να γίνεται κλήρωση ανάμεσα στα τηλεοπτικά κανάλια που εμπλέκονται. Εάν οι τηλεοπτικές άδειες που θα δοθούν είναι έως και τέσσερις, τότε να επιβληθεί σε ένα μόνο κανάλι να μεταδίδει εκπομπή άλλου είδους. Εάν οι τηλεοπτικές άδειες που θα δοθούν είναι πέντε και άνω, να επιβληθεί σε δύο κανάλια να μεταδίδουν εκπομπές δύο άλλων ειδών, ώστε τα ταυτόχρονα προβαλλόμενα είδη να είναι τρία και ο τηλεθεατής να έχει επιλογή ανάμεσα σε τρία είδη εκπομπών.
Η κλήρωση έχει την έννοια της απαγόρευσης. Η κλήρωση θα πρέπει να έχει ετήσια ισχύ (για παράδειγμα το κανάλι Χ κληρώθηκε, και άρα απαγορεύεται να έχει εκπομπή μαγειρικής μεταξύ 15:00 και 16:00 τις Δευτέρες κατά το τρέχον έτος). Τα τηλεοπτικά κανάλια που κληρώνονται, θα έχουν προβάδισμα στην/στις επόμενες κληρώσεις με τρόπο που μπορεί να αποφασιστεί στον παρόντα νόμο.
7. ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ
Εάν προκύψει ένα επίκαιρο αθλητικό γεγονός (π.χ. αγώνες μπαράζ, πρόκριση ομάδας σε επόμενο γύρο), να προβάλλεται ελεύθερα αντικαθιστώντας το εγκεκριμένο πρόγραμμα, με μοναδική εξαίρεση τις εκπομπές λόγου/τέχνης, οι οποίες θα πρέπει να μετακυλίονται νωρίτερα ή αργότερα (και πάντως με λήξη όχι μετά τις 24:00, όπως αναφέρθηκε προηγούμενα), καθώς θεωρούνται προστατευόμενο είδος. Να επιτρέπεται η μετακύλιση τυχόν δελτίου ειδήσεων νωρίτερα ή αργότερα του αθλητικού γεγονότος.
8. ΕΠΕΤΕΙΑΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ
Να επιβάλλεται η προβολή επετειακών εκπομπών, μη συμπεριλαμβανομένων των επετειακών κινηματογραφικών ταινιών, κατά τις εθνικές επετείους (25/3, 28/10, 17/11) διάρκειας τουλάχιστον τεσσάρων (4) ωρών. Να επιβάλλεται η κατανομή τους τον ημερήσιο τηλεοπτικό χρόνο (βλ. προηγούμενο σημείο 1), έτσι ώστε να τον καλύπτουν ολόκληρο. Να εξεταστεί εάν στις επετειακές εκπομπές θα πρέπει να υπάρχει το ποσοστό νέων παραγωγών 25%. Να εξεταστεί εάν θα πρέπει να επιβληθεί η προβολή μίας τουλάχιστον επετειακής ταινίας ανά κανάλι.
Εάν δύο κανάλια προτείνουν την ίδια εκπομπή, να γίνεται κλήρωση για να αποφασιστεί ποιο κανάλι θα την προβάλει, και το κανάλι που θα ατυχήσει στην κλήρωση να έχει προβάδισμα έναντι επόμενων κληρώσεων για επετειακές εκπομπές και να του επιβληθεί να προβάλει κάτι άλλο, που δεν περιλαμβάνεται στα προτεινόμενα επετειακά προγράμματα των υπόλοιπων καναλιών.
9. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΙΣ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ
Να εξεταστεί πώς θα πρέπει να τροποποιείται το τηλεοπτικό πρόγραμμα κατά τις εορταστικές περιόδους
10. ΠΟΙΝΕΣ ΣΤΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ
Μέχρι τώρα το ΕΣΡ επιβάλλει χρηματικά πρόστιμα. Ποιος είναι ο σκοπός του προστίμου σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις, που είναι ελλειμματικές και δανειοδοτούνται από οικείους τραπεζίτες για να ανατροφοδοτήσουν τα χρέη τους ; Σίγουρα όχι να γεμίσει χρήματα το Δημόσιο Ταμείο. Θα έπρεπε η ποινή να είναι η διακοπή μετάδοσης («μαύρο») για π.χ. 1 ώρα, με ταυτόχρονη προβολή μηνύματος που να εξηγεί την παράβαση, για την οποία επιβάλλεται το «μαύρο». Παράδειγμα : μη-προβολή ωριαίας εκπομπής λόγου να συνεπάγεται ωριαία διακοπή μετάδοσης. Για να μη χρειαστεί ποτέ τα κανάλια να υποστούν την ποινή, θα πρέπει η ώρα επιβολής της να είναι ώρα υψηλής τηλεθέασης (έναρξη μεταξύ 19:00 και 22:00). Προτείνω η διακοπή μετάδοσης να επιβάλλεται την ίδια ημέρα της εβδομάδας που συνέβη το παράπτωμα, για το οποίο αυτή επιβάλλεται.
11. ΔΕΛΤΙΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Οι ειδήσεις να διαχωρίζονται από τις εκπομπές συζητήσεων (πάνελ) και το κάθε δελτίο ειδήσεων (συμπεριλαμβανομένου του δελτίου καιρού) να ορίζεται να έχει ανώτατη διάρκεια μισή ώρα. Στο δελτίο ειδήσεων μπορεί να υπάρχει ένας αναλυτής, τον οποίο να συνεντευξιάζει ο εκφωνητής. Μετά από το δελτίο ειδήσεων μπορεί να υπάρχει ενημερωτική εκπομπή συζήτησης με καλεσμένους. Δεν επιτρέπεται η δραματοποίηση των ειδήσεων για δημιουργία αρνητικών συναισθημάτων ανασφάλειας, φόβου, αγωνίας, με στομφώδη εκφώνηση των κειμένων, προσθήκη μουσικής επένδυσης, εισαγωγικό οπτικό υλικό και την προβολή πράξεων βίας ή εν δυνάμει βίας (εκρήξεων, φορέων ρουκετών, στρατιωτών ή παραστρατιωτικών, πολεμικών αεροπλάνων εν πτήσει) όταν η είδηση λέει το αντίθετο (π.χ. «προς συμφωνία οι Α και Β»).
12. 2β: Να αντικατασταθούν οι «10 ώρες μηνιαίως» από «2 (ή 3) ώρες εβδομαδιαίως»
Συνεχίζω εντοπίζοντας δύο ακόμα προβλήματα :
ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ε: ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ;
Ως εξωτερικές ειδήσεις στα ιδιωτικά κανάλια προβάλλονται κατά βάση φυσικές καταστροφές, ατυχήματα, παραβατικότητα και εχθροπραξίες. Οι τελευταίες είναι σε συμφωνία με την οπτική των ΗΠΑ (υποθέτω ότι παρέχονται από δίκτυα αμερικάνικων συμφερόντων) και λείπουν άλλες οπτικές, που είναι προφανώς χρήσιμες στον τηλεθεατή. Οι πρώτες έχουν ψυχολογική σκοπιμότητα: είτε να δημιουργήσουν συναισθήματα «άγριας χαράς» σε κάποιους είτε να δημιουργήσουν την αντίληψη ότι «άλλοι περνούν χειρότερα από εμάς» σε κάποιους άλλους.
ΤΙ ΛΕΙΠΕΙ από τις εξωτερικές ειδήσεις ; όχι φυσικά τα ΑΣΧΗΜΑ που συμβαίνουν σε χώρες που είναι σε χειρότερη θέση από εμάς, αλλά τα ΚΑΛΑ που συμβαίνουν σε χώρες σε καλύτερη θέση ώστε να παίρνουμε καλά παραδείγματα (για παράδειγμα θεσπίσεις καλών νόμων, ανάλυση καλών συστημάτων υγείας/ασφάλισης, καλές κοινωνικές δράσεις, καλές πρακτικές και άλλα). Ας σκεφτούμε απλώς, τι νομοθετούν άραγε στις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ;
ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤ: ΕΜΠΟΡΙΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ;
Θα δοθεί άδεια σε επιχειρηματίες που θα αγοράσουν ένα σύνολο εκπομπών και σειρών από το π.χ. Μεξικό και τη Βραζιλία και θα τα προβάλλουν όλη την ημέρα, διανθίζοντας βέβαια με ειδήσεις και εκπομπές πάνω στην επικαιρότητα (που αποκαλούνται ενημερωτικές) ;
Με άλλα λόγια, θα επιτρέπεται σε ένα τηλεοπτικό κανάλι να ΜΗΝ παράγει εκπομπές που θα μπορούν να επαναπροβληθούν ή και να πουληθούν, δηλαδή να μείνουν ως τηλεοπτική παραγωγή της Ελλάδας (οι ειδήσεις και οι ενημερωτικές εξαιρούνται επειδή έχουν περίπου στιγμιαία αξία) ; Θα επιτραπεί δηλαδή σε κάποιον επιχειρηματία να είναι αποκλειστικά έμπορος και όχι δημιουργός τηλεοπτικού προγράμματος ; Και σε αυτό συμπεριλαμβάνω τα κανάλια που θα είναι θεματικά με θέμα το παιδικό πρόγραμμα.
Γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη για την απαγόρευση της λεγόμενης γκρίζας διαφήμισης, αφού πολύ συχνά ακούμε και βλέπουμε σε δελτία ειδήσεων να προωθούνται εμμέσως (ρεπορτάζ αγοράς τα ονομάζουν ή συνεντεύξεις επιχειρηματιών)λογότυπα και προϊόντα ακόμα και υπηρεσίες συγκεκριμένων επιχειρήσεων, γεγονός που συμβαίνει κατά κόρον και στα περιφερειακά κανάλια.
1. Σε κανένα σημείο δεν διάβασα ότι τα ιδιωτικά ελληνικά Μ.Μ.Ε βασίζονται στο τρίπτυχο: Ενημέρωση – Επιμόρφωση – Ψυχαγωγία
Τι γίνεται με τον επιμορφωτικό χαρακτήρα περιεχομένου και πως κατανέμεται αναλογικώς σε προγράμματα Ρ/Τ σταθμών γενικού περιεχομένου, το τρίπτυχο αυτό;
2. Επειδή έχει αλλοιωθεί εντελώς ο τρόπος με τον οποίο μεταφέρονται οι ειδήσεις τόσο από τους κεντρικούς παρουσιαστές, όσο και από τους ρεπόρτερ των Μ.Μ.Ε, η παρουσίαση τους στα δελτία ειδήσεων να πραγματοποιείται δίχως σχολιασμούς σε τίτλους και στην περαιτέρω ανάλυση τους ώστε να μην κατευθύνουν το συμπέρασμα του ακροατή – θεατή.
Τα σχόλια, οι αναλύσεις των «ειδικών» και οι εκτιμήσεις των παρευρισκομένων να παρουσιάζονται σε ενημερωτικές εκπομπές κι όχι εμβολίμως των Δελτίων Ειδήσεων.
3. Πως οριοθετείτε η συχνότητα των επαναλήψεων περιεχομένου;
Η κατάσταση έχει ξεφύγει πέρα από κάθε όριο ακόμα και εκείνων των συμβατικών υποχρεώσεων μεταξύ των εταιρειών παραγωγής και τηλεοπτικών σταθμών, για την συχνότητα προβολής τους! Παραβιάζονται δικαιώματα πνευματικών δημιουργών και δικαιούχων συγγενικών δικαιωμάτων. Αν δεν δύνανται να παράξουν πρόγραμμα οι Ρ/Τ σταθμοί, τότε για ποιο λόγο λαμβάνουν άδεια από την πολιτεία;
4. Σε κάποιο άρθρο να υπάρξει πρόβλεψη για το ποσοστό συμμετοχής στο πρόγραμμα των παραγωγών ελληνικού περιεχομένου, πέρα των δελτίων ειδήσεων και των ενημερωτικών εκπομπών δημοσιογραφικού χαρακτήρα, όπως επίσης το ποσοστό συμμετοχής παραγωγής περιεχομένου από χώρες της Ε.Ε καθώς και το ποσοστό συμμετοχής παραγωγής περιεχομένου προέλευσης εκτός χωρών Ε.Ε. Ο χώρος ελληνικής παραγωγής σε ακρόαμα και θέαμα πρέπει να ανοίξει προκειμένου να ανασάνουν οι κλάδοι.
5. Κάθε Ρ/Τ σταθμός επιβάλλεται να έχει ειδικό τμήμα για την διαχείριση πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων του μεταδιδόμενου προγράμματος, ώστε τα αναλυτικά στοιχεία να επιδίδονται στους οργανισμούς διαχείρισης δικαιωμάτων για δίκαιη κατανομή των ποσοστών στους δικαιούχους. Στην χώρα μας, ούτε η Ε.Ρ.Τ έχει αντίστοιχο τμήμα.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΜΗΝΥΜΑΤΩΝ – ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
—————————————-
1. Να καθορισθεί η μέγιστη διάρκεια του διαφημιστικού χρόνου ανά ώρα μετάδοσης προγράμματος. Η εμβόλιμη διακοπή της ροής του για παρουσίαση τηλεπωλήσεων η οποία ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις το τέταρτο της ώρας -εκτός της παράλληλης μετάδοσης των εμπορικών μηνυμάτων μικρής διάρκειας κι εντός της ώρας- είναι επιεικώς απαράδεκτη.
2. Να καθοριστεί η κατώτατη και η ανώτατη, διάρκεια του χρόνου προβολής κοινωνικών μηνυμάτων καθώς και των μηνυμάτων εσωτερικής προβολής ανά ώρα μετάδοσης προγράμματος κι όχι σε πλαίσιο 24ωρης διάρκειας.
Έχει παρατηρηθεί ότι ο κύριος όγκος αυτών των μηνυμάτων «φορτώνεται» στις μεταμεσονύχτιες ώρες της ροής τους προκειμένου να καλυφθούν οι υποχρεώσεις των ιδιωτικών Ρ/Τ σταθμών. Έως τώρα, τα περισσότερα μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου μεταδίδονται ξημερώματα.
Ο χρόνος προβολής μηνυμάτων επιβάλλεται να τεθεί σε πλαίσιο και δεν δύναται να ξεχειλώνεται κατά το δοκούν, στη διάρκεια της ημέρας.
3. Σε περίπτωση κατά την οποίαν οι τηλεπωλήσεις ξεπερνούν σε διάρκεια το 5΄της ώρας να αποτελούν περιεχόμενο κανονικού προγράμματος και στις περιπτώσεις των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών γενικού και ειδικού περιεχομένου, να καθορισθεί ο ανώτατος ημερήσιος αριθμός μετάδοσης προγραμμάτων προβολής προϊόντων.
4. Στη προβολή διαφημιστικού μηνύματος, διάρκειας 30΄΄(κατά μέσο όρο) παρατηρούμε συχνά την παράλληλη προβολή και άλλων προϊόντων.
Φερ’ ειπείν: Σε διαφημιστικό μήνυμα για τις προσφορές ενός Super Market προβάλλονται απορρυπαντικά, ποτά, κ.ά. Αυτό γίνεται κατόπιν ειδικής συμφωνίας των εταιρειών προϊόντων με τις αλυσίδες των S. Markets προκειμένου να μειώσουν το κόστος για την διαφημιστική προβολή τους. Η πολλαπλή προβολή προϊόντων σ’ ένα διαφημιστικό μήνυμα βάσει της χρονοχρέωσης είναι εις βάρος του παρόχου προγράμματος και περιεχομένου. Ως εκ τούτου, αν εντός του μηνύματος ο αριθμός προϊόντων είναι πέραν του ενός, το κόστος χρονοχρέωσης ή το πακέτο χρέωσης, πρέπει να διαφέρει από το ύψος της χρέωσης που αφορά την προβολή ενός προϊόντος.
5. Επιτακτική ανάγκη η αυστηροποίηση του πλαισίου για την επιλογή μετάδοσης μηνυμάτων (εμπορικών – κοινωνικών – εσωτερικής προβολής προγράμματος), στην διάρκεια ροής παιδικού προγράμματος.
Η ειδική σήμανση που αφορά την παρακολούθηση περιεχομένου, από ανήλικα άτομα, πολλές φορές, δεν συνάδει με το περιεχόμενο των εμβόλιμων μηνυμάτων.
Περί των υποτίτλων στα δελτία ειδήσεων της νοηματικής
Διαβάσαμε στο νομοσχέδιο (άρθρο 8 , παράγραφος 5) ότι πρόκειται να υποτιτλιστούν στο εξής τα επτάλεπτα δελτία ειδήσεων στην νοηματική γλώσσα και χαρήκαμε ιδιαίτερα για την εξέλιξη αυτή.
Εκπροσωπούμε το σωματείο : «Κίνηση στήριξης για την προσβασιμότητα κωφών και βαρηκόων με προφορικό λόγο». Είμαστε δηλαδή κωφοί και βαρήκοοι που έχουμε αναπτύξει τον λόγο και την ομιλία (με επεμβάσεις, λογοθεραπείες κλπ ή πολύ απλά χάσαμε την ακοή μας σε μεγαλύτερες ηλικίες).
Αυτό σημαίνει ότι δεν γνωρίζουμε – δεν μάθαμε ποτέ μας τη νοηματική για να επικοινωνήσουμε. Συνεπώς, τα δελτία ειδήσεων που δεν έχουν υποτίτλους, ΔΕΝ είναι προσβάσιμα για εμάς. Το ίδιο συμβαίνει και με το κανάλι της Βουλής.
Σε όλες τις προηγμένες χώρες είναι προσβάσιμο όλο το τηλεοπτικό πρόγραμμα μέσω της επιλογής υποτίτλων από το teletext. Εδώ στην Ελλάδα αυτή η πρόσβαση υπάρχει μόνο για λίγα από τα σήριαλ του καναλιού ΜΕGA και μόνο κατά τα τελευταία χρόνια.
Επομένως, θεωρούμε ότι ο υποτιτλισμός στο πεντάλεπτο δελτίο ειδήσεων είναι απλώς το πρώτο βήμα προς τον πλήρη υποτιτλισμό όλου του προγράμματος, όλων των καναλιών. Γνωρίζουμε ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιτάσσει την πλήρη πρόσβαση μέσω υποτίτλων σε όλα τα κανάλια.
Επιπροσθέτως, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν δυο κατηγορίες υποτίτλων. Οι closed captions, δηλαδή οι υπότιτλοι που μπαίνουν από πριν σε εκπομπές που δεν μεταδίδονται ζωντανά (όπως πχ στα ξένα σήριαλ) και το speech-to-text ή αλλιώς real time captioning , που αφορά υποτίτλους που μπαίνουν σε πραγματικό χρόνο, από άτομα που ταχυπληκτρολογούν μια ζωντανή συζήτηση.
Η δεύτερη κατηγορία υποτίτλων αφορά τις συζητήσεις στο κανάλι της Βουλής. Είναι επιτακτικό, για λόγους πολιτειακής ισότητας, να δοθεί η πρόσβαση στις συζητήσεις της Βουλής σε όλους εμάς (πάνω από 20.000 -25.000 άτομα πανελλαδικά) , που έχουμε σοβαρό πρόβλημα ακοής και χρειαζόμαστε τους υποτίτλους για να κατανοήσουμε τις συνεδριάσεις της Βουλής. Δεν είναι δυνατόν εν έτει 2015 να διαβάζουμε εκ των υστέρων εφημερίδες και τα πρακτικά της Βουλής για να πληροφορηθούμε τι συζητάται στο ίδιο μας το Κοινοβούλιο!
Παραθέτουμε και τις επερωτήσεις που έγιναν πέρσι πάνω σε αυτό το θέμα από τους βουλευτές κ. Σακοράφα Σοφία
http://www.akoustirixi.gr/node/139
και κ. Νικήτα Κακλαμάνη:
http://www.akoustirixi.gr/node/140
Εκπροσωπώντας το σωματείο Ακουστήριξη,
http://www.akoustirixi.gr
info@akoustirixi.gr
Η πρόεδρος
Κολοτούρου Σοφία
Ιατρός
Πάσχουσα από πλήρη κώφωση άμφω
Συμφωνώ γενικώς με τη ΣΟΦΙΑ και εξειδικεύω εντοπίζοντας ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ στα ιδιωτικά κανάλια, τα οποία πρέπει να διορθωθούν :
ΠΡΟΒΛΗΜΑ Α: ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΙΔΙΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Κάποιες ώρες της ημέρας εκπέμπονται εκπομπές του ίδιου είδους (για παράδειγμα το μεσημέρι κουτσομπολίστικες εκπομπές, το πρωί ατέλειωτες ενημερωτικές εκπομπές), οπότε ο τηλεθεατής δεν έχει επιλογή να δει κάτι άλλο
ΠΡΟΒΛΗΜΑ Β: ΕΙΔΗΣΕΙΣ Ή ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΓΝΩΜΗΣ ΜΕ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ;
Οι ειδήσεις είναι μετασχηματισμένες σε συζητήσεις / εκπομπές γνώμης με απρόβλεπτη διάρκεια και «τέντωμα» των πρώτων θεμάτων (το πολιτικό στίγμα, η επιλεκτικότητα και η μεθοδολογία τους είναι και αυτά μεγάλα ζητήματα), οπότε ο τηλεθεατής έχει την επιλογή είτε να καθηλωθεί και να περιμένει απρόβλεπτο χρόνο για να ακούσει τις ειδήσεις ή να μην δει καθόλου
ΠΡΟΒΛΗΜΑ Γ: ΑΝΑΜΕΤΑΔΟΣΗ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Οι εκφωνητές και ρεπόρτερ των ειδήσεων αποδίδονται στη μεταφορά και ανάγνωση οπτικοποιημένων δηλώσεων και δε διευκολύνουν τον τηλεθεατή να βγάλει συμπέρασμα (η εκφώνηση γίνεται με χρωματισμένο ύφος και τρόπο, έτσι ώστε να επηρεαστεί ο τηλεθεατής στην κατεύθυνση που επιθυμεί το κανάλι). Έτσι, οποιοδήποτε ψέμα γράφεται σε μία δήλωση, με τον τρόπο αυτό μεταδίδεται και γίνεται αντιληπτό ως αλήθεια, οπότε διαδίδεται το ψέμα και αποκρύπτεται η αλήθεια (παράδειγμα : «Αρνήθηκε να μας δει ο υπουργός», «Δεν αρνήθηκα να τους δω». Τελικά τι έγινε ;). Επίσης ενθαρρύνονται όλοι να γράφουν και ψέματα για να υπερασπιστούν τη θέση τους, αφού αυτά θα αναμεταδοθούν ως αλήθειες. Άλλο παράδειγμα που προβλήθηκε κατά κόρον: «Για να βγεις από την ευρωζώνη πρέπει να βγεις πρώτα από την Ε.Ε.»
ΠΡΟΒΛΗΜΑ Δ: ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΛΥΣΗ
Οι εκφωνητές και ρεπόρτερ των ειδήσεων παρουσιάζουν τα γεγονότα αλλά συνήθως αποκρύπτουν τη μεγάλη ή μικρή σημασία τους, με αποτέλεσμα το τηλεθεατής να αδυνατεί να σχηματίσει γνώμη. Η δημιουργία συζήτησης με καλεσμένους που υποστηρίζουν αντίθετες απόψεις δημιουργεί την αίσθηση της πολυφωνίας αλλά δεν επιτρέπει τον τηλεθεατή να βγάλει συμπέρασμα. Για σύγκριση, στα δικαστήρια οι δύο αντίδικοι υποστηρίζουν αντίθετες απόψεις αλλά ο δικαστής που τους ακούει έχει όλα τα στοιχεία και γνωρίζει και το νόμο, ενώ οι τηλεθεατές ούτε γνωρίζουν όλα τα στοιχεία ούτε το νόμο. ΑΝΤΙΘΕΤΑ, εάν υπάρχει ανάλυση της είδησης, από τον εκφωνητή ή έναν αναλυτή που κρίνεται, ο τηλεθεατής μπορεί να βγάλει συμπέρασμα
Παρατηρήσεις σε Άρθρο 8
Παρ 1 εδάφιο δ (προσθήκη) το Ευρωπαϊκό – Ελληνικό πρόγραμμα κατέχει το 70 % και το Διεθνές πρόγραμμα το υπόλοιπο 30 % του συνολικού εκπεμπόμενου προγράμματος με ειδική μνεία στην παραγωγή Ελληνικής μυθοπλασίας , ντοκιμαντέρ και ταινιών μικρού μήκους.
Παρ 2 εδάφιο β από τουλάχιστον 10 ώρες να γίνουν τουλάχιστον 20
Παρ 3 εδάφιο β από τουλάχιστον 10 ώρες να γίνουν τουλάχιστον 20
Πρέπει επίσης να προβλεφθεί και η δυνατότητα μετάδοσης διεθνών ενημερωτικών δικτύων πχ. CNN, BBC, κτλ. Νομίζω ότι το σημείο που αναφέρει μετάδοση υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα ή με ελληνικούς υπότιτλους είναι περιοριστικό ως προς τις άνωθι εκπομπές.
Δεν είναι δυνατόν να επιβάλλονται σε ιδιωτικά κανάλια αυτά που αναφέρονται στην παράγραφο 2β του άρθρου 8. Τέτοιου τύπου εκπομπές αποτελούν υποχρέωση της ΕΡΤ και δεν είναι δυνατόν να αποτελούν υποχρέωση του κάθε επιχειρηματία. Άλλος ο ρόλος των δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών μέσων κι άλλος των ιδιωτικών.
Δεν μπορεί ένα δηλωμένο πρόγραμμα να διακόπτεται για 35 λεπτά από διαφημίσεις τελεμάρκετινγκ, κάτι που συμβαίνει τακτικά σε κάποιους περιφερειακούς (περιθωριακούς τελικά) σταθμούς. Ειδικές κατηγορίες εκπομπών του προγράμματος -όπως παιδικά και ειδησεογραφία- δεν θα πρέπει να επιτρέπεται να διακόπτονται πάνω από μία φορά και για λίγα μόνο λεπτά.
Θα πρέπει να οριστεί τι εννούμε δελτίο ειδήσεων, διότι δεν υπάρχει ούτε ένα πραγματικό δελτίο ειδήσεων αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα.
Ο χρόνος του δελτίου ειδήσεων θα πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένα ποσοστά θεμάτων της ελληνικής (π.χ. 60%) αλλά και της ξένης ειδησεογραφίας (40%), ενώ θα πρέπει να περιοριστούν δραστικά οι «συζητήσεις» και τα παράθυρα, τα οποία δεν συνιστούν είδηση αλλά έκθεση απόψεων. Υπάρχει – και αφιερώνεται- πολύ χρόνος σε πάνελ και παράθυρα σε πληθώρα εκπομπών, οπότε διασφαλίζεται η ελευθερία έκφρασης απόψεων και διαλόγου. Ας υπάρξει όμως επιτέλους και ένα δελτίο ειδήσεων που να μεταδίδει ρεπορτάζ και ειδήσεις απαλλαγμένα από την «άποψη» των διαφόρων ειδημόνων και μη. Η «ανάλυση» ή η συζήτησε θα πρέπει να περιορίζεται σε ένα μικρό % του δελτίου ειδήσεων (π.χ. 7-8%) και κάθε θέμα δεν θα πρέπει να ξεπερνά επίσης ένα αντίστοιχο ποσοστό του δελτίου ειδήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται η συνολική ενημέρωσή του θεατή.
Επίσης, 1 ώρα δελτίου ειδήσεων στο 24ωρο είναι ανεπαρκής για να χαρακτηριστεί ένα κανάλι «ενημερωτικό». Θα πρέπει να αυξηθεί και να προβλεφθεί μια τακτική ενημέρωση μοιρασμένη στο 24ωρο.
Σχετικά με το 30% των τοπικών ειδήσεων στα περιφερειακά κανάλια.
Αλήθεια το μέτρο αυτό γιατί χρειάζεται? Εξυπακούεται ότι ο περιφερειακός σταθμός θα καλύψει τα δρώμενα της περιοχής του για να έχει ενδιαφέρον από το κοινό του. Προς τι όμως το 30% ?
Πως θα μετρηθεί το εν λόγω ποσοστό ?
Εάν υπάρχουν ενδιαφέρουσες τοπικές ειδήσεις είναι βέβαιο ότι μπορεί να αποτελεί και το 50 και 70% του δελτίου. Εάν κάποιες μέρες δεν υπάρχουν όμως στο ποσοστό του 30% τουλάχιστον τοπικές ειδήσεις ενδιαφέροντος, τότε ο Τ/Σ θα κινδυνεύει να είναι παραβάτης? Θα πρέπει δηλ. να δημιουργήσει εκ του μη όντος ειδήσεις? Δηλ. ειδήσεις Κουτσομπολιά εις βάρος της ποιότητας?
1. Στην παράγραφο 5 το Δελτίο ειδήσεων κωφών με νοηματική αλλά και με υποτίτλους θα πρέπει να υπάρχει σε τουλάχιστον σε 2 δελτία για κάθε κανάλι εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας, καθημερινά και με 10΄διάρκεια έκαστο κατ΄ελάχιστο.
2. Οι διαφημίσεις telemarketing θα πρέπει να περιορίζονται σε 30΄ημερησίως και ειδικά για εκείνες με ερωτικό περιεχόμενο θα πρέπει να προβάλονται μεταξύ 12ης βραδυνής και 6ης πρωϊνής, αυστηρά.
3. Τηλεπαιχνίδια με τηλεφωνικές κλήσεις θα πρέπει να λαμβάνουν ειδική άδεια από το ΕΣΡ, να έχουν διαφανείς όρους διεξαγωγής τους και να καταβάλουν τα ίδια οικονομική εισφορά προς το ελληνικό δημόσιο ανάλογα με τον χρόνο προβολής τους από το έκαστο τηλεοπτικό μέσο.
4. Για την παράγραφο 2β προτείνω: β) εκπομπές λόγου, τέχνης, πολιτισμού και θεάτρου τουλάχιστον είκοσι (20) ωρών μηνιαίως, καθώς και τουλάχιστον τέσσερις (4) από τις ακόλουθες κατηγορίες: εκπομπές ενημερωτικές, ποικίλης ύλης, ελαφράς ψυχαγωγίας (τηλεπαιχνίδια, θεάματα, εκδηλώσεις κλπ.), ελληνικές σειρές, ξένες σειρές, εκπομπές αθλητικού περιεχομένου, συνολικής μηνιαίας διάρκειας καθεμιάς εξ αυτών τουλάχιστον είκοσι (20) ωρών, (ή αντί 10 ωρών μηνιαίως να είναι 10 ωρών εβδομαδιαίως). Επίσης για παιδικές εκπομπές και ντοκιμαντέρ ο χρόνος να είναι τουλάχιστον (επτά) 7 ώρες εβδομαδιαίως, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται αυτός ο χρόνος στις προαναφερόμενες κατηγορίες.
5. Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις των ελληνικών κομμάτων να προβάλονται δωρεάν από όλα τα κανάλια, ανάλογα με τον χρόνο που δικαιούται το εκάστοτε κόμμα και μόνο κατά τα χρονικά διαστήματα και την συχνότητα προβολής τους που θα υποδεικνύει το ΕΣΡ.
6. Να υπάρχει χρόνος τουλάχιστον 10΄ ημερησίως σε όλα τα κανάλια που θα εκπέμπουν κοινωνικά ενημερωτικά μηνύματα, σε ώρες υψηλής τηλεθέασης με εντολή της αρμόδιας υπηρεσίας του ελληνικού δημοσίου, προκειμένου ο λαός να ενημερώνεται για νέες υπηρεσίες του κράτους, για κρατικά προγράμματα, για δωρεάν παροχές, για κινδύνους (ναρκωτικά, βία, παραβατικότητα κλπ), εξυπηρέτηση πολιτών, κοινωνικές προσφορές, εθελοντική εργασία κλπ.
7. Οι επαναλήψεις σειρών και προγραμμάτων γενικότερα, να είναι υπό τον έλεγχο του ΕΣΡ ή έστω να μην μπορεί να επαναλαμβάνεται ες αει… Καλή είναι η επανάληψη κάποιων πολύ αξιόλογων σειρών και εκπομπών, αλλά να υπάρχει και όριο.
Πρέπει να εξασφαλίζετε ο διαχωρισμός του ελληνικού προγράμματος από τις διαφημιστικές εκπομπές. Αναφέρομαι σε εκείνες με τα ανακατεμένα γράμματα – άγνωστες λέξεις, που είναι καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα και στις άλλες με τα ΡΟΖ τηλέφωνα.
Δεν είναι λογικό ο χρόνος τους να υπολογίζεται σαν πρόγραμμα ενώ είναι καθαρή διαφήμιση και σαν τέτοιες να υπολογίζονται.
Επίσης επιτακτικό είναι να υπάρχει πρόβλεψη που θα αναφέρει ρητά ότι οι πάροχοι περιεχομένου οφείλουν να υλοποιούν τις αποφάσεις, υποδείξεις, κλπ του Συμβουλίου Εθνικής επικοινωνιακής Πολιτικής. Η ενημέρωση δεν μπορεί να λειτουργεί ενάντια στα εθνικά συμφέροντα, παρέχοντας στους αντιπάλους ευαίσθητες πληροφορίες.
Φαινόμενα σαν εκείνα της εποχής των Ιμίων, που μεταδιδόταν στον αέρα οι κινήσεις των πολεμικών πλοίων, δεν πρέπει να επαναληφθούν.
3. Το ελάχιστο περιεχόμενο του προγράμματος περιφερειακής εμβέλειας παρόχου περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου πρέπει να περιλαμβάνει:
α. καθημερινά τακτά πρωτότυπα δελτία ειδήσεων ημερησίως, συνολικής ημερήσιας διάρκειας μίας (1) τουλάχιστον ώρας, εκ της οποίας ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) αφορά σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος, ισομερώς κατανεμημένο μεταξύ των νομών της περιφέρειας που καλύπτει ο πάροχος περιεχομένου,
Δεν νομίζετε ότι το 30% είναι λίγο; Μήπως αυτό πρέπει να καλύπτει το 80% καθώς για θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος (διεθνή-επικράτειας) υπάρχουν οι πάροχοι εθνικής εμβέλειας;
Τα δελτία νοηματικής σε περιφερειακούς σταθμούς είναι πρόβλημα καθώς σε πολλές πολεις δεν υπάρχουν άτομα που να γνωρίζουν τη νοηματική αλλά ταυτόχρονα να μην είναι κωφοί. Τι πρόβλεψη υπάρχει γι αυτό; Όσο για τα τηλεμάρκετινγκ που αναφέρονται στα περιφερειακά ΜΜΕ θα πρέπει να είναι 4 ώρες ανα ημέρα.
Τηλεπαιχνίδια νοούνται και αυτά που την αναγραμματισμένη λέξη πατάτα βγαίνουν αγνώστου προέλευσης τηλεθεατές και αποκαλούν ντομάτα με γραμμή χρέωσης 9011 ΧΧΧΧΧΧΧ??
Καθορίστε με αυστηρά κριτήρια το διαφημιστικό χρόνο των καναλιών. Είναι αδιανόητο οι ατέλειωτες ώρες τηλεμάρκετιγκ να αποτελούν τον κορμό του «προγράμματος» πολλών περιφερειακών καναλιών. Άδεια να πάρουν μόνο όσοι μπορούν να εκπέμπουν πραγματικό πρόγραμμα.
Ένα μεγάλο θέμα το οποίο προκύπτει με το έως τώρα καθεστώς είναι ότι οι εκπομπές ειδησιογραφίας έχουν ως προσκεκλημένους πάντα μια συγκεκριμένη ομάδα βουλευτών (από όλα τα κόμματα). Αυτό οδηγεί σε μια διακομματική πολιτική ολιγαρχία. Θεωρώ απαράδεκτο από τους 300 βουλευτές αναγνωρίσιμοι να είναι 50 το πολύ λόγο της προβολής τους από τα ΜΜΕ. Προτείνω να είναι υποχρεωτικό από τα ΜΜΕ να δίνουν σε όλους τους βουλευτές κάθε παράταξης (από τον συνολικό χρόνο που αναλογεί σε κάθε παράταξη φυσικά) ίσο μερίδιο. Σε περίπτωση που κάποιος βουλευτής κωλύεται ή δεν επιθυμεί την συμμετοχή του σε κάποιο πάνελ τότε η θέση να μένει κενή και να μην τον αναπληρώνει κάποιος άλλος της παράταξής του. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα και να «σπάσει αυτή η ολιγαρχία και να δοθεί σε όλους τους βουλευτές η δυνατότητα να εκφράσουν τις απόψεις τους. Η δύναμη των βουλευτών θα πηγάζει πλέων από τα λεγόμενα τους και όχι από τις σχέσεις τους με τα ΜΜΕ και το «σπρώξιμο» από την παράταξη τους. Επίσης και τα κόμματα θα φροντίσουν να έχουν αξιόλογα άτομα ως υποψηφίους βουλευτές τα οποία να μπορούν να σταθούν σε ένα πάνελ και να εκφράσουν τις απόψεις του κόμματος και όχι η επιλογή να γίνετε μόνο από τις διασυνδέσεις και από τις επιδώσεις στο εκάστοτε κομματικό σχολείο από τα νεανικά χρόνια.
Δεν ξέρω πως μπορεί να γίνει, αλλά πρέπει να προβλεφθεί ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας δεν μπορεί να δείχνουν για 8 ώρες την ημέρα (και μάλιστα σε πρωινή, μεσημεριανή, απογευματινή ώρα) τηλεμάρκετινγκ, όπως κάνει τώρα το Μακεδονία TV.
Επίσης να μην μπορεί τηλεοπτικός σταθμός να ξεπερνάει τα 12 λεπτά την ώρα διαφημίσεων που ορίζει ο νόμος. Κάντε το ρητό, ξεκάθαρο και εφαρμόστε το με αποφασιστικότητα.
Να υπάρχει ένα όριο στο χρόνο που οι παρουσιαστές εκπομπών μπορούν να αφιερώνουν στην παρουσίαση προιόντων των χορηγών της εκπομπής (πχ Υαλουρονικό Οξύ του Έψιλον…)
Οι πάροχοι οφείλουν να μεταδίδουν δωρεάν καθημερινά (ή τακτικά), σε ώρες υψηλής (ή μέσης) θεαματικότητας ύστερα από έγγραφη παραγγελία αρμόδιας Υπηρεσίας του Ελληνικού Δημοσίου σύντομα μηνύματα σχετικά με κοινωνικά προβλήματα. (ενδεικτικά, μηνύματα κατά της χρήσης ναρκωτικών, κατά του αλκοολισμού, κατά της ενδοσχολικής βίας, κατά της παραβατικότητας του Κ.Ο.Κ. κλπ)