Αντικείμενο της παρούσας Προκήρυξης είναι ο ακριβής καθορισμός της διαδικασίας διεξαγωγής της δημοπρασίας για τη χορήγηση τεσσάρων (4) αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition).
Η παρούσα Προκήρυξη με τα Παραρτήματα αυτής είναι διαθέσιμα σε ηλεκτρονική μορφή στην ελληνική και αγγλική γλώσσα στο διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (www.media.gov.gr) και του Υπουργού Επικρατείας (www.ypepikrateias.gr) και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καθώς και στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να ζητούν εγγράφως διευκρινίσεις σχετικά με την παρούσα Προκήρυξη μέχρι και την ημερομηνία λήξης της υποβολής της αιτήσεων, όπως αυτή προσδιορίζεται στην παράγραφο 4.3. της παρούσας. Οι σχετικές αιτήσεις θα πρέπει να αναφέρουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας (στοιχεία υπευθύνου, τηλέφωνο, ηλεκτρονική και ταχυδρομική διεύθυνση) και να απευθύνονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση (…….@minpress.gr) της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.
Πως διασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας και η αξιοκρατία όταν επιτρέπεται η συμμετοχή «επενδυτών» από τον Παναμά και από τους άλλους φορολογικούς παραδείσους χωρίς να επιβάλλεται η υποχρέωση ονομαστικοποίησης ; Πως δηλαδή θα ελεγχθεί και πότε, ο οποιοσδήποτε «αεριτζής» που θα μπει στον διαγωνισμό και θα διεκδικήσει μία άδεια; Θα τον ελέγξουν αφού του δώσουν την άδεια; Με ποιον τρόπο και με ποιους μηχανισμούς; Και γιατί δεν προβλέπεται το πολύ απλό από τους νεοεισερχόμενους επενδυτές να υπάρχουν κάποιες εγγυήσεις που θα διασφαλίσουν την μελλοντική λειτουργία του καναλιού. Δηλαδή πως είστε τόσο σίγουροι ότι ο ¨αεριτζής» από τα νησιά Φίτζι θα έχει την δυνατότητα επένδυσης τουλάχιστον 60 εκ ευρώ για να λειτουργήσει ο σταθμός τον πρώτο χρόνο. Γιατί δεν ζητάτε λοιπόν να αποδείξουν ότι θα έχουν αυτή την δυνατότητα. Και κάτι ακόμα εξίσου σημαντικό , γιατί δεν υπάρχει ένας περιορισμός (όπως υπάρχει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης ) για το τι ποσοστό μπορεί να έχουν ξένοι υπήκοοι σε Ελληνικά ΜΜΕ. Αυτό πρακτικά μπορεί να οδηγήσει σε αφελληνισμό των μέσων από π.χ. Τούρκους, Τζιχαντιστές, Ρώσικη Μαφία κα. Εκτός και αν αποσκοπήτε να ελέγξετε τα μέσα με δικούς σας ανθρώπους που θα τους φέρετε από το πουθενά με αποκλειστικό στόχο τον πλήρη και αποκλειστικό έλεγχο της ενημέρωσης και της πληροφόρησης του Ελληνικού λαού.
Στο κεφάλαιο 1 η παρατήρησή μας είναι ότι δεν προβλέπεται οργανωμένος τρόπος και χρόνος απαντησης στα όποια ερωτηματα και παροχής των όποιων διευκρινίσεων από την διοργανώτρια του διαγωνισμού. Θα πρέπει νομίζουμε να προβλεφθεί επαρκής χρόνος για την επεξεργασία των αιτημάτων και την παροχή διευκρινίσεων, καθώς και για την προσαρμογή των φακέλων συμμετοχής στις διευκρινίσεις που θα δίνονται.
Σαν συνολικό σχόλιο περί χρόνων και προθεσμιών, ο χρόνος που προβλέπεται κατά το μάλλον αισιοδοξο χρονοδιάγραμμα που απεικονίζεται στο σχέδιο, δεν νομίζουμε ότι επαρκεί για την υποβολή ερωτηματων, την κάλυψη όλων τους με τις απαραίτητες διευκρινίσεις από τις υπηρεσίες, και την τυχόν προσαρμογή των φακέλων στις απαντήσεις των υπηρεσιών.
Αυτό γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρον αν λάβετε υπόψη σας ότι ο διαγωνισμός προτείνεται ως διεθνής.
Αρα θα υπάρχουν και συμμετοχές ξένων εταιρειών, είτε ως υποψήφιες, είτε ως μέτοχοι.
Με αυτά υπόψη, πότε θα γίνουν τα ερωτηματα, πότε θα απαντηθούν, πότε και ποια θα είναι τα συμπληρωματικα που θα ζητηθούν, και ειδικά για τους ξένους υποψήφιους ή μετόχους, πότε θα γίνουν στο εξωτερικό οι όποιες μεταβολές, συμπληρώσεις ή προσαρμογές απαιτηθούν,πότε θα μεταφρασθούν και πότε θα υποβληθούν όλα τα σχετικά έγγραφα;
Νομίζουμε ότι και μόνο για το λόγο αυτό πρέπει να αναθεωρήσετε σοβαρά το προτεινόμενο χρονολόγιο, το οποίο έτσι κι αλλιώς είναι κατά την άποψή μας, εξαιρετικά στενό ακόμη κι αν ήταν αμιγώς εθνικός ο διαγωνισμός και τα αναμενόμενα έγγραφα ήταν όλα από την Ελλάδα. Το σχόλιό μας αφορά το σύνολο του προτεινόμενου χρονολογίου, και ιδίως τους προβλεπόμενους ρόνους υποβολής και συμπλήρωσης των φακέλων, που δεν πιστεύουμε ότι επαρκούν για τους όγκους των εγγράφων που θα πρέπει να συλλεγούν και υποβληθούν.
Στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού και της ομαλής λειτουργίας της αγοράς (σύμφωνα με τα άρθρα 5, 5Α και 15 παρ. 2 του Συντάγματος) και με δεδομένο ότι δεν μπορεί να διασφαλιστεί ότι καθ’ όλο το χρονικό διάστημα ισχύος των χορηγηθησομένων αδειών δεν θα μεταβληθεί ο αριθμό των λειτουργούντων παρόχων περιεχομένου εθνικής εμβέλειας, θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα τμηματικής καταβολής του τιμήματος της κάθε άδειας. Στον όρο 8.4. της προκήρυξης (και συναφώς στο άρθρο 13 παρ. 3 του ν. 4339/2015), θα πρέπει να προστεθεί διάταξη, η οποία θα προβλέπει τη δυνατότητα τμηματικής καταβολής του τιμήματος της κάθε άδειας. Η τμηματική καταβολή θα πρέπει να είναι συνάρτηση του χρόνου ισχύος της άδειας, οι δε προϋποθέσεις για την τμηματική καταβολή θα πρέπει να τεθούν στην προκήρυξη (στον όρο 8.4) και να αποτελέσουν όρο της άδειας που θα χορηγηθεί.