Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη ομαδα εκπαιδευτικων | 25 Νοεμβρίου 2009, 16:17
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η αξιοκρατία των πινάκων Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών και η παραπληροφόρηση. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών και μετά τις εξαγγελίες της υπουργού κ. Άννας Διαμαντοπούλου, οι εκπαιδευτικοί και ακόμη περισσότερο οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έχουν γίνει στόχοι μιας συνεχούς επίθεσης σε πρακτικό, ηθικό και δεοντολογικό επίπεδο, από το ίδιο το υπουργείο, από ευτυχώς περιορισμένους δημοσιογραφικούς κύκλους αλλά το τραγικότερο από αδιόριστους συναδέλφους. Σχετικά με αυτά πρέπει να γίνει λόγος όχι μόνο για την νομιμότητα της διαδικασίας πρόσληψης αναπληρωτών αλλά και για το ηθικό σκέλος αυτής. Έτσι απαξάπαντες οι αναπληρωτές: έχουν προσληφθεί βάσει νόμων υφισταμένων εδώ και πολλά χρόνια, νόμων αναγνωρισμένων και από σύσσωμη την επίσημη εκπαιδευτική κοινότητα (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ κλπ). Οι νόμοι είναι συνθετικοί, όχι απόλυτοι και εμπεριέχουν ήδη την αξιολόγηση και την αξιοκρατία, ήτοι α) Ήδη προσμετράται ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ και μάλιστα με συντριπτική διαφορά όπως ορίζει ο νόμος αλλά και τεχνηέντως αποκρύπτεται (καλύπτει έτσι κατά προτεραιότητα και ουσία εκπαιδευτικούς που με την αξία τους πέτυχαν σε αντικειμενικό διαγωνισμό ασχέτως ηλικίας) β)Αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία εκπαιδευτικών τοποθετημένων επί έτη σε όλη την επικράτεια με αναμφισβήτητη και αντικειμενική έτσι εμπειρία (ο νόμος καλύπτει και αξιοποιεί τα με πτυχίο παλαιότερα και εμπειρότερα στελέχη με παλαιότερη επιτυχία στον ΑΣΕΠ) γ) Αναγνωρίζει την επιπλέον επιστημονική επάρκεια που προσδίδουν οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και τους δίνει προτεραιότητα σε ευαίσθητα αντικείμενα όπως αυτό της Ειδικής Αγωγής (καλύπτει όσους εκπαιδευτικούς έχουν αντικειμενικά περισσότερα πανεπιστημιακά προσόντα από άλλους) δ) Αναγνωρίζει σε μικρό ποσοστό κοινωνικά κριτήρια και εμπεριέχει κοινωνική ευαισθησία (καλύπτοντας εκπαιδευτικούς με Ειδικές Ανάγκες και άλλους). Ουδέποτε και εις ουδεμία περίπτωση υπήρξε έστω και κάποια μορφή συνέντευξης, ουδέποτε κλειστός διαγωνισμός και ουδέποτε έστω και μια σύμβαση διαφορετική από τις άλλες. Αντίθετα, ανέκαθεν υπήρχε δημόσια ανάρτηση των πινάκων με ακριβώς οριοθετημένα μόρια από αντικειμενικό διαγωνισμό, εμπειρία και πτυχία. Ο νόμος αναγνώριζε τα προσόντα και τις ανάγκες όλων των υποομάδων και χρησιμοποίησε κριτήρια όπως σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την άλλη πλευρά οι ίδιοι οι αναπληρωτές πάντοτε ήταν ενάντια σε αδιαφανείς διαδικασίες (Πρόσθετη Διδακτική) και πλάγια μέσα (ΟΑΕΔ). Αντίθετα, προς ενημέρωση γονέων μαθητών και κοινής γνώμης, οι μόνοι διαφωνούντες απέναντι στο παρόν σύστημα μαζί με την υπουργό είναι κάποιοι, λίγοι ευτυχώς, συμμετέχοντες του ΑΣΕΠ, που είτε απέτυχαν, είτε έγραψαν απλά πάνω από μια βάση ,έχουν μηδαμινή διδακτική εμπειρία και λοιπά μεταπτυχιακά προσόντα, ενώ γνώριζαν το νόμο και την πρόταξη των προσοντούχων συναδέλφων και τώρα αιτούνται την απόλυση των συναδέλφων τους και τη δική τους πρόσληψη. Κατά συνέπεια η υπονοούμενη ή άμεση διαπλοκή των κατηγοριών ενάντια στους αναπληρωτές με τα προβλήματα των αποσπάσεων, των stage και γενικότερα της διαφθοράς στις προσλήψεις αποτελεί τεκμηριωμένα συκοφαντική δυσφήμιση στην πλέον αξιοκρατούμενη ομάδας εργαζομένων επιστημόνων. Άμεσοι στόχοι λοιπόν από πλευράς αναπληρωτών τίθενται α)η χρήση των ανωτέρω επιχειρημάτων με νομικά και πολιτικά μέσα β)η ενημέρωση των μαθητών, γονέων και της κοινής γνώμης για την αξιοκρατία στον κλάδο γ) Η ποινικοποίηση δυσφημιστικών δηλώσεων από επίσημους φορείς και συκοφάντες συναδέλφους. Ειδικότερα, σε ενδεχόμενη συμπαρουσίαση και διαπλοκή επιχειρημάτων προφορική ή γραπτή του θεσμού των αναπληρωτών με άλλα προβλήματα της εκπαίδευσης ή του δημοσίου, παντελώς άσχετα των τελευταίων αποτελεί στο εξής σαφή προσπάθεια δυσφήμισης και θα αντιμετωπιστεί με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος. Η κατάργηση των ανωτέρω κριτηρίων δημιουργεί ασύγκριτη κοινωνική αδικία, ισοπέδωση ολοκληρωτικού καθεστώτος και όσον αφορά στην ίδια την παιδεία δεν προσφέρει απολύτως τίποτα. Η δημοκρατική σύνθεση της αξιοκρατίας, της εμπειρίας, των επιπλέον προσόντων και του κοινωνικού προσώπου αυτή τη στιγμή κινδυνεύουν από ολοκληρωτικές παρεμβάσεις και νόμους που απειλούν με διάλυση το σύστημα. Η ορθότητά του υπάρχοντος συστήματος αποδεικνύεται από τη μηδαμινή αντίδραση εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών έως τώρα σε αυτό με μόνη ένσταση τον αριθμό μονιμοποιήσεων. Αντίθετα, αν ισχύσει το ένα και ισοπεδωτικό κριτήριο τότε πρακτικά: Α)Ποιος, αν και επιτυχών, θα μεταβεί ωρομίσθιος σε σχολείο της επαρχίας εφόσον δεν θα μετρήσει ή θα μετρήσει ελάχιστα η προϋπηρεσία και εφόσον θα συνεχιστεί ο θεσμός της ωρομισθίας; Β) Πως θα αξιοποιηθούν οι επιτυχόντες, μη διοριστέοι, άτομα δηλαδή ήδη αξιολογημένα και επιτυχημένα; Γ)Πόσες φορές ξανά θα αξιολογηθούν οι επιτυχόντες που δεν διορίζονται μόνιμοι αλλά αναπληρωτές και πως θα εστιάζουν στους μαθητές και την Παιδεία αντί για τον επόμενο ΑΣΕΠ; Δ)Πως θα αξιοποιηθεί ένας εκπαιδευτικός με διδακτορικό ή μεταπτυχιακό τίτλο όταν έχει ρίξει το βάρος στην πανεπιστημιακή του μετεκπαίδευση έναντι κάποιου με απλό πτυχίο που ρίχνει το βάρος αποκλειστικά στην φροντιστηριακή προετοιμασία για τον ΑΣΕΠ; Ε)Πως θα προσληφθεί διοριστέος μεν του ΑΣΕΠ χωρίς μεταπτυχιακά προσόντα και ειδίκευση δε σε σχολεία με παιδιά με Ειδικές Ανάγκες ή Διαπολιτισμικά; ΣΤ)Πως θα λειτουργήσει εύρυθμα μια σχολική μονάδα αποκλειστικά και μόνο με νεοδιόριστους ενός νέου ΑΣΕΠ, χωρίς την ενδιάμεση ομάδα των ήδη εχόντων προϋπηρεσία και χωρίς οι μόνιμοι- έμπειροι να εκπαιδεύουν καθ’ όλη τη χρονιά τους νεοδιόριστους; Από τα ανωτέρα επιχειρήματα διαφαίνεται η κακή εκτίμηση της υπουργού, η οποία κινούμενη κατ’ αυτήν σε μια προσπάθεια διαφάνειας, οδηγεί την παιδεία στην καταστροφή. Πρακτικά είναι βέβαιο ότι αυτό θα δημιουργήσει κύμα φυγής και αποστροφής των επιστημόνων από την επιμόρφωση (ποιος θα προχωρήσει μεταπτυχιακά ενώ οι άλλοι θα πηγαίνουν φροντιστήριο ΑΣΕΠ;), απόρριψη της αξίας της εμπειρίας (ποιος θα ζητήσει να προσληφθεί επαρχία με 350€ χωρίς μόρια και ενώ οι συνάδελφοί του πάλι θα προετοιμάζονται σε φροντιστήρια αστικών κέντρων; ), ανισορροπία στο σύστημα (η μια υποομάδα εκπαιδευτικών θα στρέφεται εναντίον της άλλης, όπως ήδη άρχισε να ισχύει). Το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων, γιατί είναι εξόφθαλμο ότι αυτό θα συμβεί, θα είναι η στροφή στα φροντιστήρια προετοιμασίας ΑΣΕΠ και η υποβάθμιση της ουσιαστικής πανεπιστημιακής επιμόρφωσης και προσόντων, όπως ισχύει στο εξωτερικό, όπως η επιτροπή υπό τον κ. Μπαμπινιώτη προτείνει, όπως η κοινότητα και το υπουργείο επιθυμεί. Για τους ανωτέρω λόγους, ενώ οι εκπαιδευτικοί είναι πάντα ανοικτοί σε προτάσεις που θα βελτιώσουν την παιδεία, οι ίδιοι και κυρίως οι αναπληρωτές υιοθετούν την πάγια θέση όλων των φορέων ΔΟΕ, ΟΛΜΕ κλπ ότι οι παρόντες νόμοι σχετικά με τους πίνακες είναι αδιαπραγμάτευτοι. Δημιουργείται για ακόμη μια φορά το παράδοξο φαινόμενο στην Ελλάδα οι εργαζόμενοι, οι επιστήμονες και οι πολίτες να αιτούνται αυτοί να ισχύουν οι νόμοι αντί αυτό να κάνουν οι κυβερνώντες, ενώ όσοι υπακούν σε αυτούς διώκονται. Πράγματι ο Πλάτωνας θα γέλαγε πολύ…