Η έννοια του διδακτικού συγγράμματος (academic textbook) σήμερα είναι ευρύτερη από ότι στο παρελθόν. Το διδακτικό σύγγραμμα σήμερα περιλαμβάνει όχι μόνο τα κείμενα που αφορούν στο γνωστικό αντικείμενο αλλά και ολόκληρη τη δομή της εκπαιδευτικής διαδικασίας: οργάνωση της ύλης και του μαθήματος, διδακτικές ενότητες (syllabus), διαφάνειες, βιβλιογραφία (με πλήρη σχετικά άρθρα ανά ενότητα), ενδεχομένως ήχο και εικόνα, οδηγίες και κατευθύνσεις για εργασίες και εφαρμογές, fora μεταξύ των φοιτητών και λοιπές δραστηριότητες. Αποτελούν αναπόσπαστα τμήματα της γνώσης και φιλοξενούνται ήδη στις εκπαιδευτικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες εκπαίδευσης των ΑΕΙ. Η έννοια που αποδίδεται στο εδάφιο αυτό της απόφασης αφορά το ένα σύγγραμμα -που ναι έχει τον όγκο της ύλης του μαθήματος- αλλά που κυρίως πάνω του ουσιαστικά θέλουμε να στηρίζουμε τις εξετάσεις περιορίζοντας τη γνώση. Θυμάμαι ότι έχουν γίνει πολλές συζητήσεις για το στείρο και περιοριστικό χαρακτήρα του ενός συγγράμματος, μήπως λοιπόν πρέπει να δούμε τον επαναπροσδιορισμό του θέματος;
Είναι γεγονός ωστόσο ότι, τουλάχιστον για την παρούσα φάση η απόκτηση ενός έντυπου ή ηλεκτρονικού συγγράματος που θα ένέχει το ρόλο του βασικού σημείου αναφοράς για το γνωστικό αντικείμενο, πλαισιωνόμενο από τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, έχει και νόημα και λογική.
Συνοψίζοντας, θα μπορούσε να οριστεί ως διδακτικό σύγγραμμα (academic textbook) "το ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος" και ως ακαδημαϊκό σύγγραμα το προτεινόμενο "κεντρικό εγχειρίδιό" του(required reading), όπου και τα δύο αυτά στοιχεία αποτελούν αλληλοσυνδεόμενα και αναπόσπαστα εργαλεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας και μοχλούς ενίσχυσης της έρευνας. Το ακαδημαϊκό σύγγραμμα σίγουρα πρέπει να είναι από το ελεύθερο εμπόριο για την εξασφάλιση του βέλτιστου αποτελέσματος, όπως άλλωστε αναφέρεται στην απόφαση.
Αυτό που θα πρέπει να εξετάσει το ΥΠΔΒ είναι κατά πόσο η αμοιβή των καθηγητών που αναπτύσσουν τα μαθήματα στις ηλεκτρονικές εκπαιδευτικές πλατφόρμες(ήτοι τα διδακτικά συγγράμματα) εντάσσεται μέσα στις διδακτικές τους υποχρεώσεις ή όχι και πως θα διασφαλίζεται η διαρκής αναβάθμισή τους ώστε να διατηρείται η ενημερότητα και η ποιότητά τους. Κατά την άποψή μου αυτό σνδέεται άμεσα και με τα στοιχεία αξιολόγησης της ανώτατης εκπαίδευσης. Τέλος, σε ότι αφορά την αγορά των εγχειριδίων πιστεύω πως υπάρχει αρκετή εμπειρία για να γνωρίζουν όλοι τα συν και τα πλην του συστήματος
Επιπλέον, με γνώμονα τα άρθρα της απόφασης που ακολουθούν και κυρίως αυτό για την ενίσχυση των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η αποκλειστικά ηλεκτρονική μορφή και των "ακαδημαϊκών συγγραμάτων".
Η έννοια του διδακτικού συγγράμματος (academic textbook) σήμερα είναι ευρύτερη από ότι στο παρελθόν. Το διδακτικό σύγγραμμα σήμερα περιλαμβάνει όχι μόνο τα κείμενα που αφορούν στο γνωστικό αντικείμενο αλλά και ολόκληρη τη δομή της εκπαιδευτικής διαδικασίας: οργάνωση της ύλης και του μαθήματος, διδακτικές ενότητες (syllabus), διαφάνειες, βιβλιογραφία (με πλήρη σχετικά άρθρα ανά ενότητα), ενδεχομένως ήχο και εικόνα, οδηγίες και κατευθύνσεις για εργασίες και εφαρμογές, fora μεταξύ των φοιτητών και λοιπές δραστηριότητες. Αποτελούν αναπόσπαστα τμήματα της γνώσης και φιλοξενούνται ήδη στις εκπαιδευτικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες εκπαίδευσης των ΑΕΙ. Η έννοια που αποδίδεται στο εδάφιο αυτό της απόφασης αφορά το ένα σύγγραμμα -που ναι έχει τον όγκο της ύλης του μαθήματος- αλλά που κυρίως πάνω του ουσιαστικά θέλουμε να στηρίζουμε τις εξετάσεις περιορίζοντας τη γνώση. Θυμάμαι ότι έχουν γίνει πολλές συζητήσεις για το στείρο και περιοριστικό χαρακτήρα του ενός συγγράμματος, μήπως λοιπόν πρέπει να δούμε τον επαναπροσδιορισμό του θέματος; Είναι γεγονός ωστόσο ότι, τουλάχιστον για την παρούσα φάση η απόκτηση ενός έντυπου ή ηλεκτρονικού συγγράματος που θα ένέχει το ρόλο του βασικού σημείου αναφοράς για το γνωστικό αντικείμενο, πλαισιωνόμενο από τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, έχει και νόημα και λογική. Συνοψίζοντας, θα μπορούσε να οριστεί ως διδακτικό σύγγραμμα (academic textbook) "το ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος" και ως ακαδημαϊκό σύγγραμα το προτεινόμενο "κεντρικό εγχειρίδιό" του(required reading), όπου και τα δύο αυτά στοιχεία αποτελούν αλληλοσυνδεόμενα και αναπόσπαστα εργαλεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας και μοχλούς ενίσχυσης της έρευνας. Το ακαδημαϊκό σύγγραμμα σίγουρα πρέπει να είναι από το ελεύθερο εμπόριο για την εξασφάλιση του βέλτιστου αποτελέσματος, όπως άλλωστε αναφέρεται στην απόφαση. Αυτό που θα πρέπει να εξετάσει το ΥΠΔΒ είναι κατά πόσο η αμοιβή των καθηγητών που αναπτύσσουν τα μαθήματα στις ηλεκτρονικές εκπαιδευτικές πλατφόρμες(ήτοι τα διδακτικά συγγράμματα) εντάσσεται μέσα στις διδακτικές τους υποχρεώσεις ή όχι και πως θα διασφαλίζεται η διαρκής αναβάθμισή τους ώστε να διατηρείται η ενημερότητα και η ποιότητά τους. Κατά την άποψή μου αυτό σνδέεται άμεσα και με τα στοιχεία αξιολόγησης της ανώτατης εκπαίδευσης. Τέλος, σε ότι αφορά την αγορά των εγχειριδίων πιστεύω πως υπάρχει αρκετή εμπειρία για να γνωρίζουν όλοι τα συν και τα πλην του συστήματος Επιπλέον, με γνώμονα τα άρθρα της απόφασης που ακολουθούν και κυρίως αυτό για την ενίσχυση των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η αποκλειστικά ηλεκτρονική μορφή και των "ακαδημαϊκών συγγραμάτων".