Αρχική Σχολικός ΑθλητισμόςΠοια είναι κατά τη γνώμη σας η αποτίμηση σήμερα του Σχολικού Αθλητισμού και της μορφής της Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ / ΕΤΑΔ) με έμφαση στην αγωνιστική και εκπαιδευτική τους καταλληλότητα και τη σχέση κόστους/αθλητικοπαιδαγωγικής αποτελεσματικότητας, εντοπισμός σημείων που χρήζουν αναθεώρησης, βελτίωσης ή κατάργησης ;Σχόλιο του χρήστη Vassilis Kalyvas | 8 Ιουλίου 2011, 14:44
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η μέχρι σήμερα αποτίμηση του σχολικού αθλητισμού δείχνει ότι --> η στρατηγική επιλογή των χωριστών αθλητικών σχολείων κρίθηκε ανούσια δαπανηρή και με αναποτελεσματικά αθλητικά αποτελέσματα --> η ανταγωνιστική δομή των σχολικών πρωταθλημάτων (κρούσματα ντόπινγκ αλλά και βίας, αναξιοκρατική χρήση συμμετοχής για εισαγωγή σε πανεπιστημιακές σχολές, φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής γνωστά σε όλους όσους ενεπλάκησαν σε σχολικούς αγώνες, κτλ) κάθε άλλο παρά του αθλητικούς και εκπαιδευτικούς στόχους της εκπαιδευσης δεν εξυπηρέτησαν --> τα υψηλά ποσοστά ανθυγιεινών συμπεριφορών που καταγράφονται στον ελληνικό μαθητικό πληθυσμό (κάπνισμα, παχυσαρκία, κρούσματα βίας, ατομικισμός και αντικοινωνική συμπεριφορά, Αυξημένο άγχος, κτλ) δείχνουν ότι το βασικό εργαλείο κάθε σοβαρού σχολικού προγράμματος αγωγής υγείας σε προηγμένες χώρες του εξωτερικού, Η ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ Η ΜΥΗΣΗ ΣΤΗΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΘΛΗΣΗ, μάλλον χρησιμοποιήθηκε με λάθος τρόπο μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Σε μια εποχή που η οργάνωση όλων των κοινωνικών, διοικητικών και εκπαιδευτικών δομών γίνονται με οριζόντια διασύνδεση και όχι πλέον με κάθετη δομή για λόγους αποτελεσματικότητας και ολιστικής / κριτικής αντιμετώπισης των σύγχρονων αναγκών αλλά και για λόγους οικονομικής διαχείρισης στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, θεωρώ άκρως αντιφατική την οργάνωση του σχολικής αθλητικής εκπαίδευσης μέσα σε πλαίσια εξειδικευμένης και "γκετοποιημένης" νοοτροπίας ιδρύοντας και επενδύοντας σε σχολικά συστήματα με οποιαδήποτε εντυπωσιακό και περιγραφικότατο όνομα (ΤΑΔ, ΤΕΠΥ, ΠΡΟΤΥΠΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΑ, κτλ, κτλ) Προτείνω όλες οι "ειδικές αθλητικές" υπηρεσίες που προσφέρουν τα ΤΑΔ και "διάδοχοι" τους, να ενταχθούν οριζόντια και διαθεματικά σε όσο το δυνατόν περισσότερα γενικά σχολεία είναι δυνατόν, έτσι ώστε: 1. τα οφέλη της αθλητικής εκπαίδευσης να είναι προσιτά σε όλους τους μαθητές και όχι μόνο σε συγκεκριμένες ομάδες που επιλέγονται με αμφιλεγόμενα κριτήρια 2. να μην χαθεί ούτε μια θέση Γυμναστή αλλά όλοι όσοι εργάζονταν σε ΤΑΔ να κάνουν την ίδια δουλειά ως επιπλέον προσωπικό στα γενικά σχολεία. Επιπλέον με τις προτάσεις που παραθέτω παρακάτω θα χρειαστούν επιπλέον θέσεις απασχόλησης για Γυμναστές. 2. Η αθλητική εκπαίδευση είναι σημαντικό και αποτελεσματικό να παρέχεται σε όλους εξολοκλήρου τους μαθητές με το ίδιο τρόπο παρέχοντας σε όλα τα σχολεία υπηρεσίες αθλητικών ευκαιριών αξιοποιώντας τις αθλητικές υποδομές της τοπικής κοινωνίας --> για ποιό λόγο να μην μπορούν τα γενικά σχολεία να χρησιμοποιούν κλειστά δημοτικά γυμναστήρια, εθνικά και δημοτικά στάδια, πισίνες, κτλ, με τον ίδιο απλά τρόπο που δίνονται για χρήση στα ΤΑΔ? Επι τη ευκαιρία, ποιος θα πει επιτέλους στον ΟΣΚ ή τον συγχωνευμένο σύντομα με άλλο δημόσιο φορέα από ότι εικάζεται, ότι κατά την κατασκευή σχολικών κτιρίων με ελάχιστο επιπλέον κόστος κατασκευής κάθε νέο σχολείο μπορεί να έχει ένα υπόγειο χώρο ίσο με το εμβαδόν του σχολικού κτιρίου που να αποτελεί το "κλειστό γυμναστήριο" κάθε σχολείου (αυτή η πρακτική εφαρμόζεται σε όλες τι σοβαρές δυτικές χώρες και το κάθε σχολείο έχει κλειστό αθλητικό χώρο κάτω από το κτίριο) --> για ποιό λόγο να μην μπορούν να εργάζονται γυμναστές με αθλητικές ειδικότητες στα γενικά σχολεία με τον ίδιο τρόπό που εργάζονται μέχρι σήμερα στα ΤΑΔ τροποποιώντας ευέλικτα στο σχολικό πρόγραμμα? (γιατί για πχ να μην δίνεται σε μαθητές που επιθυμούν να κάνουν επιπλέον άσκηση και προπόνηση σε συγκεκριμένα αθλήματα η δυνατότητα να συμμετέχουν σε αθλητικό πρόγραμμα 60 -80 λεπτών πριν την πρωινή έναρξη του ημερήσιου σχολικού προγράμματος ή μετά το τέλος του σχολικού προγράμματος.) Φυσικά μπορούν να προβλεφθούν ανάλογα κίνητρα για τους μαθητές που θα συμμετάσχουν. --> για ποιό λόγο να μην μπορούν οι αθλητικές εγκαταστάσεις των σχολείων και των τοπικών δημοτικών αθλητικών οργανισμών να δίνονται για επιπλέον αθλητική εκπαίδευση των μαθητών τις εξωσχολικές ώρες (απογεύματα, σαββατοκύριακα, περίοδος διακοπών) και να φροντίσει το ΥΠΕΠΘ για την στελέχωση τέτοιων προγραμμάτων με Γυμναστές που θα μπορούν να εργάζονται ως αναπληρωτές? Φυσισκά υπάρχουν τρόποι να συνδεθούν τέτοια προγράμματα με το σχολικό σύστημα και να υπάρχουν κίνητρα για μαθητές να συμμετάσχουν. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Εν κατακλείδι, ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΤΑΔ, ΤΕΠΥ, ΠΡΟΤΥΠΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, κτλ! Απλά εντάξτε τις υπηρεσίες τους στα γενικά σχολεία..ΓΙΝΕΤΑΙ!! και γίνεται χωρίς να χαθούν θέσεις εργασίας γυμναστών και το κυριότερο όλοι οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε επιπλέον ευκαιρίες αθλητικής εκπαίδευσης. ΥΣ: είναι σημαντικό ο κλάδος της Φυσικής Αγωγής να διεκδικήσει επίσημα τον ηγετικό του ρόλο του στα προγράμματα Αγωγής Υγείας. Με τις παραπάνω προτάσεις ενισχύεται ο ρόλος της Φυσικής Αγωγής στα γενικά σχολεία και η διασύνδεση της αθλητικής εκπαίδευσης με τα προγράμματα αγωγής υγείας μπορεί να προβληθεί πιο πειστικά. Ευχαριστώ Βασίλης Καλύβας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής