Αρχική Σχολικός ΑθλητισμόςΠοιες είναι κατά τη γνώμη σας οι καινοτόμες πολιτικές και οι μέθοδοι στήριξης του Σχολικού Αθλητισμού με ιδιαίτερη έμφαση στις συνεργασίες ανάμεσα σε όλους τους εκπαιδευτικούς, αθλητικούς και αυτοδιοικητικούς θεσμούς ;Σχόλιο του χρήστη Νικοδέλης Θωμάς | 11 Ιουλίου 2011, 20:37
Καινοτομία στην εκπαίδευση και ευελιξία στη συνεργασία μεταξύ των φορέων μπορεί να επιτευχθεί με την ανάληψη δράσεων οι οποίες έχουν μεγάλη αποδοχή από τη τοπική κοινωνία και τις σχολικές κοινότητες. Ο θεσμός της Αριστείας –Καινοτομίας αναδεικνύει τέτοιες πρωτοβουλίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υλοποίηση του μαθήματος της κολύμβησης στα δημοτικά της Κατερίνης, που ξεκίνησε το σχολικό έτος 2008 –09 με την συμμετοχή 2 σχολικών μονάδων και επεκτάθηκε σχεδόν σε όλα τα σχολεία του Δήμου Κατερίνης τη φετινή σχολική χρονιά. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα όπου τα παιδιά της Γ’ & Δ’ Δημοτικού έχουν ως αποκλειστικό διδακτικό αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής την κολύμβηση για ένα τρίμηνο κάθε χρόνο. Με βάση την αποτίμηση του προγράμματος που λειτουργεί εδώ και 3 χρόνια στην Κατερίνη, με τη συμμετοχή σχεδόν χιλίων μαθητών, προτείνουμε την υλοποίηση του, όπως παρουσιάστηκε στο θεσμό Αριστείας και Καινοτομίας 2011 σε Πανελλαδική κλίμακα. Για την υλοποίηση του προγράμματος Πανελλαδικά χρειάζονται 150 εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής (κατά προτίμηση ειδικότητας κολύμβησης) οι οποίοι με ταχύρρυθμα εκπαιδευτικά σεμινάρια θα εκπαιδευτούν και θα πιστοποιηθούν για τη διδασκαλία του προγράμματος. Ο σχεδιασμός του προγράμματος εκφράζει τις επιδιώξεις του αναλυτικού προγράμματος για το Δημοτικό Σχολείο και είναι εναρμονισμένος με τις σύγχρονες αντιλήψεις και μεθόδους διδασκαλίας. Στόχος δεν είναι η εκμάθηση αγωνιστικών κολυμβητικών τεχνικών, όπως συνήθως συμβαίνει σε αρκετά αντικείμενα της Φυσικής Αγωγής. Στόχος είναι η απόκτηση κολυμβητικής παιδείας, με την έννοια της βιωματικής γνώσης των βασικών κανόνων ασφάλειας και υγιεινής, του χειρισμού έκτακτων καταστάσεων, της ανάπτυξης συνεργασίας, πρωτοβουλιών και αυτοπεποίθησης μέσα στο νερό, της κατάκτησης των βασικών κολυμβητικών δεξιοτήτων, του παιχνιδιού και της κοινωνικότητας, ώστε να ολοκληρωθεί η προσωπικότητα των μαθητών . Όλα ενταγμένα και δοσμένα με μια διαθεματική προσέγγιση και απώτερο σκοπό την επιλογή της δραστηριότητας από τους μαθητές, ως μια από τις μορφές δια βίου άσκησης για υγεία. Οι μαθητές στο τέλος των κύκλων των μαθημάτων όπως και στα προγράμματα του εξωτερικού λαμβάνουν πιστοποιητικό κολυμβητικής επάρκειας ανάλογο της διδακτέας ύλης. Για την καθολική εφαρμογή του προγράμματος πρέπει να εκπονηθεί πλήρες αναλυτικό πρόγραμμα, σημειώνουμε ότι στην Κατερίνη, με πρωτοβουλία των συντελεστών του προγράμματος και όχι κεντρικά, έχει ξεκινήσει ανάλογη προσπάθεια. Για τη διδασκαλία της κολύμβησης στα δημοτικά σχολεία είναι απαραίτητο να επιμορφωθούν οι διδάσκοντες στο πνεύμα και στη φιλοσοφία του προγράμματος. Για την υλοποίηση σε ευρεία κλίμακα μιας τέτοιας καινοτόμου δράσης είναι απαραίτητη η συνεργασία των φορέων της εκπαίδευσης (Σχολικών Συμβούλων, Δ/ντών Εκπ/σης, Δ/ντών Σχολικών Μονάδων, Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων) και των αυτοδιοικητικών φορέων (Δημάρχου, Αθλητικών Οργανισμών και Δ/ντων Κολυμβητηρίων ) κάτι που συνέβη στη Κατερίνη σε πολύ καλό βαθμό. Τέλος υπό προϋποθέσεις το μάθημα της κολύμβησης μπορεί να επεκταθεί πιλοτικά και στο γυμνάσιο. Αναλυτικά όλο το υλικό της δράσης βρίσκεται στη διάθεση του Υπουργείου, έχει αξιολογηθεί και θα αναρτηθεί στο ηλεκτρονικό αποθετήριο. Η ομάδα υλοποίησης της διδασκαλίας της Κολύμβησης στα Δημοτικά της Κατερίνης Νικοδέλης Θωμάς ΚΦΑ Ph.D., Νταμπάκης Βασίλης ΚΦΑ., Μισαηλίδης Κώστας ΚΦΑ.: διδάσκοντες Παπαργυρίου Αλέξανδρος Μ.Α. Αρμόδιος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Παπαχαρίσης Βασίλης, M.A., M.Sc., Ph.D., Επιστημονικός Συνεργάτης, διευθυντής Πανεπιστημιακού Γυμναστηρίου ΑΠΘ