Αρχική Σχολικός ΑθλητισμόςΠοια κριτική, ποιες επισημάνσεις και τι συστάσεις μπορούν να εκφραστούν πάνω στις κατατεθειμένες προς διαβούλευση προτάσεις του παρόντος κειμένου για τον σχολικό αθλητισμό και την εκπαιδευτική υποστήριξη και αθλητική διευκόλυνση των μαθητών-τριών/ αθλητών-τριών υψηλών επιδόσεων;Σχόλιο του χρήστη Νικόλαος Αγγελούσης | 14 Ιουλίου 2011, 21:10
Προτάσεις για τον σχολικό αθλητισμό Τα παρακάτω αποτελούν μερικές μόνο επισημάνσεις σχετικά με την αναμόρφωση του σχολικού αθλητισμού, για λόγους οικονομίας χώρου και χρόνου και σε καμία περίπτωση δεν φιλοδοξούν να αντιμετωπίσουν το υπό συζήτηση θέμα στο σύνολό του, κατά τη φάση αυτή της προκαταρκτικής διαβούλευσης. Αρχές για τη διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου • Τα παιδιά θα πρέπει να παροτρύνονται να αγωνίζονται με στόχο να βελτιώνουν τις προσωπικές τους επιδόσεις, στο πλαίσιο μιας διαρκούς πολύπλευρης ανάπτυξης και αυτοβελτίωσης. Δεν θα πρέπει να αποτελεί αυτοσκοπό η κατάρριψη των ρεκόρ, η νίκη και η σύγκριση με πάσης φύσεως πρότυπα. • Μέσα από τη συμμετοχή τους σε αθλητικές δραστηριότητες τα παιδιά θα πρέπει να βιώνουν τη μοναδικότητα τους, την αξία της προσπάθειας ως ανώτερης του αποτελέσματος, τη μετριοφροσύνη αντί της έπαρσης και την αποδοχή της αποτυχίας και των συναισθημάτων που τη συνοδεύουν. • Ο συναγωνισμός οφείλει να έχει ήπια μορφή για την αποφυγή συνεπειών όπως η άρνηση για την άθληση (λόγω αποτυχίας), η ανάπτυξη επιθετικής συμπεριφοράς και η μείωση της αυτοεκτίμησης. • Η συμμετοχή των παιδιών θα πρέπει να στοχεύει στη μείωση των πιθανοτήτων περιθωριοποίησης των παιδιών με μειωμένες κινητικές ή συναισθηματικές ικανότητες, στην αύξηση του βαθμού μάθησης και κατανόησης των ωφελειών της δια βίου άθλησης και στη μείωση της παραβατικής συμπεριφοράς. • Η ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος θα πρέπει να αναπτύσσεται παράλληλα με την αποδοχή της διαφορετικότητας των συμπαικτών ως προς το φύλο, τις ικανότητες, την κοινωνική ομάδα και τα λοιπά χαρακτηριστικά του ατόμου, μέσα από στοχευμένες δράσεις συνεργατικής συμμετοχής παιδών με διαφορετικά χαρακτηριστικά. • Οι αθλητικές δράσεις θα πρέπει να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν το σύνολο των στοιχείων της προσωπικότητας του παιδιού σε αντίθεση με τη μονομέρεια και την πρόωρη εξειδίκευση τους • Οι ενδοσχολικές και διασχολικές δραστηριότητες και εκδηλώσεις οφείλουν να στοχεύουν στην μείωση της απομόνωσης και του αποκλεισμού ατόμων με κινητικές και συναισθηματικές δυσκολίες, διευκολύνοντας την κοινωνική ενσωμάτωση. Σε κάθε περίπτωση το όποιο νέο θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ότι κάθε παιδί αποτελεί μια «ειδική περίπτωση» που όμως έχει κοινές ανάγκες με όλα τα άλλα παιδιά. Κατά συνέπεια το νέο θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να παρέχει αρκετούς εναλλακτικούς τρόπους σχολικής άθλησης, ώστε κάθε παιδί να μπορεί να βιώνει τα οφέλη της άθλησης. Αναμόρφωση σχολικών αθλητικών δράσεων Το νέο θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να προβλέπει ποικιλία αθλητικών δράσεων, πέραν των συμβατικών, καθώς και νέες μορφές οργάνωσης των συμβατικών αθλητικών δραστηριοτήτων. Ενδεικτικά αναφέρονται: • Δραστηριότητες άθλησης και υγείας Καθολική συμμετοχή παιδιών σε δράσεις πεζοπορίας ή ποδηλασίας μέσα σε διαφορετικά περιβάλλοντα («Περπατώ, Ζω και Γνωρίζω την Πόλη μου», «Περπατώ, Ζω και Γνωρίζω το Δάσος», κ.λπ). Επιβραβεύονται όλοι για τη συμμετοχή τους. Δεν υπάρχει νικητής-άτομο. Μεταξύ διαφορετικών Σχολείων ή μεταξύ των τάξεων ενός Σχολείου, νικητής είναι το Σχολείο ή η τάξη με τους περισσότερους μαθητές που ολοκλήρωσαν τη διαδρομή. Επίσης, δράσεις όπως «Ο Κύκλος της Υγείας» (κύκλος ενός αριθμού δραστηριοτήτων άσκησης), όπου οι επιδόσεις κάθε παιδιού προσθέτουν πόντους στην τάξη ή στο Σχολείο του και παράλληλα καταγράφονται στην ατομική του Κάρτα Υγείας Μαθητή. • Συμβατικές αθλητικές δραστηριότητες Αθλήματα κλασσικού αθλητισμού στα οποία όμως οι επιδόσεις καταγράφονται στην κατεύθυνση της αυτοβελτίωσης. Δεν υπάρχουν βραβεύσεις σε ατομικό επίπεδο (μετάλλια ή διπλώματα). Η βράβευση αφορά τάξεις ή σχολεία με τη λογική της «σκυταλοδρομίας επιδόσεων» (π.χ. στο άλμα σε ύψος αθροίζονται οι επιδόσεις των μαθητών της τάξης και η τάξη με τη μεγαλύτερη αθροιστική επίδοση είναι η νικήτρια). Αθλοπαιδιές με μικτές ομάδες παιδιών διαφορετικών χαρακτηριστικών (π.χ. ομάδες που αποτελούνται από παιδιά διαφορετικών τάξεων ή σχολείων, διαφορετικών ικανοτήτων, διαφορετικών φύλων, κ.λπ.). Με τον τρόπο αυτό πέραν των άλλων ωφελειών περιορίζεται και ο φανατισμός των παιδιών-θεατών, εφόσον οι ομάδες δεν είναι αμιγείς. • Τροποποιημένες αθλητικές δραστηριότητες Οι συμβατικές αθλητικές δραστηριότητες αλλά με τροποποιημένους κανονισμούς, αθλητικό εξοπλισμό, κ.λπ. Επίσης, αθλητικές δραστηριότητες με τη μορφή παραδοσιακών παιχνιδιών, αθλητικές δραστηριότητες εμπνευσμένες από την αρχαία ελληνική ιστορία, παραμύθια, παιδικά μυθιστορήματα, κ.λπ. Με τιμή Νικόλαος Αγγελούσης & Ευάγγελος Αλμπανίδης Αναπληρωτές Καθηγητές Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης