Αρχική Σχολικός ΑθλητισμόςΠοια κριτική, ποιες επισημάνσεις και τι συστάσεις μπορούν να εκφραστούν πάνω στις κατατεθειμένες προς διαβούλευση προτάσεις του παρόντος κειμένου για τον σχολικό αθλητισμό και την εκπαιδευτική υποστήριξη και αθλητική διευκόλυνση των μαθητών-τριών/ αθλητών-τριών υψηλών επιδόσεων;Σχόλιο του χρήστη Μανώλης Γκούφας | 14 Ιουλίου 2011, 22:15
Η θέση των Εκπαιδευτηρίων Δούκα για το Σχολικό Αθλητισμό Μανώλης Γκούφας, υπεύθυνος ΦΑ Με αφορμή την πρόσκληση διαβούλευσης για το σχολικό αθλητισμό και αφού μελετήθηκαν διεξοδικά: α) τα κείμενα σχετικά με την πρόταση αναδιοργάνωσης του σχολικού αθλητισμού του ΥΔΒΜΘ, και β) τα σχόλια όσων κατάθεσαν την άποψή τους για το σχολικό αθλητισμό, θεωρήσαμε χρήσιμο ως ένα εκπαιδευτήριο με παράδοση χρόνων στην ανάπτυξη των σπορ σε υψηλό επίπεδο να καταθέσουμε τη δική μας άποψη η οποία είναι απόρροια της εμπειρίας μας. Στόχος του κειμένου είναι να δείξει πως ένα επιτυχημένο εκπαιδευτικά σχολείο, μπορεί εξ ίσου επιτυχημένα να συνδυάσει το μάθημα της φυσικής αγωγής με το μαζικό αθλητισμό και τον αθλητισμό υψηλού επιπέδου. Η αξία του κειμένου έγκειται στο γεγονός ότι δεν πρόκειται για σχέδιο επί χάρτου, αλλά για μια καθημερινή πραγματικότητα στην οποία εμπλέκονται εκατοντάδες μαθητές από κάθε βαθμίδα και δεκάδες καθηγητές ΦΑ, προπονητές και υποστηρικτικό προσωπικό. Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα είναι ένα σχολείο μεγάλης δύναμης μαθητών. Σε όλες τις βαθμίδες από το προνήπιο έως το Λύκειο (Ενιαίο και ΙΒ) διδάσκουν συνολικά 17 καθηγητές φυσικής αγωγής οι όποιοι έχουν προσληφθεί έτσι ώστε να καλύπτουν με τις ειδικότητές τους τα 11 αθλήματα τα οποία καλλιεργούνται ανά φύλο μέσω των σκοπών και των στόχων του μαθήματος της φυσικής αγωγής. Στις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο) το μάθημα της φυσικής αγωγής έχει αυξημένο. Η φυσική αγωγή και ο σχολικός αθλητισμός έχουν οργανωθεί σε σχήμα πυραμίδας. Η βάση της πυραμίδας, αποτελείται από μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 10 έως 18 ετών (Δ Δημοτικού έως Γ Λυκείου οι οποίοι συμμετέχουν σε εσωτερικά πρωταθλήματα ομαδικών και ατομικών αθλημάτων. Στις μεγαλύτερες βαθμίδες οι μαθητές και οι μαθήτριες αναλαμβάνουν ρόλους στη διοργάνωση των πρωταθλημάτων (διαιτησίες, γραμματείες, πειθαρχικά). Στην αρχή και στο τέλος του σχολικού έτους διεξάγονται μετρήσεις φυσικής κατάστασης και σωματομετρήσεις τα αποτελέσματα των οποίων βοηθάνε στον εντοπισμό των ταλαντούχων αλλά και στο σχηματισμό των σχολικών ομάδων. Εκτός του τυπικού σχολικού ωραρίου οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν σε απογευματινές αθλητικές δραστηριότητες που διεξάγονται δύο φορές την εβδομάδα στις οποίες διδάσκουν – προπονούν ως επί το πλείστον οι καθηγητές φυσικής αγωγής του σχολείου και δεκάδες άλλοι με αντίστοιχες ειδικότητες Μέσα από όλη αυτή τη δραστηριότητα προκύπτουν 32 σχολικές ομάδες (Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου) στις οποίες εμπλέκεται το 45% των μαθητών και των μαθητριών που συμμετέχουν μαζικά και με πολλές και σημαντικές διακρίσεις: • στα πρωταθλήματα του ΥΔΒΜΘ τα οποία διεξάγονται τις καθημερινές με την μορφή κυπέλου (νοκ-άουτ) • και στα πρωταθλήματα των 23 μεγάλων ιδιωτικών σχολείων της Αθήνας τα οποία είναι μέλη της Οργάνωσης Α.Σ.Ι.Σ. (Αθλητικές Συναντήσεις Ιδιωτικών σχολείων) και διεξάγονται τα Σαββατοκύριακα καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους Στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται ο αθλητικός σύλλογος των Εκπαιδευτηρίων Δούκα (Α.Σ.Ε.Δ.) ο οποίος ιδρύθηκε το 1980 από μαθητές και καθηγητές του σχολείου και συνεχίζει τον αθλητισμό υψηλού επιπέδου σε 7 αθλήματα σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες με πολλές διακρίσεις και κατακτήσεις πανελλήνιων και διεθνών τίτλων. Η επιτυχία των εκπαιδευτηρίων Δούκα στον αθλητισμό οφείλεται στη διαχρονική εκπλήρωση μιας σειράς προϋποθέσεων. Η δημιουργία συγκεκριμένου συλλογικού οράματος (σε επίπεδο διοίκησης και διδασκόντων) για το τι μαθητή θέλουμε, η ύπαρξη σταθερής πολιτικής σε θέματα εκπαίδευσης και αθλητισμού, η διαρκής επένδυση σε υποδομές για μαζική άθληση αλλά και υψηλό αθλητισμό, η ετήσια στοχοθεσία σε όλα τα επίπεδα, η αυστηρή οργάνωση και στελέχωση με αξιολογημένο προσωπικό που υποστηρίζεται συνεχώς στο έργο του, ο συστηματικός έλεγχος και η αξιολόγηση της διαδικασίας και των προσώπων, η δημιουργία ρεαλιστικών και βιώσιμων ισολογισμών, η ευελιξία στη λήψη αποφάσεων, η διαρκής αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών και η μόνιμη υποστήριξη των αθλητών υψηλού επιπέδου (με υποτροφίες, με εργομετρικό κέντρο, γιατρούς κ.ά) είναι τα ‘κλειδιά’ της επιτυχίας μας. Οι αθλητές υψηλού επιπέδου στο σχολείο μας παράλληλα με όλα τα προνόμια και κίνητρα που απολαμβάνουν, έχουν διαρκή εκπαιδευτική υποστήριξη από το ίδιο το σχολείο ώστε να επιτυγχάνουν παράλληλα και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Είναι φανερό ότι στο δικό μας οργανωτικό μοντέλο ανάπτυξης του αθλητισμού, αποτελεί καθοριστικό πόλο έλξης για φοίτηση στο σχολείο μας η ύπαρξη κινήτρων για τους μαθητές που είναι παράλληλα και αθλητές υψηλού επιπέδου. Το βασικό ερώτημα λοιπόν είναι αν το δημόσιο σχολείο μπορεί να υιοθετήσει το μοντέλο μας. Η άποψή μας είναι ότι τα περισσότερα από τα παραπάνω αποτελούν αδιαπραγμάτευτες προϋποθέσεις για την επιτυχία, ειδικά σε υψηλό επίπεδο αθλητισμού. Συνεπώς, αρχικά θα πρέπει να απαντηθεί με ειλικρίνεια το ερώτημα: «Είναι το κάθε σχολείο έτοιμο να υιοθετήσει ανάλογες πρακτικές και σε ποιο βαθμό η πολιτεία είναι έτοιμη να υποστηρίξει με συνέπεια αυτή την προσέγγιση;». Αυτό φυσικά πρέπει να απαντηθεί όχι σε επίπεδο σχεδιασμού, αλλά στην πράξη. Πιστεύουμε ότι η πολιτεία θα μπορούσε να αξιοποιήσει την εμπειρία μας πριν προβεί στη λήψη οριστικών αποφάσεων.