ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ
Αρ. Μητρώου 1551, Αρ. Απόφασης 781/2000
T.Θ. 1385, Τ.Κ. 70013 ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Τηλ. 2810391778, Fax 2810391801,
Κιν. 6974216050 (Πρόεδρος), 6974211061 (Γ. Γραμματέας), 6977471102 (Αντιπρόεδρος)
E-mail seite@admin.forth.gr , Web site www.forth.gr/se
Ηράκλειο, 7 Φεβρουαρίου 2012
Ο Σύλλογος Εργαζομένων του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας έχει επανειλημμένα λάβει μέρος σε διαδικασίες άτυπης ή "οργανωμένης" διαβούλευσης επί σχεδίων νόμων για την Έρευνα, αποστέλλοντας εγγράφως τις προτάσεις του ή μετέχοντας σε ημερίδες με αυτό το σκοπό, άλλοτε απευθείας και άλλοτε μέσω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων σε Ερευνητικά Ιδρύματα Ιδιωτικού Δικαίου (ΠΟΣΕΕΙΙΔ).
Τελευταία φορά ήταν η κατάθεση προτάσεων και η συμμετοχή σε σχετικές ημερίδες στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για το "Εθνικό σχέδιο δράσης για την ενίσχυση της έρευνας, της Τεχνολογικής Ανάπτυξης και της Καινοτομίας". Διαβούλευση η οποία τελείωσε τόσο άδοξα στις αρχές του 2011....
Όπως άδοξα και τραγικά κατέληξε αντίστοιχη προσπάθεια κατά το 2007 - 2008, με την ψήφιση του Νόμου 3653/2008 «Θεσμικό πλαίσιο έρευνας και τεχνολογίας και άλλες διατάξεις», ο οποίος έμελλε να μην εφαρμοστεί ούτε για μια ημέρα !!
Καλούμαστε, λοιπόν, να συμμετάσχουμε ξανά σε μια κατ' επίφαση διαδικασία διαβούλευσης η οποία από τον τρόπο που έχει μεθοδευθεί και τις διαδικασίες που ακολουθεί, αναιρεί και απαξιώνει την έννοια της διαβούλευσης και παράλληλα υποβαθμίζει και περιθωριοποιεί τη συντριπτική πλειοψηφία του τακτικού προσωπικού των Ερευνητικών Κέντρων, το Τεχνικό (επιστημονικό και μη) και το Διοικητικό προσωπικό.
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργέ και Γενικέ Γραμματέα, θα θέλαμε να γνωρίζουμε ποιοί φορείς & ποιά άτομα απάρτιζαν την επιτροπή σύνταξης του Νομοσχεδίου και με ποια κριτήρια επιλέχτηκαν. Αποτελεί τουλάχιστον αστοχία και ατόπημα το ότι δεν κλήθηκαν να συμμετέχουν εκπρόσωποι των δύο Ομοσπονδιών των Ερευνητικών Κέντρων (ΠΟΣΕΕΙΙΔ & ΠΟΕΕΚ-Ι) οι οποίες εκπροσωπούν το 70% του τακτικού προσωπικού των Ε.Κ., ενώ συμμετείχε ένα πρωτοβάθμιο σωματείο (ΕΕΕ).
Αποτέλεσμα της απουσίας εκπροσώπων του Τεχνικού και Διοικητικού προσωπικού από την επιτροπή σύνταξης του Νομοσχεδίου, είναι η αγνόηση και η ολοσχερής περιθωριοποίησή του στα κείμενα που δόθηκαν από το ΥΠΔΒΜ προς "διαβούλευση" ως σχέδια νόμου με τίτλους «Έρευνα Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία».
Για όλους τους παραπάνω λόγους, τα σχόλια και οι προτάσεις μας θα επικεντρωθούν σε θέματα που αφορούν το Τεχνικό & Διοικητικό προσωπικό των Ε.Κ., καθώς αυτοί ήταν οι μεγάλοι απόντες από την επιτροπή σύνταξης του Νομοσχεδίου αλλά και από την πλειονότητα των σχολίων που έχουν κατατεθεί στα πλαίσια αυτής της "κουτσής" διαβούλευσης.
Συγκεκριμένα σχολιάζουμε τα παρακάτω:
1) Στην σελίδα 21 της πρώτης έκδοσης του σχεδίου νόμου «Έρευνα Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία» αναφέρεται : "Ενθαρρύνεται η δημιουργία οικονομικών κινήτρων για το προσωπικό των Ε.Κ. με στόχο την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων....."
αλλά,
στη μεταγενέστερη έκδοση (άρθρο 31) έχει αντικατασταθεί από το : "Ενθαρρύνεται η παροχή οικονομικών κινήτρων για το ερευνητικό προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων με στόχο την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων...."
Θεωρούμε απαράδεκτο και προσβλητικό για το σύνολο του Τεχνικού και Διοικητικού προσωπικού, τον αποκλεισμό του από τη διαδικασία παροχής οικονομικών κινήτρων για την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων.
Προτείνουμε στο σχέδιο νόμου να προστεθούν οι παρακάτω δυο παράγραφοι:
α. Ενθαρρύνεται η δημιουργία κινήτρων για το προσωπικό των Ερευνητικών
Κέντρων με στόχο την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων, την αξιοποίηση
των αποτελεσμάτων της έρευνας και την επίτευξη ιδιωτικών εσόδων από παραγωγή
προϊόντων και παροχή υπηρεσιών.
β. Στο πλαίσιο αυτό, οι προβλεπόμενες από το άρθρο 36§2 του Ν.3848/10
αμοιβές και η προβλεπόμενη από το άρθρο 38 του Ν. 3205/03 αμοιβή
αποδοτικότητας, και άλλες αμοιβές που προέρχονται από ιδιωτικά έσοδα ή από
τη συμμετοχή σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα, εκτός κρατικού
προϋπολογισμού, χορηγούνται με αποφάσεις του Δ.Σ. σε ερευνητές και μέλη του
προσωπικού ερευνητικών φορέων που συντελούν στην προσέλκυση τέτοιων εσόδων
και στην υλοποίηση των αντίστοιχων έργων ή πρωτοβουλιών σύνδεσης έρευνας με
την παραγωγή. Η διαδικασία παροχής αυτών των αμοιβών καθορίζεται στον
Εσωτερικό Κανονισμό του Ερευνητικού Φορέα.
2) Στα συνοδευτικά σχόλια του σχεδίου νόμου «Αναδιάρθρωση Ερευνητικού Ιστού», και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο "Βασικά διαρθρωτικά χαρακτηριστικά – Δυνατά και Αδύνατα Σημεία, Απειλές και Ευκαιρίες του Ελληνικού Συστήματος ΕΤΑΚ", αναφέρεται ότι ένα από τα δυνατά σημεία του Ελληνικού Συστήματος ΕΤΑΚ, είναι το "αφοσιωμένο και έμπιστο προσωπικό", ενώ μια από τις απειλές είναι "το χαμηλό ηθικό του προσωπικού".
Πιστεύουμε ότι μέσα από το νέο νόμο θα πρέπει να ενδυναμωθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει το ελληνικό σύστημα ΕΤΑΚ (αφοσιωμένο και έμπιστο προσωπικό) και παράλληλα να αποσοβηθούν οι κίνδυνοι και οι απειλές που υφίστανται. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανύψωση του χαμηλού ηθικού του έμπιστου και αφοσιωμένου προσωπικού, αποτελεί η άμεση αναγνώριση της σημαντικής συνεισφοράς του στο Ερευνητικό γίγνεσθαι της χώρας μας. Αναγνώριση η οποία επιτάσσει τη συμμετοχή ενός εκλεγμένου εκπροσώπου του ερευνητικού προσωπικού και ενός εκλεγμένου εκπροσώπου του Τεχνικού & Διοικητικού προσωπικού στα Δ.Σ των Ε.Κ.
3) Η εφαρμογή των νόμων 3833/10 και 3845/10 επέφερε δραματική μείωση των αποδοχών των εργαζομένων των Ε.Κ., οδηγώντας αρκετούς από αυτούς στο εξωτερικό και πολύ περισσότερους στην εξεύρεση δεύτερης συμπληρωματικής εργασίας για βιοποριστικούς λόγους, διαταράσσοντας την πλήρη και αποκλειστική προσήλωση, την ενεργητικότητα και το μεράκι τους από την Έρευνα. Όπως γνωρίζετε οι εργαζόμενοι στα Ε.Κ. δε δικαιούνται και δε λαμβάνουν αποζημίωση ούτε για υπερωριακή απασχόληση ούτε για εργασία κατά τις αργίες, παρότι από τη φύση του αντικειμένου τους πολλές φορές προσφέρουν.
Η οικονομική κατάσταση του προσωπικού των Ε.Κ. έγινε ακόμα χειρότερη με την εφαρμογή του νόμου 4024/11 (Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο − βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015), πυροδοτώντας ένα νέο κύμα φυγής από τα Ερευνητικά Κέντρα.
Κυρία Υπουργέ, εάν πιστεύετε πραγματικά ότι η Έρευνα και τα Ερευνητικά Κέντρα είναι αναπόσπαστο και καταλυτικό κομμάτι της προσπάθειας εξόδου της χώρας μας από την τραγική θέση που βρίσκεται, τότε θα πρέπει να καταβάλλετε κάθε προσπάθεια ώστε τα Ερευνητικά ιδρύματα, με νομοθετική ρύθμιση μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, να εξαιρεθούν από το ν.4024/11.
Για το Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων του Ι.Τ.Ε.
Κώστας Θεοδωράκης Λιάνα Ζαχαριουδάκη
Πρόεδρος Γενική Γραμματέας
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Αρ. Μητρώου 1551, Αρ. Απόφασης 781/2000 T.Θ. 1385, Τ.Κ. 70013 ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ Τηλ. 2810391778, Fax 2810391801, Κιν. 6974216050 (Πρόεδρος), 6974211061 (Γ. Γραμματέας), 6977471102 (Αντιπρόεδρος) E-mail seite@admin.forth.gr , Web site www.forth.gr/se Ηράκλειο, 7 Φεβρουαρίου 2012 Ο Σύλλογος Εργαζομένων του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας έχει επανειλημμένα λάβει μέρος σε διαδικασίες άτυπης ή "οργανωμένης" διαβούλευσης επί σχεδίων νόμων για την Έρευνα, αποστέλλοντας εγγράφως τις προτάσεις του ή μετέχοντας σε ημερίδες με αυτό το σκοπό, άλλοτε απευθείας και άλλοτε μέσω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων σε Ερευνητικά Ιδρύματα Ιδιωτικού Δικαίου (ΠΟΣΕΕΙΙΔ). Τελευταία φορά ήταν η κατάθεση προτάσεων και η συμμετοχή σε σχετικές ημερίδες στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για το "Εθνικό σχέδιο δράσης για την ενίσχυση της έρευνας, της Τεχνολογικής Ανάπτυξης και της Καινοτομίας". Διαβούλευση η οποία τελείωσε τόσο άδοξα στις αρχές του 2011.... Όπως άδοξα και τραγικά κατέληξε αντίστοιχη προσπάθεια κατά το 2007 - 2008, με την ψήφιση του Νόμου 3653/2008 «Θεσμικό πλαίσιο έρευνας και τεχνολογίας και άλλες διατάξεις», ο οποίος έμελλε να μην εφαρμοστεί ούτε για μια ημέρα !! Καλούμαστε, λοιπόν, να συμμετάσχουμε ξανά σε μια κατ' επίφαση διαδικασία διαβούλευσης η οποία από τον τρόπο που έχει μεθοδευθεί και τις διαδικασίες που ακολουθεί, αναιρεί και απαξιώνει την έννοια της διαβούλευσης και παράλληλα υποβαθμίζει και περιθωριοποιεί τη συντριπτική πλειοψηφία του τακτικού προσωπικού των Ερευνητικών Κέντρων, το Τεχνικό (επιστημονικό και μη) και το Διοικητικό προσωπικό. Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργέ και Γενικέ Γραμματέα, θα θέλαμε να γνωρίζουμε ποιοί φορείς & ποιά άτομα απάρτιζαν την επιτροπή σύνταξης του Νομοσχεδίου και με ποια κριτήρια επιλέχτηκαν. Αποτελεί τουλάχιστον αστοχία και ατόπημα το ότι δεν κλήθηκαν να συμμετέχουν εκπρόσωποι των δύο Ομοσπονδιών των Ερευνητικών Κέντρων (ΠΟΣΕΕΙΙΔ & ΠΟΕΕΚ-Ι) οι οποίες εκπροσωπούν το 70% του τακτικού προσωπικού των Ε.Κ., ενώ συμμετείχε ένα πρωτοβάθμιο σωματείο (ΕΕΕ). Αποτέλεσμα της απουσίας εκπροσώπων του Τεχνικού και Διοικητικού προσωπικού από την επιτροπή σύνταξης του Νομοσχεδίου, είναι η αγνόηση και η ολοσχερής περιθωριοποίησή του στα κείμενα που δόθηκαν από το ΥΠΔΒΜ προς "διαβούλευση" ως σχέδια νόμου με τίτλους «Έρευνα Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία». Για όλους τους παραπάνω λόγους, τα σχόλια και οι προτάσεις μας θα επικεντρωθούν σε θέματα που αφορούν το Τεχνικό & Διοικητικό προσωπικό των Ε.Κ., καθώς αυτοί ήταν οι μεγάλοι απόντες από την επιτροπή σύνταξης του Νομοσχεδίου αλλά και από την πλειονότητα των σχολίων που έχουν κατατεθεί στα πλαίσια αυτής της "κουτσής" διαβούλευσης. Συγκεκριμένα σχολιάζουμε τα παρακάτω: 1) Στην σελίδα 21 της πρώτης έκδοσης του σχεδίου νόμου «Έρευνα Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία» αναφέρεται : "Ενθαρρύνεται η δημιουργία οικονομικών κινήτρων για το προσωπικό των Ε.Κ. με στόχο την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων....." αλλά, στη μεταγενέστερη έκδοση (άρθρο 31) έχει αντικατασταθεί από το : "Ενθαρρύνεται η παροχή οικονομικών κινήτρων για το ερευνητικό προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων με στόχο την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων...." Θεωρούμε απαράδεκτο και προσβλητικό για το σύνολο του Τεχνικού και Διοικητικού προσωπικού, τον αποκλεισμό του από τη διαδικασία παροχής οικονομικών κινήτρων για την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων. Προτείνουμε στο σχέδιο νόμου να προστεθούν οι παρακάτω δυο παράγραφοι: α. Ενθαρρύνεται η δημιουργία κινήτρων για το προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων με στόχο την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων, την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας και την επίτευξη ιδιωτικών εσόδων από παραγωγή προϊόντων και παροχή υπηρεσιών. β. Στο πλαίσιο αυτό, οι προβλεπόμενες από το άρθρο 36§2 του Ν.3848/10 αμοιβές και η προβλεπόμενη από το άρθρο 38 του Ν. 3205/03 αμοιβή αποδοτικότητας, και άλλες αμοιβές που προέρχονται από ιδιωτικά έσοδα ή από τη συμμετοχή σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα, εκτός κρατικού προϋπολογισμού, χορηγούνται με αποφάσεις του Δ.Σ. σε ερευνητές και μέλη του προσωπικού ερευνητικών φορέων που συντελούν στην προσέλκυση τέτοιων εσόδων και στην υλοποίηση των αντίστοιχων έργων ή πρωτοβουλιών σύνδεσης έρευνας με την παραγωγή. Η διαδικασία παροχής αυτών των αμοιβών καθορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό του Ερευνητικού Φορέα. 2) Στα συνοδευτικά σχόλια του σχεδίου νόμου «Αναδιάρθρωση Ερευνητικού Ιστού», και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο "Βασικά διαρθρωτικά χαρακτηριστικά – Δυνατά και Αδύνατα Σημεία, Απειλές και Ευκαιρίες του Ελληνικού Συστήματος ΕΤΑΚ", αναφέρεται ότι ένα από τα δυνατά σημεία του Ελληνικού Συστήματος ΕΤΑΚ, είναι το "αφοσιωμένο και έμπιστο προσωπικό", ενώ μια από τις απειλές είναι "το χαμηλό ηθικό του προσωπικού". Πιστεύουμε ότι μέσα από το νέο νόμο θα πρέπει να ενδυναμωθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει το ελληνικό σύστημα ΕΤΑΚ (αφοσιωμένο και έμπιστο προσωπικό) και παράλληλα να αποσοβηθούν οι κίνδυνοι και οι απειλές που υφίστανται. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανύψωση του χαμηλού ηθικού του έμπιστου και αφοσιωμένου προσωπικού, αποτελεί η άμεση αναγνώριση της σημαντικής συνεισφοράς του στο Ερευνητικό γίγνεσθαι της χώρας μας. Αναγνώριση η οποία επιτάσσει τη συμμετοχή ενός εκλεγμένου εκπροσώπου του ερευνητικού προσωπικού και ενός εκλεγμένου εκπροσώπου του Τεχνικού & Διοικητικού προσωπικού στα Δ.Σ των Ε.Κ. 3) Η εφαρμογή των νόμων 3833/10 και 3845/10 επέφερε δραματική μείωση των αποδοχών των εργαζομένων των Ε.Κ., οδηγώντας αρκετούς από αυτούς στο εξωτερικό και πολύ περισσότερους στην εξεύρεση δεύτερης συμπληρωματικής εργασίας για βιοποριστικούς λόγους, διαταράσσοντας την πλήρη και αποκλειστική προσήλωση, την ενεργητικότητα και το μεράκι τους από την Έρευνα. Όπως γνωρίζετε οι εργαζόμενοι στα Ε.Κ. δε δικαιούνται και δε λαμβάνουν αποζημίωση ούτε για υπερωριακή απασχόληση ούτε για εργασία κατά τις αργίες, παρότι από τη φύση του αντικειμένου τους πολλές φορές προσφέρουν. Η οικονομική κατάσταση του προσωπικού των Ε.Κ. έγινε ακόμα χειρότερη με την εφαρμογή του νόμου 4024/11 (Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο − βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015), πυροδοτώντας ένα νέο κύμα φυγής από τα Ερευνητικά Κέντρα. Κυρία Υπουργέ, εάν πιστεύετε πραγματικά ότι η Έρευνα και τα Ερευνητικά Κέντρα είναι αναπόσπαστο και καταλυτικό κομμάτι της προσπάθειας εξόδου της χώρας μας από την τραγική θέση που βρίσκεται, τότε θα πρέπει να καταβάλλετε κάθε προσπάθεια ώστε τα Ερευνητικά ιδρύματα, με νομοθετική ρύθμιση μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, να εξαιρεθούν από το ν.4024/11. Για το Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων του Ι.Τ.Ε. Κώστας Θεοδωράκης Λιάνα Ζαχαριουδάκη Πρόεδρος Γενική Γραμματέας