Η. ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Το κείμενο σε γενικές γραμμές παραμένει σε μια απλή διατύπωση της αντιστοιχίας βαθμίδων ερευνητών και καθηγητών, η οποία προφανώς δεν αρκεί αφού τόσο η εξομοίωση των αμοιβών δε φαίνεται ότι διασφαλίζεται όσο και οι διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης διαφοροποιούνται.
Από τη στιγμή που η βαθμίδα Δ καταργείται, είναι αναγκαίο να υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο υποστήριξης των ερευνητών που υπηρετούν ήδη στη βαθμίδα αυτή ώστε να τους δοθεί ο κατάλληλος χρόνος για την εξέλιξή τους και παραμονή στην εργασία τους μετά από κρίση.
Δεν είναι κατανοητό τι σημαίνει ότι “η ανάθεση συγκεκριμένου ερευνητικού έργου με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια γίνεται είτε με σύμβαση ορισμένου χρόνου είτε με σύμβαση έργου” με διαδικασίες που καθορίζονται από τον εσωτερικό κανονισμό. Ποιοι είναι οι ερευνητές που θα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία;
Η πρόβλεψη για επιπλέον αμοιβές στο “προσωπικό των ΕΚ” με σκοπό τη δημιουργία κινήτρων και την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων χωρίς σαφή αναφορά στους ερευνητές είναι προβληματική αφού ελέγχονται αυτές οι επιπλέον αμοιβές πλήρως από το ΔΣ του ΕΚ.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι η επίλυση του ζητήματος των ΕΛΕ που το τρέχον κείμενο του σχεδίου νόμου καταργεί. Πρόκειται για προσωπικό υψηλών προσόντων, σε πολλές περιπτώσεις, με μακρόχρονη εμπειρία και εργασία στα ΕΚ. Η ιδιαιτερότητα του εν λόγω προσωπικού έγκειται στο ότι παρουσιάζει μια εσωτερική ανομοιογένεια σχετικά με το προσόν της κτήσης διδακτορικού διπλώματος.
Ζητούμε να διατηρηθεί ο θεσμός των ΕΛΕ αφού καθοριστεί επακριβώς το περιεχόμενο της αποστολής τους ως ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Σε αντίθετη περίπτωση, να συμπεριληφθεί με σαφήνεια, σε σχετικό άρθρο του υπό προετοιμασία σχεδίου νόμου ειδική μεταβατική διάταξη για τη διατήρηση των ήδη υπηρετούντων ΕΛΕ στις θέσεις που κατέχουν, ως οργανικές θέσεις, με δυνατότητα εξέλιξης σε υψηλότερη βαθμίδα, βάσει του προϊσχύοντος καθεστώτος. Επιπλέον και εναλλακτικώς, να δίνεται η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν και έχουν τα προσόντα (διδακτορικό) να μπορούν κατόπιν κρίσης να ενταχθούν σε βαθμίδες ερευνητών.
Γενικά το κείμενο στο τμήμα αυτό διακατέχεται από μια προσπάθεια του κράτους να αποποιηθεί της ευθύνης στήριξης των ΕΚ της χώρας, καθιστώντας σε πολλά σημεία σαφές ότι θέλει ερευνητές με εργασία ορισμένου χρόνου και προσλήψεις που σχετίζονται με τα οικονομικά του ΕΚ, την ίδια στιγμή που σε άλλο τμήμα προωθεί την κεντροποίηση της ερευνητικής πολιτικής και την κατάρτιση εθνικής στρατηγικής.
Η. ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Το κείμενο σε γενικές γραμμές παραμένει σε μια απλή διατύπωση της αντιστοιχίας βαθμίδων ερευνητών και καθηγητών, η οποία προφανώς δεν αρκεί αφού τόσο η εξομοίωση των αμοιβών δε φαίνεται ότι διασφαλίζεται όσο και οι διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης διαφοροποιούνται. Από τη στιγμή που η βαθμίδα Δ καταργείται, είναι αναγκαίο να υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο υποστήριξης των ερευνητών που υπηρετούν ήδη στη βαθμίδα αυτή ώστε να τους δοθεί ο κατάλληλος χρόνος για την εξέλιξή τους και παραμονή στην εργασία τους μετά από κρίση. Δεν είναι κατανοητό τι σημαίνει ότι “η ανάθεση συγκεκριμένου ερευνητικού έργου με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια γίνεται είτε με σύμβαση ορισμένου χρόνου είτε με σύμβαση έργου” με διαδικασίες που καθορίζονται από τον εσωτερικό κανονισμό. Ποιοι είναι οι ερευνητές που θα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία; Η πρόβλεψη για επιπλέον αμοιβές στο “προσωπικό των ΕΚ” με σκοπό τη δημιουργία κινήτρων και την προσέλκυση εξωτερικών χρηματοδοτήσεων χωρίς σαφή αναφορά στους ερευνητές είναι προβληματική αφού ελέγχονται αυτές οι επιπλέον αμοιβές πλήρως από το ΔΣ του ΕΚ. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η επίλυση του ζητήματος των ΕΛΕ που το τρέχον κείμενο του σχεδίου νόμου καταργεί. Πρόκειται για προσωπικό υψηλών προσόντων, σε πολλές περιπτώσεις, με μακρόχρονη εμπειρία και εργασία στα ΕΚ. Η ιδιαιτερότητα του εν λόγω προσωπικού έγκειται στο ότι παρουσιάζει μια εσωτερική ανομοιογένεια σχετικά με το προσόν της κτήσης διδακτορικού διπλώματος. Ζητούμε να διατηρηθεί ο θεσμός των ΕΛΕ αφού καθοριστεί επακριβώς το περιεχόμενο της αποστολής τους ως ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Σε αντίθετη περίπτωση, να συμπεριληφθεί με σαφήνεια, σε σχετικό άρθρο του υπό προετοιμασία σχεδίου νόμου ειδική μεταβατική διάταξη για τη διατήρηση των ήδη υπηρετούντων ΕΛΕ στις θέσεις που κατέχουν, ως οργανικές θέσεις, με δυνατότητα εξέλιξης σε υψηλότερη βαθμίδα, βάσει του προϊσχύοντος καθεστώτος. Επιπλέον και εναλλακτικώς, να δίνεται η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν και έχουν τα προσόντα (διδακτορικό) να μπορούν κατόπιν κρίσης να ενταχθούν σε βαθμίδες ερευνητών. Γενικά το κείμενο στο τμήμα αυτό διακατέχεται από μια προσπάθεια του κράτους να αποποιηθεί της ευθύνης στήριξης των ΕΚ της χώρας, καθιστώντας σε πολλά σημεία σαφές ότι θέλει ερευνητές με εργασία ορισμένου χρόνου και προσλήψεις που σχετίζονται με τα οικονομικά του ΕΚ, την ίδια στιγμή που σε άλλο τμήμα προωθεί την κεντροποίηση της ερευνητικής πολιτικής και την κατάρτιση εθνικής στρατηγικής.