Η δομή της διαβούλευσης κατ' άρθρο δεν ανταποκρίνεται στα άρθρα του σχεδίου νόμου. Τα σχόλια που παρατίθενται ακολουθούν την αρίθμηση των άρθρων του σχεδίου νόμου, όχι την αρίθμηση των άρθρων της διαβούλευσης.
Άρθρο 11
Εμπειρογνώμονας ή Τμήμα Έρευνας και Καινοτομίας στα Υπουργεία
Για ποιο λόγο δεν μπορεί ο εμπειρογνώμονας να είναι επιστήμονας που να προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα ? Αντίστοιχα γιατί το τμήμα στην εναλλακτική διατύπωση να μη μπορεί να στελεχώνεται και από μέλη που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ?
Άρθρο 12
Εισηγητής Έρευνας και Καινοτομίας στις Ευρείες Περιφέρειες
Οι Περιφέρειες συνήθως δεν έχουν κατάλληλο στελεχιακό δυναμικό για το συγκεκριμένο ρόλο. Απαιτείται μεγαλύτερη εξειδίκευση της διατύπωσης και περιγραφή απαιτούμενων προσόντων.
Άρθρο 13
Σύνδεση ΕΚ με ΑΕΙ
Οι διατυπώσεις δεν ορίζουν πλαίσιο σύνδεσης ΕΚ με ΑΕΙ αλλά δυνατότητες που μπορεί να δημιουργηθούν υπό την αίρεση της συμφωνίας διοικητικών οργάνων των ΑΕΙ και ΕΚ. Εάν για παράδειγμα Διοικητικό Όργανο ΑΕΙ δεχτεί επισκέπτη ερευνητή, η απασχόληση θα είναι υπό την αίρεση της έγκρισης του Διοικητικού Οργάνου του ΕΚ. Το αντίστροφο επίσης ισχύει. Αυτό δημιουργεί σχέσεις εξάρτησης –εξουσίας. Ο νομοθέτης θα μπορούσε να προβλέψει την υποχρεωτική αποδοχή από τα Διοικητικά Όργανα του φορέα προέλευσης εκτός και εάν συντρέχουν εξαιρετικά σοβαροί λόγοι οι οποίοι θα πρέπει να τεκμηριωθούν. Ουσιαστική διασύνδεση θα πρέπει να εξασφαλίζεται σε βάση θεσμική και οργανική και όχι ad hoc.
Άρθρο 14
Συνεργασία Ερευνητικών Κέντρων και Επιχειρήσεων μέσα από την κινητικότητα Ερευνητών και Επιστημόνων
Είναι εξαιρετικά θετική η δυνατότητα που δίνεται για απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα με άδεια από το ΕΚ άνευ αποδοχών ή με μερική απασχόληση, καθώς και η δυνατότητα απασχόλησης στο ΕΚ στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα.
Άρθρο 15
Προσέλκυση Ερευνητών της Αλλοδαπής
και Παράλληλη Απασχόληση Ερευνητών σε Ξένα Ερευνητικά Κέντρα
Είναι εξαιρετικά θετική η δυνατότητα απασχόλησης Ερευνητών σε Ξένα Ερευνητικά Κέντρα. Οπωσδήποτε θα πρέπει να επεκταθεί και με πρόβλεψη για δυνατότητα απασχόλησης σε Ξένα Πανεπιστήμια και όχι μόνο Ερευνητικά Κέντρα, διαφορετικά θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη η χρησιμότητα της διάταξης. Οι Ερευνητές όμως έχουν συνήθως συνέχεια στο Ερευνητικό τους Έργο και συνεπώς η απασχόλησή τους στο εξωτερικό δε θα πρέπει να είναι απαγορευτική της συνέχισης απασχόλησής τους σε ερευνητικά έργα. Στην πράξη μπορεί να υπάρχει άδεια άνευ ΤΑΚΤΙΚΩΝ αποδοχών, αλλά θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να μη διαταραχθεί το ερευνητικό έργο που συνδέεται με συμμετοχή σε ερευνητικά έργα, κάτι το οποίο είναι προς αμοιβαίο όφελος τόσο του ΕΚ όσο και του Ερευνητή.
Άρθρο 17
Είναι ιδιαίτερα θετικές οι προβλέψεις περί προστασίας της βιομηχανικής/πνευματικής ιδιοκτησίας, με τρόπο που μπορεί να είναι αμοιβαία επωφελής τόσο για το φυσικό πρόσωπο, όσο και για το Ερευνητικό Κέντρο.
Άρθρο 18
Αξιολόγηση Ερευνητικών Κέντρων
Κακώς η αξιολόγηση περιορίζεται μόνο στους Ερευνητές. Η αξιολόγηση οφείλει να είναι καθολική, από πάνω προς τα κάτω και από κάτω προς τα πάνω. Τα όργανα διοίκησης οφείλουν να τυγχάνουν επίσης αξιολόγησης, τόσο από την εποπτεύουσα αρχή όσο και από το ερευνητικό δυναμικό. Τα Ερευνητικά Κέντρα – Ινστιτούτα θα πρέπει να υποχρεώνονται να δημοσιεύουν σε ετήσια βάση στόχους και πλάνο ανάπτυξης και να ελέγχονται ή να επιβραβεύονται ανάλογα με το αν αποτυγχάνουν ή επιτυγχάνουν τους στόχους που τίθενται (Κάτι τέτοιο
φαίνεται να προβλέπεται σε επόμενο άρθρο).
Άρθρο 20
Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας των Ερευνητικών Κέντρων
Οι διατάξεις είναι θετικές, με δεδομένο ιδιαίτερα ότι σε πολλά Ερευνητικά Κέντρα οι Εσωτερικοί Κανονισμοί μπορεί να αλλάζουν σε κάθε συνεδρίαση του ΔΣ, χωρίς έγκριση από την εποπτεύουσα αρχή. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να δοθεί η δυνατότητα τροποποιήσεων του Εσωτερικού Κανονισμού, με αυστηρά κριτήρια αυξημένης πλειοψηφίας, π.χ. του 75% του συνόλου των μελών του ΔΣ (του συνόλου, όχι των παρόντων).
Άρθρο 21
Εποπτεία Ερευνητικών Κέντρων
Μήπως να προστεθεί υποχρεωτική δημοσίευση οικονομικού και επιστημονικού απολογισμού σε ετήσια βάση ? Ο οικονομικός απολογισμός να οφείλει να είναι αναλυτικός σε σχέση με τις κατηγορίες δαπανών, ώστε να υπάρχει εικόνα της καλής ή κακής αξιοποίησης των δημοσίων πόρων.
Άρθρο 22
Όργανα Διοίκησης των Ερευνητικών Κέντρων – Διοικητικό Συμβούλιο
Έαν το Υπουργείο θεωρεί ότι η σύνθεση των οργάνων Διοίκησης των ΑΕΙ, σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο, είναι ικανοποιητική, γιατί δεν προβλέπει αντίστοιχες διατάξεις και για τη σύνθεση των οργάνων διοίκησης των ΕΚ ? Ως πότε οι Ερευνητές θα είναι επιστήμονες δεύτερης κατηγορίας, σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ ? Ένα 7μελές ΔΣ είναι επαρκές, γιατί χρειάζεται 9μελές ? Θα ήταν καλό το όργανο Διοίκησης να μην ελέγχεται πλήρως ‘εσωτερικά’ αλλά να υπάρχει περισσότερη ανεξαρτησία (π.χ. 3 εκ των 7 μέλη να είναι εξωτερικά). Γιατί να συμμετέχουν μόνο Ερευνητές Α’ στη διαδικασία εκλογής και όχι επίσης και Ερευνητές Β’, ακόμη και Γ’, κατ’ αντιστοιχία της συμμετοχής του συνόλου των μελών ΔΕΠ στις διαδικασίες εκλογής οργάνων Διοίκησης των ΑΕΙ ? Τα Ερευνητικά Κέντρα θα πρέπει για να πετύχουν να ‘ανοίξουν’ και όχι να ανακυκλώσουν πιθανά κέντρα εξουσίας που έχουν δημιουργηθεί μετά από πολύχρονη σχέση/διασύνδεση ή και συναλλαγή Διευθυντών και Ερευνητών Α’.
Το Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει επίσης να ελέγχεται για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για την ανάπτυξη του ΕΚ και να προβλέπονται διαδικασίες ανασύνθεσής του σε αντίθετη περίπτωση.
Θα μπορούσε να υπάρχει ρητή πρόβλεψη για δυνατότητα συμμετοχής σε όργανα Διοίκησης Στελεχών από τον Ιδιωτικό τομέα με αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα έρευνας και ανάπτυξης.
Άρθρο 23
Πρόεδρος
Για ποιο λόγο στην Εκλογή του Πρύτανη στα ΑΕΙ συμμετέχει το διοικούμενο σώμα (μέλη ΔΕΠ -> Συμβούλιο Διοίκησης) ενώ κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται για το διοικούμενο σώμα των Ερευνητικών Κέντρων (Ερευνητές) ? Για ποιο λόγο παραμένουν οι Ερευνητές Επιστημονικό Προσωπικό δεύτερης κατηγορίας, σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ ?
Είναι πολύ θετική η δυνατότητα παύσης του Διευθυντή.
Άρθρο 24
Γενικός Διευθυντής
Είναι εξαιρετικά θετική η πρόβλεψη θέσης Γενικού Διευθυντή. Θα πρέπει τα προσόντα του να τεκμηριωθούν περισσότερο και ιδιαίτερα να έχουν πλεονεκτήματα στην επιλογή στελέχη που έχουν αποδεδειγμένη Διοικητική Εμπειρία στον Ιδιωτικό Τομέα. Η διοικητική εμπειρία σε φορείς του Δημοσίου δεν παρέχει κατ’ ανάγκη εχέγγυα αποτελεσματικής Διοίκησης από θέση Γενικού Διευθυντή σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου.
Άρθρο 25
Ερευνητικά Ινστιτούτα
Είναι θετική η πρόβλεψη συμμετοχής των ΤΕΣ στην επιλογή Διευθυντών, καθώς και η δυνατότητα παύσης με πλειοψηφία 3/4 από το ΔΣ στην οποία όμως πλειοψηφία θα πρέπει να προβλέπεται ρητά ότι δε θα προσμετρείται ο προς παύση Διευθυντής (διαφορετικά η διαδικασία αυτό-ακυρώνεται). Επίσης θα πρέπει να προβλέπονται διαδικασίες που σχετίζονται με την υιοθέτηση στόχων και πλάνου ανάπτυξης για το Ινστιτούτοο και η παύση ή μη ενός Διευθυντή να μπορεί να σχετίζεται με την επίτευξη ή μη αυτών των στόχων.
Άρθρο 26
Επιστημονικά Συμβούλια Ερευνητικών Ινστιτούτων
Είναι λάθος η μη συμμετοχή των Ερευνητών στα Επιστημονικά Συμβούλια
Άρθρο 27
Πόροι των Ερευνητικών Κέντρων
Θα μπορούσε να ενθαρρύνεται η διασύνδεση του ΕΚ με τον παραγωγικό ιστό με ρητή μνεία δυνατότητας άμεσης χρηματοδότησης ΕΚ από ιδιωτικούς φορείς με αντίστοιχη θεσμική εκπροσώπηση των φορέων αυτών σε όργανα διοίκησης.
Άρθρο 28
Κατανομή της Δημόσιας Χρηματοδότησης στα Ερευνητικά Κέντρα
Στα κριτήρια χρηματοδότησης πρέπει να περιλαμβάνεται το σύνολο των ανταγωνιστικών προγραμμάτων, είτε εθνικών είτε διεθνών. Στα κριτήρια θα πρέπει να περιλαμβάνεται και αριθμητικά δεδομένα συνεργασίας με παραγωγικούς φορείς αλλά και η επιτυχία του ΕΚ να ξεκινήσει το ίδιο παραγωγικές δραστηριότητες (spin off, κλπ).
Κακώς συμπεριλαμβάνεται στα κριτήρια αριστείας/χρηματοδότησης και ‘ο αριθμός εγχώριων και διεθνών, διδακτορικών φοιτητών και μεταδιδακτορικών ερευνητών’, τη στιγμή που θεσμικά δεν επιτρέπεται σε Ερευνητή να είναι πρωτεύων επιβλέπων μεταπτυχιακών ή διδακτορικών φοιτητών. Δεν μπορεί ο Ερευνητής, που εξακολουθεί να είναι δεύτερης κατηγορίας Επιστήμονας, συγκριτικά με ένα μέλος ΔΕΠ, να έχει πανομοιότυπα κριτήρια αξιολόγησης, όταν το μέλος ΔΕΠ έχει προνομιακή πρόσβαση σε μεταπτυχιακούς – διδακτορικούς ερευνητές.
Άρθρο 31
Πρόσληψη και Αποδοχές Ερευνητών
Καλό είναι ένα ΕΚ να έχει ευελιξία στον ορισμό των αποδοχών των Ερευνητών. Ένα ΕΚ που θέλει να επενδύσει μπορεί να επιλέξει υψηλά επίπεδα αμοιβής, ώστε να προσελκύσει υψηλού επιπέδου δυναμικό από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η οριζόντια ρύθμιση των αμοιβών με νόμο δεν εξυπηρετεί τους στόχους ενός ανταγωνιστικού ΕΚ.
Άρθρο 32
Επιτροπές Κρίσης Ερευνητών
Είναι εξαιρετικά θετικό ότι ο Διευθυντής δε συμμετέχει στην επιτροπή κρίσης. Το υπάρχον καθεστώς καθόριζε τον απόλυτο έλεγχο του Διευθυντή στη διαδικασία εξέλιξης και ουσιαστικά οι Ερευνητές ‘διορίζονται’ και ‘προάγονται’ από το Διευθυντή. Η νέα διαδικασία είναι επί τα βελτίω, η διαδικασία όμως θα έπρεπε να είναι κατ’ αναλογία της διαδικασίας εξέλιξης των μελών ΔΕΠ, διαφορετικά και πάλι οι Ερευνητές είναι στελεχιακό δυναμικό δεύτερης κατηγορίας. Η δυνατότητα ενός Ερευνητή να απασχοληθεί για ένα διάστημα στον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει και αυτή να είναι στοιχείο θετικής αξιολόγησης (ποια εταιρία θα πλήρωνε για κάποιον που δεν προσφέρει αποδεδειγμένα?).
Άρθρο 33
Τεχνικό, Διοικητικό και Βοηθητικό προσωπικό
Θα πρέπει να προβλέπονται διαδικασίες διαρκούς αξιολόγησης και για αυτό το προσωπικό.
Άρθρο 34
Ασυμβίβαστα
«Δεν επιτρέπεται στον Πρόεδρο, στο Διοικητικό Διευθυντή, στους Διευθυντές των Ινστιτούτων και στους ερευνητές να ιδρύουν ή να συμμετέχουν, με οποιαδήποτε σχέση ή ιδιότητα, σε επιχειρήσεις ή εταιρείες ή κοινοπραξίες ή κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα, στα οποία ανατίθεται η εκπόνηση μελετών ή προγραμμάτων ή η εκτέλεση συγκεκριμένου έργου ή η προμήθεια υλικού ή η παροχή υπηρεσιών από το οικείο ή άλλο Ερευνητικό Κέντρο». Δηλαδή αν ένα στέλεχος έχει μετοχές ανώνυμης εταιρίας (και μπορεί να είναι ένας στους χιλιάδες) και το ΕΚ προμηθευτεί οτιδήποτε από αυτήν την εταιρία, αυτό είναι ασυμβίβαστο. Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΕΙ.
Θα πρέπει ξεκάθαρα να εξαιρείται από το ασυμβίβαστο η δυνατότητα του Ερευνητή να εργαστεί για ένα διάστημα στον ιδιωτικό τομέα ή σε άλλο ΕΚ ή Πανεπιστήμιο εσωτερικού/εξωτερικού, με άδεια του οικείου ΕΚ και τηρώντας καθεστώς είτε άδειας άνευ αποδοχών, είτε μερικής απασχόλησης στο οικείο ΕΚ. Διαφορετικά περιορίζεται η κινητικότητα των ερευνητών.
Άρθρο 35
Ποσοστό συμμετοχής φύλλων
Η καθιέρωση ποσού 1/3 αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας και αποτελεί στρέβλωση της αξιοκρατίας.
Η δομή της διαβούλευσης κατ' άρθρο δεν ανταποκρίνεται στα άρθρα του σχεδίου νόμου. Τα σχόλια που παρατίθενται ακολουθούν την αρίθμηση των άρθρων του σχεδίου νόμου, όχι την αρίθμηση των άρθρων της διαβούλευσης. Άρθρο 11 Εμπειρογνώμονας ή Τμήμα Έρευνας και Καινοτομίας στα Υπουργεία Για ποιο λόγο δεν μπορεί ο εμπειρογνώμονας να είναι επιστήμονας που να προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα ? Αντίστοιχα γιατί το τμήμα στην εναλλακτική διατύπωση να μη μπορεί να στελεχώνεται και από μέλη που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ? Άρθρο 12 Εισηγητής Έρευνας και Καινοτομίας στις Ευρείες Περιφέρειες Οι Περιφέρειες συνήθως δεν έχουν κατάλληλο στελεχιακό δυναμικό για το συγκεκριμένο ρόλο. Απαιτείται μεγαλύτερη εξειδίκευση της διατύπωσης και περιγραφή απαιτούμενων προσόντων. Άρθρο 13 Σύνδεση ΕΚ με ΑΕΙ Οι διατυπώσεις δεν ορίζουν πλαίσιο σύνδεσης ΕΚ με ΑΕΙ αλλά δυνατότητες που μπορεί να δημιουργηθούν υπό την αίρεση της συμφωνίας διοικητικών οργάνων των ΑΕΙ και ΕΚ. Εάν για παράδειγμα Διοικητικό Όργανο ΑΕΙ δεχτεί επισκέπτη ερευνητή, η απασχόληση θα είναι υπό την αίρεση της έγκρισης του Διοικητικού Οργάνου του ΕΚ. Το αντίστροφο επίσης ισχύει. Αυτό δημιουργεί σχέσεις εξάρτησης –εξουσίας. Ο νομοθέτης θα μπορούσε να προβλέψει την υποχρεωτική αποδοχή από τα Διοικητικά Όργανα του φορέα προέλευσης εκτός και εάν συντρέχουν εξαιρετικά σοβαροί λόγοι οι οποίοι θα πρέπει να τεκμηριωθούν. Ουσιαστική διασύνδεση θα πρέπει να εξασφαλίζεται σε βάση θεσμική και οργανική και όχι ad hoc. Άρθρο 14 Συνεργασία Ερευνητικών Κέντρων και Επιχειρήσεων μέσα από την κινητικότητα Ερευνητών και Επιστημόνων Είναι εξαιρετικά θετική η δυνατότητα που δίνεται για απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα με άδεια από το ΕΚ άνευ αποδοχών ή με μερική απασχόληση, καθώς και η δυνατότητα απασχόλησης στο ΕΚ στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα. Άρθρο 15 Προσέλκυση Ερευνητών της Αλλοδαπής και Παράλληλη Απασχόληση Ερευνητών σε Ξένα Ερευνητικά Κέντρα Είναι εξαιρετικά θετική η δυνατότητα απασχόλησης Ερευνητών σε Ξένα Ερευνητικά Κέντρα. Οπωσδήποτε θα πρέπει να επεκταθεί και με πρόβλεψη για δυνατότητα απασχόλησης σε Ξένα Πανεπιστήμια και όχι μόνο Ερευνητικά Κέντρα, διαφορετικά θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη η χρησιμότητα της διάταξης. Οι Ερευνητές όμως έχουν συνήθως συνέχεια στο Ερευνητικό τους Έργο και συνεπώς η απασχόλησή τους στο εξωτερικό δε θα πρέπει να είναι απαγορευτική της συνέχισης απασχόλησής τους σε ερευνητικά έργα. Στην πράξη μπορεί να υπάρχει άδεια άνευ ΤΑΚΤΙΚΩΝ αποδοχών, αλλά θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να μη διαταραχθεί το ερευνητικό έργο που συνδέεται με συμμετοχή σε ερευνητικά έργα, κάτι το οποίο είναι προς αμοιβαίο όφελος τόσο του ΕΚ όσο και του Ερευνητή. Άρθρο 17 Είναι ιδιαίτερα θετικές οι προβλέψεις περί προστασίας της βιομηχανικής/πνευματικής ιδιοκτησίας, με τρόπο που μπορεί να είναι αμοιβαία επωφελής τόσο για το φυσικό πρόσωπο, όσο και για το Ερευνητικό Κέντρο. Άρθρο 18 Αξιολόγηση Ερευνητικών Κέντρων Κακώς η αξιολόγηση περιορίζεται μόνο στους Ερευνητές. Η αξιολόγηση οφείλει να είναι καθολική, από πάνω προς τα κάτω και από κάτω προς τα πάνω. Τα όργανα διοίκησης οφείλουν να τυγχάνουν επίσης αξιολόγησης, τόσο από την εποπτεύουσα αρχή όσο και από το ερευνητικό δυναμικό. Τα Ερευνητικά Κέντρα – Ινστιτούτα θα πρέπει να υποχρεώνονται να δημοσιεύουν σε ετήσια βάση στόχους και πλάνο ανάπτυξης και να ελέγχονται ή να επιβραβεύονται ανάλογα με το αν αποτυγχάνουν ή επιτυγχάνουν τους στόχους που τίθενται (Κάτι τέτοιο φαίνεται να προβλέπεται σε επόμενο άρθρο). Άρθρο 20 Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας των Ερευνητικών Κέντρων Οι διατάξεις είναι θετικές, με δεδομένο ιδιαίτερα ότι σε πολλά Ερευνητικά Κέντρα οι Εσωτερικοί Κανονισμοί μπορεί να αλλάζουν σε κάθε συνεδρίαση του ΔΣ, χωρίς έγκριση από την εποπτεύουσα αρχή. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να δοθεί η δυνατότητα τροποποιήσεων του Εσωτερικού Κανονισμού, με αυστηρά κριτήρια αυξημένης πλειοψηφίας, π.χ. του 75% του συνόλου των μελών του ΔΣ (του συνόλου, όχι των παρόντων). Άρθρο 21 Εποπτεία Ερευνητικών Κέντρων Μήπως να προστεθεί υποχρεωτική δημοσίευση οικονομικού και επιστημονικού απολογισμού σε ετήσια βάση ? Ο οικονομικός απολογισμός να οφείλει να είναι αναλυτικός σε σχέση με τις κατηγορίες δαπανών, ώστε να υπάρχει εικόνα της καλής ή κακής αξιοποίησης των δημοσίων πόρων. Άρθρο 22 Όργανα Διοίκησης των Ερευνητικών Κέντρων – Διοικητικό Συμβούλιο Έαν το Υπουργείο θεωρεί ότι η σύνθεση των οργάνων Διοίκησης των ΑΕΙ, σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο, είναι ικανοποιητική, γιατί δεν προβλέπει αντίστοιχες διατάξεις και για τη σύνθεση των οργάνων διοίκησης των ΕΚ ? Ως πότε οι Ερευνητές θα είναι επιστήμονες δεύτερης κατηγορίας, σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ ? Ένα 7μελές ΔΣ είναι επαρκές, γιατί χρειάζεται 9μελές ? Θα ήταν καλό το όργανο Διοίκησης να μην ελέγχεται πλήρως ‘εσωτερικά’ αλλά να υπάρχει περισσότερη ανεξαρτησία (π.χ. 3 εκ των 7 μέλη να είναι εξωτερικά). Γιατί να συμμετέχουν μόνο Ερευνητές Α’ στη διαδικασία εκλογής και όχι επίσης και Ερευνητές Β’, ακόμη και Γ’, κατ’ αντιστοιχία της συμμετοχής του συνόλου των μελών ΔΕΠ στις διαδικασίες εκλογής οργάνων Διοίκησης των ΑΕΙ ? Τα Ερευνητικά Κέντρα θα πρέπει για να πετύχουν να ‘ανοίξουν’ και όχι να ανακυκλώσουν πιθανά κέντρα εξουσίας που έχουν δημιουργηθεί μετά από πολύχρονη σχέση/διασύνδεση ή και συναλλαγή Διευθυντών και Ερευνητών Α’. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει επίσης να ελέγχεται για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για την ανάπτυξη του ΕΚ και να προβλέπονται διαδικασίες ανασύνθεσής του σε αντίθετη περίπτωση. Θα μπορούσε να υπάρχει ρητή πρόβλεψη για δυνατότητα συμμετοχής σε όργανα Διοίκησης Στελεχών από τον Ιδιωτικό τομέα με αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα έρευνας και ανάπτυξης. Άρθρο 23 Πρόεδρος Για ποιο λόγο στην Εκλογή του Πρύτανη στα ΑΕΙ συμμετέχει το διοικούμενο σώμα (μέλη ΔΕΠ -> Συμβούλιο Διοίκησης) ενώ κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται για το διοικούμενο σώμα των Ερευνητικών Κέντρων (Ερευνητές) ? Για ποιο λόγο παραμένουν οι Ερευνητές Επιστημονικό Προσωπικό δεύτερης κατηγορίας, σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ ? Είναι πολύ θετική η δυνατότητα παύσης του Διευθυντή. Άρθρο 24 Γενικός Διευθυντής Είναι εξαιρετικά θετική η πρόβλεψη θέσης Γενικού Διευθυντή. Θα πρέπει τα προσόντα του να τεκμηριωθούν περισσότερο και ιδιαίτερα να έχουν πλεονεκτήματα στην επιλογή στελέχη που έχουν αποδεδειγμένη Διοικητική Εμπειρία στον Ιδιωτικό Τομέα. Η διοικητική εμπειρία σε φορείς του Δημοσίου δεν παρέχει κατ’ ανάγκη εχέγγυα αποτελεσματικής Διοίκησης από θέση Γενικού Διευθυντή σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Άρθρο 25 Ερευνητικά Ινστιτούτα Είναι θετική η πρόβλεψη συμμετοχής των ΤΕΣ στην επιλογή Διευθυντών, καθώς και η δυνατότητα παύσης με πλειοψηφία 3/4 από το ΔΣ στην οποία όμως πλειοψηφία θα πρέπει να προβλέπεται ρητά ότι δε θα προσμετρείται ο προς παύση Διευθυντής (διαφορετικά η διαδικασία αυτό-ακυρώνεται). Επίσης θα πρέπει να προβλέπονται διαδικασίες που σχετίζονται με την υιοθέτηση στόχων και πλάνου ανάπτυξης για το Ινστιτούτοο και η παύση ή μη ενός Διευθυντή να μπορεί να σχετίζεται με την επίτευξη ή μη αυτών των στόχων. Άρθρο 26 Επιστημονικά Συμβούλια Ερευνητικών Ινστιτούτων Είναι λάθος η μη συμμετοχή των Ερευνητών στα Επιστημονικά Συμβούλια Άρθρο 27 Πόροι των Ερευνητικών Κέντρων Θα μπορούσε να ενθαρρύνεται η διασύνδεση του ΕΚ με τον παραγωγικό ιστό με ρητή μνεία δυνατότητας άμεσης χρηματοδότησης ΕΚ από ιδιωτικούς φορείς με αντίστοιχη θεσμική εκπροσώπηση των φορέων αυτών σε όργανα διοίκησης. Άρθρο 28 Κατανομή της Δημόσιας Χρηματοδότησης στα Ερευνητικά Κέντρα Στα κριτήρια χρηματοδότησης πρέπει να περιλαμβάνεται το σύνολο των ανταγωνιστικών προγραμμάτων, είτε εθνικών είτε διεθνών. Στα κριτήρια θα πρέπει να περιλαμβάνεται και αριθμητικά δεδομένα συνεργασίας με παραγωγικούς φορείς αλλά και η επιτυχία του ΕΚ να ξεκινήσει το ίδιο παραγωγικές δραστηριότητες (spin off, κλπ). Κακώς συμπεριλαμβάνεται στα κριτήρια αριστείας/χρηματοδότησης και ‘ο αριθμός εγχώριων και διεθνών, διδακτορικών φοιτητών και μεταδιδακτορικών ερευνητών’, τη στιγμή που θεσμικά δεν επιτρέπεται σε Ερευνητή να είναι πρωτεύων επιβλέπων μεταπτυχιακών ή διδακτορικών φοιτητών. Δεν μπορεί ο Ερευνητής, που εξακολουθεί να είναι δεύτερης κατηγορίας Επιστήμονας, συγκριτικά με ένα μέλος ΔΕΠ, να έχει πανομοιότυπα κριτήρια αξιολόγησης, όταν το μέλος ΔΕΠ έχει προνομιακή πρόσβαση σε μεταπτυχιακούς – διδακτορικούς ερευνητές. Άρθρο 31 Πρόσληψη και Αποδοχές Ερευνητών Καλό είναι ένα ΕΚ να έχει ευελιξία στον ορισμό των αποδοχών των Ερευνητών. Ένα ΕΚ που θέλει να επενδύσει μπορεί να επιλέξει υψηλά επίπεδα αμοιβής, ώστε να προσελκύσει υψηλού επιπέδου δυναμικό από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η οριζόντια ρύθμιση των αμοιβών με νόμο δεν εξυπηρετεί τους στόχους ενός ανταγωνιστικού ΕΚ. Άρθρο 32 Επιτροπές Κρίσης Ερευνητών Είναι εξαιρετικά θετικό ότι ο Διευθυντής δε συμμετέχει στην επιτροπή κρίσης. Το υπάρχον καθεστώς καθόριζε τον απόλυτο έλεγχο του Διευθυντή στη διαδικασία εξέλιξης και ουσιαστικά οι Ερευνητές ‘διορίζονται’ και ‘προάγονται’ από το Διευθυντή. Η νέα διαδικασία είναι επί τα βελτίω, η διαδικασία όμως θα έπρεπε να είναι κατ’ αναλογία της διαδικασίας εξέλιξης των μελών ΔΕΠ, διαφορετικά και πάλι οι Ερευνητές είναι στελεχιακό δυναμικό δεύτερης κατηγορίας. Η δυνατότητα ενός Ερευνητή να απασχοληθεί για ένα διάστημα στον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει και αυτή να είναι στοιχείο θετικής αξιολόγησης (ποια εταιρία θα πλήρωνε για κάποιον που δεν προσφέρει αποδεδειγμένα?). Άρθρο 33 Τεχνικό, Διοικητικό και Βοηθητικό προσωπικό Θα πρέπει να προβλέπονται διαδικασίες διαρκούς αξιολόγησης και για αυτό το προσωπικό. Άρθρο 34 Ασυμβίβαστα «Δεν επιτρέπεται στον Πρόεδρο, στο Διοικητικό Διευθυντή, στους Διευθυντές των Ινστιτούτων και στους ερευνητές να ιδρύουν ή να συμμετέχουν, με οποιαδήποτε σχέση ή ιδιότητα, σε επιχειρήσεις ή εταιρείες ή κοινοπραξίες ή κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα, στα οποία ανατίθεται η εκπόνηση μελετών ή προγραμμάτων ή η εκτέλεση συγκεκριμένου έργου ή η προμήθεια υλικού ή η παροχή υπηρεσιών από το οικείο ή άλλο Ερευνητικό Κέντρο». Δηλαδή αν ένα στέλεχος έχει μετοχές ανώνυμης εταιρίας (και μπορεί να είναι ένας στους χιλιάδες) και το ΕΚ προμηθευτεί οτιδήποτε από αυτήν την εταιρία, αυτό είναι ασυμβίβαστο. Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΕΙ. Θα πρέπει ξεκάθαρα να εξαιρείται από το ασυμβίβαστο η δυνατότητα του Ερευνητή να εργαστεί για ένα διάστημα στον ιδιωτικό τομέα ή σε άλλο ΕΚ ή Πανεπιστήμιο εσωτερικού/εξωτερικού, με άδεια του οικείου ΕΚ και τηρώντας καθεστώς είτε άδειας άνευ αποδοχών, είτε μερικής απασχόλησης στο οικείο ΕΚ. Διαφορετικά περιορίζεται η κινητικότητα των ερευνητών. Άρθρο 35 Ποσοστό συμμετοχής φύλλων Η καθιέρωση ποσού 1/3 αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας και αποτελεί στρέβλωση της αξιοκρατίας.