Για τους μαθητές της τρίτης Λυκείου παρατηρω 4 διαφορετικές διαδρομές για απολυτήριο λυκείου. Οι δυο είναι Ανθρωπιστικές σπουδές και οι οικονομικές κτλ σπουδές και οι αλλες δυο προέρχονται απο τις θετικές σπουδές. (επιλογή μαθηματικών ή βιολογίας).
Αν σκεφτούμε την πορεία των μαθητών που δεν ενδιαφέρονται για ακαδημαική καριέρα ή δεν έχουν την δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν σπουδές, (που πιστευω πως ειναι πολλοί και θα γίνουν περισσότεροι σε 2-3 χρόνια) τοτε βλέπουμε ότι
από τις 4 επιλογές οι 2 δεν έχουν μαθηματικά.
Αυτό θα οδηγήσει σε στρεβλώσεις. Στο παρελθόν οι μαθητές στους οποίους αναφέρομαι ακολουθούσαν μαζικά την 4η δέσμη και αργότερα την μια απο τις δυο τεχνολογικές κατευθύνσεις (ναι υπάρχουν δυο τεχνολογικές κατευθύνσεις).
Τώρα πιστευω οτι θα ακολουθήσουν μαζικά τις θετικές σπουδές με επιλογή της βιολογίας. Αυτό θα οδηγήσει σε εντελώς ανομοιογενή τμήματα καθώς θα πρέπει να συνυπάρχουν μαθητές που θέλουν να μπουν ιατρική μαζί με μαθητές που θέλουν απλά να περάσουν την τάξη.
Προτείνω δυο λύσεις για το πρόβλημα αυτό. Η καθεμία έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Λύση 1: Καταργηση της επιλογής της Βιολογίας για 8 ώρες. Οι υποψήφιοι ιατροί της χώρας δεν χρειαζόταν μέχρι τώρα να εξεταστούν στην Βιολογία και αυτό δεν νομίζω οτι επηρρέασε την ποιότητα των ιατρών μέχρι σήμερα. Το αρνητικό αυτής της πρότασης είναι οτι θα στενοχωρήθουν οι συνάδελφοι Βιολόγοι.
Λύση 2: Δημιουργία ομάδας Προσανατολισμού χωρίς δυνατότητα Πανελληνίων/Πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτή η ομάδα θα προσφέρει μαθηματα γενικής παιδείας που τώρα βρίσκονται εξαφανισμένα απο το ελληνικό σχολείο και θα έχει ώς βασικούς στόχους την λειτουργική γνώση και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
Εδώ μπορούν να εμφανιστούν:
Λειτουργικά Μαθηματικά με εμφαση σε καθημερινά πρακτικά προβλήματα, επίλυση πραγματικών προβλημάτων, εφαρμογές στην καθημερινότητα, ...
Αγωγή καταναλωτή
Βιολογία με εμφαση στην θεωρία εξέλιξης των ειδών
Φυσική με εμφαση στην καθημερινότητα (οδήγηση στον πάγο, μαγκάλια, πως λειτουργεί το...)
Χημεία με εμφαση στα χημικά που βλέπουμε στις ταμπέλες των προιόντων.
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Αυτοβελτίωση με έμφαση στις κοινωνικές σχέσεις και την αυτογνωσία.
Διατροφολογία
Συνομωσιολογία: πως διακρίνω την αλήθεια απο το ψέμα.
Μαρκετινγκ και Διαφήμιση: τα τεχνάσματα των διαφημιστών και των πωλητών/ασφαλιστών/πλασιέ/δικτυακού μαρκετινγκ
...
Οι παραπάνω επιλογές προφανώς είναι ενδεικτικές και μπορούν να συμπληρωθούν κατα βούληση. Επίσης θα ήταν χρήσιμο τα περισσότερα απο αυτά τα μαθήματα να μην συνοδευονται απο εξετάσεις μιας και ο στόχος τους είναι να προσφέρουν ΓΝΩΣΗ και ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ στους νέους λίγο πριν την ενηλικίωσή τους. Το μόνο αρνητικό της πρότασης είναι πως θα χρειαστούν χρήματα για την δημιουργία χρήσιμων μαθημάτων και την εκπαίδευση καθηγητών στην "διδασκαλία" τους
Για τους μαθητές της τρίτης Λυκείου παρατηρω 4 διαφορετικές διαδρομές για απολυτήριο λυκείου. Οι δυο είναι Ανθρωπιστικές σπουδές και οι οικονομικές κτλ σπουδές και οι αλλες δυο προέρχονται απο τις θετικές σπουδές. (επιλογή μαθηματικών ή βιολογίας). Αν σκεφτούμε την πορεία των μαθητών που δεν ενδιαφέρονται για ακαδημαική καριέρα ή δεν έχουν την δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν σπουδές, (που πιστευω πως ειναι πολλοί και θα γίνουν περισσότεροι σε 2-3 χρόνια) τοτε βλέπουμε ότι από τις 4 επιλογές οι 2 δεν έχουν μαθηματικά. Αυτό θα οδηγήσει σε στρεβλώσεις. Στο παρελθόν οι μαθητές στους οποίους αναφέρομαι ακολουθούσαν μαζικά την 4η δέσμη και αργότερα την μια απο τις δυο τεχνολογικές κατευθύνσεις (ναι υπάρχουν δυο τεχνολογικές κατευθύνσεις). Τώρα πιστευω οτι θα ακολουθήσουν μαζικά τις θετικές σπουδές με επιλογή της βιολογίας. Αυτό θα οδηγήσει σε εντελώς ανομοιογενή τμήματα καθώς θα πρέπει να συνυπάρχουν μαθητές που θέλουν να μπουν ιατρική μαζί με μαθητές που θέλουν απλά να περάσουν την τάξη. Προτείνω δυο λύσεις για το πρόβλημα αυτό. Η καθεμία έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Λύση 1: Καταργηση της επιλογής της Βιολογίας για 8 ώρες. Οι υποψήφιοι ιατροί της χώρας δεν χρειαζόταν μέχρι τώρα να εξεταστούν στην Βιολογία και αυτό δεν νομίζω οτι επηρρέασε την ποιότητα των ιατρών μέχρι σήμερα. Το αρνητικό αυτής της πρότασης είναι οτι θα στενοχωρήθουν οι συνάδελφοι Βιολόγοι. Λύση 2: Δημιουργία ομάδας Προσανατολισμού χωρίς δυνατότητα Πανελληνίων/Πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτή η ομάδα θα προσφέρει μαθηματα γενικής παιδείας που τώρα βρίσκονται εξαφανισμένα απο το ελληνικό σχολείο και θα έχει ώς βασικούς στόχους την λειτουργική γνώση και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Εδώ μπορούν να εμφανιστούν: Λειτουργικά Μαθηματικά με εμφαση σε καθημερινά πρακτικά προβλήματα, επίλυση πραγματικών προβλημάτων, εφαρμογές στην καθημερινότητα, ... Αγωγή καταναλωτή Βιολογία με εμφαση στην θεωρία εξέλιξης των ειδών Φυσική με εμφαση στην καθημερινότητα (οδήγηση στον πάγο, μαγκάλια, πως λειτουργεί το...) Χημεία με εμφαση στα χημικά που βλέπουμε στις ταμπέλες των προιόντων. Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση Αυτοβελτίωση με έμφαση στις κοινωνικές σχέσεις και την αυτογνωσία. Διατροφολογία Συνομωσιολογία: πως διακρίνω την αλήθεια απο το ψέμα. Μαρκετινγκ και Διαφήμιση: τα τεχνάσματα των διαφημιστών και των πωλητών/ασφαλιστών/πλασιέ/δικτυακού μαρκετινγκ ... Οι παραπάνω επιλογές προφανώς είναι ενδεικτικές και μπορούν να συμπληρωθούν κατα βούληση. Επίσης θα ήταν χρήσιμο τα περισσότερα απο αυτά τα μαθήματα να μην συνοδευονται απο εξετάσεις μιας και ο στόχος τους είναι να προσφέρουν ΓΝΩΣΗ και ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ στους νέους λίγο πριν την ενηλικίωσή τους. Το μόνο αρνητικό της πρότασης είναι πως θα χρειαστούν χρήματα για την δημιουργία χρήσιμων μαθημάτων και την εκπαίδευση καθηγητών στην "διδασκαλία" τους