Προς την σωστή κατεύθυνση τα προγράμματα σπουδών σε γενικές γραμμές.
1. Πολύ θετική η επέκταση της Ερευνητικής Εργασίας (project) σε όλες τις τάξεις του λυκείου, ως υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας. Μακάρι να διασφαλιστεί η σωστή διδασκαλία και αξιολόγηση του μαθήματος αυτού (δεν είναι πάντα ο κανόνας).
2. Πολύ θετική, επίσης η αύξηση ωρών του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (6 ώρες από 4). Πρόταση: να λειτουργήσει η εξέταση ενιαία, Γλώσσα και Λογοτεχνία μαζί, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες (π.χ. Γαλλία για το Bacalaureat και Κύπρος για το εθνικό απολυτήριο).
http://www.moec.gov.cy/ypexams/panexams/exams2013/2013_05_17_001_themata.pdf
Η Λογοτεχνία σωστά εντάχθηκε στη Γλώσσα Γενικής Παιδείας (ως μάθημα κατεύθυνσης είχε φτάσει σε αδιέξοδα, τόσο εξεταστικά όσο και διδακτικά).
Πολύ θετική η αύξηση ωρών για την Ιστορία. Μακάρι τα εγχειρίδια να βελτιωθούν.
3. Το Μάθημα Επιλογής "Έκφραση- Πολιτισμός/ Ευρωπαϊκός Πολιτισμός" θα ήταν χρήσιμο να γίνει Γενικής Παιδείας, ακόμα και εις βάρος της Ιστορίας, τουλάχιστον για μία τάξη (π.χ. την Α΄ ή την Β' Λυκείου).
Η κυκλική επανάληψη ιστορικών περιόδων που έχουν ήδη διδαχθεί στο γυμνάσιο δεν προσφέρουν κάτι.
Θα ήταν ουσιαστικότερη μια προσέγγιση πολιτισμού/ευρωπαϊκού πολιτισμού ως διεύρυνση της γενικής κουλτούρας και των ανθρωπιστικών σπουδών. Οι μαθητές λυκείου γνωρίζουν ήδη από το δημοτικό και το γυμνάσιο βασικά ιστορικά γεγονότα και μπορούν να εμβαθύνουν υπό πρίσμα γενικότερου πολιτιστικού προβληματισμού.
Μακάρι να δημιουργηθούν επαρκή εγχειρίδια (όχι πολυσέλιδα, αλλά εμβριθή, λειτουργικά, τεκμηριωμένα, με δυνατότητα συνθετικών εργασιών, χωρίς να εστιάζουν στην αποστήθιση στείρων πληροφοριών).
Προς την σωστή κατεύθυνση τα προγράμματα σπουδών σε γενικές γραμμές. 1. Πολύ θετική η επέκταση της Ερευνητικής Εργασίας (project) σε όλες τις τάξεις του λυκείου, ως υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας. Μακάρι να διασφαλιστεί η σωστή διδασκαλία και αξιολόγηση του μαθήματος αυτού (δεν είναι πάντα ο κανόνας). 2. Πολύ θετική, επίσης η αύξηση ωρών του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (6 ώρες από 4). Πρόταση: να λειτουργήσει η εξέταση ενιαία, Γλώσσα και Λογοτεχνία μαζί, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες (π.χ. Γαλλία για το Bacalaureat και Κύπρος για το εθνικό απολυτήριο). http://www.moec.gov.cy/ypexams/panexams/exams2013/2013_05_17_001_themata.pdf Η Λογοτεχνία σωστά εντάχθηκε στη Γλώσσα Γενικής Παιδείας (ως μάθημα κατεύθυνσης είχε φτάσει σε αδιέξοδα, τόσο εξεταστικά όσο και διδακτικά). Πολύ θετική η αύξηση ωρών για την Ιστορία. Μακάρι τα εγχειρίδια να βελτιωθούν. 3. Το Μάθημα Επιλογής "Έκφραση- Πολιτισμός/ Ευρωπαϊκός Πολιτισμός" θα ήταν χρήσιμο να γίνει Γενικής Παιδείας, ακόμα και εις βάρος της Ιστορίας, τουλάχιστον για μία τάξη (π.χ. την Α΄ ή την Β' Λυκείου). Η κυκλική επανάληψη ιστορικών περιόδων που έχουν ήδη διδαχθεί στο γυμνάσιο δεν προσφέρουν κάτι. Θα ήταν ουσιαστικότερη μια προσέγγιση πολιτισμού/ευρωπαϊκού πολιτισμού ως διεύρυνση της γενικής κουλτούρας και των ανθρωπιστικών σπουδών. Οι μαθητές λυκείου γνωρίζουν ήδη από το δημοτικό και το γυμνάσιο βασικά ιστορικά γεγονότα και μπορούν να εμβαθύνουν υπό πρίσμα γενικότερου πολιτιστικού προβληματισμού. Μακάρι να δημιουργηθούν επαρκή εγχειρίδια (όχι πολυσέλιδα, αλλά εμβριθή, λειτουργικά, τεκμηριωμένα, με δυνατότητα συνθετικών εργασιών, χωρίς να εστιάζουν στην αποστήθιση στείρων πληροφοριών).