To σχέδιο νόμου για το Νέο Γενικό Λύκειο δυστυχώς θυμίζει παλιά συστήματα εισαγωγικών εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπ/ση και μας γυρίζει 20 χρόνια πίσω.
Στο Νέο Γενικό Λύκειο, το μάθημα της Γ’ τάξης (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) που εξετάζεται στις Πανελλήνιες εισαγωγικές εξετάσεις, δεν υπάρχει στο νέο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου.
Η κατάργηση της επιστήμης της Πληροφορικής στο Λύκειο δημιουργεί ένα τεράστιο κενό στην εκπαίδευση των ελλήνων μαθητών αφού ένα μεγάλο ποσοστό τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας είναι σχολές Πληροφορικής. Φανταστείτε πρωτοετείς φοιτητές του Μαθηματικού ή του Φυσικού Τμήματος οι οποίοι δε θα είχαν διδαχθεί τα αντίστοιχα μαθήματα, Μαθηματικά και Φυσική.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 23 ΑΕΙ στο 2ο-4ο πεδίο του μηχανογραφικού που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική, σε σύνολο 143 ΑΕΙ (Ποσοστό 16%). Υπάρχουν 31 ΤΕΙ στο 2ο-4ο πεδίο που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική, σε σύνολο 100 ΤΕΙ (Ποσοστό 31%). Υπάρχουν 54 σχολές στο 2ο-4ο πεδίο που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική, σε σύνολο 243 σχολών (Ποσοστό 22,2%). Δηλαδή, 1 στις 5 σχολές του μηχανογραφικού των μη ιατρικών σχολών σχετίζεται άμεσα με την Πληροφορική και αρκετές έμμεσα. Οι εισακτέοι αυτών των σχολών δεν θα πρέπει να εξετάζονται οπωσδήποτε σε μαθήματα πληροφορικής πριν εισαχθούν;
Δεν υπάρχει χώρα της ΕΕ που να μην διδάσκεται με επάρκεια η Πληροφορική στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Τη στιγμή που περάσαμε από τη βιομηχανική εποχή στην εποχή της πληροφορίας, τη στιγμή που οι δεξιότητες του χειρισμού Η/Υ είναι αυτονόητες σε όλους, πλέον ζητούνται γνώσεις προγραμματισμού Η/Υ και το υπουργείο Παιδείας διαγράφει την επιστήμη της Πληροφορικής και το μάθημα Αλγοριθμικής από το Νέο Λύκειο.
Την εποχή, που μπορούμε να παραγάγουμε λογισμικό με μηδενικές αρχικές επενδύσεις, καταργούμε το μάθημα και ταυτόχρονα στέλνουμε απαίδευτα παιδιά στις 40+ σχολές Πληροφορικής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Με την κατάργηση της Πληροφορικής στο νέο λύκειο θα στερήσουμε τη δυνατότητα στον Ελληνα μαθητή να συμμετέχει στους διεθνείς διαγωνισμούς-Ολυμπιάδες πληροφορικής (π.χ. προγραμματισμού, ρομποτικής κλπ)..!!!
Στην εποχή που ο ψηφιακός αλφαβητισμός αποτελεί μέγιστο προσόν στη σύγχρονη εργασιακή αρένα είναι τεράστιο λάθος η υποβάθμιση της Πληροφορικής από Επιστήμη σε απλή δεξιότητα, που προσεγγίζεται επιφανειακά και χωρίς βάθος, καταδικάζοντας τους μαθητές σε ημιμάθεια. Όλοι οι μαθητές πρέπει να αποφύγουν τον ψηφιακό αναλφαβητισμό.
Αρα επιβάλλεται η διδασκαλία μαθήματος Πληροφορικής στο Νέο Λύκειο. Σε αυτό το μάθημα θα πρέπει να περιληφθεί και η ανάπτυξη ώριμης «ψηφιακής συμπεριφοράς», δηλαδή τέτοια ψυχοκοινωνική στάση η οποία θα επιτρέψει στους μαθητές να ενταχθούν και να λειτουργούν ως πολίτες των μελλοντικών ψηφιακών κοινωνιών. Η ώριμη χρήση αυτής της ραγδαία εξελισσόμενης και δυναμικής τεχνολογίας, απαιτεί διαπαιδαγώγηση και καθοδήγηση των νέων από επιστημονικά καταρτισμένους παιδαγωγούς οι οποίοι είναι σε θέση να παρακολουθούν αυτή τη διαρκή εξέλιξη. Είναι ουσιαστικός και καθοριστικός λοιπόν ο ρόλος ενός μαθήματος Πληροφορικής στην ανώτερη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με περιεχόμενο εκτός από τα αυτονόητα στοιχειώδη ζητήματα των ΤΠΕ, αλλά και ζητήματα όπως η ασφαλής χρήση του Παγκόσμιου Ιστού, οι ασφαλείς συναλλαγές, η ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα, ζητήματα ψηφιακής ηθικής, η δυναμική των ψηφιακών κοινοτήτων, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, και ηλεκτρονική δημοκρατία.
Υπάρχουν δεκάδες εκθέσεις, συγγράμματα και μελέτες από Διεθνείς, Ευρωπαϊκούς και Ελληνικούς επιστημονικούς φορείς όπου αναδεικνύουν το αυτονόητο, την αναγκαιότητα της Πληροφορικής Παιδείας στη Βασική εκπαίδευση. Για παράδειγμα η σύσταση 962/2006 της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιέχει στο παράρτημά της το ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς. σύμφωνα με την οποία η ψηφιακή ικανότητα χαρακτηρίζεται ως μια από τις οκτώ βασικές ικανότητες-στόχους των εκπαιδευτικών συστημάτων όχι μόνο για τη δια βίου αλλά και για την αρχική εκπαίδευση.
Στους σκοπούς του σχεδίου νόμου του Γενικού Λυκείου είναι ειδικά:
...
η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων (Αδύνατη χωρίς μάθημα Πληροφορικής)
θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (Αδύνατη χωρίς μάθημα Πληροφορικής) και
ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας. (Αδύνατη χωρίς μάθημα Πληροφορικής)
Αρα ήδη το πρόγραμμα δεν συμβαδίζει με 3 από τους 9 σκοπούς.
Είναι άδικη η αντιμετώπιση αυτή για τους μαθητές των Λυκείων, που θα πρέπει στην εποχή της Πληροφορίας και της Ψηφιοποίησης των πάντων, να παρακολουθούν ένα σχολείο-Λύκειο που δεν θα τους παρέχει τη δυνατότητα για πρακτική εφαρμογή αυτών που μαθαίνουν, ένα σχολείο του Μαυροπίνακα και της Απομνημόνευσης, «ένα σχολείο από τα παλιά».
Είναι άδικη η αντιμετώπιση αυτή για τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής των κλάδων ΠΕ19/20 οι οποίοι δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, αναλαμβάνοντας προγράμματα καινοτόμων δράσεων, πλαισιώνοντας ομάδες για την εκπόνηση project, πρωτοστατώντας στην υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικών και πολιτιστικών θεμάτων, αγωγής υγείας καθώς και διακρατικών σχολικών προγραμμάτων (Comenius, eTwinning). Σε μια εποχή που οι σχολικές μονάδες θα αξιολογούνται από τη συμμετοχή τους σε δράσεις αυτού του είδους, τα Λύκεια θα μείνουν χωρίς πληροφορικούς; Παράλληλα συνδράμουν ουσιαστικά στη διοικητική υποστήριξη και πληροφοριακή υποδομή των σχολικών μονάδων, παρέχοντας βοήθεια στο διδακτικό έργο συναδέλφων άλλων κλάδων και καταλαμβάνοντας διοικητικές θέσεις σε εκπαιδευτικούς φορείς.
Είναι εύλογη κοινωνική αναγκαιότητα η πληροφορική εκπαίδευση να ενισχυθεί, αποτελώντας την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια η χώρα μας να βγει από το τέλμα. Η αξιοποίηση ενός πολύ σημαντικού τομέα έντασης γνώσης του 21ου αιώνα που είναι η επιστήμη της πληροφορικής, πρέπει ν’ αποτελέσει το εφαλτήριο της αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της πατρίδας μας.
Η πληροφορική είναι ένα τέλειος συγκερασμός όλων των θετικών επιστημών σε μια νέα επιστήμη. Και αυτή δεν υπάρχει στο Νέο Λύκειο; Τέτοια περιφρόνηση εναντίον της πληροφορικής γιατί;
Να τονίσουμε ότι όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις μεγάλες ευθύνες μας. Διαφορετικά θα μείνει ξεθωριασμένο το μότο "Πρώτα ο μαθητής" σε ένα ένα αρχείο εικόνας στον ιστότοπο του υπουργείου, που ευαγγελίζεται ακόμη, μέσα από άλλο logo, το "Ψηφιακό σχολείο". Τραγική ειρωνεία, αν όχι εμπαιγμός!
Τέλος θυμίζουμε:
• Η Πληροφορική μαθαίνει στα παιδιά τον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και αναπτύσσει την αναλυτική, κριτική & δημιουργική σκέψη των μαθητών.
• Η Πληροφορική είναι υπεραξία για τη Δημόσια Παιδεία.
To σχέδιο νόμου για το Νέο Γενικό Λύκειο δυστυχώς θυμίζει παλιά συστήματα εισαγωγικών εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπ/ση και μας γυρίζει 20 χρόνια πίσω. Στο Νέο Γενικό Λύκειο, το μάθημα της Γ’ τάξης (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) που εξετάζεται στις Πανελλήνιες εισαγωγικές εξετάσεις, δεν υπάρχει στο νέο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου. Η κατάργηση της επιστήμης της Πληροφορικής στο Λύκειο δημιουργεί ένα τεράστιο κενό στην εκπαίδευση των ελλήνων μαθητών αφού ένα μεγάλο ποσοστό τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας είναι σχολές Πληροφορικής. Φανταστείτε πρωτοετείς φοιτητές του Μαθηματικού ή του Φυσικού Τμήματος οι οποίοι δε θα είχαν διδαχθεί τα αντίστοιχα μαθήματα, Μαθηματικά και Φυσική. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 23 ΑΕΙ στο 2ο-4ο πεδίο του μηχανογραφικού που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική, σε σύνολο 143 ΑΕΙ (Ποσοστό 16%). Υπάρχουν 31 ΤΕΙ στο 2ο-4ο πεδίο που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική, σε σύνολο 100 ΤΕΙ (Ποσοστό 31%). Υπάρχουν 54 σχολές στο 2ο-4ο πεδίο που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική, σε σύνολο 243 σχολών (Ποσοστό 22,2%). Δηλαδή, 1 στις 5 σχολές του μηχανογραφικού των μη ιατρικών σχολών σχετίζεται άμεσα με την Πληροφορική και αρκετές έμμεσα. Οι εισακτέοι αυτών των σχολών δεν θα πρέπει να εξετάζονται οπωσδήποτε σε μαθήματα πληροφορικής πριν εισαχθούν; Δεν υπάρχει χώρα της ΕΕ που να μην διδάσκεται με επάρκεια η Πληροφορική στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τη στιγμή που περάσαμε από τη βιομηχανική εποχή στην εποχή της πληροφορίας, τη στιγμή που οι δεξιότητες του χειρισμού Η/Υ είναι αυτονόητες σε όλους, πλέον ζητούνται γνώσεις προγραμματισμού Η/Υ και το υπουργείο Παιδείας διαγράφει την επιστήμη της Πληροφορικής και το μάθημα Αλγοριθμικής από το Νέο Λύκειο. Την εποχή, που μπορούμε να παραγάγουμε λογισμικό με μηδενικές αρχικές επενδύσεις, καταργούμε το μάθημα και ταυτόχρονα στέλνουμε απαίδευτα παιδιά στις 40+ σχολές Πληροφορικής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με την κατάργηση της Πληροφορικής στο νέο λύκειο θα στερήσουμε τη δυνατότητα στον Ελληνα μαθητή να συμμετέχει στους διεθνείς διαγωνισμούς-Ολυμπιάδες πληροφορικής (π.χ. προγραμματισμού, ρομποτικής κλπ)..!!! Στην εποχή που ο ψηφιακός αλφαβητισμός αποτελεί μέγιστο προσόν στη σύγχρονη εργασιακή αρένα είναι τεράστιο λάθος η υποβάθμιση της Πληροφορικής από Επιστήμη σε απλή δεξιότητα, που προσεγγίζεται επιφανειακά και χωρίς βάθος, καταδικάζοντας τους μαθητές σε ημιμάθεια. Όλοι οι μαθητές πρέπει να αποφύγουν τον ψηφιακό αναλφαβητισμό. Αρα επιβάλλεται η διδασκαλία μαθήματος Πληροφορικής στο Νέο Λύκειο. Σε αυτό το μάθημα θα πρέπει να περιληφθεί και η ανάπτυξη ώριμης «ψηφιακής συμπεριφοράς», δηλαδή τέτοια ψυχοκοινωνική στάση η οποία θα επιτρέψει στους μαθητές να ενταχθούν και να λειτουργούν ως πολίτες των μελλοντικών ψηφιακών κοινωνιών. Η ώριμη χρήση αυτής της ραγδαία εξελισσόμενης και δυναμικής τεχνολογίας, απαιτεί διαπαιδαγώγηση και καθοδήγηση των νέων από επιστημονικά καταρτισμένους παιδαγωγούς οι οποίοι είναι σε θέση να παρακολουθούν αυτή τη διαρκή εξέλιξη. Είναι ουσιαστικός και καθοριστικός λοιπόν ο ρόλος ενός μαθήματος Πληροφορικής στην ανώτερη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με περιεχόμενο εκτός από τα αυτονόητα στοιχειώδη ζητήματα των ΤΠΕ, αλλά και ζητήματα όπως η ασφαλής χρήση του Παγκόσμιου Ιστού, οι ασφαλείς συναλλαγές, η ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα, ζητήματα ψηφιακής ηθικής, η δυναμική των ψηφιακών κοινοτήτων, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, και ηλεκτρονική δημοκρατία. Υπάρχουν δεκάδες εκθέσεις, συγγράμματα και μελέτες από Διεθνείς, Ευρωπαϊκούς και Ελληνικούς επιστημονικούς φορείς όπου αναδεικνύουν το αυτονόητο, την αναγκαιότητα της Πληροφορικής Παιδείας στη Βασική εκπαίδευση. Για παράδειγμα η σύσταση 962/2006 της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιέχει στο παράρτημά της το ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς. σύμφωνα με την οποία η ψηφιακή ικανότητα χαρακτηρίζεται ως μια από τις οκτώ βασικές ικανότητες-στόχους των εκπαιδευτικών συστημάτων όχι μόνο για τη δια βίου αλλά και για την αρχική εκπαίδευση. Στους σκοπούς του σχεδίου νόμου του Γενικού Λυκείου είναι ειδικά: ... η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων (Αδύνατη χωρίς μάθημα Πληροφορικής) θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (Αδύνατη χωρίς μάθημα Πληροφορικής) και ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας. (Αδύνατη χωρίς μάθημα Πληροφορικής) Αρα ήδη το πρόγραμμα δεν συμβαδίζει με 3 από τους 9 σκοπούς. Είναι άδικη η αντιμετώπιση αυτή για τους μαθητές των Λυκείων, που θα πρέπει στην εποχή της Πληροφορίας και της Ψηφιοποίησης των πάντων, να παρακολουθούν ένα σχολείο-Λύκειο που δεν θα τους παρέχει τη δυνατότητα για πρακτική εφαρμογή αυτών που μαθαίνουν, ένα σχολείο του Μαυροπίνακα και της Απομνημόνευσης, «ένα σχολείο από τα παλιά». Είναι άδικη η αντιμετώπιση αυτή για τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής των κλάδων ΠΕ19/20 οι οποίοι δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, αναλαμβάνοντας προγράμματα καινοτόμων δράσεων, πλαισιώνοντας ομάδες για την εκπόνηση project, πρωτοστατώντας στην υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικών και πολιτιστικών θεμάτων, αγωγής υγείας καθώς και διακρατικών σχολικών προγραμμάτων (Comenius, eTwinning). Σε μια εποχή που οι σχολικές μονάδες θα αξιολογούνται από τη συμμετοχή τους σε δράσεις αυτού του είδους, τα Λύκεια θα μείνουν χωρίς πληροφορικούς; Παράλληλα συνδράμουν ουσιαστικά στη διοικητική υποστήριξη και πληροφοριακή υποδομή των σχολικών μονάδων, παρέχοντας βοήθεια στο διδακτικό έργο συναδέλφων άλλων κλάδων και καταλαμβάνοντας διοικητικές θέσεις σε εκπαιδευτικούς φορείς. Είναι εύλογη κοινωνική αναγκαιότητα η πληροφορική εκπαίδευση να ενισχυθεί, αποτελώντας την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια η χώρα μας να βγει από το τέλμα. Η αξιοποίηση ενός πολύ σημαντικού τομέα έντασης γνώσης του 21ου αιώνα που είναι η επιστήμη της πληροφορικής, πρέπει ν’ αποτελέσει το εφαλτήριο της αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της πατρίδας μας. Η πληροφορική είναι ένα τέλειος συγκερασμός όλων των θετικών επιστημών σε μια νέα επιστήμη. Και αυτή δεν υπάρχει στο Νέο Λύκειο; Τέτοια περιφρόνηση εναντίον της πληροφορικής γιατί; Να τονίσουμε ότι όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις μεγάλες ευθύνες μας. Διαφορετικά θα μείνει ξεθωριασμένο το μότο "Πρώτα ο μαθητής" σε ένα ένα αρχείο εικόνας στον ιστότοπο του υπουργείου, που ευαγγελίζεται ακόμη, μέσα από άλλο logo, το "Ψηφιακό σχολείο". Τραγική ειρωνεία, αν όχι εμπαιγμός! Τέλος θυμίζουμε: • Η Πληροφορική μαθαίνει στα παιδιά τον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και αναπτύσσει την αναλυτική, κριτική & δημιουργική σκέψη των μαθητών. • Η Πληροφορική είναι υπεραξία για τη Δημόσια Παιδεία.