Προσωπικά η προσμονή της κατάθεσης των νομοσχεδίων για τις αλλαγές στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μου είχε δημιουργήσει προσδοκίες αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος και των παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών, σε ότι τουλάχιστον αφορά τη διδασκαλία της επιστήμης της Πληροφορικής στο σύνολο της εκπαίδευσης.
Αντιθέτως διαπίστωσα με έκπληξη την απαξίωση της επιστήμης της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο, πράγμα που με κάνει να παραθέσω κάποιες σκέψεις-προτάσεις που μάλλον έχουν αγνοήσει στο σχεδιασμό του Νέου Λυκείου κατά βάση:
α.Το αναμφισβήτητο παιδαγωγικό και επιστημονικό όφελος των μαθητών από την χρήση της επιστήμης της Πληροφορικής στην εκπαίδευση, όπως υποστηρίζεται σε πάρα πολλές διεθνείς και εγχώριες βιβλιογραφικές αναφορές με πολλές εργασίες σε σχετικά συνέδρια
β. Το ότι η επιστήμη της Πληροφορικής με τους πολλούς επιμέρους τομείς (Προγραμματισμός, Πολυμέσα, Δίκτυα, Βάσεις Δεδομένων, Διαδικτυακές Εφαρμογές,κλπ..) είναι ίσως η μοναδική επιστήμη που εξελίσσεται και θα εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς οδηγώντας τις εξελίξεις σε κοινωνικο-οικονομικά και πολιτισμικά πλαίσια
γ. Το ότι η σημερινή και οι επόμενες γενιές μαθητών της Ευρώπης ανήκουν στους λεγόμενους "Ψηφιακούς Ιθαγενείς" (Digital Natives) (αλήθεια αποκλείοντας την ουσιαστική διδασκαλία της Πληροφορικής από το Λύκειο δίνεται η δυνατότητα στους μελλοντικούς πολίτες της χώρας να ανταγωνιστούν ισότιμα τους υπόλοιπους Ευρωπαίους πολίτες;)
δ. Το ότι οι οικονομίες των χωρών στηρίζονται και θα στηρίζονται ολοένα και περισσότερο στην χρήση και αξιοποίηση πληθώρας εφαρμογών Πληροφορικής και την παραδοχή με τον πιο επίσημο τρόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πως η Ψηφιακή οικονομία μπορεί να βγάλει την Ευρώπη από την κρίση (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1221_el.htm)
ε. Τους στόχους και τον ρόλο στην "Ευρώπη 2020" της επιστήμης της Πληροφορικής δια μέσου της ψηφιακής οικονομίας και του ψηφιακής εκπαίδευσης πλέον του συνόλου των νέων της Ευρώπης (http://ec.europa.eu/europe2020/services/faqs/index_el.htm
στ. Την γνώμη και τις προσδοκίες της Ελληνικής οικογένειας (μαθητών και γονιών) σχετικά με τη διδασκαλία της Πληροφορικής στο νέο Λύκειο, από πρόσφατη έρευνα του Υπουργείου Παιδείας που πραγματοποίησε η εταιρεία G.P.O. και σύμφωνα με την οποία η Πληροφορική θεωρείται από τη μέση Ελληνική οικογένεια το 4ο δημοφιλέστερο μάθημα που πρέπει να διδάσκεται υποχρεωτικά σε όλες τις τάξεις του ΓΕΛ
ζ. Τις συνεχείς παρουσίες και διακρίσεις μαθητών σε Ολυμπιάδες και Βαλκανιάδες διαγωνισμών Πληροφορικής, που αναδεικνύει τις δυνατότητες της νέας γενιάς σε ένα νέο ανταγωνιστικό και εξελισσόμενο επιστημονικό πεδίο
η. Την ύπαρξη 48 σχετικών ιδρυμάτων Πληροφορικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Έτσι, συνεκτιμώντας όλα τα αιτιολογημένα παραπάνω στοιχεία θεωρώ πως η διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης πρέπει να είναι πραγματικά ενδυναμωμένη με σπειροειδή μορφή διδασκαλίας ώστε να:
α. είναι ουσιαστική ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με μετατροπή όλων των Δημοτικών σχολείων σε ΕΑΕΠ, για την επίτευξη του ψηφιακού αλφαβητισμού των παιδιών αυτής της ηλικίας από σχετικούς επιστήμονες-παιδαγωγούς
β. είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η αύξηση των ωρών Πληροφορικής στο Γυμνάσιο σε 2 ώρες την εβδομάδα, με την πρόβλεψη το μάθημα να είναι συνεχες δίωρο όπως επιτυχημένα εφαρμόστηκε στα Πειραματικά σχολεία με το λεγόμενο πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών. Επίσης η πιστοποίηση των γνώσεων χρήσης Η/Υ στο τέλος του Γυμνασίου είναι ένα θετικό βήμα που όμως πρέπει να υποστηριχτεί και στην πράξη. Άρα με ουσιαστική και πραγματική ενδυνάμωση του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο
γ. είναι παρούσα η διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλες τις τάξεις του νέου Λυκείου, (ως επιλογής ίσως στην Α Λυκείου) αλλά ΣΙΓΟΥΡΑ ως ομάδα προσανατολισμού Επιστήμης υπολογιστών στη Β και Γ Λυκείου με σχετικό 4ώρο ή 6άωρο εβδομαδιαίο μάθημα για δυνατότητα προετοιμασίας και πρόσβασης των μαθητών στις αντίστοιχες σχολές Πληροφορικής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης προς το τέλος της Β' τάξης του νέου Λυκείου θα μπορούν οι μαθητές να επικαιροποιούν τις γνώσεις τους και τις ικανότητες τους στο Πιστοποιητικό χρήσης Η/Υ που απέκτησαν στο Γυμνάσιο
δ. είναι απαραίτητη και προς τη σωστή κατεύθυνση η δημιουργία σχετικού τομέα Πληροφορικής στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο. Αρκεί ο συγκεκριμένος τομέας να υποστηριχθεί πραγματικά από το πρόγραμμα σπουδών. Η ανάγκη για εξειδικευμένη γνώση επαγγελματικού επιπέδου στους αποφοίτους του νέου τεχνολογικού Λυκείου είναι εκ των ουκ άνευ. Έτσι είναι βέβαιο πως ο συγκεκριμένος τομέας θα προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες προς αυτή την κατεύθυνση, λαμβάνοντας υπόψη και τις εξελίξεις που θα δρομολογούνται και τις ευκαιρίες που θα παρουσιάζονται στην Ψηφιακή Ευρώπη.
Με εκτίμηση
Παρουσίνας Θ. Αλέξανδρος Msc Πληροφορικής
Προσωπικά η προσμονή της κατάθεσης των νομοσχεδίων για τις αλλαγές στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μου είχε δημιουργήσει προσδοκίες αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος και των παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών, σε ότι τουλάχιστον αφορά τη διδασκαλία της επιστήμης της Πληροφορικής στο σύνολο της εκπαίδευσης. Αντιθέτως διαπίστωσα με έκπληξη την απαξίωση της επιστήμης της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο, πράγμα που με κάνει να παραθέσω κάποιες σκέψεις-προτάσεις που μάλλον έχουν αγνοήσει στο σχεδιασμό του Νέου Λυκείου κατά βάση: α.Το αναμφισβήτητο παιδαγωγικό και επιστημονικό όφελος των μαθητών από την χρήση της επιστήμης της Πληροφορικής στην εκπαίδευση, όπως υποστηρίζεται σε πάρα πολλές διεθνείς και εγχώριες βιβλιογραφικές αναφορές με πολλές εργασίες σε σχετικά συνέδρια β. Το ότι η επιστήμη της Πληροφορικής με τους πολλούς επιμέρους τομείς (Προγραμματισμός, Πολυμέσα, Δίκτυα, Βάσεις Δεδομένων, Διαδικτυακές Εφαρμογές,κλπ..) είναι ίσως η μοναδική επιστήμη που εξελίσσεται και θα εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς οδηγώντας τις εξελίξεις σε κοινωνικο-οικονομικά και πολιτισμικά πλαίσια γ. Το ότι η σημερινή και οι επόμενες γενιές μαθητών της Ευρώπης ανήκουν στους λεγόμενους "Ψηφιακούς Ιθαγενείς" (Digital Natives) (αλήθεια αποκλείοντας την ουσιαστική διδασκαλία της Πληροφορικής από το Λύκειο δίνεται η δυνατότητα στους μελλοντικούς πολίτες της χώρας να ανταγωνιστούν ισότιμα τους υπόλοιπους Ευρωπαίους πολίτες;) δ. Το ότι οι οικονομίες των χωρών στηρίζονται και θα στηρίζονται ολοένα και περισσότερο στην χρήση και αξιοποίηση πληθώρας εφαρμογών Πληροφορικής και την παραδοχή με τον πιο επίσημο τρόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πως η Ψηφιακή οικονομία μπορεί να βγάλει την Ευρώπη από την κρίση (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1221_el.htm) ε. Τους στόχους και τον ρόλο στην "Ευρώπη 2020" της επιστήμης της Πληροφορικής δια μέσου της ψηφιακής οικονομίας και του ψηφιακής εκπαίδευσης πλέον του συνόλου των νέων της Ευρώπης (http://ec.europa.eu/europe2020/services/faqs/index_el.htm στ. Την γνώμη και τις προσδοκίες της Ελληνικής οικογένειας (μαθητών και γονιών) σχετικά με τη διδασκαλία της Πληροφορικής στο νέο Λύκειο, από πρόσφατη έρευνα του Υπουργείου Παιδείας που πραγματοποίησε η εταιρεία G.P.O. και σύμφωνα με την οποία η Πληροφορική θεωρείται από τη μέση Ελληνική οικογένεια το 4ο δημοφιλέστερο μάθημα που πρέπει να διδάσκεται υποχρεωτικά σε όλες τις τάξεις του ΓΕΛ ζ. Τις συνεχείς παρουσίες και διακρίσεις μαθητών σε Ολυμπιάδες και Βαλκανιάδες διαγωνισμών Πληροφορικής, που αναδεικνύει τις δυνατότητες της νέας γενιάς σε ένα νέο ανταγωνιστικό και εξελισσόμενο επιστημονικό πεδίο η. Την ύπαρξη 48 σχετικών ιδρυμάτων Πληροφορικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα Έτσι, συνεκτιμώντας όλα τα αιτιολογημένα παραπάνω στοιχεία θεωρώ πως η διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης πρέπει να είναι πραγματικά ενδυναμωμένη με σπειροειδή μορφή διδασκαλίας ώστε να: α. είναι ουσιαστική ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με μετατροπή όλων των Δημοτικών σχολείων σε ΕΑΕΠ, για την επίτευξη του ψηφιακού αλφαβητισμού των παιδιών αυτής της ηλικίας από σχετικούς επιστήμονες-παιδαγωγούς β. είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η αύξηση των ωρών Πληροφορικής στο Γυμνάσιο σε 2 ώρες την εβδομάδα, με την πρόβλεψη το μάθημα να είναι συνεχες δίωρο όπως επιτυχημένα εφαρμόστηκε στα Πειραματικά σχολεία με το λεγόμενο πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών. Επίσης η πιστοποίηση των γνώσεων χρήσης Η/Υ στο τέλος του Γυμνασίου είναι ένα θετικό βήμα που όμως πρέπει να υποστηριχτεί και στην πράξη. Άρα με ουσιαστική και πραγματική ενδυνάμωση του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο γ. είναι παρούσα η διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλες τις τάξεις του νέου Λυκείου, (ως επιλογής ίσως στην Α Λυκείου) αλλά ΣΙΓΟΥΡΑ ως ομάδα προσανατολισμού Επιστήμης υπολογιστών στη Β και Γ Λυκείου με σχετικό 4ώρο ή 6άωρο εβδομαδιαίο μάθημα για δυνατότητα προετοιμασίας και πρόσβασης των μαθητών στις αντίστοιχες σχολές Πληροφορικής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης προς το τέλος της Β' τάξης του νέου Λυκείου θα μπορούν οι μαθητές να επικαιροποιούν τις γνώσεις τους και τις ικανότητες τους στο Πιστοποιητικό χρήσης Η/Υ που απέκτησαν στο Γυμνάσιο δ. είναι απαραίτητη και προς τη σωστή κατεύθυνση η δημιουργία σχετικού τομέα Πληροφορικής στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο. Αρκεί ο συγκεκριμένος τομέας να υποστηριχθεί πραγματικά από το πρόγραμμα σπουδών. Η ανάγκη για εξειδικευμένη γνώση επαγγελματικού επιπέδου στους αποφοίτους του νέου τεχνολογικού Λυκείου είναι εκ των ουκ άνευ. Έτσι είναι βέβαιο πως ο συγκεκριμένος τομέας θα προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες προς αυτή την κατεύθυνση, λαμβάνοντας υπόψη και τις εξελίξεις που θα δρομολογούνται και τις ευκαιρίες που θα παρουσιάζονται στην Ψηφιακή Ευρώπη. Με εκτίμηση Παρουσίνας Θ. Αλέξανδρος Msc Πληροφορικής