Κύριε Υπουργέ,
διαβάζοντας και τα υπόλοιπα σχόλια, πιστεύετε πραγματικά ότι το νέο εκπαιδευτικό σύστημα εξυπηρετεί τους σκοπούς του νέου σχολείου;
Συγκεκριμένοι σκοποί:
"β)Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών
η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων,
θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας"
Η κριτική σκέψη ασφαλώς και δεν καλλιεργείται μόνο από τη διδασκαλία της Πληροφορικής και συγκεκριμένα του προγραμματισμού. Αποτελεί όμως κοινή διαπίστωση πολλών ευρωπαϊκών και μη χωρών, ότι οι μαθητές παρά τις σχολικές τους επιδόσεις συναντούν δυσκολία στην αντιμετώπιση προβλημάτων του πραγματικού κόσμου. Η επιστήμη των Υπολογιστών και ειδικότερα ένα μάθημα με στοιχεία Αλγοριθμικής μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά. Η Αλγοριθμική, βασικός κλάδος της Πληροφορικής, ασχολείται με την απλή, λογική και αποτελεσματική επίλυση προβλημάτων. Σε αντίθεση με άλλα γνωστικά αντικείμενα που ασχολούνται με ορισμένο τύπο προβλημάτων, η Αλγοριθμική (όπως το μάθημα "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον" που αφαιρέθηκε από το νέο Λύκειο) δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν οι μαθητές αυθεντικά προβλήματα, που τους κινούν το ενδιαφέρον, αναπτύσσοντας, κριτική ικανότητα, αναλυτική και συνθετική σκέψη. Στην "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον" δεν χρειάζεται ο μαθητής να αποστηθίσει παθητικά κάποια κείμενα παρά μόνο να οργανώσει τη σκέψη του και να επιλύσει ένα σύνθετο πρόβλημα με απλό και λογικό τρόπο.
Επιπλέον, μέσα από ένα αναβαθμισμένο μάθημα της Επιστήμης των Υπολογιστών (και όχι φυσικά της χρήσης των Η/Υ) οι μαθητές των Λυκείων, πιο ώριμοι από τους μαθητές των Γυμνασίων, θα καταλάβουν με τι ασχολείται πραγματικά η επιστήμη της Πληροφορικής, θα την ξεχωρίσουν από την απλή χρήση των Η/Υ και σίγουρα θα γίνουν και πιο ώριμοι χρήστες Η/Υ. (Άραγε χρειάζεται η Ελλάδα πολίτες "κολλημένους" παθητικά πίσω από μια οθόνη Η/Υ;).
Προτείνω:
1) Μάθημα στη Β΄ Λυκείου με εισαγωγικές έννοιες στην Επιστήμη των Υπολογιστών
2) Εξεταζόμενο πανελλαδικά μάθημα Αλγοριθμικής αντί Χημείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε τμήματα με αντικείμενο την Πληροφορική (συμπεριλαμβανομένου και του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ των πολυτεχνικών σχολών)
Σας ευχαριστώ,
Κολέσιας Ιωάννης
Καθηγητής Πληροφορικής Β΄θμιας Εκπαίδευσης
Κύριε Υπουργέ, διαβάζοντας και τα υπόλοιπα σχόλια, πιστεύετε πραγματικά ότι το νέο εκπαιδευτικό σύστημα εξυπηρετεί τους σκοπούς του νέου σχολείου; Συγκεκριμένοι σκοποί: "β)Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων, θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας" Η κριτική σκέψη ασφαλώς και δεν καλλιεργείται μόνο από τη διδασκαλία της Πληροφορικής και συγκεκριμένα του προγραμματισμού. Αποτελεί όμως κοινή διαπίστωση πολλών ευρωπαϊκών και μη χωρών, ότι οι μαθητές παρά τις σχολικές τους επιδόσεις συναντούν δυσκολία στην αντιμετώπιση προβλημάτων του πραγματικού κόσμου. Η επιστήμη των Υπολογιστών και ειδικότερα ένα μάθημα με στοιχεία Αλγοριθμικής μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά. Η Αλγοριθμική, βασικός κλάδος της Πληροφορικής, ασχολείται με την απλή, λογική και αποτελεσματική επίλυση προβλημάτων. Σε αντίθεση με άλλα γνωστικά αντικείμενα που ασχολούνται με ορισμένο τύπο προβλημάτων, η Αλγοριθμική (όπως το μάθημα "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον" που αφαιρέθηκε από το νέο Λύκειο) δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν οι μαθητές αυθεντικά προβλήματα, που τους κινούν το ενδιαφέρον, αναπτύσσοντας, κριτική ικανότητα, αναλυτική και συνθετική σκέψη. Στην "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον" δεν χρειάζεται ο μαθητής να αποστηθίσει παθητικά κάποια κείμενα παρά μόνο να οργανώσει τη σκέψη του και να επιλύσει ένα σύνθετο πρόβλημα με απλό και λογικό τρόπο. Επιπλέον, μέσα από ένα αναβαθμισμένο μάθημα της Επιστήμης των Υπολογιστών (και όχι φυσικά της χρήσης των Η/Υ) οι μαθητές των Λυκείων, πιο ώριμοι από τους μαθητές των Γυμνασίων, θα καταλάβουν με τι ασχολείται πραγματικά η επιστήμη της Πληροφορικής, θα την ξεχωρίσουν από την απλή χρήση των Η/Υ και σίγουρα θα γίνουν και πιο ώριμοι χρήστες Η/Υ. (Άραγε χρειάζεται η Ελλάδα πολίτες "κολλημένους" παθητικά πίσω από μια οθόνη Η/Υ;). Προτείνω: 1) Μάθημα στη Β΄ Λυκείου με εισαγωγικές έννοιες στην Επιστήμη των Υπολογιστών 2) Εξεταζόμενο πανελλαδικά μάθημα Αλγοριθμικής αντί Χημείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε τμήματα με αντικείμενο την Πληροφορική (συμπεριλαμβανομένου και του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ των πολυτεχνικών σχολών) Σας ευχαριστώ, Κολέσιας Ιωάννης Καθηγητής Πληροφορικής Β΄θμιας Εκπαίδευσης