• Σχόλιο του χρήστη 'ΘΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΤΣΙΩΤΗΣ' | 27 Νοεμβρίου 2009, 17:13

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΘΟΔΩΡΟΥ ΚΑΡΤΣΙΩΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ Κυρία Υπουργέ Απαντώντας στην πρόσκλησή σας για ανοικτή διαβούλευση, καταθέτω τις προτάσεις μου για την κρίση και επιλογή των διοικητικών στελεχών της Εκπαίδευσης (Διευθυντών Εκπαίδευσης, Προϊσταμένων Γραφείων και Διευθυντών Σχολείων). ΕΙΣΑΓΩΓΗ Είναι προφανής η συμφωνία – εκτιμώ, του μεγαλύτερου μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας – με τις διαπιστώσεις του κειμένου της διαβούλευσης. Διαχρονικά στις κρίσεις των διοικητικών στελεχών τη εκπαίδευσης παρατηρήθηκαν - σε μικρό ή μεγάλο βαθμό - φαινόμενα αναξιοκρατίας που οφείλονταν στην έλλειψη αντικειμενικών και διαφανών κριτηρίων, σε συνδυασμό με την προφορική συνέντευξη (με τον τρόπο που αυτή γινόταν) και η οποία πολλές φορές ανέτρεπε την σειρά επιλογής που καθόριζαν τα μετρήσιμα κριτήρια. Πράγματι η κατάσταση αυτή όχι μόνο "αποδομεί το σύστημα", αλλά παρέχει τα χειρότερα πρότυπα σε ένα χώρο όπου (θα έπρεπε) να διαπαιδαγωγείται ο αυριανός πολίτης με τις διαμετρικά αντίθετες αρχές και αξίες. Ταυτόχρονα, η έλλειψη βασικών γνώσεων στελεχών της εκπαίδευσης για την οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης και η έλλειψη ανάλογης επιμόρφωσης, οδηγεί πολλές φορές σε αδυναμία διαχείρισης περιπτώσεων κρίσεων και συγκρούσεων στη σχολική κοινότητα και ζωή. Είναι όντως «επιτακτική η ανάγκη να θεσπιστεί ένα διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα κρίσης και επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης», το οποίο θα πρέπει να τύχει της μεγαλύτερης δυνατής αποδοχής. Προς αυτή την κατεύθυνση, αξιοποιώντας την εμπειρία από τις μέχρι τώρα διαδικασίες κρίσεις, προτείνω: 1. Καθιέρωση γραπτή δοκιμασίας, η οποία θα έχει σημαντική συμμετοχή στην τελική επιλογή των στελεχών (36%) 2. Δραστικό περιορισμό στο (14%) της προφορικής συνέντευξης η οποία θα διεξαχθεί με εχέγγυα αντικειμενικότητας 3. Αντικειμενικοποίηση και διαφάνεια των κριτηρίων (50%) Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνονται τα παρακάτω κριτήρια επιλογής: 1. ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ τύπου ΑΣΕΠ (πολλαπλής επιλογής και μελετών περίπτωσης) – να καλύπτει το 36% της συνολικής βαθμολογίας 2. ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ – να καλύπτει το 18% της συνολικής βαθμολογίας 3. ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΡΓΟ – να καλύπτει το 12% της συνολικής βαθμολογίας 4. ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ – ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ – να καλύπτει το 20% της συνολικής βαθμολογίας 5. ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΟΜΗΜΕΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – να καλύπτει το 14% της συνολικής βαθμολογίας Με την προτεινόμενη δομή των κριτηρίων θεωρώ ότι τελικά αντικειμενικοποιείται όλο το σύστημα επιλογής, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται η αμεροληψία και η αξιοπιστία του. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να καθιερωθεί η συμμετοχή όλων των υποψηφίων στελεχών σε ειδικά επιμορφωτικά προγράμματα (μέσης διάρκειας), που μπορούν να υλοποιηθούν από τους υφιστάμενους φορείς επιμόρφωσης του Υπουργείου Παιδείας, από ΑΕΙ και από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και τα Περιφερειακά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης. Η επιμόρφωση αυτή θα πρέπει να έχει ενιαίο πρόγραμμα και να πιστοποιείται με συγκεκριμένα κριτήρια σε γραπτή δοκιμασία, τα οποία θα είναι γνωστά πριν από την έναρξη των προγραμμάτων. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί μέριμνα ώστε να υπάρξει ικανός αριθμός προγραμμάτων συμβατικής, εξ αποστάσεως (σύγχρονης / ασύγχρονης) και υβριδικής επιμόρφωσης, ώστε να καλυφθούν ΟΛΕΣ οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών που θα υποβληθούν με τη συμμετοχή τους σε χρόνο, τόπο και ρυθμό μάθησης ανάλογα με τις ανάγκες τους. ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΕΠΙΛΟΓΗΣ 1. ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ – 36% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο: 36 Οι υποψήφιοι συμμετέχουν σε γραπτές εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ, στις οποίες καθορίζεται ως βάση το 60% της βαθμολογίας. Οι εξετάσεις διαρκούν 2 ημέρες. Την 1η ημέρα απαντούν σε 100 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, κάθε ερώτηση βαθμολογείται με 0,5 της μονάδας. Την 2η ημέρα αναπτύσσουν τις απόψεις τους σε 4 μελέτες περίπτωσης (για παράδειγμα: αντιμετώπιση μίας κατάστασης κρίσης που αφορά εκπαιδευτικούς, αντιμετώπιση μιας παρεμβατικής συμπεριφοράς, νομική αντιμετώπιση ενός σύνθετου εκπαιδευτικού θέματος, ανάπτυξη μιας πρωτοβουλίας ανοίγματος της υπηρεσίας ή του σχολείου στην κοινωνία κ.τ.λ.). Κάθε μελέτη περίπτωσης βαθμολογείται με άριστα το 10. - Όποιος δεν συγκεντρώσει το 60% (βάση της βαθμολογίας) και στους 2 τύπους των εξετάσεων (δηλαδή, 30 βαθμούς για τις ερωτήσεις των πολλαπλών επιλογών και 24 βαθμούς για τις μελέτες περίπτωσης) αποκλείεται από την περαιτέρω διαδικασία. - Για τον υπολογισμό των μορίων αυτού του κριτηρίου, αφαιρούνται από την βαθμολογία τα μόρια βάσης (που είναι 54) Για την έγκυρη προετοιμασία των υποψηφίων, τουλάχιστον 2 μήνες πριν από τις εξετάσεις: - Ανακοινώνεται η θεματολογία της εξεταστέας ύλης και ταυτόχρονα προτείνονται βιβλία διαφορετικών συγγραφέων, καθώς και η νομοθεσία την οποία θα πρέπει να έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι. - Όλο το υλικό αυτό αναρτάται στο διαδίκτυο, ώστε να είναι άμεσα ανακτήσιμο από τους ενδιαφερόμενους χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Θα πρέπει να τονισθεί ιδιαίτερα ότι οποιαδήποτε συμμετοχή υποψηφίων σε «σεμινάρια» ή παρόμοιες δραστηριότητες προετοιμασίας, θα οδηγεί σε αποκλεισμό από τη διαδικασία. Επίσης οι συγγραφείς των προτεινόμενων βιβλίων και κατά μείζονα λόγο τα μέλη της επιτροπής που θα διενεργήσει τις εξετάσεις, θα πρέπει να δεσμευθούν για τη μη συμμετοχή τους σε οποιασδήποτε μορφής μαθημάτων προετοιμασίας των υποψηφίων. Η βαθμολόγηση των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής θα γίνει με αυτόματο τρόπο (σαρωτής). Η βαθμολόγηση των μελετών περίπτωσης θα γίνει από ειδικά επιμορφωμένο σώμα αξιολογητών με βάση συγκεκριμένο πλαίσιο πιθανών σωστών απαντήσεων (2 βαθμολογήσεις και πιθανή αναβαθμολόγηση στα πρότυπα των Πανελληνίων εξετάσεων). Προφανώς θα πρέπει να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας (κάλυψη ονομάτων κ.τ.λ.). Οι υποψήφιοι θα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στα βαθμολογημένα γραπτά τους. 2. ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ – 18% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο: 18 ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ • σε άμεση σχέση με την οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης: 8 μονάδες • σχετικό με την εκπαίδευση: 4 μονάδες • άλλα θέματα: 1 μονάδα ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ • σε άμεση σχέση με την οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης: 4 μονάδες • σχετικό με την εκπαίδευση: 2 μονάδες • άλλα θέματα: 0,5 μονάδα ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ: 2 μονάδες ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΤΥΧΙΟ ΑΕΙ: 1 μονάδα ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΤΥΧΙΟΑ ΑΤΕΙ: 0,5 μονάδα ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ (για κάθε ξένη γλώσσα με μέγιστο τις 3 μονάδες) • Ανώτατο επίπεδο: 1,5 μονάδες • Μεσαίο επίπεδο: 1 μονάδα • Βασικό επίπεδο: 0,5 μονάδα ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΓΝΩΣΗ ΤΠΕ (μέγιστο 2 μονάδες) • Πιστοποίηση Επιπέδου Ι (ΚτΠ): 0,5 μονάδα • Πιστοποίηση Επιπέδου ΙΙ (ΚτΠ): 1 μονάδα • Επιμορφωτής ΤΠΕ 2ου επιπέδου: 2 μονάδες 3. ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΡΓΟ – 12% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο: 12 Οποιαδήποτε δραστηριότητα από αυτές που ακολουθούν ΔΙΠΛΑΣΙΑΖΕΤΑΙ, εάν είναι σχετική με την οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης (με την δέσμευση του ανώτατου ορίου) ΒΙΒΛΙΑ (μέγιστο: 3) Συγγραφή βιβλίων σχετικά με την εκπαίδευση που έχουν λάβει ISBN: 0,5 μονάδα για κάθε βιβλίο με μέγιστο 3. Αν υπάρχει συμμετοχή και άλλων συγγραφέων: 0,25 μονάδες για κάθε βιβλίο. ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ (μέγιστο: 2) Συγγραφή άρθρων σχετικά με την εκπαίδευση σε επιστημονικά περιοδικά, στα οποία υπάρχει διαδικασία κρίσης: 0,3 μονάδες για κάθε άρθρο. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΗΜΕΡΙΔΩΝ (μέγιστο: 2) Δημοσίευση ανακοινώσεων και εισηγήσεων σε πρακτικά συνεδρίων και ημερίδων, στα οποία υπήρχε διαδικασία κρίσης: 0,1 μονάδες για κάθε δημοσίευση. ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ (μέγιστο: 2) Για κάθε ώρα παρακολούθησης επιμορφωτικών προγραμμάτων φορέων εποπτευομένων από το Υπουργείο Παιδείας Δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων και από τα ΑΕΙ: 0,005 μονάδες ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΕ ΑΕΙ-ΑΤΕΙ-ΣΧΟΛΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (μέγιστο: 2) • Για κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο αυτοτελούς διδασκαλίας μαθημάτων που έχουν σχέση με τις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης σε ΑΕΙ 0,25 βαθμούς • Για κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο αυτοτελούς διδασκαλίας μαθημάτων που έχουν σχέση με τις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης σε ΑΤΕΙ 0,15 βαθμούς Η διδασκαλία πιστοποιείται με επίσημες συμβάσεις έργου του τριτοβάθμιου ιδρύματος, στις οποίες θα αναγράφεται ο τίτλος του μαθήματος που διδάχθηκε. • Για κάθε ώρα διδασκαλίας σε επιμορφωτικά προγράμματα ΣΕΛΜΕ, ΣΕΛΔΕ, ΠΕΚ, Διδασκαλείου: 0,01 μονάδες ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΙΔΕΣ (μέγιστο: 1) Για κάθε πιστοποιημένη συμμετοχή σε συνέδρια και ημερίδες: 0,025 μονάδες 4. ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ – ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ – 20% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο: 20 Βασική προϋπόθεση στη διαδικασία επιλογής είναι η οκταετής διδακτική προϋπηρεσία. Με δεδομένο ότι τα στελέχη της εκπαίδευσης έχουν ως τελικό στόχο τη διοίκηση και τη διαχείριση του εκπαιδευτικού ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να βελτιωθεί το παρεχόμενο διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, απαιτείται σημαντική εμπειρία και από τη σχολική τάξη. Απαιτούμενη εκπαιδευτική προϋπηρεσία: • Για Διευθυντές Εκπαίδευσης και προϊσταμένους γραφείων: 15 έτη • Για Διευθυντές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΣΕΚ: 13 έτη, εκ των οποίων τουλάχιστον 5 να έχει υπηρετήσει στον αντίστοιχο τύπο σχολικής μονάδας (δεν είναι δυνατό ένας εκπαιδευτικός που ουδέποτε δίδαξε στο Λύκειο, να τοποθετείται Διευθυντής Λυκείου) • Για Διευθυντές Γυμνασίων και Δημοτικών σχολείων : 11 έτη ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ – 5% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο 5 Η εκπαιδευτική προϋπηρεσία που υπερβαίνει την προαναφερθείσα βασική προϋπόθεση βαθμολογείται με 0,5 μονάδες για κάθε χρόνο διδασκαλίας. Ειδικά για τους υποψηφίους Διευθυντές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΣΕΚ η προϋπηρεσία αυτή θα προσμετρηθεί, μόνο αν έχει προσφερθεί σε αντίστοιχο τύπο σχολικής μονάδας. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ – 15% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο: 15 Η προηγούμενη διοικητική εμπειρία σε θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης προσμετράται ως εξής: • Διευθυντής Διεύθυνσης, Προϊστάμενος γραφείου: 0,6 για κάθε έτος, με μέγιστο το 3 • Διευθυντής Λυκείου, ΕΠΑΛ, ΣΕΚ, Δημοτικού 9θέσιου και άνω: 0,5 για κάθε έτος, με μέγιστο το 2,5 • Διευθυντής Γυμνασίου και Δημοτικού 8θεσιου και κάτω: 0,4 για κάθε έτος, με μέγιστο το 2 • Υπεύθυνοι υπηρεσιών των Διευθύνσεων (όπως ΠΛΗΝΕΤ, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, ΕΚΦΕ κ.τ.λ.): 0,3 για κάθε έτος, με μέγιστο το 1,5 • Αναπληρωτής Διευθυντής, Υποδιευθυντής σχολικής μονάδας: 0,3 για κάθε έτος, με μέγιστο το 1 • Υπεύθυνοι Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών: 0,1 για κάθε πρόγραμμα, με μέγιστο το 1 • Αιρετοί του κλάδου: 0,5 για κάθε έτος για τον τακτικό και 0,2 για τον αναπληρωματικό, με μέγιστο το 2 • Συμμετοχή σε συνδικαλιστικές οργανώσεις: 0,25 για κάθε έτος, με μέγιστο το 2 5. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – 14% της συνολικής βαθμολογίας, μέγιστο:14 Η συνέντευξη καταρχήν αποσκοπεί στον έλεγχο της ψυχολογικής και επικοινωνιακής επάρκειας του υποψηφίου. Στα υπηρεσιακά συμβούλια που θα διενεργήσουν τη συνέντευξη κρίνεται σκόπιμο να παρίσταται ψυχολόγος. Στη συνέχεια θα εξετάζονται συγκεκριμένες και δομημένες παράμετροι (που δεν αξιολογήθηκαν στα προηγούμενα 4 μετρήσιμα κριτήρια επιλογής), όπως για παράδειγμα: • Ικανότητα διαχείρισης προβλημάτων και κρίσεων • Ικανότητα συνεργασίας • Καινοτόμες προτάσεις • Πρωτοβουλίες • Κοινωνική προσφορά ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ Ο υποψήφιος θα έχει ήδη υποβάλει μία προκαθορισμένη φόρμα όπου θα αναγράφει τα στοιχεία του βιογραφικού σημειώματός του που αναφέρονται στις παραπάνω παραμέτρους. Με βάση αυτά τα στοιχεία διεξάγεται (ανά παράμετρο) η συνέντευξη. Τα μέλη του συμβουλίου επιλογής συμπληρώνουν αντίστοιχο πίνακα με το βαθμό και την αιτιολογία αξιολόγησης του υποψηφίου. ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΡΙΣΗ Για επιπλέον διασφάλιση της αντικειμενικότητας της συνέντευξης, ο υποψήφιος μπορεί να ζητήσει επανάληψη της συνέντευξης, από άλλο υπηρεσιακό συμβούλιο (το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα δευτεροβάθμιο συμβούλιο σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης). Επίσης, στο συμβούλιο αυτό διεξάγεται αυτοδίκαια νέα συνέντευξη, όταν η βαθμολογία δύο εκ των μελών του συμβουλίου αποκλίνει περισσότερο από 30% σε σχέση με τη βαθμολογία των υπολοίπων. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ • Οι αιτήσεις υποψήφιων για τις θέσεις Διευθυντών και Προϊσταμένων γραφείων Εκπαίδευσης, υποβάλλονται για συγκεκριμένους Νομούς και οι κρίσεις τους προηγούνται της επιλογής των Διευθυντών των σχολικών μονάδων. • Οι υποψήφιοι για Διευθυντές των σχολικών μονάδων, υποβάλλουν αίτηση προτίμησης για σχολεία του ΠΥΣΔΕ όπου ανήκουν οργανικά , αφού έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής και έχει κοινοποιηθεί στους ενδιαφερομένους η βαθμολογία τους. • Όταν καθιερωθεί ένα αντικειμενικό σύστημα αξιολόγησης για όλη την ιεραρχία της εκπαίδευσης, τότε θα μπορούσαν να προσμετρηθούν (με σημαντική ποσοστιαία κατανομή), εκθέσεις αξιολόγησης από εκπαιδευτικούς και διοικητικούς φορείς. Οι εκθέσεις αυτές θα πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους δομημένα φύλλα αυτοαξιολόγησης – δραστηριοτήτων που θα συντάξει ο ίδιος ο εκπαιδευτικός. • Οι αιτήσεις στελεχών θα αξιολογούνται μόνο στην περίπτωση όπου για την συγκεκριμένη θέση και για την συγκεκριμένη περιοχή, δεν υπάρχουν άλλοι υποψήφιοι – απόφοιτοι των προγραμμάτων επιμόρφωσης στελεχών. Η παρατήρηση αυτή δεν ισχύει για την αρχική εφαρμογή του προτεινόμενου συστήματος. ΣΩΜΑ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Εάν το παραπάνω προτεινόμενο σχέδιο αξιολόγησης γίνει ευρύτερα αποδεκτό, τότε προτείνεται να δημιουργηθεί ένα μόνιμο σώμα στελεχών της εκπαίδευσης διότι • Δεν είναι σύνηθες στο δημόσιο τομέα, υπάλληλος που κατέχει διευθυντική θέση να επανέρχεται σε θέση απλού υπαλλήλου μετά το πέρας της όποιας θητείας του. Το γεγονός αυτό αυτόματα υποβαθμίζει το κύρος της ιεραρχίας. • Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η ανεξαρτησία της διοίκησης από το κόμμα που βρίσκεται κάθε φορά στην εξουσία και δημιουργούνται συνθήκες και το κατάλληλο περιβάλλον, στο οποίο τα στελέχη της εκπαίδευσης θα δρουν βάσει συγκεκριμένων αρχών και αξιών, στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας. • Τα στελέχη της εκπαίδευσης προτείνεται να είναι δόκιμα για τα 2 πρώτα χρόνια της θητείας τους. Στη συνέχεια μονιμοποιούνται στη θέση που κατέχουν, εφόσον: • Έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς τα προγράμματα επιμόρφωσης στελεχών που προαναφέρθηκαν • Υπάρξει σχετική θετική έκθεση από τα όργανα που θα προβλέπονται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης της εκπαίδευσης • Μετά τη μονιμοποίησή τους τα στελέχη αξιολογούνται ανά διετία και διατηρούν τη θέση τους σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης. Έχουν την δυνατότητα να μετατεθούν ή να υποβάλουν αίτηση για άλλη θέση στελέχους. Συνταξιοδοτούνται με τις αποδοχές της θέσης τους. Ας σημειωθεί ότι το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό δεν είναι σημαντικό, με δεδομένο ότι ήδη ένα μέρος των ειδικών αποδοχών θέσης των στελεχών της εκπαίδευσης έχει συμπεριληφθεί στη σύνταξη. Οι κενές θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης που θα δημιουργηθούν μελλοντικά μπορούν να καλύπτονται από μόνιμους πίνακες επιλαχόντων στελεχών και από νέες διαδικασίες επιλογής. ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ Το προτεινόμενο σχέδιο δεν αφορά κρίσεις Σχολικών Συμβούλων. Καταρχήν για λόγους προφανείς, εφόσον είμαι εν ενεργεία ΣΣ, δε θα μπορούσα να καταθέσω προτάσεις που με αφορούν. Θα μπορούσε πάντως σε κάποιο βαθμό να ισχύσουν αρκετές από τις αρχές και το πλαίσιο του παρόντος σχεδίου και να γίνουν αρκετές στοχευμένες προς το θεσμό του σχολικού συμβούλου τροποποιήσεις (για παράδειγμα θα πρέπει να εκτιμάται η παιδαγωγική, διδακτική και μεταδοτική ικανότητα με δοκιμασμένες τεχνικές εκπαίδευσης ενηλίκων, όπως βιντεοσκόπηση μικροδιδασκαλίας και βαθμολόγηση από ανεξάρτητο σώμα αξιολογητών). Εκτιμώ επίσης ότι οι Σχολικοί Σύμβουλοι συνδέονται άμεσα με την ποιότητα του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, επομένως οι όποιες αλλαγές στη λειτουργία του θεσμού θα πρέπει να συνδυαστούν με τις (χρονοβόρες) αλλαγές και αναθεωρήσεις όλων των εκπαιδευτικών παραμέτρων (όπως: σχολικά βιβλία, ΑΠ, μέθοδοι διδασκαλίας, επιμόρφωση κ.τ.λ.). Τέλος, σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια οι ΣΣ εξαντλούσαν τη θητεία τους και ήταν ίσως από τα ελάχιστα στελέχη της εκπαίδευσης που δεν άλλαζαν ανάλογα με τις κυβερνητικές αλλαγές. Ακόμη οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις κατά τις τελευταίες επιλογές ήταν ελάχιστες συγκρινόμενες με τις άλλες επιλογές. Επομένως, κατά την γνώμη μου δεν είναι άμεσης προτεραιότητας η συζήτηση για τους ΣΣ. Εύχομαι κάθε επιτυχία στο έργο σας Θεσσαλονίκη 26/11/2009 Με τιμή Δρ. Θόδωρος Καρτσιώτης Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Α΄ Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής kartsiot@sch.gr