Παρατηρώντας κανείς το ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών της Α΄Λυκείου, διακρίνει ότι αυτό θα έπρεπε να είναι περισσότερο ευέλικτο. Για παράδειγμα, δεν βρίσκω το λόγο γιατί να μην ολοκληρώνεται η θρησκευτική αγωγή των μαθητών ήδη από τη γυμνασιακή βαθμίδα και το δίωρο στην Α΄Λυκείου να καλύπτεται από ένα αναβαθμισμένο μάθημα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού. Και αυτό γιατί η επιλογή φοίτησης στο γενικό λύκειο δε συνεπάγεται και apri ori επιλογή κατεύθυνσης σπουδών από την Α΄τάξη. Επίσης, θα έκρινα επιβεβλημένη τη προσφορά μεγαλύτερου φάσματος μαθημάτων επιλογής στην Α΄Λυκείου δίωρης διάρκειας - πέρα των όσων προτείνονται στο σ/ν- όπως, η Ψυχολογία, η Τεχνολογία, η Αισθητική Αγωγή(Θεατρολογία,Μουσική,Εικαστικά), οι Περιβαλλοντικές επιστήμες με δυνατότητα επέκτασης και στη Β΄Λυκείου με εναλλακτική την επιλογή της ερευνητικής εργασίας για όσους το επιθυμούν.
Πάντως, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι δεν επιλέγουν όλοι οι μαθητές την συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι το Νέο Λύκειο δεν πρέπει να λειτουργεί αποκλειστικά ως προθάλαμος εξεταστικού κέντρου αλλά να παρέχεται η δυνατότητα εμπλοκής και με ευρύτερα θεματικά πεδία. Στα πλαίσια αυτά, αλγεινή εντύπωση προκαλεί η παντελής απουσία από τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών της λεγόμενης Ελεύθερης Ζώνης Πολιτισμού και Δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτό χάνεται οριστικά το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία (τοπική και ευρύτερη) και μια πολύ καλή ευκαιρία ενασχόλησης του μαθητή με δημιουργικές και καινοτόμες δράσεις εντός ή εκτός σχολείου. Επιπλέον, όλο αυτό το εγχείρημα θα αποτελούσε ένα καίριο πλήγμα έναντι της αυξανόμενης σχολικής διαρροής. Παρακαλώ εξετάστε το εκ νέου.
Παρατηρώντας κανείς το ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών της Α΄Λυκείου, διακρίνει ότι αυτό θα έπρεπε να είναι περισσότερο ευέλικτο. Για παράδειγμα, δεν βρίσκω το λόγο γιατί να μην ολοκληρώνεται η θρησκευτική αγωγή των μαθητών ήδη από τη γυμνασιακή βαθμίδα και το δίωρο στην Α΄Λυκείου να καλύπτεται από ένα αναβαθμισμένο μάθημα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού. Και αυτό γιατί η επιλογή φοίτησης στο γενικό λύκειο δε συνεπάγεται και apri ori επιλογή κατεύθυνσης σπουδών από την Α΄τάξη. Επίσης, θα έκρινα επιβεβλημένη τη προσφορά μεγαλύτερου φάσματος μαθημάτων επιλογής στην Α΄Λυκείου δίωρης διάρκειας - πέρα των όσων προτείνονται στο σ/ν- όπως, η Ψυχολογία, η Τεχνολογία, η Αισθητική Αγωγή(Θεατρολογία,Μουσική,Εικαστικά), οι Περιβαλλοντικές επιστήμες με δυνατότητα επέκτασης και στη Β΄Λυκείου με εναλλακτική την επιλογή της ερευνητικής εργασίας για όσους το επιθυμούν. Πάντως, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι δεν επιλέγουν όλοι οι μαθητές την συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι το Νέο Λύκειο δεν πρέπει να λειτουργεί αποκλειστικά ως προθάλαμος εξεταστικού κέντρου αλλά να παρέχεται η δυνατότητα εμπλοκής και με ευρύτερα θεματικά πεδία. Στα πλαίσια αυτά, αλγεινή εντύπωση προκαλεί η παντελής απουσία από τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών της λεγόμενης Ελεύθερης Ζώνης Πολιτισμού και Δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτό χάνεται οριστικά το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία (τοπική και ευρύτερη) και μια πολύ καλή ευκαιρία ενασχόλησης του μαθητή με δημιουργικές και καινοτόμες δράσεις εντός ή εκτός σχολείου. Επιπλέον, όλο αυτό το εγχείρημα θα αποτελούσε ένα καίριο πλήγμα έναντι της αυξανόμενης σχολικής διαρροής. Παρακαλώ εξετάστε το εκ νέου.