Είναι σίγουρο ότι ήταν απαραίτητη μια αλλαγή στην δομή και τη λειτουργία του λυκείου , όμως φοβάμαι ότι το σχέδιο νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα σε πολλά σημεία του φανερώνει μια προχειρότητα στη σύνταξή του και μια λογιστική αντιμετώπιση των προγραμμάτων.
Μερικές παρατηρήσεις που ίσως συμβάλουν στην συζήτηση:
Στην Α και Β Λυκείου θα πρέπει να υπάρξει προσδιορισμός των ωρών διδασκαλίας κάθε μαθήματος Φυσικών Επιστημών (3-2-1 ή 2-2-2).
Στην Α Λυκείου είναι κρίμα στα μαθήματα επιλογής να μην υπάρχει και η Αστρονομία ένα μάθημα ενδιαφέρον και αγαπητό από τους μαθητές.
Μήπως οι ώρες διδασκαλίας για την Α και τη Β λυκείου είναι πάρα πολλές;
Στην Γ λυκείου ο συνολικός αριθμός των ωρών των μαθημάτων προσανατολισμού (είκοσι ώρες για τρία μαθήματα) είναι τουλάχιστον υπερβολικός. Εκτός αν στόχος είναι η μετατροπή της Γ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος του Πανεπιστημίου. Να υπενθυμίσουμε ότι σήμερα με τέσσερα μαθήματα κατευθύνσεων έχουμε δώδεκα ώρες.
Η αύξηση των ωρών σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα λογικά θα οδηγήσει και σε αναλογική αύξηση της διδακτέας εξεταστέας ύλης και του σχετικού βαθμού δυσκολίας.
Αν αναλογιστούμε τα αποτελέσματα των φετινών Πανελληνίων εξετάσεων με τόσο περιορισμένη ύλη θα μπορούσαμε να φανταστούμε τι θα γίνει σε μερικά χρόνια.
Ως φυσικός, έχω την αίσθηση ότι οι οκτώ ώρες βιολογία για τις επιστήμες υγείας (από δύο), οι έξι ώρες Φυσική (από τέσσερις) και έξι ώρες Χημεία (από δύο) είναι τουλάχιστον υπερβολικές και προβληματίζομαι για το ποιο θα είναι το περιεχόμενο των μαθημάτων που θα κληθούν να ανταποκριθούν οι μαθητές και οι καθηγητές.
Αλήθεια έχει υπολογίσει κανείς πόσες ώρες καθηγητών ΠΕ04 απαιτούνται με αυτή την διάταξη του προγράμματος;
Τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής με οκτώ ώρες (από δύο) στην ομάδα Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών ποια ύλη θα έχουν; (λέτε να κάνουμε και SPSS από το λύκειο;)
Την ίδια στιγμή οι μαθητές για στις Επιστήμες Υγείας και τις Ανθρωπιστικές σπουδές δεν διδάσκονται καθόλου Στατιστική που ίσως τους είναι χρήσιμη για την οποιαδήποτε ερευνητική εξέλιξή τους. Αντίστοιχες παρατηρήσεις είμαι σίγουρος ότι θα μπορούσαν να γίνουν και για τα άλλα μαθήματα.
Εναλλακτικά θα μπορούσαν να ελαττωθούν σημαντικά οι ώρες των μαθημάτων προσανατολισμού από 8-6-6=20 για παράδειγμα σε 6-4-3=13 και οι παραπάνω ώρες να δοθούν σε άλλα γνωστικά αντικείμενα π.χ 2 ώρες πληροφορική (ως ανάπτυξη εφαρμογών), αύξηση της Φυσικής αγωγής σε 2 ώρες, Στοιχεία στατιστικής για όλους τους μαθητές 2 ώρες, ίσως η ερευνητική εργασία να φύγει από τη Β λυκείου και πάει στη Γ.
Ιδιαίτερα θετική θα ήταν η δέσμευση ότι οι ώρες των μαθημάτων Φυσικών επιστημών κατά το 40% τουλάχιστον θα είναι εργαστηριακές και ότι τα θέματα θα έχουν και τη μελέτη εργαστηριακών δεδομένων (όπως προβλέπεται και από τον ισχύοντα νόμο αλλά δεν εφαρμόζεται) με αιτιολογημένη αντίστοιχη αύξηση των ωρών των σχετικών μαθημάτων.
Μερικές παρατηρήσεις που δεν σχετίζονται άμεσα με το περιεχόμενο του νόμου
α. Η απαγόρευση της χρήσης αριθμομηχανών από τους μαθητές στις εξετάσεις εμποδίζει την μελέτη πραγματικών φυσικών συστημάτων, περιορίζει τους θεματοδότες στην επιλογή των θεμάτων που θέτουν, παράλληλα δυσκολεύει την επεξεργασία πραγματικών εργαστηριακών δεδομένων αλλά και τη μελέτη στατιστικών δειγμάτων στα μαθηματικά. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου σε αντίστοιχες εξετάσεις η χρήση αριθμομηχανών είναι δεδομένη.
β. Μέχρι σήμερα η Φυσική Αγωγή δεν υπολογίζονταν στο μέσο όρο με βάση το προτεινόμενο πρόγραμμα γίνεται μονοώρο μάθημα στη Β και Γ λυκείου δεν εξετάζεται γραπτά, όμως συμμετέχει στο ΒΠΑ ισοβαρώς με τα άλλα μαθήματα που διδάσκονται παρά πολλές ώρες και εξετάζονται και γραπτά. Μάλλον πρέπει να βγει από τον υπολογισμό του Μέσου όρου.
γ. Εναλλακτική λύση για τον υπολογισμό του ΒΠΑ θα ήταν να βγαίνει από το βαθμό του κάθε μαθήματος πολλαπλασιαζόμενου με τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας του δια του συνόλου των εβδομαδιαίων ωρών.
δ. Έχει σκεφτεί κανείς στο υπουργείο πότε θα ετοιμαστούν τα νέα προγράμματα σπουδών, θα γραφτούν και επιλεγούν τα νέα βιβλία (δε συζητάμε για αξιολόγησή τους . . . ) και θα φτιαχτούν οι βάσεις θεμάτων με αξιολόγηση των θεμάτων και καθορισμό του βαθμού δυσκολίας τους (εκτός αν βασιστούν στις παλιές βάσεις του ΚΕΕ και τα περιορισμένα θέματα του ψηφιακού σχολείου).
ε. Στο σχέδιο νόμου δεν γίνεται καμία αναφορά αν θα συνεχίσει η εισαγωγή φοιτητών στο Πανεπιστήμιο με διαδικασίες όπως αυτή του 10% ή αν ένα μεγάλο μέρος των θέσεων στα Πανεπιστήμια θα συνεχίσει να δίνεται με τα προβλήματα που δημιουργούνται και τον σημαντικό περιορισμό των θέσεων για τους υποψήφιους που δεν ανήκουν σε καμία ειδική κατηγορία. Ίσως ένα σταθερό ποσοστιαίο πριμ στη βαθμολογία για τους μαθητές που ανήκουν σε κάποια από τις λεγόμενες ειδικές κατηγορίες με αντίστοιχη κλιμάκωση του να είναι μια δίκαιη λύση για όλους.
Είναι σίγουρο ότι ήταν απαραίτητη μια αλλαγή στην δομή και τη λειτουργία του λυκείου , όμως φοβάμαι ότι το σχέδιο νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα σε πολλά σημεία του φανερώνει μια προχειρότητα στη σύνταξή του και μια λογιστική αντιμετώπιση των προγραμμάτων. Μερικές παρατηρήσεις που ίσως συμβάλουν στην συζήτηση: Στην Α και Β Λυκείου θα πρέπει να υπάρξει προσδιορισμός των ωρών διδασκαλίας κάθε μαθήματος Φυσικών Επιστημών (3-2-1 ή 2-2-2). Στην Α Λυκείου είναι κρίμα στα μαθήματα επιλογής να μην υπάρχει και η Αστρονομία ένα μάθημα ενδιαφέρον και αγαπητό από τους μαθητές. Μήπως οι ώρες διδασκαλίας για την Α και τη Β λυκείου είναι πάρα πολλές; Στην Γ λυκείου ο συνολικός αριθμός των ωρών των μαθημάτων προσανατολισμού (είκοσι ώρες για τρία μαθήματα) είναι τουλάχιστον υπερβολικός. Εκτός αν στόχος είναι η μετατροπή της Γ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος του Πανεπιστημίου. Να υπενθυμίσουμε ότι σήμερα με τέσσερα μαθήματα κατευθύνσεων έχουμε δώδεκα ώρες. Η αύξηση των ωρών σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα λογικά θα οδηγήσει και σε αναλογική αύξηση της διδακτέας εξεταστέας ύλης και του σχετικού βαθμού δυσκολίας. Αν αναλογιστούμε τα αποτελέσματα των φετινών Πανελληνίων εξετάσεων με τόσο περιορισμένη ύλη θα μπορούσαμε να φανταστούμε τι θα γίνει σε μερικά χρόνια. Ως φυσικός, έχω την αίσθηση ότι οι οκτώ ώρες βιολογία για τις επιστήμες υγείας (από δύο), οι έξι ώρες Φυσική (από τέσσερις) και έξι ώρες Χημεία (από δύο) είναι τουλάχιστον υπερβολικές και προβληματίζομαι για το ποιο θα είναι το περιεχόμενο των μαθημάτων που θα κληθούν να ανταποκριθούν οι μαθητές και οι καθηγητές. Αλήθεια έχει υπολογίσει κανείς πόσες ώρες καθηγητών ΠΕ04 απαιτούνται με αυτή την διάταξη του προγράμματος; Τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής με οκτώ ώρες (από δύο) στην ομάδα Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών ποια ύλη θα έχουν; (λέτε να κάνουμε και SPSS από το λύκειο;) Την ίδια στιγμή οι μαθητές για στις Επιστήμες Υγείας και τις Ανθρωπιστικές σπουδές δεν διδάσκονται καθόλου Στατιστική που ίσως τους είναι χρήσιμη για την οποιαδήποτε ερευνητική εξέλιξή τους. Αντίστοιχες παρατηρήσεις είμαι σίγουρος ότι θα μπορούσαν να γίνουν και για τα άλλα μαθήματα. Εναλλακτικά θα μπορούσαν να ελαττωθούν σημαντικά οι ώρες των μαθημάτων προσανατολισμού από 8-6-6=20 για παράδειγμα σε 6-4-3=13 και οι παραπάνω ώρες να δοθούν σε άλλα γνωστικά αντικείμενα π.χ 2 ώρες πληροφορική (ως ανάπτυξη εφαρμογών), αύξηση της Φυσικής αγωγής σε 2 ώρες, Στοιχεία στατιστικής για όλους τους μαθητές 2 ώρες, ίσως η ερευνητική εργασία να φύγει από τη Β λυκείου και πάει στη Γ. Ιδιαίτερα θετική θα ήταν η δέσμευση ότι οι ώρες των μαθημάτων Φυσικών επιστημών κατά το 40% τουλάχιστον θα είναι εργαστηριακές και ότι τα θέματα θα έχουν και τη μελέτη εργαστηριακών δεδομένων (όπως προβλέπεται και από τον ισχύοντα νόμο αλλά δεν εφαρμόζεται) με αιτιολογημένη αντίστοιχη αύξηση των ωρών των σχετικών μαθημάτων. Μερικές παρατηρήσεις που δεν σχετίζονται άμεσα με το περιεχόμενο του νόμου α. Η απαγόρευση της χρήσης αριθμομηχανών από τους μαθητές στις εξετάσεις εμποδίζει την μελέτη πραγματικών φυσικών συστημάτων, περιορίζει τους θεματοδότες στην επιλογή των θεμάτων που θέτουν, παράλληλα δυσκολεύει την επεξεργασία πραγματικών εργαστηριακών δεδομένων αλλά και τη μελέτη στατιστικών δειγμάτων στα μαθηματικά. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου σε αντίστοιχες εξετάσεις η χρήση αριθμομηχανών είναι δεδομένη. β. Μέχρι σήμερα η Φυσική Αγωγή δεν υπολογίζονταν στο μέσο όρο με βάση το προτεινόμενο πρόγραμμα γίνεται μονοώρο μάθημα στη Β και Γ λυκείου δεν εξετάζεται γραπτά, όμως συμμετέχει στο ΒΠΑ ισοβαρώς με τα άλλα μαθήματα που διδάσκονται παρά πολλές ώρες και εξετάζονται και γραπτά. Μάλλον πρέπει να βγει από τον υπολογισμό του Μέσου όρου. γ. Εναλλακτική λύση για τον υπολογισμό του ΒΠΑ θα ήταν να βγαίνει από το βαθμό του κάθε μαθήματος πολλαπλασιαζόμενου με τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας του δια του συνόλου των εβδομαδιαίων ωρών. δ. Έχει σκεφτεί κανείς στο υπουργείο πότε θα ετοιμαστούν τα νέα προγράμματα σπουδών, θα γραφτούν και επιλεγούν τα νέα βιβλία (δε συζητάμε για αξιολόγησή τους . . . ) και θα φτιαχτούν οι βάσεις θεμάτων με αξιολόγηση των θεμάτων και καθορισμό του βαθμού δυσκολίας τους (εκτός αν βασιστούν στις παλιές βάσεις του ΚΕΕ και τα περιορισμένα θέματα του ψηφιακού σχολείου). ε. Στο σχέδιο νόμου δεν γίνεται καμία αναφορά αν θα συνεχίσει η εισαγωγή φοιτητών στο Πανεπιστήμιο με διαδικασίες όπως αυτή του 10% ή αν ένα μεγάλο μέρος των θέσεων στα Πανεπιστήμια θα συνεχίσει να δίνεται με τα προβλήματα που δημιουργούνται και τον σημαντικό περιορισμό των θέσεων για τους υποψήφιους που δεν ανήκουν σε καμία ειδική κατηγορία. Ίσως ένα σταθερό ποσοστιαίο πριμ στη βαθμολογία για τους μαθητές που ανήκουν σε κάποια από τις λεγόμενες ειδικές κατηγορίες με αντίστοιχη κλιμάκωση του να είναι μια δίκαιη λύση για όλους.