Tα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) θα πρέπει επιτέλους να αναβαθμιστούν ουσιαστικά και τυπικά γιατί το αξίζουν ως ευέλικτος εκπαιδευτικός θεσμός και επιπλέον διαθέτουν στρατηγική ενόραση και κάλυψη των αναγκών για στελέχωση της τοπικής, εθνικής και διεθνούς αγοράς εργασίας.
Έχουν ένα πλούσιο πρόγραμμα κατάρτισης για 14 εβδομάδες / εξάμηνο και οι διδακτικές ώρες πραγματοποιούνται όλες.
Θα πρέπει να έχουν μια διαβάθμιση στο επίπεδο κατάρτισης που παρέχουν και να αναβαθμιστούν ουσιαστικά σε Ινστιτούτα Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Α.Ε.Κ.)
Επίσης θα πρέπει τώρα, που έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να νομοθετηθεί η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών για τους Πιστοποιημένους Διπλωματούχους των Ι.Ε.Κ. στα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Πανεπιστήμια αντίστοιχου τομέα σε ποσοστό θέσεων ανά έτος που θα αποφασίζει το κάθε Α.Τ.Ε.Ι. και Πανεπιστήμιο.
Η Ευρώπη ουσιαστικά αναγνωρίζει τα Ι.Ε.Κ. και παρέχει στους αποφοίτους αυτών τη δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους σε ανώτατο επίπεδο.
Η πρακτική άσκηση θα πρέπει να αναβαθμιστεί με διάφορους τρόπους, όπως:
• Ουσιαστική ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου του Διευθυντή Ι.Ε.Κ.
• Επαναφορά του θεσμού του Συντονιστή Πρακτικής Άσκησης
• Σύσταση του θεσμού του Μέντορα Διασύνδεσης με την αγορά εργασίας σε κάθε Ι.Ε.Κ. που μπορεί να εκπροσωπεί και ο Διευθυντής ή άλλος ειδικός επιστήμονας.
Οι ειδικότητες των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. θα πρέπει να παραμείνουν σαν τίτλοι ως έχουν (κατάλογος ειδικοτήτων της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης) διότι είναι μεγάλου φάσματος, πολύ σωστά δομημένες αλλά, θα πρέπει να επικαιροποιηθεί το πρόγραμμα σπουδών τους σύμφωνα με τις σημερινές ανάγκες της αγοράς , της γνώσης και της κατάρτισης.
Θα πρέπει επίσης να εμπλουτιστεί το σημερινό εύρος ειδικοτήτων με νέες σύγχρονες ειδικότητες και σύμφωνα με διάφορες επιστημονικές μελέτες.
Μια τέτοια μελέτη είναι η Λίστα με 87 επαγγέλματα που προβλέπεται ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας την επόμενη επταετία (ως το 2020) που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΕΒ, παρουσιάζοντας το "Μηχανισμό Διάγνωσης των Αναγκών των Επιχειρήσεων σε Επαγγέλματα και Δεξιότητες" που δημιουργήθηκε με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Επίσης θα πρέπει να υπάρξει άμεση νομοθετική πρόβλεψη για ένα πολυδύναμο Ινστιτούτο Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Α.Ε.Κ.) του Υπουργείου Παιδείας σε κάθε Πρωτεύουσα Νομού που θα χρησιμοποιεί τις εργαστηριακές υποδομές των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (Σ.Ε.Κ.), των Α.Τ.Ε.Ι. και συνεργαζόμενων επιχειρήσεων Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Έτσι θα επιτύχουμε οικονομίες κλίμακας και βέλτιστη χρήση πόρων και υπάρχουσας υλικοτεχνικής υποδομής.
Σε μεγάλους Νομούς της χώρας μπορεί να υπάρχουν και άλλα Ι.Α.Ε.Κ. στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα αν οι οικονομικές συνθήκες το επιτρέπουν.
Οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.) και τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης μπορεί να συνυπάρχουν με τα Ι.Α.Ε.Κ. και να χρησιμοποιούν επίσης τα εργαστήρια των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων επιτυγχάνοντας έτσι τη βέλτιστη χρήση των πόρων .
Έτσι έχουμε έναν πολυδύναμο φορέα κατάρτισης σε κάθε Πρωτεύουσα Νομού τουλάχιστον.
Σε κάθε ειδικότητα των Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να ενισχυθεί το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας ως εργαλείου επικοινωνίας του διεθνούς περιβάλλοντος γνώσης και εργασίας.
Επίσης όλες οι ειδικότητες των Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα σπουδών τους το μάθημα της Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας.
Τα Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να προσφέρουν και ταχύρυθμα κρατικά Προγράμματα πιστοποιημένων γνώσεων Πληροφορικής.
Οι ειδικότητες των Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να είναι εγκεκριμένες από την Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης νωρίς την άνοιξη, κάθε έτους και να συμπεριλαμβάνονται σε ένα Παράρτημα του μηχανογραφικού με τα Πανεπιστήμια και τα Α.Τ.Ε.Ι.
Ακόμη θα πρέπει να θεσμοθετηθεί μια ηλεκτρονική βάση με το ηλεκτρονικό πολλαπλό σύγγραμμα για κάθε μάθημα και κάθε ειδικότητα των Ι.Α.Ε.Κ.
Αν τα παραπάνω θεσμοθετηθούν θα είναι η πρώτη σύγχρονη, ουσιαστική και τελευταία ευκαιρία για την δυναμική αναβάθμιση των Ι.Ε.Κ. της Ελλάδας .
Επίσης πολύ θετικό είναι, ότι στο Σχέδιο Νόμου υπάρχει και ο θεσμός του Κολεγίου .
Εδώ θα πρέπει να υπάρξει μια πρόβλεψη για τη λειτουργία ενός Δημοσίου Κολεγίου τουλάχιστον σε κάθε μεγάλη Περιφέρεια ή μεγάλο Νομό με τις υπάρχουσες υποδομές αρχικά .
Εύχομαι και ελπίζω ο επιτυχημένος και ευέλικτος θεσμός της επαγγελματικής κατάρτισης να αναβαθμιστεί ουσιαστικά και τυπικά και όντως να καινοτομήσει σε γνώσεις, δεξιότητες, τύπους και ουσία και να αρθεί η παραγωγική τελμάτωση μέσα από την κατάρτιση , τη γνώση, τα όνειρα, τη δράση και τις φιλοδοξίες της νέας γενιάς .
Tα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) θα πρέπει επιτέλους να αναβαθμιστούν ουσιαστικά και τυπικά γιατί το αξίζουν ως ευέλικτος εκπαιδευτικός θεσμός και επιπλέον διαθέτουν στρατηγική ενόραση και κάλυψη των αναγκών για στελέχωση της τοπικής, εθνικής και διεθνούς αγοράς εργασίας. Έχουν ένα πλούσιο πρόγραμμα κατάρτισης για 14 εβδομάδες / εξάμηνο και οι διδακτικές ώρες πραγματοποιούνται όλες. Θα πρέπει να έχουν μια διαβάθμιση στο επίπεδο κατάρτισης που παρέχουν και να αναβαθμιστούν ουσιαστικά σε Ινστιτούτα Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Α.Ε.Κ.) Επίσης θα πρέπει τώρα, που έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να νομοθετηθεί η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών για τους Πιστοποιημένους Διπλωματούχους των Ι.Ε.Κ. στα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Πανεπιστήμια αντίστοιχου τομέα σε ποσοστό θέσεων ανά έτος που θα αποφασίζει το κάθε Α.Τ.Ε.Ι. και Πανεπιστήμιο. Η Ευρώπη ουσιαστικά αναγνωρίζει τα Ι.Ε.Κ. και παρέχει στους αποφοίτους αυτών τη δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους σε ανώτατο επίπεδο. Η πρακτική άσκηση θα πρέπει να αναβαθμιστεί με διάφορους τρόπους, όπως: • Ουσιαστική ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου του Διευθυντή Ι.Ε.Κ. • Επαναφορά του θεσμού του Συντονιστή Πρακτικής Άσκησης • Σύσταση του θεσμού του Μέντορα Διασύνδεσης με την αγορά εργασίας σε κάθε Ι.Ε.Κ. που μπορεί να εκπροσωπεί και ο Διευθυντής ή άλλος ειδικός επιστήμονας. Οι ειδικότητες των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. θα πρέπει να παραμείνουν σαν τίτλοι ως έχουν (κατάλογος ειδικοτήτων της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης) διότι είναι μεγάλου φάσματος, πολύ σωστά δομημένες αλλά, θα πρέπει να επικαιροποιηθεί το πρόγραμμα σπουδών τους σύμφωνα με τις σημερινές ανάγκες της αγοράς , της γνώσης και της κατάρτισης. Θα πρέπει επίσης να εμπλουτιστεί το σημερινό εύρος ειδικοτήτων με νέες σύγχρονες ειδικότητες και σύμφωνα με διάφορες επιστημονικές μελέτες. Μια τέτοια μελέτη είναι η Λίστα με 87 επαγγέλματα που προβλέπεται ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας την επόμενη επταετία (ως το 2020) που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΕΒ, παρουσιάζοντας το "Μηχανισμό Διάγνωσης των Αναγκών των Επιχειρήσεων σε Επαγγέλματα και Δεξιότητες" που δημιουργήθηκε με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει άμεση νομοθετική πρόβλεψη για ένα πολυδύναμο Ινστιτούτο Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Α.Ε.Κ.) του Υπουργείου Παιδείας σε κάθε Πρωτεύουσα Νομού που θα χρησιμοποιεί τις εργαστηριακές υποδομές των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (Σ.Ε.Κ.), των Α.Τ.Ε.Ι. και συνεργαζόμενων επιχειρήσεων Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Έτσι θα επιτύχουμε οικονομίες κλίμακας και βέλτιστη χρήση πόρων και υπάρχουσας υλικοτεχνικής υποδομής. Σε μεγάλους Νομούς της χώρας μπορεί να υπάρχουν και άλλα Ι.Α.Ε.Κ. στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα αν οι οικονομικές συνθήκες το επιτρέπουν. Οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.) και τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης μπορεί να συνυπάρχουν με τα Ι.Α.Ε.Κ. και να χρησιμοποιούν επίσης τα εργαστήρια των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων επιτυγχάνοντας έτσι τη βέλτιστη χρήση των πόρων . Έτσι έχουμε έναν πολυδύναμο φορέα κατάρτισης σε κάθε Πρωτεύουσα Νομού τουλάχιστον. Σε κάθε ειδικότητα των Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να ενισχυθεί το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας ως εργαλείου επικοινωνίας του διεθνούς περιβάλλοντος γνώσης και εργασίας. Επίσης όλες οι ειδικότητες των Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα σπουδών τους το μάθημα της Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας. Τα Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να προσφέρουν και ταχύρυθμα κρατικά Προγράμματα πιστοποιημένων γνώσεων Πληροφορικής. Οι ειδικότητες των Ι.Α.Ε.Κ. θα πρέπει να είναι εγκεκριμένες από την Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης νωρίς την άνοιξη, κάθε έτους και να συμπεριλαμβάνονται σε ένα Παράρτημα του μηχανογραφικού με τα Πανεπιστήμια και τα Α.Τ.Ε.Ι. Ακόμη θα πρέπει να θεσμοθετηθεί μια ηλεκτρονική βάση με το ηλεκτρονικό πολλαπλό σύγγραμμα για κάθε μάθημα και κάθε ειδικότητα των Ι.Α.Ε.Κ. Αν τα παραπάνω θεσμοθετηθούν θα είναι η πρώτη σύγχρονη, ουσιαστική και τελευταία ευκαιρία για την δυναμική αναβάθμιση των Ι.Ε.Κ. της Ελλάδας . Επίσης πολύ θετικό είναι, ότι στο Σχέδιο Νόμου υπάρχει και ο θεσμός του Κολεγίου . Εδώ θα πρέπει να υπάρξει μια πρόβλεψη για τη λειτουργία ενός Δημοσίου Κολεγίου τουλάχιστον σε κάθε μεγάλη Περιφέρεια ή μεγάλο Νομό με τις υπάρχουσες υποδομές αρχικά . Εύχομαι και ελπίζω ο επιτυχημένος και ευέλικτος θεσμός της επαγγελματικής κατάρτισης να αναβαθμιστεί ουσιαστικά και τυπικά και όντως να καινοτομήσει σε γνώσεις, δεξιότητες, τύπους και ουσία και να αρθεί η παραγωγική τελμάτωση μέσα από την κατάρτιση , τη γνώση, τα όνειρα, τη δράση και τις φιλοδοξίες της νέας γενιάς .