Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Μάριος Κ. | 27 Νοεμβρίου 2009, 18:51
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα ήθελα να καταθέσω την άποψή μου πάνω στο μείζονος σημασίας θέμα της απόκτησης παιδαγωγικής κατάρτισης (ΑΣΠΑΙΤΕ) από του καθηγητές των Τεχνικών Ειδικοτήτων. Καταρχήν θα ήθελα να επισημάνω το γεγονός ότι ένας μαθηματικό, χημικός ή γεωλόγος έχει διδαχθεί κατά τη διάρκειας των τετραετών σπουδών ένα μάθημα πάνω στα παιδαγωγικά και αυτό επιλογής. Παρόλα αυτά, αυτή η προφανώς ελάχιστη παιδαγωγική κατάρτιση είναι αρκετή για να χαρακτηρίσει τις αντίστοιχες σχολές ως «καθηγητικές» και επομένως οι απόφοιτοί τους να μη χρίζουν περαιτέρω παιδαγωγικής επιμόρφωσης προκειμένου να διοριστούν ως καθηγητές. Αντίθετα, από τους αποφοίτους των τεχνικών σχολών (μηχανικούς, γεωπόνους κλπ) είναι απαραίτητη πλέον για τον διορισμό τους μέσω του 24μήνου και του 30μήνου η απόκτηση παιδαγωγικής κατάρτισης. Αυτό λοιπόν μεταφράζεται πρακτικά στην απόκτηση του πτυχίου της ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ). Πως όμως κάποιος απόφοιτος τεχνικής σχολής μπορεί να αποκτήσει το πολυπόθητο πτυχίο της ΑΣΠΑΙΤΕ που θα τον οδηγήσει με πολύ πιο γρήγορα βήματα στο διορισμό του ως εκπαιδευτικό; Η ΑΣΠΑΙΤΕ προκηρύσσει κάθε χρόνο ένα συγκεκριμένο, εξαιρετικά μικρό σε σχέση με τους ενδιαφερόμενους, αριθμό θέσεων. Για κάποιες λίγες από αυτές τις θέσεις επιλέγονται υποψήφιοι από τον πίνακα αναπληρωτών με μεγάλο αριθμό μορίων προϋπηρεσίας και σύμφωνα με τη σειρά τους στον πίνακα. Οπότε στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει κάποια αμφισβήτηση. Για αρκετές άλλες θέσεις όμως επιλέγονται πτυχιούχοι ασχέτως της προϋπηρεσίας τους στην εκπαίδευση (ακόμα δηλαδή και αν δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους σε σχολική αίθουσα), με κριτήρια όπως ο βαθμός πτυχίου, το τυχόν μεταπτυχιακό, οι ξένες γλώσσες κλπ. Παρά την πρώτη εντύπωση αξιοκρατίας που δημιουργείται, η ουσία είναι διαφορετική. Οι διαδικασίες επιλογής των εισακτέων αυτών είναι εξαιρετικά αδιαφανείς . Συγκεκριμένα ανακοινώνεται ένας περιληπτικός πίνακας επιτυχόντων και απορριπτέων με μόνο το όνομα του υποψηφίου και την συνολική του βαθμολογία του. Καμία αναλυτικότερη αναφορά για το από ποια προσόντα προήλθε αυτή η βαθμολογία και επομένως και καμία δυνατότητα ένστασης πάνω σε αυτά. Για να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ ότι σώνει και καλά συμβαίνουν παρατυπίες στην παραπάνω διαδικασία, παρά τα όσα έχουν ακουστεί κατά καιρούς επ’ αυτού. Δεν θα ήταν όμως πολύ πιο αξιόπιστη και επομένως δίκαιη μια διαδικασία επιλογής με μεγαλύτερη διαφάνεια; Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα ανακύπτει όταν αυτοί οι λίγοι τυχεροί εισακτέοι κληθούν επιτέλους να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της σχολής. Τμήματα της ΑΣΠΑΙΤΕ υπάρχουν μόνο σε 7 πόλεις της Ελλάδας. Οι παρακολουθήσεις είναι καθημερινές και υποχρεωτικές. Αν τυγχάνει να μένεις σε κάποια από αυτές τις 7 πόλεις ή έστω σε απόσταση που μπορεί να καλυφθεί αυθημερόν, έχει καλώς. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει για τουλάχιστον 8 μήνες να εγκαταλείψεις το σπίτι σου και τη δουλειά σου, να πας ενδεχομένως και στην άλλη άκρη της Ελλάδας, να νοικιάσεις σπίτι και να καταφέρεις να επιβιώσεις για τους επόμενους μήνες με απολύτως δικά σου έξοδα. Αναρωτιέμαι αυτός είναι ο τρόπος που το ελληνικό κράτος θέλει τους εκπαιδευτικούς του καταρτισμένους; Το τρίτο μεγάλο ζήτημα αφορά τη βαρύτητα του πτυχίου της ΑΣΠΑΙΤΕ. Το πτυχίο της ΑΣΠΑΙΤΕ προτάσσει τον κάτοχο του τόσο στον πίνακα αναπληρωτών, θέτοντας τον μπροστά από άλλους συναδέλφους με 35 και 40 μήνες προϋπηρεσίας (που ο Θεός ξέρει πόσα χρόνια έχουν γυρίσει την Ελλάδα για να την μαζέψουν)ακόμα και αν ο ίδιος έχει προϋπηρεσία μόλις μια μέρα (δεν είναι υπερβολή, υπάρχει αυτή η περίπτωση), αλλά και στον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, βάζοντας τον μπροστά από συνάδελφους με βαθμολογία 80% όταν ο ίδιος έχει 55,1, δηλαδή ένα δέκατο πάνω από τη βάση (δεν είναι υπερβολή, υπάρχει και αυτή η περίπτωση). Θέλω εδώ να διευκρινίσω ότι δεν υποτιμώ τη σημασία της παιδαγωγικής κατάρτισης, ειδικά στη περίπτωση των εκπαιδευτικών. Επισημαίνω όμως αφενός το πρόβλημα των πολύ περιορισμένων διαθέσιμων θέσεων και των αμφισβητούμενων διαδικασιών επιλογής και αφετέρου το γεγονός ότι από μόνο του το πτυχίο αυτό δεν μπορεί να προτάσσει τον κάτοχο του έναντι όλων των υπολοίπων, ανεξαρτήτων λοιπών προσόντων ή απόδοσης του στο γραπτό διαγωνισμό. Ειδικότερα στην περίπτωση του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ των τεχνικών ειδικοτήτων, για τον οποίο προκηρύσσονται κατά κανόνα ελάχιστες θέσεις διορισμού, είναι σχεδόν μάταιο για κάποιον χωρίς το προσόν της ΑΣΠΑΙΤΕ να κληθεί να συναγωνιστεί αυτούς που το κατέχουν. Το αποτέλεσμα είναι προδιαγεγραμμένο, ασχέτως προσπάθειας του καθενός. Τι νόημα έχει λοιπόν ένας «γραπτός διαγωνισμός» όταν τελικά δεν επιβραβεύεται αυτός που «γράφει» καλύτερα. Προτείνω λοιπόν: - Σημαντική αύξηση στις διαθέσιμες θέσεις της ΑΣΠΑΙΤΕ, ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί τεχνικών ειδικοτήτων να μπορούν να αποκτήσουν την παιδαγωγική επάρκεια και να σταματήσει αυτός ο άδικος διαχωρισμός σε λίγους προνομιούχους κατόχους και πολλούς «υποδεέστερους» μη κατόχους. - Αντιμετώπιση του θέματος της τεράστιας οικονομικής επιβάρυνσης πολλών εκ των σπουδαστών της ΑΣΠΑΙΤΕ, που σε πολλές περιπτώσεις αναγκάζονται να πάρουν δάνεια για να αντεπεξέλθουν, ενώ παράλληλα μένουν άνεργοι για τουλάχιστον 8 μήνες. - Άρση της αδικίας μεταξύ καθηγητικών και μη σχολών. Οι καθηγητικές σχολές να δικαιολογήσουν επιτέλους τον τίτλο τους. Καταλήγουμε οι εκπαιδευτικοί των τεχνικών ειδικοτήτων να είναι περισσότερο παιδαγωγικά καταρτισμένοι σε σχέση με κάποιους από τους καθεαυτό «καθηγητές». - Μείωση του συντελεστή βαρύτητας της ΑΣΠΑΙΤΕ τόσο στον πίνακα αναπληρωτών (ο οποίος εξάλλου είναι σύμφωνα με το νόμο πίνακας προϋπηρεσίας και όχι προσόντων), όσο και στο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Ο καθένας να ανταμείβεται ανάλογα με αυτά που αποδίδει στην συγκριμένη γραπτή εξέταση. Θα μπορούσε η ΑΣΠΑΙΤΕ να δίνει απλά κάποια προσαύξηση στο γραπτό βαθμό, όπως δίνει και η κατοχή διδακτορικού ή μεταπτυχιακού τίτλου. Αν είναι η τελική κατάταξη να «αλλοιώνεται» σε τόσο μεγάλο βαθμό από τα πιθανά λοιπά προσόντα, ίσως δικαιότερη λύση θα ήταν ένας διαγωνισμός με μόρια ανάλογα με τα προσόντα του καθενός (βαθμός πτυχίου, ΑΣΠΑΙΤΕ, μεταπτυχιακό, ξένες γλώσσες κλπ) όπως γίνεται για πολλούς άλλους τομείς του δημοσίου. Με την ελπίδα ότι θα λάβετε υπόψη σας τις παραπάνω επισημάνσεις και προτάσεις, σας ευχαριστώ για την δυνατότητα έκφρασής τους.