Απαραίτητη η προσθήκη της Ομάδας Προσανατολισμού ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ στο σύγχρονο Επαγγελματικό Λύκειο.
Η μετά από δεκαετίες αδικαιολόγητη αφαίρεση του πιο πολυάριθμου Τομέα από τα ΕΠΑ.Λ. δημιουργεί προβλήματα συνολικά στην Τεχνική Εκπαίδευση και επιβάλλεται στη Βουλή στο τέλος Αυγούστου να εισαχθεί ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ για την επανεισαγωγή στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν.
Ενδεικτικά, βλέπουμε ότι ΟΛΕΣ οι ομάδες προσανατολισμού έχουν αντίστοιχες ειδικότητες – Τομείς στα ΙΕΚ και στα ΤΕΙ και ΑΕΙ. Σχετικές αντιστοιχίες έχουν και στις νέες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης
Για τις ειδικότητες Υγείας –Πρόνοιας έχουμε ΜΟΝΟ ΙΕΚ και ΤΕΙ/ΑΕΙ και όχι και Ομάδα Προσανατολισμού στα ΕΠΑΛ. Γιατί αυτή η διάκριση; Τη στιγμή που τα επαγγέλματα Υγείας με πτυχίο ΕΠΑΛ ΕΧΟΥΝ ΠΛΗΡΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ από τον ΕΟΠΠΕΠ!!!
Άρα οι μαθητές που επιθυμούν να σπουδάσουν επαγγέλματα υγείας ΠΡΕΠΕΙ να πάνε σε Γενικό Λύκειο υποχρεωτικά για να διεκδικήσουν θέση στα ΤΕΙ/ΑΕΙ, ενώ έπρεπε να υπάρχει αντίστοιχη Ομάδα Προσανατολισμού στο ΕΠΑΛ που να χορηγεί το αντίστοιχο Πτυχίο ειδικότητας και μέσω αυτής διέξοδος στα ΤΕΙ με εξετάσεις.
Αυτή η διάκριση, δημιούργησε τεράστιο πρόβλημα σε μαθητές και μαθήτριες φτωχών οικογενειών με ανέργους γονείς που αγωνίζονται για να ζήσουν που δεν βρίσκουν τις ειδικότητες Υγείας και Πρόνοιας για να σπουδάσουν στο ΕΠΑΛ.
Ειδικά η αφαίρεση των ειδικοτήτων χτυπάει κυρίως τα νέα κορίτσια (επειδή σε πολυπληθείς ειδικότητες του Τομέα Υγείας η πλειοψηφία 80+% είναι κορίτσια) που συχνά δεν έχουν άλλους τομείς που να μπορούν να σπουδάσουν και ταυτόχρονα (ΒΑΣΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ) και να τους αρέσουν. Μόνη διέξοδος για να κάνουν αυτό που αγαπούν είναι να πάνε στο Γενικό Λύκειο και να τελειώσουν ΧΩΡΙΣ ΠΤΥΧΙΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ με την ελπίδα να μπουν στα ΤΕΙ λίγες από αυτές. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τα αγόρια που προτιμούν ορισμένες άλλες ειδικότητες Υγείας και Πρόνοιας. Η προοπτική λοιπόν της ανεργίας είναι γι’ αυτά τα παιδιά πολύ μεγαλύτερη.
Ενώ είναι γνωστό ότι η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑΛ ΕΙΝΑΙ ΥΨΗΛΗ σε σχέση με το μέσο όρο. Τα παιδιά αυτά ΘΑ ΕΒΡΙΣΚΑΝ ΔΟΥΛΕΙΑ μετά το ΕΠΑΛ στο αντικείμενο που αγαπούν και παράλληλα θα συνέχιζαν σπουδές στα ΤΕΙ αν είχαν εισαχθεί.
Μετά το Λύκειο βέβαια οι θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ είναι περιορισμένες για τις ειδικότητες Υγείας (μπορούν άραγε τα Δημόσια ΙΕΚ να δεχτούν στα επαγγέλματα αυτά επιπλέον 10-15 χιλιάδες μαθητές το χρόνο; ΟΧΙ βέβαια), και μένουν τα ιδιωτικά ΙΕΚ που είναι απαγορευτικά λόγω διδάκτρων για τα παιδιά αυτά που δεν έχουν οικονομικές δυνατότητες και δεν τους επιτρέπεται να σπουδάσουν στο ΕΠΑΛ τις ειδικότητες Υγείας και Πρόνοιας που επιθυμούν.
Ακόμη και στις νέες Σ.Ε.Κ. απουσιάζουν οι ειδικότητες Υγείας των μέχρι σήμερα υφισταμένων ΕΠΑ.Σ. εκτός Αισθητικής- Κομμωτικής που ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ περιλαμβάνονται.
Γιατί τόση απαξίωση των ΚΑΤΕΞΟΧΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ στην Εκπαίδευση; Τα επαγγέλματα αυτά είναι επαγγέλματα που έχουν στόχο να βοηθήσουν τον άνθρωπο που πάσχει, τον αδύναμο, τον ηλικιωμένο και οποιονδήποτε έχει ανάγκη ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης και πρέπει να προστατεύονται και να ευνοούνται από την Πολιτεία.
Να μην ξεχνάμε ότι ο στόχος της αφαίρεσης του Τομέα Υγείας Πρόνοιας από την Τεχνική Εκπαίδευση οδήγησε στη διαθεσιμότητα (πρώτη φορά στα χρονικά της εκπαίδευσης) 2122 καθηγητές παραβαίνοντας κάθε έννοια αξιοκρατίας, καθότι πολλοί από αυτούς είχαν διορισθεί με γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, είχαν παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια από την ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ), είχαν διδακτορικά και μεταπτυχιακά διπλώματα, γνώσεις ξένων γλωσσών, χιλιάδες ώρες επιμορφώσεων στην Παιδαγωγική Επιστήμη, στην Ψυχολογία, στη Συμβουλευτική, στις νέες Τεχνολογίες, στη Διδακτική και πολλά άλλα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Το λάθος αναγνωρίσθηκε δημόσια βέβαια από τα μέλη της κυβέρνησης και βουλευτές όλων των κομμάτων, αλλά δεν διορθώθηκε.
Εισηγούμαι λοιπόν στο Υπουργείο Παιδείας την επανεισαγωγή στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν με τροποποίηση στο παρόν νομοσχέδιο. Ειδικότερα οι ειδικότητες της Νοσηλευτικής, Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων, Βρεφονηπιοκομίας, Βοηθών Φαρμακείων, Οδοντοτεχνιτών και Φυσιοθεραπευτών, στην αναλογία περίπου των σχολείων που μέχρι τώρα παρείχαν τις ειδικότητες αυτές ανά την Ελλάδα.
Σας ευχαριστώ πολύ. Στάμος Γιώργος, εκπαιδευτικός ΠΕ14.01 (σε διαθεσιμότητα)
Απαραίτητη η προσθήκη της Ομάδας Προσανατολισμού ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ στο σύγχρονο Επαγγελματικό Λύκειο. Η μετά από δεκαετίες αδικαιολόγητη αφαίρεση του πιο πολυάριθμου Τομέα από τα ΕΠΑ.Λ. δημιουργεί προβλήματα συνολικά στην Τεχνική Εκπαίδευση και επιβάλλεται στη Βουλή στο τέλος Αυγούστου να εισαχθεί ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ για την επανεισαγωγή στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν. Ενδεικτικά, βλέπουμε ότι ΟΛΕΣ οι ομάδες προσανατολισμού έχουν αντίστοιχες ειδικότητες – Τομείς στα ΙΕΚ και στα ΤΕΙ και ΑΕΙ. Σχετικές αντιστοιχίες έχουν και στις νέες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης Για τις ειδικότητες Υγείας –Πρόνοιας έχουμε ΜΟΝΟ ΙΕΚ και ΤΕΙ/ΑΕΙ και όχι και Ομάδα Προσανατολισμού στα ΕΠΑΛ. Γιατί αυτή η διάκριση; Τη στιγμή που τα επαγγέλματα Υγείας με πτυχίο ΕΠΑΛ ΕΧΟΥΝ ΠΛΗΡΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ από τον ΕΟΠΠΕΠ!!! Άρα οι μαθητές που επιθυμούν να σπουδάσουν επαγγέλματα υγείας ΠΡΕΠΕΙ να πάνε σε Γενικό Λύκειο υποχρεωτικά για να διεκδικήσουν θέση στα ΤΕΙ/ΑΕΙ, ενώ έπρεπε να υπάρχει αντίστοιχη Ομάδα Προσανατολισμού στο ΕΠΑΛ που να χορηγεί το αντίστοιχο Πτυχίο ειδικότητας και μέσω αυτής διέξοδος στα ΤΕΙ με εξετάσεις. Αυτή η διάκριση, δημιούργησε τεράστιο πρόβλημα σε μαθητές και μαθήτριες φτωχών οικογενειών με ανέργους γονείς που αγωνίζονται για να ζήσουν που δεν βρίσκουν τις ειδικότητες Υγείας και Πρόνοιας για να σπουδάσουν στο ΕΠΑΛ. Ειδικά η αφαίρεση των ειδικοτήτων χτυπάει κυρίως τα νέα κορίτσια (επειδή σε πολυπληθείς ειδικότητες του Τομέα Υγείας η πλειοψηφία 80+% είναι κορίτσια) που συχνά δεν έχουν άλλους τομείς που να μπορούν να σπουδάσουν και ταυτόχρονα (ΒΑΣΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ) και να τους αρέσουν. Μόνη διέξοδος για να κάνουν αυτό που αγαπούν είναι να πάνε στο Γενικό Λύκειο και να τελειώσουν ΧΩΡΙΣ ΠΤΥΧΙΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ με την ελπίδα να μπουν στα ΤΕΙ λίγες από αυτές. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τα αγόρια που προτιμούν ορισμένες άλλες ειδικότητες Υγείας και Πρόνοιας. Η προοπτική λοιπόν της ανεργίας είναι γι’ αυτά τα παιδιά πολύ μεγαλύτερη. Ενώ είναι γνωστό ότι η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑΛ ΕΙΝΑΙ ΥΨΗΛΗ σε σχέση με το μέσο όρο. Τα παιδιά αυτά ΘΑ ΕΒΡΙΣΚΑΝ ΔΟΥΛΕΙΑ μετά το ΕΠΑΛ στο αντικείμενο που αγαπούν και παράλληλα θα συνέχιζαν σπουδές στα ΤΕΙ αν είχαν εισαχθεί. Μετά το Λύκειο βέβαια οι θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ είναι περιορισμένες για τις ειδικότητες Υγείας (μπορούν άραγε τα Δημόσια ΙΕΚ να δεχτούν στα επαγγέλματα αυτά επιπλέον 10-15 χιλιάδες μαθητές το χρόνο; ΟΧΙ βέβαια), και μένουν τα ιδιωτικά ΙΕΚ που είναι απαγορευτικά λόγω διδάκτρων για τα παιδιά αυτά που δεν έχουν οικονομικές δυνατότητες και δεν τους επιτρέπεται να σπουδάσουν στο ΕΠΑΛ τις ειδικότητες Υγείας και Πρόνοιας που επιθυμούν. Ακόμη και στις νέες Σ.Ε.Κ. απουσιάζουν οι ειδικότητες Υγείας των μέχρι σήμερα υφισταμένων ΕΠΑ.Σ. εκτός Αισθητικής- Κομμωτικής που ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ περιλαμβάνονται. Γιατί τόση απαξίωση των ΚΑΤΕΞΟΧΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ στην Εκπαίδευση; Τα επαγγέλματα αυτά είναι επαγγέλματα που έχουν στόχο να βοηθήσουν τον άνθρωπο που πάσχει, τον αδύναμο, τον ηλικιωμένο και οποιονδήποτε έχει ανάγκη ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης και πρέπει να προστατεύονται και να ευνοούνται από την Πολιτεία. Να μην ξεχνάμε ότι ο στόχος της αφαίρεσης του Τομέα Υγείας Πρόνοιας από την Τεχνική Εκπαίδευση οδήγησε στη διαθεσιμότητα (πρώτη φορά στα χρονικά της εκπαίδευσης) 2122 καθηγητές παραβαίνοντας κάθε έννοια αξιοκρατίας, καθότι πολλοί από αυτούς είχαν διορισθεί με γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, είχαν παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια από την ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ), είχαν διδακτορικά και μεταπτυχιακά διπλώματα, γνώσεις ξένων γλωσσών, χιλιάδες ώρες επιμορφώσεων στην Παιδαγωγική Επιστήμη, στην Ψυχολογία, στη Συμβουλευτική, στις νέες Τεχνολογίες, στη Διδακτική και πολλά άλλα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Το λάθος αναγνωρίσθηκε δημόσια βέβαια από τα μέλη της κυβέρνησης και βουλευτές όλων των κομμάτων, αλλά δεν διορθώθηκε. Εισηγούμαι λοιπόν στο Υπουργείο Παιδείας την επανεισαγωγή στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν με τροποποίηση στο παρόν νομοσχέδιο. Ειδικότερα οι ειδικότητες της Νοσηλευτικής, Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων, Βρεφονηπιοκομίας, Βοηθών Φαρμακείων, Οδοντοτεχνιτών και Φυσιοθεραπευτών, στην αναλογία περίπου των σχολείων που μέχρι τώρα παρείχαν τις ειδικότητες αυτές ανά την Ελλάδα. Σας ευχαριστώ πολύ. Στάμος Γιώργος, εκπαιδευτικός ΠΕ14.01 (σε διαθεσιμότητα)