• Σχόλιο του χρήστη 'Σωτήρης Φωτίου' | 14 Αυγούστου 2013, 13:05

    Το παρακάτω μήνυμα γράφτηκε πριν την ανακοίνωση των υποχρεωτικών μετατάξεων. Ο υπολογισμός των "πλεοναζοντων" εκπαιδευτικών έχει γίνει λαμβάνοντας υπόψη το νεο ωρολόγιο πρόγραμμα για το οποίο γίνεται αυτή η διαβούλευση! Η δημοκρατικότητα των θεσμών πρέπει να υποστηρίζεται και ακόμη παραπάνω στην εποχή της Πληροφορίας είναι τουλάχιστον απαράδεκτο πριν τελειώσει μια διαβούλευση να υπάρχει "σχεδιασμός" (όπως αναφέρει το Υπουργείο) βάση ενος προγράμματος το οποίο ακόμα δεν έχει ψηφιστει. Παρόλα αυτα στηρίζοντας το ουσιαστικό και πραγματικό λόγο που εφαρμόζονται οι διαβουλέυσεις, θα ήθελα να προσθέσω τα παρακάτω. Θα χρησιμοποιήσω έναν Ηλεκτρονικό Υπολογιστή (που λειτουργεί χρησιμοποιώντας προγραμματισμό σε γλώσσα μηχανής) για να ανοίξω ένα πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου (που δημιουργήθηκε από προγραμματιστές) να συντάξω ένα έγγραφο το οποίο μέσω του Ιντερνέτ θα το αναρτήσω σε ένα διαδικτυακό τόπο (που δημιουργήθηκε με προγράμματα δημιουργίας ιστοσελίδων και διαχείρισης βάσεων δεδομένων) για να αναρτήσω την απάντησή μου στο γιατί κρίνω ότι είναι απαραίτητη η διδασκαλία του μαθήματος της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Θέλοντας να επιχειρηματολογήσω θα προσπαθήσω να μη σας κουράσω και να σας ζητήσω να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις. 1) Χρησιμοποιείτε τον υπολογιστή κάθε μέρα; 2) Όταν κάτι πάει στραβά στον υπολογιστή σας, ξέρετε το γιατί; 3) Μπορείτε να κάνετε τον υπολογιστή να κάνει κάτι για εσάς χωρίς να κατεβάσετε μια εφαρμογή που να έχει φτιαχτεί ήδη για αυτό; 4) Είχατε διδαχθεί Προγραμματισμό στο σχολείο ή αργότερα στο Πανεπιστήμιό σας; Οι απαντήσεις σας (στους περισσοτέρους από εσάς) θα είναι ΝΑΙ στη πρώτη ερώτηση και περισσότερα ΟΧΙ σε όλες τις άλλες. Το μάθημα που θέλετε να καταργήσετε από το Λύκειο Α.Ε.Π.Π. (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) όχι μόνο δε θα έπρεπε να υποβαθμιστεί-καταργηθεί αλλά αντίθετα να αναβαθμιστεί. Και εξηγώ τους λόγους. 1) Το μάθημα προωθεί την ανάπτυξη της Υπολογιστικής Σκέψης. Οι δραστηριότητες μάθησης με βάση τον σχεδιασμό και ειδικότερα την μοντελοποίηση, την προσομοίωση, την ρομποτική και τον προγραμματισμό αλληλεπιδραστικών πολυμέσων, ενισχύουν και υποστηρίζουν την Υπολογιστική σκέψη στους μαθητές. 2) Προωθεί την καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας των μαθητών και την αντιμετώπιση της αποστήθισης, μέσω της διδασκαλίας της Εννοιολογικής Χαρτογράφησης, της Αλγοριθμικής και του Προγραμματισμού τόσο στις μικρότερες όσο και στις μεγαλύτερες ηλικίες. 3) H πληροφορική δεν είναι η δημιουργία προφίλ σε κοινωνικά δίκτυα, δεν είναι η συμπλήρωση πινάκων σε υπολογιστικά φύλλα ή η σύνταξη επιστολών σε επεξεργαστές κειμένου. Είναι ο στυλοβάτης της οικονομικής ανάπτυξης κάθε ανεπτυγμένου κράτους, ο σύμβουλος και οργανωτής οποιασδήποτε επιχείρησης, είναι η ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης, που θεωρείται θεμελιώδης για τη γνωστική ανάπτυξη και αποτελεί βάση για την καινοτομία στα επιστημονικά και τεχνολογικά πεδία, είναι το κύριο εργαλείο σε κάθε εργασία και το σημαντικότερο εργαλείο για τον έλεγχο και τον προγραμματισμό εργασιών καθώς και τη βελτιστοποίηση όλων των επιμέρους σταδίων μιας παραγωγικής διαδικασίας. Στις ηλικίες που επιλέγει το υπουργείο παιδείας για τη διδασκαλία της πληροφορικής, είναι αδύνατο να διδαχθούν κεφάλαια που σχετίζονται με την ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης. Αλλά επειδή όλα αυτά μπορεί να θεωρούνται λίγα ή μη κατανοητά και επειδή (όσο και αν διαφωνώ) το σχολείο του «μέλλοντος» θέλουμε να είναι συνδεδεμένο με την αγορά εργασίας και όχι να προωθεί την γενικότερη γνώση και παιδεία των μαθητών, αναφέρω: 1) Κράτος που προωθεί την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, την αξιοκρατία, τις ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα σε όλους, την έλλειψη γραφειοκρατίας και την ίση και άμεση ενημέρωση όλων των πολιτών του, οφείλει να υποστηρίζει την επαφή των πολιτών του με την Πληροφορική σε όλες της ηλικίες και ακόμη παραπάνω σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που παρέχει στους πολίτες του. 2) Όλα ανεξαιρέτως τα επαγγέλματα – από το Σχεδιαστή Γραφικών μέχρι τον Αρχιτέκτονα και από το Μετεωρολόγο μέχρι τον Μηχανικό αυτοκινήτων –έχουν στην εποχή μας καθημερινό και σημαντικό εργαλείο τους τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή. Ο προγραμματισμός δεν είναι ένα εργαλείο που το χρησιμοποιούν μόνο οι τελειόφοιτοι σχολών πληροφορικής, αλλά οι απόφοιτοι όλων των σχολών που αναζητούν τρόπους να αξιοποιήσουν την τεχνολογία προς όφελος των ιδίων και κατά συνέπεια της κοινωνίας που ζουν. Ο προγραμματισμός όμως, δεν είναι κάτι που διδάσκεται 1-2 χρονιές στο Πανεπιστήμιο και μπορεί να αποτελέσει το εργαλείο για όλα αυτά, αλλά είναι μια συνέχεια σκέψης και παιδείας που μπορεί να έχει καλύτερα αποτελέσματα μόνο μέσα από την εισαγωγή του στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τη μετέπειτα διδασκαλία του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 3) Όλες οι ανεπτυγμένες χώρες του πλανήτη – στις οποίες θέλουμε διακαώς να συμπεριλαμβανόμαστε από τους οίκους αξιολόγησης !- έχουν την διδασκαλία της πληροφορικής βασικό μάθημα στα ωρολόγια προγράμματά τους σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών αυτή τη στιγμή έχουν την αμέσως μεγαλύτερη ρευστότητα και ανάπτυξη μετά τις πετρελαϊκές εταιρίες. 4) Δε μπορεί να θεωρηθεί από το Υπουργείο ότι η διδασκαλία του μαθήματος της πληροφορικής εξαντλείται με την απονομή πιστοποιητικού χρήσης Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στο τέλος του Γυμνασίου και ότι η μετέπειτα επαφή των νέων με την πληροφορική θα είναι 3 χρόνια μετά στο πανεπιστήμιο. 5) Δεν είναι σωστό μαθητές που θέλουν να εισαχθούν σε μερικές από τις πρώτες σε ζήτηση σχολές του Πολυτεχνείου να μη διδάσκονται και να μην εξετάζονται Προγραμματισμό στο Λύκειο, αλλά να δίνουν εξετάσεις στη Χημεία. Για όλα τα παραπάνω προτείνω: 1) Το μάθημα της πληροφορικής να διδάσκεται σε όλες τις τάξεις του Ελληνικού σχολείου από την Πρωτοβάθμια μέχρι τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 2) Το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον να μη καταργηθεί αλλά αντίθετα να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές του Λυκείου να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του μαθήματος αυτού στη ζωή τους τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. 3) Εφαρμογή συνεχόμενου 2ωρου μαθήματος Πληροφορικής σε όλες τις τάξεις Γενικής Παιδείας του Λυκείου και Γυμνασίου. Στην εποχή της πληροφορίας και των επικοινωνιών το να καταργούμε το μάθημα της πληροφορικής από το Λύκειο με όλη την επιχειρηματολογία των περισσοτέρων χρηστών σε αυτή τη διαβούλευση, είναι εγκληματικό απέναντι στη νεότερη γενιά. Με τον ίδιο τρόπο που ανέφερα τα παραπάνω θα ήθελα από την πλευρά σας να μας δικαιολογήσετε την απόφασή σας για κατάργηση του μαθήματος της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον από το Λύκειο καθώς και την εξαφάνισή της Πληροφορικής από τις υπόλοιπες τάξεις του Γενικού Λυκείου. Σας ευχαριστώ Σωτήρης Φωτίου ΠΕ19