Πώς είναι δυνατό να θεωρείται ότι αρκεί η υποχρεωτική εκπαίδευση για να ολοκληρωθεί η εντρύφηση σε ένα γνωστικό αντικείμενο;
Τι εννοώ με αυτό; Πολύ σωστά, έστω και τώρα, το υπουργείο πήρε την απόφαση και έκανε 2-ωρο το μάθημα της πληροφορικής στο γυμνάσιο με σκοπό την πιστοποίηση της επάρκειας γνώσης των μαθητών της γ' γυμνασίου στους υπολογιστές. Αρκεί όμως; Θεωρεί το υπουργείο ότι μέχρι το γυμνάσιο τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να καλύψουν επαρκώς τη γνώση ώστε να είναι μέλη της κοινωνία της πληροφορίας που, είτε το θέλουμε είτε όχι, είμαστε;
Αντί λοιπόν να ενισχυθεί η γνώση και βοηθηθεί η ωρίμανση πάνω στο αντικείμενο, το ξεριζώνετε τελείως από το λύκειο; Είτε ένας μαθητής ενδιαφέρεται για ένα απολυτήριο λυκείου είτε για ανώτερες ή ανώτατες σπουδές το μόνο σίγουρο είναι ότι μετά το λύκειο θα θεωρούνται προαπαιτούμενες οι γνώσεις του πάνω στην ορθή χρήση και αξιοποίηση των υπολογιστών. Δεν νοείται επιστήμονας, δεν νοείται επαγγελματίας, δε νοείται γονέας χωρίς γνώση όχι απλής χρήσης αλλά αξιοποίησης των δυνατοτήτων των υπολογιστών.
Αντί να αφαιρεθεί η πληροφορική από το λύκειο, χρειάζεται να ενισχυθεί και να αξιοποιηθεί ως εργαλείο που θα δημιουργεί ανθρώπους ψηφιακά ώριμους. Διαφορετικά οι απόφοιτοι λυκείου σε 6 χρόνια από τώρα και μετά θα έχουν ένα μεγάλο ψηφιακό κενό. Εάν συνεχίσουν σε σπουδές σίγουρα μετά από κενό 3 ετών θα δυσκολευτούν εκτός εάν ο σκοπός είναι να έχουν οδηγηθεί σε εξωσχολική φροντιστηριακή κάλυψη του αντικειμένου. Ένας επαγγελματίας από την άλλη ως τελικά ψηφιακά αναλφάβητος θα υποχρεωθεί να αναζητήσει την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών ακόμη και για τα πιο απλά πράγματα.
Κι όσο ακούγεται η άποψη ότι "οι υπολογιστές είναι για παιχνίδια, facebook, skype και χάσιμο χρόνου", ΄όταν καταγράφονται περιστατικά εθισμού παιδιών στο διαδίκτυο τότε ακόμη είμαστε σε επικίνδυνα επίπεδα ψηφιακού αναλφαβητισμού.
Μη ξεχνάμε ότι το netiquette (=το σύνολο των κανόνων που ορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά μεταξύ δύο ή περισσότερων χρηστών του Διαδικτύου κατά την ηλεκτρονική τους επικοινωνία) διαμορφώνεται από το δημοτικό αλλά ωριμάζει και εδραιώνεται στην εφηβεία. Και οδηγεί σε ώριμους ανθρώπους τόσο στον ψηφιακό όσο και στον πραγματικό κόσμο.
Τέλος, λίγα μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών δίνουν τη δυνατότητα να πας από τη θεωρία στην πράξη, να γνωρίσεις μια εφαρμοσμένη επιστήμη. Κορυφαίο αυτών η Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον και αυτό καταργήθηκε έτσι απλά. Όσο και εάν τα παιδιά έρθουν αρχικά σε επαφή με τον προγραμματισμό στο δημοτικό, όσο κι αν προχωρήσουν στις βασικές αρχές και έννοιες του προγραμματισμού στο γυμνάσιο και αποκτήσουν βασικές δεξιότητες, δεν μπορούν να φτάσουν στο επίπεδο γνώσης που μπορεί να τους παρέχει η Αλγοριθμική στο λύκειο. Πώς λειτούργησαν τόσο απαξιωτικά σε ένα μάθημα που οδηγεί στη δομημένη σκέψη;
Πώς είναι δυνατό να θεωρείται ότι αρκεί η υποχρεωτική εκπαίδευση για να ολοκληρωθεί η εντρύφηση σε ένα γνωστικό αντικείμενο; Τι εννοώ με αυτό; Πολύ σωστά, έστω και τώρα, το υπουργείο πήρε την απόφαση και έκανε 2-ωρο το μάθημα της πληροφορικής στο γυμνάσιο με σκοπό την πιστοποίηση της επάρκειας γνώσης των μαθητών της γ' γυμνασίου στους υπολογιστές. Αρκεί όμως; Θεωρεί το υπουργείο ότι μέχρι το γυμνάσιο τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να καλύψουν επαρκώς τη γνώση ώστε να είναι μέλη της κοινωνία της πληροφορίας που, είτε το θέλουμε είτε όχι, είμαστε; Αντί λοιπόν να ενισχυθεί η γνώση και βοηθηθεί η ωρίμανση πάνω στο αντικείμενο, το ξεριζώνετε τελείως από το λύκειο; Είτε ένας μαθητής ενδιαφέρεται για ένα απολυτήριο λυκείου είτε για ανώτερες ή ανώτατες σπουδές το μόνο σίγουρο είναι ότι μετά το λύκειο θα θεωρούνται προαπαιτούμενες οι γνώσεις του πάνω στην ορθή χρήση και αξιοποίηση των υπολογιστών. Δεν νοείται επιστήμονας, δεν νοείται επαγγελματίας, δε νοείται γονέας χωρίς γνώση όχι απλής χρήσης αλλά αξιοποίησης των δυνατοτήτων των υπολογιστών. Αντί να αφαιρεθεί η πληροφορική από το λύκειο, χρειάζεται να ενισχυθεί και να αξιοποιηθεί ως εργαλείο που θα δημιουργεί ανθρώπους ψηφιακά ώριμους. Διαφορετικά οι απόφοιτοι λυκείου σε 6 χρόνια από τώρα και μετά θα έχουν ένα μεγάλο ψηφιακό κενό. Εάν συνεχίσουν σε σπουδές σίγουρα μετά από κενό 3 ετών θα δυσκολευτούν εκτός εάν ο σκοπός είναι να έχουν οδηγηθεί σε εξωσχολική φροντιστηριακή κάλυψη του αντικειμένου. Ένας επαγγελματίας από την άλλη ως τελικά ψηφιακά αναλφάβητος θα υποχρεωθεί να αναζητήσει την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών ακόμη και για τα πιο απλά πράγματα. Κι όσο ακούγεται η άποψη ότι "οι υπολογιστές είναι για παιχνίδια, facebook, skype και χάσιμο χρόνου", ΄όταν καταγράφονται περιστατικά εθισμού παιδιών στο διαδίκτυο τότε ακόμη είμαστε σε επικίνδυνα επίπεδα ψηφιακού αναλφαβητισμού. Μη ξεχνάμε ότι το netiquette (=το σύνολο των κανόνων που ορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά μεταξύ δύο ή περισσότερων χρηστών του Διαδικτύου κατά την ηλεκτρονική τους επικοινωνία) διαμορφώνεται από το δημοτικό αλλά ωριμάζει και εδραιώνεται στην εφηβεία. Και οδηγεί σε ώριμους ανθρώπους τόσο στον ψηφιακό όσο και στον πραγματικό κόσμο. Τέλος, λίγα μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών δίνουν τη δυνατότητα να πας από τη θεωρία στην πράξη, να γνωρίσεις μια εφαρμοσμένη επιστήμη. Κορυφαίο αυτών η Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον και αυτό καταργήθηκε έτσι απλά. Όσο και εάν τα παιδιά έρθουν αρχικά σε επαφή με τον προγραμματισμό στο δημοτικό, όσο κι αν προχωρήσουν στις βασικές αρχές και έννοιες του προγραμματισμού στο γυμνάσιο και αποκτήσουν βασικές δεξιότητες, δεν μπορούν να φτάσουν στο επίπεδο γνώσης που μπορεί να τους παρέχει η Αλγοριθμική στο λύκειο. Πώς λειτούργησαν τόσο απαξιωτικά σε ένα μάθημα που οδηγεί στη δομημένη σκέψη;