Αξιότιμοι κύριοι,
Με λύπη διαπιστώνω ότι στο σχέδιο νόμου για τη δομή του Νέου Λυκείου, απουσιάζουν εντελώς μαθήματα της επιστήμης της Πληροφορικής.
Την εποχή της Πληροφορίας και των Δικτύων, τέτοια σχέδια, βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση, τόσο με τις ανάγκες της πολιτείας και της οικονομίας, όσο και με το πνεύμα αλλά και τη φιλοσοφία του καιρού μας, που επιβάλλουν την καταπολέμηση του πληροφορικού αναλφαβητισμού. Σε ένα πλήρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, απαιτείται από τον αυριανό πολίτη να κατέχει στοιχειώδεις γνώσεις πληροφορικής.
Το μάθημα της πληροφορικής οφείλει να αναδειχτεί στο επίπεδο που του ανήκει. Οι σχολές Πληροφορικής (ΑΕΙ και ΑΤΕΙ) έχουν τις πιο υψηλές βάσεις εισαγωγής με συνεχή υψηλή ζήτηση και προτίμηση από τους μαθητές οι οποίοι με το προτεινόμενο σχέδιο για το Νέο Λύκειο, αδικούνται. Επίσης, στο σύνολο των σχολών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (στις οποίες στοχεύουν οι μαθητές της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης) διδάσκονται μαθήματα προγραμματισμού. Η επιστήμη της πληροφορικής οφείλει να εδραιώσει το χώρο της στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) και όχι να υποβαθμίζεται σε αυτήν, ενώ υπερδιδάσκεται στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση και θεωρείται προαπαιτούμενο στην αγορά εργασίας.
Ως γνωστόν, στην κατάταξη των χωρών της Ε.Ε. που αφορά στους δείκτες για τις θετικές επιστήμες, η χώρα μας καταλαμβάνει τις τελευταίες θέσεις . Επίσης, σε όλη την Ευρώπη είναι κατανοητό ότι υπάρχει μεγάλη απόσταση τεχνολογικά μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε) ειδικά με την Αμερική αλλά και την Ιαπωνία. Στη σύνοδο κορυφής της Λισαβόνας το 2000 , αποφασίστηκε η Ε.Ε. να ηγηθεί και να στηρίξει κάθε προσπάθεια, απόφαση η οποία επικυρώθηκε το 2007 με την ομώνυμη συνθήκη, ως προς την τεχνολογική σύγκλιση της Ε.Ε. με τις τεχνολογικά προηγμένες χώρες έως το 2020. Και όμως, η χώρα μας ενώ θα έπρεπε να επιταχύνει το βηματισμό της, δυστυχώς πραγματοποιεί μεγάλα άλματα προς τα πίσω που θα έχουν αναπόφευκτα τις συνέπειες τους στην κοινωνία και την οικονομία της. Από άλλη μελέτη προκύπτει ότι η υλοποίηση του στόχου της πρωτοβουλίας «Ευρώπη 2020», δηλαδή η αύξηση των επενδύσεων στην έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α) σε 3% του ΑΕΠ, μπορεί να δημιουργήσει 3,7 εκατ. θέσεις απασχόλησης και να αυξήσει το ετήσιο ΑΕΠ έως και κατά 795 δισ. ευρώ το 2025. Για να γίνει αυτό θα χρειαστούν επιπλέον 1 εκατομμύριο ερευνητές. Αυτοί οι ερευνητές είναι που απογείωσαν τις χώρες του ανεπτυγμένου βορρά να μετεξελιχθούν σε πρότυπα κοινωνικής και οικονομικής ευμάρειας, από χώρες που 20 χρόνια νωρίτερα βρισκόταν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής (βλέπε Νορβηγία, Φιλανδία, κτλ).
Πώς θα προκύψουν όμως οι αυριανοί Έλληνες ερευνητές και επιστήμονες; Διαβάζοντας αναλυτικά το σχέδιο για το Γενικό Λύκειο, πουθενά δεν προκύπτει ότι οι αλλαγές που ανακοινώνονται είναι προς την κατεύθυνση που περιγράφεται παραπάνω. Η Πληροφορική θα πρέπει να ενταχθεί σε κάθε βαθμίδα, όπως επίσης θα πρέπει να μετατραπεί σε αυτό που περιγράφουν τα προγράμματα σπουδών παγκοσμίως, δηλαδή να ενσωματώνει και να συνδυάζει την Πληροφορική με την καινοτομία.
Από το 1980 έως και σήμερα η Πληροφορική τροφοδοτεί παγκοσμίως την ανάπτυξη ενώ τα τελευταία χρόνια αναδύεται και η ρομποτική (αυτοκίνητα, χειρουργική ιατρική, βιομηχανικές εφαρμογές κ.ά). Η Πληροφορική στην εκπαίδευση αντί να απαξιώνεται, αξίζει να είναι αυτοτελές υποχρεωτικό, εξεταζόμενο διδακτικό αντικείμενο σε κάθε τάξη και σε κάθε τύπο Λυκείου. Ο βαθμός του μαθήματος θα πρέπει να υπολογίζεται στο μέσο όρο της βαθμολογίας για την προαγωγή και την απόλυση. Επίσης, να θεσμοθετηθεί πανελλαδικά ως εξεταζόμενο μάθημα για τις Θετικές σπουδές ως προς την εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΑΤΕΙ, με αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τις σχολές Πληροφορικής.
Με εκτίμηση,
Σιώτος Ευάγγελος
απόφοιτος Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τμήμα Πληροφορικής
απόφοιτος Πανεπιστημίου Bath, Ηνωμένο Βασίλειο, Τμήμα Electronic & Electrical Engineering
πρώην Προγραμματιστής, Υπάλληλος Ιδιωτικού Τομέα,
πρώην Ιδιοκτήτης Εταιρείας Ιδιωτικού Τομέα,
νυν Καθηγητής ΠΕ19 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Αξιότιμοι κύριοι, Με λύπη διαπιστώνω ότι στο σχέδιο νόμου για τη δομή του Νέου Λυκείου, απουσιάζουν εντελώς μαθήματα της επιστήμης της Πληροφορικής. Την εποχή της Πληροφορίας και των Δικτύων, τέτοια σχέδια, βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση, τόσο με τις ανάγκες της πολιτείας και της οικονομίας, όσο και με το πνεύμα αλλά και τη φιλοσοφία του καιρού μας, που επιβάλλουν την καταπολέμηση του πληροφορικού αναλφαβητισμού. Σε ένα πλήρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, απαιτείται από τον αυριανό πολίτη να κατέχει στοιχειώδεις γνώσεις πληροφορικής. Το μάθημα της πληροφορικής οφείλει να αναδειχτεί στο επίπεδο που του ανήκει. Οι σχολές Πληροφορικής (ΑΕΙ και ΑΤΕΙ) έχουν τις πιο υψηλές βάσεις εισαγωγής με συνεχή υψηλή ζήτηση και προτίμηση από τους μαθητές οι οποίοι με το προτεινόμενο σχέδιο για το Νέο Λύκειο, αδικούνται. Επίσης, στο σύνολο των σχολών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (στις οποίες στοχεύουν οι μαθητές της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης) διδάσκονται μαθήματα προγραμματισμού. Η επιστήμη της πληροφορικής οφείλει να εδραιώσει το χώρο της στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) και όχι να υποβαθμίζεται σε αυτήν, ενώ υπερδιδάσκεται στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση και θεωρείται προαπαιτούμενο στην αγορά εργασίας. Ως γνωστόν, στην κατάταξη των χωρών της Ε.Ε. που αφορά στους δείκτες για τις θετικές επιστήμες, η χώρα μας καταλαμβάνει τις τελευταίες θέσεις . Επίσης, σε όλη την Ευρώπη είναι κατανοητό ότι υπάρχει μεγάλη απόσταση τεχνολογικά μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε) ειδικά με την Αμερική αλλά και την Ιαπωνία. Στη σύνοδο κορυφής της Λισαβόνας το 2000 , αποφασίστηκε η Ε.Ε. να ηγηθεί και να στηρίξει κάθε προσπάθεια, απόφαση η οποία επικυρώθηκε το 2007 με την ομώνυμη συνθήκη, ως προς την τεχνολογική σύγκλιση της Ε.Ε. με τις τεχνολογικά προηγμένες χώρες έως το 2020. Και όμως, η χώρα μας ενώ θα έπρεπε να επιταχύνει το βηματισμό της, δυστυχώς πραγματοποιεί μεγάλα άλματα προς τα πίσω που θα έχουν αναπόφευκτα τις συνέπειες τους στην κοινωνία και την οικονομία της. Από άλλη μελέτη προκύπτει ότι η υλοποίηση του στόχου της πρωτοβουλίας «Ευρώπη 2020», δηλαδή η αύξηση των επενδύσεων στην έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α) σε 3% του ΑΕΠ, μπορεί να δημιουργήσει 3,7 εκατ. θέσεις απασχόλησης και να αυξήσει το ετήσιο ΑΕΠ έως και κατά 795 δισ. ευρώ το 2025. Για να γίνει αυτό θα χρειαστούν επιπλέον 1 εκατομμύριο ερευνητές. Αυτοί οι ερευνητές είναι που απογείωσαν τις χώρες του ανεπτυγμένου βορρά να μετεξελιχθούν σε πρότυπα κοινωνικής και οικονομικής ευμάρειας, από χώρες που 20 χρόνια νωρίτερα βρισκόταν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής (βλέπε Νορβηγία, Φιλανδία, κτλ). Πώς θα προκύψουν όμως οι αυριανοί Έλληνες ερευνητές και επιστήμονες; Διαβάζοντας αναλυτικά το σχέδιο για το Γενικό Λύκειο, πουθενά δεν προκύπτει ότι οι αλλαγές που ανακοινώνονται είναι προς την κατεύθυνση που περιγράφεται παραπάνω. Η Πληροφορική θα πρέπει να ενταχθεί σε κάθε βαθμίδα, όπως επίσης θα πρέπει να μετατραπεί σε αυτό που περιγράφουν τα προγράμματα σπουδών παγκοσμίως, δηλαδή να ενσωματώνει και να συνδυάζει την Πληροφορική με την καινοτομία. Από το 1980 έως και σήμερα η Πληροφορική τροφοδοτεί παγκοσμίως την ανάπτυξη ενώ τα τελευταία χρόνια αναδύεται και η ρομποτική (αυτοκίνητα, χειρουργική ιατρική, βιομηχανικές εφαρμογές κ.ά). Η Πληροφορική στην εκπαίδευση αντί να απαξιώνεται, αξίζει να είναι αυτοτελές υποχρεωτικό, εξεταζόμενο διδακτικό αντικείμενο σε κάθε τάξη και σε κάθε τύπο Λυκείου. Ο βαθμός του μαθήματος θα πρέπει να υπολογίζεται στο μέσο όρο της βαθμολογίας για την προαγωγή και την απόλυση. Επίσης, να θεσμοθετηθεί πανελλαδικά ως εξεταζόμενο μάθημα για τις Θετικές σπουδές ως προς την εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΑΤΕΙ, με αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τις σχολές Πληροφορικής. Με εκτίμηση, Σιώτος Ευάγγελος απόφοιτος Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τμήμα Πληροφορικής απόφοιτος Πανεπιστημίου Bath, Ηνωμένο Βασίλειο, Τμήμα Electronic & Electrical Engineering πρώην Προγραμματιστής, Υπάλληλος Ιδιωτικού Τομέα, πρώην Ιδιοκτήτης Εταιρείας Ιδιωτικού Τομέα, νυν Καθηγητής ΠΕ19 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης