Το μάθημα της πληροφορικής και ιδιαίτερα η ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης, σύμφωνα με έρευνες είναι πλέον προαπαιτούμενο στην προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται γενική παιδεία υψηλού επιπέδου, που συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών.
Μέσω του μαθήματος αυτού μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη δεξιοτήτων του μαθητή στη δημιουργική επίλυση προβλήματος που θα τον κάνει πολίτη με κριτική ικανότητα και σκέψη.
Πιο συγκεκριμένα κε Υπουργέ, σύμφωνα με έρευνες ισχύουν τα ακόλουθα, (όπως και πολλά άλλα, τα οποία σίγουρα δεν έχουν ληφθεί υπόψη στο Νέο Λύκειο 2013 και τα οποία συνηγορούν στην ανάγκη ύπαρξης μαθημάτων και κλάδων της πληροφορικής στο Λύκειο του 21ου αιώνα):
...
Στην εποχή μας που είναι ζητούμενο οι μαθητές να αποκτούν μια βαθύτερη κατανόηση της τεχνολογίας των υπολογιστών, των διαφόρων εφαρμογών της, καθώς και των περιορισμών της (Reichert, 2003), κλειδί για την κατανόηση αυτή αποτελεί η εξοικείωση των μαθητών με βασικές αρχές και έννοιες του προγραμματισμού υπολογιστών, οι οποίες αποτελούν εξάλλου τη βάση για τη λογική και την αφηρημένη συλλογιστική (Brusilovsky et al., 1997).
Στο πλαίσιο ανάπτυξης των μαθητών στις ΤΠΕ, μία διάσταση (συνιστώσα) είναι η επίλυση προβλήματος (problem solving) η οποία αναφέρεται στην εφαρμογή και ολοκλήρωση των τεχνικών και γνωστικών δεξιοτήτων του πληροφορικού γραμματισμού με στόχο την επίλυση προβλημάτων και η οποία οδηγεί σε δεξιότητες δημιουργικότητας, καινοτομίας και αλλαγής στάσεων και κοινωνικών συμπεριφορών για τις ΤΠΕ.
Οι μαθητές εμπλέκονται σε δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων με σκοπό την καλλιέργεια δεξιοτήτων μεθοδολογικού χαρακτήρα όπως επεξεργασίας δεδομένων, σχεδιασμού και υλοποίησης αλγορίθμων, μοντελοποίησης λύσεων, προγραμματισμού υπολογιστών, δημιουργικότητας και καινοτομίας.
Επίσης οι δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος έχουν σκοπό την καλλιέργεια δεξιότητες υψηλού επιπέδου όπως διερεύνησης, κριτικής και αναλυτικής σκέψης, συνθετικής ικανότητας, ικανότητας επικοινωνίας και συνεργασίας.
Σύμφωνα με τον Csikszentmihalyi (1996), «αν κάποιος θέλει να παράγει ένα δημιουργικό αποτέλεσμα, θα πρέπει να εργάζεται σε ένα δημιουργικό περιβάλλον, αλλά και να αναπαράγει αυτό το περιβάλλον στο μυαλό του».
...
Το μάθημα της πληροφορικής και ιδιαίτερα η ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης, σύμφωνα με έρευνες είναι πλέον προαπαιτούμενο στην προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται γενική παιδεία υψηλού επιπέδου, που συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών. Μέσω του μαθήματος αυτού μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη δεξιοτήτων του μαθητή στη δημιουργική επίλυση προβλήματος που θα τον κάνει πολίτη με κριτική ικανότητα και σκέψη. Πιο συγκεκριμένα κε Υπουργέ, σύμφωνα με έρευνες ισχύουν τα ακόλουθα, (όπως και πολλά άλλα, τα οποία σίγουρα δεν έχουν ληφθεί υπόψη στο Νέο Λύκειο 2013 και τα οποία συνηγορούν στην ανάγκη ύπαρξης μαθημάτων και κλάδων της πληροφορικής στο Λύκειο του 21ου αιώνα): ... Στην εποχή μας που είναι ζητούμενο οι μαθητές να αποκτούν μια βαθύτερη κατανόηση της τεχνολογίας των υπολογιστών, των διαφόρων εφαρμογών της, καθώς και των περιορισμών της (Reichert, 2003), κλειδί για την κατανόηση αυτή αποτελεί η εξοικείωση των μαθητών με βασικές αρχές και έννοιες του προγραμματισμού υπολογιστών, οι οποίες αποτελούν εξάλλου τη βάση για τη λογική και την αφηρημένη συλλογιστική (Brusilovsky et al., 1997). Στο πλαίσιο ανάπτυξης των μαθητών στις ΤΠΕ, μία διάσταση (συνιστώσα) είναι η επίλυση προβλήματος (problem solving) η οποία αναφέρεται στην εφαρμογή και ολοκλήρωση των τεχνικών και γνωστικών δεξιοτήτων του πληροφορικού γραμματισμού με στόχο την επίλυση προβλημάτων και η οποία οδηγεί σε δεξιότητες δημιουργικότητας, καινοτομίας και αλλαγής στάσεων και κοινωνικών συμπεριφορών για τις ΤΠΕ. Οι μαθητές εμπλέκονται σε δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων με σκοπό την καλλιέργεια δεξιοτήτων μεθοδολογικού χαρακτήρα όπως επεξεργασίας δεδομένων, σχεδιασμού και υλοποίησης αλγορίθμων, μοντελοποίησης λύσεων, προγραμματισμού υπολογιστών, δημιουργικότητας και καινοτομίας. Επίσης οι δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος έχουν σκοπό την καλλιέργεια δεξιότητες υψηλού επιπέδου όπως διερεύνησης, κριτικής και αναλυτικής σκέψης, συνθετικής ικανότητας, ικανότητας επικοινωνίας και συνεργασίας. Σύμφωνα με τον Csikszentmihalyi (1996), «αν κάποιος θέλει να παράγει ένα δημιουργικό αποτέλεσμα, θα πρέπει να εργάζεται σε ένα δημιουργικό περιβάλλον, αλλά και να αναπαράγει αυτό το περιβάλλον στο μυαλό του». ...