• Σχόλιο του χρήστη 'Σχολικοί Σύμβουλοι Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας' | 14 Αυγούστου 2013, 18:10

    Τα τελευταία τριάντα χρόνια, οι υπολογιστές έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ζούμε, τον τρόπο που εργαζόμαστε ακόμα και τον τρόπο που μαθαίνουμε. Η επιστήμη των υπολογιστών βρίσκεται στην καρδιά της οικονομίας, έχει διεισδύσει σε κάθε μας δραστηριότητα. Στους μαθητές μας θα πρέπει να παρέχουμε τη δυνατότητα να κατανοήσουν τις αρχές και τις πρακτικές της επιστήμης των υπολογιστών για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις εργασιακές απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Καμία άλλη επιστήμη δεν ανοίγει σήμερα τόσες πολλές πόρτες στους νέους, ανεξάρτητα από το αντικείμενο με το οποίο τελικά αυτοί θα ασχοληθούν. Σήμερα προετοιμάζουμε μαθητές για θέσεις εργασίας που δεν υπάρχουν ακόμη, για χρήση τεχνολογιών που δεν έχουν ακόμη εφευρεθεί, προκειμένου να είναι ικανοί στο μέλλον να επιλύσουν προβλήματα που δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια θα είναι αυτά. Σκοπός της εκπαίδευσης του μέλλοντος είναι η δημιουργία σκεπτόμενων μαθητών που γνωρίζουν πως να επιλύουν ένα πρόβλημα χρησιμοποιώντας ικανότητες όπως η ανάλυση, η αφαίρεση, η σύνθεση, η γενίκευση της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων και η κριτική σκέψη. Όπως η τυπογραφία διευκόλυνε την εξάπλωση της γραφής, της ανάγνωσης και της αριθμητικής, οι υπολογιστές μπορούν να διευκολύνουν την εξάπλωση και καλλιέργεια της σκέψης η οποία περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων, σχεδιασμό συστημάτων και κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς, αντλώντας στοιχεία από τις βασικές έννοιες της επιστήμης των υπολογιστών. Επιπρόσθετα, ο νέος αυτός τρόπος σκέψης θα πρέπει να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της τυπικής εκπαίδευσης προκειμένου οι νέοι να αποκτήσουν τα απαραίτητα εφόδια της μελλοντικής τους καριέρας. Είναι φανερό, ότι τα παραπάνω εφόδια δεν είναι δυνατόν να παρασχεθούν στους νέους με μαθήματα τα οποία προσφέρουν μόνο γνώσεις ανάκτησης και εφαρμογής. Βασιζόμενοι στα παραπάνω επιχειρήματα, διαμορφώσαμε τις ακόλουθες προτάσεις για το Γενικό Λύκειο. Στο σύγχρονο σχολείο οφείλουν να είναι σύγχρονα και τα προγράμματα σπουδών. Σύγχρονο σχολείο χωρίς πληροφορική, χωρίς μαθήματα προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης δεν νοείται στη σημερινή εποχή. Στην Α΄ Τάξη Γενικού Λυκείου το μάθημα του εκπαιδευτικού προγράμματος Εφαρμογές Πληροφορικής, προτείνουμε να γίνει βασικό μάθημα γενικής παιδείας δύο (2) ωρών, όχι επιλογής και να χαρακτηριστεί ως εργαστηριακό. Να επισημανθεί ότι δεν “βγαίνει” το ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου αν δημιουργηθούν σε ένα σχολείο πάνω από 2 τμήματα επιλογής πληροφορικής. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να γίνεται παράλληλη διδασκαλία από καθηγητές πληροφορικής και μόνο ένα τμήμα θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το εργαστήριο πληροφορικής. Θεωρούμε ότι και στην Β΄ Λυκείου είναι απαραίτητη η διδασκαλία μαθήματος γενικής παιδείας με τίτλο Εισαγωγή στον Προγραμματισμό Η/Υ και την Αλγοριθμική (2 ώρες, εργαστηριακό). Η διδασκαλία του μαθήματος ενισχύει ικανότητες απαραίτητες στους μελλοντικούς πολίτες της χώρας μας όπως η ανάλυση, η αφαίρεση, η σύνθεση, η γενίκευση της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων και η κριτική σκέψη. Στη Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών προτείνουμε: α) Φυσική, έξι (6) ωρών, β) Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών γ) Μέθοδοι Ανάλυσης και Σχεδίασης-Αλγόριθμοι έξι (6) ωρών Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πανελλαδικώς τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα στο Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες να είναι τα εξής: 1. Νεοελληνική Γλώσσα, 2. Μαθηματικά, 3. Φυσική και 4. Μέθοδοι Ανάλυσης και Σχεδίασης-Αλγόριθμοι Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας Βασίλης Εφόπουλος Ισαβέλλα Κοτίνη Ζαχαρίας Μανουσαρίδης Σοφία Τζελέπη