«Το τελικό σχέδιο για το νέο Λύκειο» εξαγγέλθηκε ελάχιστες ημέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2013-2014. Αυτό κατ’ αρχήν σημαίνει πως το μόνο που εξασφαλίζεται είναι η νέα σχολική χρονιά να είναι η χειρότερη όλων.
Η ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας είναι τεράστια. Το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου προσβάλλει και υποτιμά ένα σημαντικό ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, τους εκπαιδευτικούς, που ούτε τους ρωτά, ούτε τους επιμορφώνει, ούτε συνεργάζεται μαζί τους και στο τέλος τους εκθέτει στην κοινή γνώμη, φορτώνοντας τους με όλες τις λανθασμένες επιλογές της σημερινής πολιτικής ηγεσίας αλλά και γενικά των πολιτικών ηγεσιών που διαχρονικά έχουν εμπλακεί χωρίς να έχουν λογοδοτήσει ποτέ σε κανέναν ούτε να έχουν αξιολογηθεί ποτέ από κανέναν. Τέτοιες διαδικασίες αλλαγών για την εκπαίδευση σε άλλες χώρες της ΕΕ είναι τόσο σοβαρό κοινωνικό θέμα που καλούνται έγκαιρα να τοποθετηθούν όλοι και οι εκπαιδευτικοί (όλων των βαθμίδων) και οι γονείς και οι μαθητές.
Το νέο Λύκειο, όπως προωθείται προς ψήφιση, είναι το λύκειο που υπήρχε πριν από 30 χρόνια και δεν έχει καμία σχέση με όλα όσα αναφέρει το άρθρο 1.
Πρέπει να μας απαντήσουν οι ιθύνοντες πώς το σχέδιο που καταστρώσανε για το νέο Λύκειο:
•θα συμβάλλει στη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών,
•θα προάγει την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα και τις ικανότητες των μαθητών,
•θα δώσει τη δυνατότητα να καλλιεργηθούν η εθνική, θρησκευτική και πολιτισμική μας κληρονομιάς αλλά και πως θα προετοιμάσει τους νέους για την κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών,
•θα βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαφορετικότητα και την πολιτισμική ετερότητα στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας,
•θα ενδυναμώσει τις αξίες της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και πώς θα διαμορφώσει τη συνείδηση του ενεργού πολίτη,
•θα διασφαλίσει την ισορροπία στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή,
•θα βοηθήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων,
•θα καλλιεργήσει την ικανότητα κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
•θα καλλιεργήσει τις δεξιότητες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας,
όταν απουσιάζουν από το πρόγραμμα σπουδών μαθήματα που αφορούν:
•τις τέχνες,
•τη μουσική,
•τις νέες τεχνολογίες Πληροφορική, εφαρμογές υπολογιστών, Α.Ε.Π.Π.,
•την οικολογία,
•την κοινωνική ευσυνειδησία,
•τη διαφορετικότητα και την πολιτισμική ετερότητα
•τη συνείδηση του ενεργού πολίτη
Πώς θα γίνει ελκυστικότερη και ισότιμη με το Γενικό Λύκειο η Τεχνολογική εκπαίδευση όταν λείπει ακόμα και από το νέο Γυμνάσιο;
Πώς θα γίνει πραγματικότητα το «ψηφιακό σχολείο» που οραματίζεται η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου όταν λείπουν τα μαθήματα της επιστήμης της Πληροφορικής, της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον και γενικά των Τ.Π.Ε.;
Πως θα προάγει τη δημιουργικότητα και τις διάφορες ικανότητες των μαθητών, όταν λείπουν τα εικαστικά ακόμα και από το νέο Γυμνάσιο μουσική, καλλιτεχνικά);
Πώς θα χτυπηθεί η παραπαιδεία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όταν θα αρχίσει το κυνήγι των βαθμών από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο;
Πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο της γνώσης όταν τα σχολεία θα υπολειτουργήσουν με τεράστια κενά και με εκπαιδευτικούς που οριακά θα καλύπτουν τις ώρες των μαθημάτων που διδάσκουν και μάλιστα πολλοί από αυτούς τρέχοντας από σχολείο σε σχολείο μέσα στα όρια ενός Νομού;
Πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο της γνώσης όταν δεν επιμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί, όταν δεν δίνονται χρήματα για νέα βιβλία, όταν γενικά δεν γίνεται καμία επένδυση για την παιδεία;
Πώς θα αναπτυχθούν οι 8 δεξιότητες, που έχει θέσει ως κοινό στόχο η ΕΕ για τους νέους; Χωρίς διατυπωμένα επαγγελματικά προσόντα για τον απόφοιτο του Γενικού Λυκείου;
Πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά ο διοικητικός μηχανισμός της εκπαίδευσης μέσα στις υπόλοιπες δεκαεπτά ημέρες για να υποδεχθεί τους μαθητές και τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής του Υπουργείου (αλλαγή προγράμματος σπουδών, συγχωνεύσεις, μετακινήσεις, συμπληρώσεις ωραρίου);
Το Σχέδιο Νόμου για το Λύκειο κάθε άλλο παρά εκσυγχρονίζει το Λύκειο και το χώρο της εκπαίδευσης γενικότερα. Οδηγεί με γρήγορα βήματα στην εξαφάνιση της εθνικής μας ταυτότητας.
Το μόνο που θα επιτύχει η ψήφισή του θα είναι μια αστείρευτη πηγή διαθεσιμότητας.
«Το τελικό σχέδιο για το νέο Λύκειο» εξαγγέλθηκε ελάχιστες ημέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2013-2014. Αυτό κατ’ αρχήν σημαίνει πως το μόνο που εξασφαλίζεται είναι η νέα σχολική χρονιά να είναι η χειρότερη όλων. Η ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας είναι τεράστια. Το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου προσβάλλει και υποτιμά ένα σημαντικό ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, τους εκπαιδευτικούς, που ούτε τους ρωτά, ούτε τους επιμορφώνει, ούτε συνεργάζεται μαζί τους και στο τέλος τους εκθέτει στην κοινή γνώμη, φορτώνοντας τους με όλες τις λανθασμένες επιλογές της σημερινής πολιτικής ηγεσίας αλλά και γενικά των πολιτικών ηγεσιών που διαχρονικά έχουν εμπλακεί χωρίς να έχουν λογοδοτήσει ποτέ σε κανέναν ούτε να έχουν αξιολογηθεί ποτέ από κανέναν. Τέτοιες διαδικασίες αλλαγών για την εκπαίδευση σε άλλες χώρες της ΕΕ είναι τόσο σοβαρό κοινωνικό θέμα που καλούνται έγκαιρα να τοποθετηθούν όλοι και οι εκπαιδευτικοί (όλων των βαθμίδων) και οι γονείς και οι μαθητές. Το νέο Λύκειο, όπως προωθείται προς ψήφιση, είναι το λύκειο που υπήρχε πριν από 30 χρόνια και δεν έχει καμία σχέση με όλα όσα αναφέρει το άρθρο 1. Πρέπει να μας απαντήσουν οι ιθύνοντες πώς το σχέδιο που καταστρώσανε για το νέο Λύκειο: •θα συμβάλλει στη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών, •θα προάγει την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα και τις ικανότητες των μαθητών, •θα δώσει τη δυνατότητα να καλλιεργηθούν η εθνική, θρησκευτική και πολιτισμική μας κληρονομιάς αλλά και πως θα προετοιμάσει τους νέους για την κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών, •θα βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαφορετικότητα και την πολιτισμική ετερότητα στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας, •θα ενδυναμώσει τις αξίες της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και πώς θα διαμορφώσει τη συνείδηση του ενεργού πολίτη, •θα διασφαλίσει την ισορροπία στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή, •θα βοηθήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων, •θα καλλιεργήσει την ικανότητα κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και •θα καλλιεργήσει τις δεξιότητες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας, όταν απουσιάζουν από το πρόγραμμα σπουδών μαθήματα που αφορούν: •τις τέχνες, •τη μουσική, •τις νέες τεχνολογίες Πληροφορική, εφαρμογές υπολογιστών, Α.Ε.Π.Π., •την οικολογία, •την κοινωνική ευσυνειδησία, •τη διαφορετικότητα και την πολιτισμική ετερότητα •τη συνείδηση του ενεργού πολίτη Πώς θα γίνει ελκυστικότερη και ισότιμη με το Γενικό Λύκειο η Τεχνολογική εκπαίδευση όταν λείπει ακόμα και από το νέο Γυμνάσιο; Πώς θα γίνει πραγματικότητα το «ψηφιακό σχολείο» που οραματίζεται η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου όταν λείπουν τα μαθήματα της επιστήμης της Πληροφορικής, της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον και γενικά των Τ.Π.Ε.; Πως θα προάγει τη δημιουργικότητα και τις διάφορες ικανότητες των μαθητών, όταν λείπουν τα εικαστικά ακόμα και από το νέο Γυμνάσιο μουσική, καλλιτεχνικά); Πώς θα χτυπηθεί η παραπαιδεία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όταν θα αρχίσει το κυνήγι των βαθμών από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο; Πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο της γνώσης όταν τα σχολεία θα υπολειτουργήσουν με τεράστια κενά και με εκπαιδευτικούς που οριακά θα καλύπτουν τις ώρες των μαθημάτων που διδάσκουν και μάλιστα πολλοί από αυτούς τρέχοντας από σχολείο σε σχολείο μέσα στα όρια ενός Νομού; Πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο της γνώσης όταν δεν επιμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί, όταν δεν δίνονται χρήματα για νέα βιβλία, όταν γενικά δεν γίνεται καμία επένδυση για την παιδεία; Πώς θα αναπτυχθούν οι 8 δεξιότητες, που έχει θέσει ως κοινό στόχο η ΕΕ για τους νέους; Χωρίς διατυπωμένα επαγγελματικά προσόντα για τον απόφοιτο του Γενικού Λυκείου; Πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά ο διοικητικός μηχανισμός της εκπαίδευσης μέσα στις υπόλοιπες δεκαεπτά ημέρες για να υποδεχθεί τους μαθητές και τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής του Υπουργείου (αλλαγή προγράμματος σπουδών, συγχωνεύσεις, μετακινήσεις, συμπληρώσεις ωραρίου); Το Σχέδιο Νόμου για το Λύκειο κάθε άλλο παρά εκσυγχρονίζει το Λύκειο και το χώρο της εκπαίδευσης γενικότερα. Οδηγεί με γρήγορα βήματα στην εξαφάνιση της εθνικής μας ταυτότητας. Το μόνο που θα επιτύχει η ψήφισή του θα είναι μια αστείρευτη πηγή διαθεσιμότητας.