Προτείνω να εισαχθεί το μάθημα της Αστρονομίας και Διαστημικής στη Β΄ Λυκείου, επί μία ώρα την εβδομάδα ή τουλάχιστον να εισαχθεί ως μάθημα επιλογής, επί μία ώρα την εβδομάδα και πάλι, για τους εξής λόγους:
1. Η Αστρονομία και η Διαστημική έχουν αλματώδη πρόοδο και αποτελούν το «καθημερινό έδεσμα» όλων των ανθρώπων μη εξαιρουμένων των μαθητών.
2. Η επιστήμη αυτή του ουρανού ασκεί παιδαγωγική επίδραση και διευκολύνει την ομαλή διάπλαση του χαρακτήρα των μαθητών.
3. Ο δοξασμένος αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε την αστρονομία ως ένα από τα 4 κύρια μαθήματα, που αποτελούσαν την τετρακτύ.
4. Από το 1964 έως το 1967, με την έναρξη της διαστημικής εποχής, διδασκόταν επί δύο ώρες την εβδομάδα, επειδή οι ιθύνοντες είχαν καταλάβει την επιστημονική αξία του.
5. Σήμερα ανθεί η αστρονομία στην κοινωνία των πολιτών, αφού έχουν ιδρυθεί μέσα σε λίγο χρόνο 25 αστρονομικοί σύλλογοι σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος.
6. Εδώ και 17 χρόνια διοργανώνεται με επιτυχία ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Α-στρονομίας και Διαστημικής, που συγκεντρώνει εκατοντάδες και χιλιάδες μαθητές.
7. Οι μαθητές του ως άνω διαγωνισμού εκπροσωπούν επάξια τη χώρα μας στη NASA και στις Ολυμπιάδες Αστρονομίας, αποσπώντας τα περισσότερα μετάλλια από άλλες διοργανώσεις.
8. Εφέτος διοργανώθηκε στη χώρα μας (Βόλος) η 7η Ολυμπιάδα Αστρονομίας, με 37 χώρες, 185 μαθητές Λυκείου και 82 συνοδούς καθηγητές με άριστη επιτυχία. Από τους 10 Έλληνες μαθητές οι 9 ανέβηκαν στο βάθρο της επιτυχίας κατακτώντας 1 αργυρό μετάλλιο, 4 χάλκινα και 4 επαίνους.
9. Κατά καιρούς η πολιτεία (πρόεδρος της Δημοκρατίας και Υπουργός Παιδείας) κάλεσαν στην Αθήνα και τίμησαν τους μαθητές που διακρίθηκαν σε NASA, ESA και Ολυμπιάδες.
10. Εκτός από τα Πλανητάρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, υπάρχουν και τα κρατικά αστεροσκοπεία καθώς και τα ιδιωτικά τοιαύτα, που αποτελούν το βάθρο του μαθήματος.
11. Από 20ετίας και πλέον κυκλοφορεί το αστρονομικό περιοδικό «Ουρανός», παράλληλα με τα περιοδικά της ΕΜΕ και της ΕΕΦ, που αποτελεί απαραίτητο εφόδιο των μαθητών.
12. Το μάθημα της αστρονομίας έχει μεγάλη επιλεξιμότητα από τους μαθητές, με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία να δημιουργούνται ακόμη και δύο τμήματα επιλογής.
13. Η αστρονομία παρέχει τη δυνατότητα διαθεματικών – διεπιστημονικών δράσεων με τα άλλα θετικά μαθήματα, αφού παρέχει πολλές και πολλαπλές χρήσεις της στείρας θεωρίας αυτών.
14. Παρέχει ευκαιρίες για δράσεις εκτός σχολείου, όπως είναι οι αστροβραδιές στο ύπαιθρο, που δίνουν μια άλλη ουράνια εικόνα της καθημερινότητας του σπιτιού και του σχολείου.
15. Προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των καθηγητών των άλλων ειδικοτήτων, ακόμη και θεωρη-τικών μαθημάτων, για κοινά προγράμματα και δράσεις σχολικές και εξωσχολικές.
Κ. Μαυρομμάτης
Προτείνω να εισαχθεί το μάθημα της Αστρονομίας και Διαστημικής στη Β΄ Λυκείου, επί μία ώρα την εβδομάδα ή τουλάχιστον να εισαχθεί ως μάθημα επιλογής, επί μία ώρα την εβδομάδα και πάλι, για τους εξής λόγους: 1. Η Αστρονομία και η Διαστημική έχουν αλματώδη πρόοδο και αποτελούν το «καθημερινό έδεσμα» όλων των ανθρώπων μη εξαιρουμένων των μαθητών. 2. Η επιστήμη αυτή του ουρανού ασκεί παιδαγωγική επίδραση και διευκολύνει την ομαλή διάπλαση του χαρακτήρα των μαθητών. 3. Ο δοξασμένος αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε την αστρονομία ως ένα από τα 4 κύρια μαθήματα, που αποτελούσαν την τετρακτύ. 4. Από το 1964 έως το 1967, με την έναρξη της διαστημικής εποχής, διδασκόταν επί δύο ώρες την εβδομάδα, επειδή οι ιθύνοντες είχαν καταλάβει την επιστημονική αξία του. 5. Σήμερα ανθεί η αστρονομία στην κοινωνία των πολιτών, αφού έχουν ιδρυθεί μέσα σε λίγο χρόνο 25 αστρονομικοί σύλλογοι σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος. 6. Εδώ και 17 χρόνια διοργανώνεται με επιτυχία ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Α-στρονομίας και Διαστημικής, που συγκεντρώνει εκατοντάδες και χιλιάδες μαθητές. 7. Οι μαθητές του ως άνω διαγωνισμού εκπροσωπούν επάξια τη χώρα μας στη NASA και στις Ολυμπιάδες Αστρονομίας, αποσπώντας τα περισσότερα μετάλλια από άλλες διοργανώσεις. 8. Εφέτος διοργανώθηκε στη χώρα μας (Βόλος) η 7η Ολυμπιάδα Αστρονομίας, με 37 χώρες, 185 μαθητές Λυκείου και 82 συνοδούς καθηγητές με άριστη επιτυχία. Από τους 10 Έλληνες μαθητές οι 9 ανέβηκαν στο βάθρο της επιτυχίας κατακτώντας 1 αργυρό μετάλλιο, 4 χάλκινα και 4 επαίνους. 9. Κατά καιρούς η πολιτεία (πρόεδρος της Δημοκρατίας και Υπουργός Παιδείας) κάλεσαν στην Αθήνα και τίμησαν τους μαθητές που διακρίθηκαν σε NASA, ESA και Ολυμπιάδες. 10. Εκτός από τα Πλανητάρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, υπάρχουν και τα κρατικά αστεροσκοπεία καθώς και τα ιδιωτικά τοιαύτα, που αποτελούν το βάθρο του μαθήματος. 11. Από 20ετίας και πλέον κυκλοφορεί το αστρονομικό περιοδικό «Ουρανός», παράλληλα με τα περιοδικά της ΕΜΕ και της ΕΕΦ, που αποτελεί απαραίτητο εφόδιο των μαθητών. 12. Το μάθημα της αστρονομίας έχει μεγάλη επιλεξιμότητα από τους μαθητές, με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία να δημιουργούνται ακόμη και δύο τμήματα επιλογής. 13. Η αστρονομία παρέχει τη δυνατότητα διαθεματικών – διεπιστημονικών δράσεων με τα άλλα θετικά μαθήματα, αφού παρέχει πολλές και πολλαπλές χρήσεις της στείρας θεωρίας αυτών. 14. Παρέχει ευκαιρίες για δράσεις εκτός σχολείου, όπως είναι οι αστροβραδιές στο ύπαιθρο, που δίνουν μια άλλη ουράνια εικόνα της καθημερινότητας του σπιτιού και του σχολείου. 15. Προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των καθηγητών των άλλων ειδικοτήτων, ακόμη και θεωρη-τικών μαθημάτων, για κοινά προγράμματα και δράσεις σχολικές και εξωσχολικές. Κ. Μαυρομμάτης