Γενικό Λύκειο χωρίς Πληροφορική στην εποχή της Πληροφορίας
Με βάση το νομοσχέδιο που έδωσε η κυβέρνηση στη δημόσια διαβούλευση για το Νέο Λύκειο, διαπιστώνουμε με έκπληξη την κατάργηση των μαθημάτων πληροφορικής.
α) Τα μαθήματα πληροφορικής επιλογής σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου, τα οποία αφορούν περισσότερο δεξιότητες χειρισμού και λιγότερο θεωρία, έχουν συρρικνωθεί σε ένα 2ωρο στην Α' Λυκείου.
β) Το κυριότερο πρόβλημα όμως είναι η απειλούμενη κατάργηση του μαθήματος Τεχνολογικής κατεύθυνσης “Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον” (Προγραμματισμός στη γλώσσα των μαθητών) το οποίο αφορά κυρίως την επιστήμη της Πληροφορικής και είναι βασικό για τις τριτοβάθμιες σχολές Πληροφορικής και όχι μόνον.
Και όλα αυτά σε ένα σχολείο του 21ου αιώνα, που θέλει να χαρακτηρίζεται “ψηφιακό σχολείο” και αντίθετα με τις απαιτήσεις των καιρών για τον ψηφιακό αλφαβητισμό των νέων.
Ακολουθούν μερικές παρατηρήσεις, ερωτήματα και προτάσεις πάνω στο σχέδιο νόμου:
Αρθρο 01
....
2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως :
.....
θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας.
......
Παρατηρήσεις - Ερωτήσεις
1. Ερώτηση : Πως επιτυγχάνεται ο σκοπός 2.θ με ΜΟΝΟ 2 ώρες μάθημα επιλογής Α' τάξη και απουσία αντίστοιχων μαθημάτων επιλογής στις Β' και Γ' τάξεις
2. Ερώτηση : Ποιες δεξιότητες πλην αυτών που αφορούν την πληροφορική σχετίζονται περισσότερο με την αγορά εργασίας και καλύπτουν τον σκοπό 2.ι στις τάξεις Β' και Γ'?
Πρόταση: Τα μαθήματα Πληροφορικής επιλογής επιβάλλεται να υπάρχουν και στις τρεις τάξεις και να προσμετρώνται στο Γενικό μέσο όρο ώστε να έχουν το κύρος που απαιτείται «με στόχο ένα σχολείο που οι μαθητές όχι μόνο δε θα είναι ψηφιακά αναλφάβητοι, αλλά θα τους παρέχονται όλα τα απαραίτητα εφόδια με τα οποία θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε ένα αναπτυγμένο τεχνολογικά εργασιακό περιβάλλον» όπως αναφέρει παλαιότερη ανακοίνωση της ΠΕΚΑΠ.
3. Παρατήρηση : Πλήρης απουσία μαθήματος κατεύθυνσης σχετιζόμενου με την επιστήμη υπολογιστών και την αλγοριθμική στην Β' τάξη (που θα μπορούσε να δίδει τις βασικές συνιστώσες της αλγοριθμικής σκέψης και να προετοιμάσει το μαθητή για εμβάθυνση στη Γ' λυκείου)
4. Παρατήρηση : Κατάργηση του μοναδικού μαθήματος κατεύθυνσης επιστήμης υπολογιστών-αλγοριθμικής στη Γ' τάξη (ΑΕΠΠ - προγραμματισμός κατά το κοινώς λεγόμενο– γραπτά εξεταζόμενο μάθημα στην έως τώρα τεχνολογική κατεύθυνση, βασικό μάθημα για σχολές πληροφορικής και σχολές τεχνολογικών εφαρμογών γενικότερα)
«Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ιδιωτική εταιρία, για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΕΠΙ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ», τον Ιανουάριο 2011, σε δείγμα 2.000 πολιτών, αποτυπώνεται ξεκάθαρα η άποψή τους για την αναγκαιότητα διδασκαλίας της πληροφορικής στο Λύκειο. Στο ερώτημα «Ποιά μαθήματα πρέπει να είναι υποχρεωτικά και ποιά επιλογής;”, το μάθημα της πληροφορικής, με ποσοστό 84,3%, κατατάσσεται στα υποχρεωτικά μαθήματα (4ο κατά σειρά προτίμησης από 19 συνολικά μαθήματα).»
5. Ερώτηση : Πως αποτυπώνεται-εκτιμάται αυτή η απαίτηση της κοινωνίας (που συμπίπτει με τις εκπαιδευτικές τάσεις διεθνώς) στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου?
Πρόταση: α) Επαναφορά του μαθήματος της ΑΕΠΠ στην Γ' λυκείου Πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος τεχνολογικής κατεύθυνσης. β) Εισαγωγή μαθήματος με τίτλο “Βασικές αρχές αλγορίθμων” στη Β' λυκείου είτε ως μάθημα κατεύθυνσης είτε ως μάθημα γενικής παιδείας
Γενικό Λύκειο χωρίς Πληροφορική στην εποχή της Πληροφορίας Με βάση το νομοσχέδιο που έδωσε η κυβέρνηση στη δημόσια διαβούλευση για το Νέο Λύκειο, διαπιστώνουμε με έκπληξη την κατάργηση των μαθημάτων πληροφορικής. α) Τα μαθήματα πληροφορικής επιλογής σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου, τα οποία αφορούν περισσότερο δεξιότητες χειρισμού και λιγότερο θεωρία, έχουν συρρικνωθεί σε ένα 2ωρο στην Α' Λυκείου. β) Το κυριότερο πρόβλημα όμως είναι η απειλούμενη κατάργηση του μαθήματος Τεχνολογικής κατεύθυνσης “Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον” (Προγραμματισμός στη γλώσσα των μαθητών) το οποίο αφορά κυρίως την επιστήμη της Πληροφορικής και είναι βασικό για τις τριτοβάθμιες σχολές Πληροφορικής και όχι μόνον. Και όλα αυτά σε ένα σχολείο του 21ου αιώνα, που θέλει να χαρακτηρίζεται “ψηφιακό σχολείο” και αντίθετα με τις απαιτήσεις των καιρών για τον ψηφιακό αλφαβητισμό των νέων. Ακολουθούν μερικές παρατηρήσεις, ερωτήματα και προτάσεις πάνω στο σχέδιο νόμου: Αρθρο 01 .... 2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως : ..... θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας. ...... Παρατηρήσεις - Ερωτήσεις 1. Ερώτηση : Πως επιτυγχάνεται ο σκοπός 2.θ με ΜΟΝΟ 2 ώρες μάθημα επιλογής Α' τάξη και απουσία αντίστοιχων μαθημάτων επιλογής στις Β' και Γ' τάξεις 2. Ερώτηση : Ποιες δεξιότητες πλην αυτών που αφορούν την πληροφορική σχετίζονται περισσότερο με την αγορά εργασίας και καλύπτουν τον σκοπό 2.ι στις τάξεις Β' και Γ'? Πρόταση: Τα μαθήματα Πληροφορικής επιλογής επιβάλλεται να υπάρχουν και στις τρεις τάξεις και να προσμετρώνται στο Γενικό μέσο όρο ώστε να έχουν το κύρος που απαιτείται «με στόχο ένα σχολείο που οι μαθητές όχι μόνο δε θα είναι ψηφιακά αναλφάβητοι, αλλά θα τους παρέχονται όλα τα απαραίτητα εφόδια με τα οποία θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε ένα αναπτυγμένο τεχνολογικά εργασιακό περιβάλλον» όπως αναφέρει παλαιότερη ανακοίνωση της ΠΕΚΑΠ. 3. Παρατήρηση : Πλήρης απουσία μαθήματος κατεύθυνσης σχετιζόμενου με την επιστήμη υπολογιστών και την αλγοριθμική στην Β' τάξη (που θα μπορούσε να δίδει τις βασικές συνιστώσες της αλγοριθμικής σκέψης και να προετοιμάσει το μαθητή για εμβάθυνση στη Γ' λυκείου) 4. Παρατήρηση : Κατάργηση του μοναδικού μαθήματος κατεύθυνσης επιστήμης υπολογιστών-αλγοριθμικής στη Γ' τάξη (ΑΕΠΠ - προγραμματισμός κατά το κοινώς λεγόμενο– γραπτά εξεταζόμενο μάθημα στην έως τώρα τεχνολογική κατεύθυνση, βασικό μάθημα για σχολές πληροφορικής και σχολές τεχνολογικών εφαρμογών γενικότερα) «Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ιδιωτική εταιρία, για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΕΠΙ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ», τον Ιανουάριο 2011, σε δείγμα 2.000 πολιτών, αποτυπώνεται ξεκάθαρα η άποψή τους για την αναγκαιότητα διδασκαλίας της πληροφορικής στο Λύκειο. Στο ερώτημα «Ποιά μαθήματα πρέπει να είναι υποχρεωτικά και ποιά επιλογής;”, το μάθημα της πληροφορικής, με ποσοστό 84,3%, κατατάσσεται στα υποχρεωτικά μαθήματα (4ο κατά σειρά προτίμησης από 19 συνολικά μαθήματα).» 5. Ερώτηση : Πως αποτυπώνεται-εκτιμάται αυτή η απαίτηση της κοινωνίας (που συμπίπτει με τις εκπαιδευτικές τάσεις διεθνώς) στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου? Πρόταση: α) Επαναφορά του μαθήματος της ΑΕΠΠ στην Γ' λυκείου Πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος τεχνολογικής κατεύθυνσης. β) Εισαγωγή μαθήματος με τίτλο “Βασικές αρχές αλγορίθμων” στη Β' λυκείου είτε ως μάθημα κατεύθυνσης είτε ως μάθημα γενικής παιδείας