Θα τοποθετηθώ κάπως πρακτικά για το θέμα της εισαγωγής στις θετικές και τεχνολογικές σχολές με εξέταση αποκλειστικά στο μάθημα της Χημείας, αφού τα άλλα τρία μαθήματα είναι δεδομένα.
Κύριοι αποφασίζοντες, η 20ετής εμπειρία μου στο Λύκειο (10 έτη Υποδ/ντής)μου λέει ότι αν, σε ένα οποιοδήποτε Λύκειο, 50 μαθητές επιλέξουν την Θετική/Τεχνολογική κατεύθυνση και έχουν και την επιλογή του μαθήματος ΑΕΠΠ (Προγραμματισμός) η κατανομή τους στα τρία τμήματα θα είναι περίπου η εξής: Βιολογία (5-10 μαθητές) Χημεία (5-10 μαθητές) και ΑΕΠΠ (30-40 μαθητές). Αυτό οφείλεται α) στο ότι λίγοι (συνήθως οι άριστοι) μαθητές κατευθύνονται στις επιστήμες υγείας και β) διότι οι σε βάθος γνώσεις της Χημείας βρίσκουν αντίκρυσμα σε λίγες θετικές και τεχνολογικές σχολές, σε αντίθεση με την αλγοριθμική θεωρία, που είναι χρήσιμη στις περισσότερες από αυτές.
Με την απόφαση (με συντεχνιακές πιέσεις και κίνητρα κατά τη γνώμη μου) της κατάργησης του μαθήματος ΑΕΠΠ, ουσιαστικά διαλύουμε το μεγαλύτερο τμήμα της κατεύθυνσης, οδηγώντας τα παιδιά υποχρεωτικά στο μάθημα της Χημείας.
Αυτό είναι ένα πισωγύρισμα στη δεκαετία του 80 και του 70 θα έλεγα, όταν και ο γράφων εισήχθη στο Μαθηματικό Αθηνών με βαθμό 19,5 στη Χημεία, την οποία έκτοτε ποτέ δεν ξαναχρειάστηκα.
Όσοι ασχοληθήκαμε με έρευνα σε επιστήμες, που παράγουν μαθηματικά μοντέλα λύσεων προβλημάτων, γνωρίζουμε ότι οι αναλυτικές μαθηματικές λύσεις πλέον σπανίζουν και συνήθως οι μαθηματικές λύσεις ή προσεγγίσεις των λύσεων αυτών γίνεται αλγοριθμικά. Υποβαθμίζουμε λοιπόν, με την κατάργηση της ΑΕΠΠ, τον σημαντικότερο ίσως κλάδο της σύγχρονης μαθηματικής επιστήμης. Αν αυτό λέγεται πρόοδος, τα συγχαρητήριά μου.
Οι αποφάσεις, θα μου πείτε, στις μέρες μας λαμβάνονται με κριτήριο την μείωση του κόστους. Πόσο μεγαλύτερο πραγματικά θα ήταν το κόστος Κύριε Υπουργέ, αν διατηρούσατε 1 οργανική θέση Πληροφορικής στο νέο Λύκειο; Μία θέση, που εκτός από διδακτικά χρήσιμη, είναι και απαραίτητη για την γενικότερη λειτουργία του Λυκείου. Μην νομίζετε ότι οι μηχανογραφικές απαιτήσεις καλύπτονται πάντα και εύκολα από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων σε ένα σύγχρονο Λύκειο, ειδικά στην περιφέρεια.
Ελπίζω, έστω και την ύστατη ώρα, να αλλάξετε την απόφασή σας αυτή και να εφαρμόσετε το σύστημα, που είχε προταθεί από τη διακομματική επιτροπή Παιδείας επι Υπουργείας Διαμαντοπούλου. Δηλαδή, Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική τα τρια υποχρεωτικά μαθήματα της Θετικής/Τεχνολογικής κατεύθυνσης και δυνατότητα επιλογής του μαθητή για το 4ο μάθημα μεταξύ Βιολογίας, Χημείας και ΑΕΠΠ. Οι Σχολές μάλιστα να έχουν τη δυνατότητα να καθορίζουν τα μαθήματα πρωτεύουσας και δευτερεύουσας βαρύτητας.
Η αύξηση του κόστους είναι πολύ μικρή και το νέο Λύκειο πολύ πιο σύγχρονο και λειτουργικό.
Θα τοποθετηθώ κάπως πρακτικά για το θέμα της εισαγωγής στις θετικές και τεχνολογικές σχολές με εξέταση αποκλειστικά στο μάθημα της Χημείας, αφού τα άλλα τρία μαθήματα είναι δεδομένα. Κύριοι αποφασίζοντες, η 20ετής εμπειρία μου στο Λύκειο (10 έτη Υποδ/ντής)μου λέει ότι αν, σε ένα οποιοδήποτε Λύκειο, 50 μαθητές επιλέξουν την Θετική/Τεχνολογική κατεύθυνση και έχουν και την επιλογή του μαθήματος ΑΕΠΠ (Προγραμματισμός) η κατανομή τους στα τρία τμήματα θα είναι περίπου η εξής: Βιολογία (5-10 μαθητές) Χημεία (5-10 μαθητές) και ΑΕΠΠ (30-40 μαθητές). Αυτό οφείλεται α) στο ότι λίγοι (συνήθως οι άριστοι) μαθητές κατευθύνονται στις επιστήμες υγείας και β) διότι οι σε βάθος γνώσεις της Χημείας βρίσκουν αντίκρυσμα σε λίγες θετικές και τεχνολογικές σχολές, σε αντίθεση με την αλγοριθμική θεωρία, που είναι χρήσιμη στις περισσότερες από αυτές. Με την απόφαση (με συντεχνιακές πιέσεις και κίνητρα κατά τη γνώμη μου) της κατάργησης του μαθήματος ΑΕΠΠ, ουσιαστικά διαλύουμε το μεγαλύτερο τμήμα της κατεύθυνσης, οδηγώντας τα παιδιά υποχρεωτικά στο μάθημα της Χημείας. Αυτό είναι ένα πισωγύρισμα στη δεκαετία του 80 και του 70 θα έλεγα, όταν και ο γράφων εισήχθη στο Μαθηματικό Αθηνών με βαθμό 19,5 στη Χημεία, την οποία έκτοτε ποτέ δεν ξαναχρειάστηκα. Όσοι ασχοληθήκαμε με έρευνα σε επιστήμες, που παράγουν μαθηματικά μοντέλα λύσεων προβλημάτων, γνωρίζουμε ότι οι αναλυτικές μαθηματικές λύσεις πλέον σπανίζουν και συνήθως οι μαθηματικές λύσεις ή προσεγγίσεις των λύσεων αυτών γίνεται αλγοριθμικά. Υποβαθμίζουμε λοιπόν, με την κατάργηση της ΑΕΠΠ, τον σημαντικότερο ίσως κλάδο της σύγχρονης μαθηματικής επιστήμης. Αν αυτό λέγεται πρόοδος, τα συγχαρητήριά μου. Οι αποφάσεις, θα μου πείτε, στις μέρες μας λαμβάνονται με κριτήριο την μείωση του κόστους. Πόσο μεγαλύτερο πραγματικά θα ήταν το κόστος Κύριε Υπουργέ, αν διατηρούσατε 1 οργανική θέση Πληροφορικής στο νέο Λύκειο; Μία θέση, που εκτός από διδακτικά χρήσιμη, είναι και απαραίτητη για την γενικότερη λειτουργία του Λυκείου. Μην νομίζετε ότι οι μηχανογραφικές απαιτήσεις καλύπτονται πάντα και εύκολα από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων σε ένα σύγχρονο Λύκειο, ειδικά στην περιφέρεια. Ελπίζω, έστω και την ύστατη ώρα, να αλλάξετε την απόφασή σας αυτή και να εφαρμόσετε το σύστημα, που είχε προταθεί από τη διακομματική επιτροπή Παιδείας επι Υπουργείας Διαμαντοπούλου. Δηλαδή, Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική τα τρια υποχρεωτικά μαθήματα της Θετικής/Τεχνολογικής κατεύθυνσης και δυνατότητα επιλογής του μαθητή για το 4ο μάθημα μεταξύ Βιολογίας, Χημείας και ΑΕΠΠ. Οι Σχολές μάλιστα να έχουν τη δυνατότητα να καθορίζουν τα μαθήματα πρωτεύουσας και δευτερεύουσας βαρύτητας. Η αύξηση του κόστους είναι πολύ μικρή και το νέο Λύκειο πολύ πιο σύγχρονο και λειτουργικό.