Κύριε υπουργέ,
Η κατάργηση του μαθήματος του προγραμματισμού από το Λύκειο και τις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα μεγάλο σφάλμα που, αν όντως ισχύσει, θα έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις για τη χώρα μας. Το σκεπτικό μου βασίζεται στο στόχο που πρέπει να έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατά συνέπεια η προετοιμασία που πρέπει να υπάρχει στο Λύκειο. Τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και γενικά όλες οι άλλες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να έχουν στόχο την επαγγελματική αποκατάσταση των απόφοιτων. Δηλαδή την απορρόφηση από την αγορά. Αυτό μπορεί να συμβεί α) μόνο όταν τα διδασκόμενα έχουν σχέση με τα ζητούμενα της εποχής και β) όταν τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης «εισχωρήσουν» στην κοινωνία, όπως άλλωστε συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες.
Ο Προγραμματισμός, δηλαδή η ανάπτυξη λογισμικού, είναι ένα σχετικά νέος τομέας, που έχει σχέση με την τεχνολογία και μπορούμε να ισχυριστούμε ότι αφορά οτιδήποτε κάνει χρήση των υπολογιστών, των κινητών και tablets. Στην εποχή δε της δικτυακής παγκοσμιοποίησης, οι υπηρεσίες ανάπτυξης λογισμικού μπορούν να προσφερθούν από οπουδήποτε. Και η πρώτη ύλη για τις υπηρεσίες είναι κατ’ εξοχήν το μυαλό. Τίποτα άλλο. Δεν χρειάζεται, παρά μόνο φαντασία και εξυπνάδα. Ένα μόνο άτομο μπορεί να επιφέρει επιτεύγματα που να αλλάξουν τα παγκόσμια δεδομένα. Παράδειγμα ο Steve Jobs στην Apple, o Bill Gates στην Microsoft, ο Sergey Brin της Google και ο Mark Elliot Zuckerberg της Facebook. Όλοι αυτοί άρχισαν προγραμματισμό από τη παιδική τους ηλικία, από τα χρόνια του δημοτικού και του γυμνασίου.
Εμείς στην Ελλάδα, θα καταργήσουμε τον προγραμματισμό από το Λύκειο; Αντίθετα. Πρέπει να μπει σαν κύριο μάθημα σ’ όλες τις τάξεις της Β/θμιας εκπαίδευσης και μάλιστα με βαθύτερη προσέγγιση. Για όποιους στο υπουργείο αμφισβητούν τη δυνατότητα που έχουν τα Ελληνόπουλα στον προγραμματισμό, ας δουν τις επιτυχίες που έχουν γυμνασιόπαιδα και Λυκειόπαιδά μας στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής που διοργανώνεται από την ΕΠΥ κάθε χρόνιο (www.pdp.gr) και στην οποία μαθητές από όλη την Ελλάδα διακρίνονται και εκπροσωπούν τη χώρα μας στην Βαλκανιάδα και Ολυμπιάδα πληροφορικής με αξιοζήλευτα αποτελέσματα. (Αυτό οι μαθητές προετοιμάζονται στα ιδιωτικά σχολείο ή από ιδιώτες πληροφορικούς, που σημαίνει ότι οι οικογένειές τους έχουν κάποια οικονομική επιφάνεια. Ας φανταστείτε τι θα γινόταν αν η εκπαίδευση προσφερόταν σε ένα δημόσιο σχολείο!)
Κύριοι, τελειώνοντας, σας εκλιπαρώ να σκεφτείτε: Η χώρα μας δεν έχει βιομηχανία, δεν έχει πετρέλαια, δεν έχει γενικά πρώτες ύλες. (Ακόμα και στο θέμα του τουρισμού πού είναι τα 17 εκατομμύρια τουριστών που υποτίθεται θα βλέπαμε φέτος; Μήπως στα κρουαζιερόπλοια που τους γυροφέρνουν και είναι ξένων συμφερόντων; ) Έχουμε όμως κάτι πολύ σπουδαίο. Ελληνικά Μυαλά. Έχουμε επιστήμονες που φεύγουν και διακρίνονται στο εξωτερικό. Πρέπει να τους κρατήσουμε. Μπορούμε να τους κρατήσουμε. Αρκεί να θέλουμε να τους κρατήσουμε. Αρκεί να τους εκπαιδεύσουμε κατάλληλα και έγκαιρα. Η πληροφορική (εννοώ την εκμάθηση της ανάπτυξης λογισμικού, δηλαδή τον προγραμματισμό και όχι χρήση πολυμέσων και άλλα που μπορούν τα παιδιά να μάθουν και από μόνα τους) στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο είναι ένας τρόπος. Δεν κοστίζει τίποτα. Όλα τα σχολεία (όπως και όλοι οι μαθητές) έχουν προσωπικούς υπολογιστές. Δεν χρειάζονται υπέρ-υπολογιστές. Μέσα από την παιδεία το κράτος (δηλαδή εσείς), θα αξιοποιήσετε ανθρώπινο δυναμικό και θα αποφέρετε έσοδα στη χώρα μας. Δείτε χώρες, όπως η Ινδία, που έχουν εξελιχθεί και απειλούν να καταλάβουν τα παγκόσμια σκήπτρα στην ανάπτυξη λογισμικού.
Πρόταση : Στο Άρθρο 04: Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να γίνει αλλαγή στις απαιτήσεις στο πεδίο «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες». Η Χημεία να αντικατασταθεί με τον Προγραμματισμό.
Στρατής Πλάτων, Μυτιλήνη
Κύριε υπουργέ, Η κατάργηση του μαθήματος του προγραμματισμού από το Λύκειο και τις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα μεγάλο σφάλμα που, αν όντως ισχύσει, θα έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις για τη χώρα μας. Το σκεπτικό μου βασίζεται στο στόχο που πρέπει να έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατά συνέπεια η προετοιμασία που πρέπει να υπάρχει στο Λύκειο. Τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και γενικά όλες οι άλλες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να έχουν στόχο την επαγγελματική αποκατάσταση των απόφοιτων. Δηλαδή την απορρόφηση από την αγορά. Αυτό μπορεί να συμβεί α) μόνο όταν τα διδασκόμενα έχουν σχέση με τα ζητούμενα της εποχής και β) όταν τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης «εισχωρήσουν» στην κοινωνία, όπως άλλωστε συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες. Ο Προγραμματισμός, δηλαδή η ανάπτυξη λογισμικού, είναι ένα σχετικά νέος τομέας, που έχει σχέση με την τεχνολογία και μπορούμε να ισχυριστούμε ότι αφορά οτιδήποτε κάνει χρήση των υπολογιστών, των κινητών και tablets. Στην εποχή δε της δικτυακής παγκοσμιοποίησης, οι υπηρεσίες ανάπτυξης λογισμικού μπορούν να προσφερθούν από οπουδήποτε. Και η πρώτη ύλη για τις υπηρεσίες είναι κατ’ εξοχήν το μυαλό. Τίποτα άλλο. Δεν χρειάζεται, παρά μόνο φαντασία και εξυπνάδα. Ένα μόνο άτομο μπορεί να επιφέρει επιτεύγματα που να αλλάξουν τα παγκόσμια δεδομένα. Παράδειγμα ο Steve Jobs στην Apple, o Bill Gates στην Microsoft, ο Sergey Brin της Google και ο Mark Elliot Zuckerberg της Facebook. Όλοι αυτοί άρχισαν προγραμματισμό από τη παιδική τους ηλικία, από τα χρόνια του δημοτικού και του γυμνασίου. Εμείς στην Ελλάδα, θα καταργήσουμε τον προγραμματισμό από το Λύκειο; Αντίθετα. Πρέπει να μπει σαν κύριο μάθημα σ’ όλες τις τάξεις της Β/θμιας εκπαίδευσης και μάλιστα με βαθύτερη προσέγγιση. Για όποιους στο υπουργείο αμφισβητούν τη δυνατότητα που έχουν τα Ελληνόπουλα στον προγραμματισμό, ας δουν τις επιτυχίες που έχουν γυμνασιόπαιδα και Λυκειόπαιδά μας στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής που διοργανώνεται από την ΕΠΥ κάθε χρόνιο (www.pdp.gr) και στην οποία μαθητές από όλη την Ελλάδα διακρίνονται και εκπροσωπούν τη χώρα μας στην Βαλκανιάδα και Ολυμπιάδα πληροφορικής με αξιοζήλευτα αποτελέσματα. (Αυτό οι μαθητές προετοιμάζονται στα ιδιωτικά σχολείο ή από ιδιώτες πληροφορικούς, που σημαίνει ότι οι οικογένειές τους έχουν κάποια οικονομική επιφάνεια. Ας φανταστείτε τι θα γινόταν αν η εκπαίδευση προσφερόταν σε ένα δημόσιο σχολείο!) Κύριοι, τελειώνοντας, σας εκλιπαρώ να σκεφτείτε: Η χώρα μας δεν έχει βιομηχανία, δεν έχει πετρέλαια, δεν έχει γενικά πρώτες ύλες. (Ακόμα και στο θέμα του τουρισμού πού είναι τα 17 εκατομμύρια τουριστών που υποτίθεται θα βλέπαμε φέτος; Μήπως στα κρουαζιερόπλοια που τους γυροφέρνουν και είναι ξένων συμφερόντων; ) Έχουμε όμως κάτι πολύ σπουδαίο. Ελληνικά Μυαλά. Έχουμε επιστήμονες που φεύγουν και διακρίνονται στο εξωτερικό. Πρέπει να τους κρατήσουμε. Μπορούμε να τους κρατήσουμε. Αρκεί να θέλουμε να τους κρατήσουμε. Αρκεί να τους εκπαιδεύσουμε κατάλληλα και έγκαιρα. Η πληροφορική (εννοώ την εκμάθηση της ανάπτυξης λογισμικού, δηλαδή τον προγραμματισμό και όχι χρήση πολυμέσων και άλλα που μπορούν τα παιδιά να μάθουν και από μόνα τους) στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο είναι ένας τρόπος. Δεν κοστίζει τίποτα. Όλα τα σχολεία (όπως και όλοι οι μαθητές) έχουν προσωπικούς υπολογιστές. Δεν χρειάζονται υπέρ-υπολογιστές. Μέσα από την παιδεία το κράτος (δηλαδή εσείς), θα αξιοποιήσετε ανθρώπινο δυναμικό και θα αποφέρετε έσοδα στη χώρα μας. Δείτε χώρες, όπως η Ινδία, που έχουν εξελιχθεί και απειλούν να καταλάβουν τα παγκόσμια σκήπτρα στην ανάπτυξη λογισμικού. Πρόταση : Στο Άρθρο 04: Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να γίνει αλλαγή στις απαιτήσεις στο πεδίο «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες». Η Χημεία να αντικατασταθεί με τον Προγραμματισμό. Στρατής Πλάτων, Μυτιλήνη