ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ (ΣΕΚ)
Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα που ιδρύθηκαν και λειτουργούν από το 1985 με τον Ν.1566/85. Δεν θα πρέπει να τα συγχέουμε με τα Σχολικά Εργαστήρια(ΣΕ) που λειτουργούν εντός των Γυμνασίων ή Λυκείων και είναι συνήθως εργαστήρια πληροφορικής ή χημείας αλλά ούτε με τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης που προτείνονται με τον παρόντα νόμο και έχουν την ίδια συντόμευση (ΣΕΚ).
Τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα έχουν αυτοτελή διοικητική δομή στην λειτουργία τους ως σχολικές μονάδες και συνεργάζονται με τα ΕΠΑΛ, τις ΕΠΑΣ και τα Ι.Ε.Κ. της περιοχής τους διαθέτοντας τα εργαστήρια στα οποία κάνουν οι μαθητές των παραπάνω μονάδων τα εργαστηριακά μαθήματά τους.
Η λειτουργία των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων δεν σταμάτησε ποτέ παρά τις συνεχείς αλλαγές στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση γιατί:
1. Διαθέτουν σύγχρονο εξοπλισμό εργαστηρίων καλύπτοντας τις ανάγκες των εργαστηριακών μαθημάτων που κοστίζει εκατομμύρια Ευρώ.
2. Εξυπηρετούν περισσότερες από μία σχολικές μονάδες και είναι συνήθως σε ξεχωριστά κτίρια από αυτές. Αν κάθε σχολική μονάδα είχε δικά της εργαστήρια αυτό θα ανέβαζε κατακόρυφα το κόστος της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Έτσι η απλή διοικητική δομή τους (1 Διευθυντής, 1 Υποδιευθυντής και υπεύθυνοι Τομέων) δεν ανεβάζει το κόστος λειτουργίας ενώ παράλληλα εξυπηρετεί την απρόσκοπτη λειτουργία περισσοτέρων της μίας σχολικών μονάδων.
3. Εξυπηρετούν τα σχολικά συγκροτήματα που λειτουργούν σε πρωινή και απογευματινή βάρδια. Για παράδειγμα τη λειτουργία ενός πρωινού και ενός Εσπερινού ΕΠΑΛ που λειτουργούν στο ίδιο κτίριο.
4. Εξυπηρετούν ταυτόχρονα ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, Εσπερινά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, τα ΙΕΚ και με τον προτεινόμενο νόμο θα εξυπηρετούν και τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης(ΣΕΚ). Πρέπει λοιπόν κάποιος να είναι υπεύθυνος για την λειτουργία των εργαστηρίων διαφορετικά θα προκύπτουν καθημερινά προβλήματα, όχι μόνο από την διαχείριση των ωρών λειτουργίας των εργαστηρίων καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, αλλά και από άποψη συντήρησης που έχει να κάνει με την ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΗ των μαθητών που θα τα χρησιμοποιούν.
5. Γίνεται καλύτερη προμήθεια των υλικών που χρειάζονται για την λειτουργία των εργαστηρίων καθώς και για την συντήρησή τους εξοικονομώντας χρήματα. Δεν είναι απαραίτητο να αγοράζονται διπλές συσκευές εργαστηρίων σε κάθε σχολική μονάδα αλλά μόνο μία που θα εξυπηρετεί πολλές σχολικές μονάδες Προβλήματα που προκύπτουν από την κακή συνεννόηση 2-3 σχολικών μονάδων δεν υπάρχουν μιας και υπεύθυνος για την λειτουργία των εργαστηρίων είναι η Διεύθυνση των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων με τους υπεύθυνους τομείς και εργαστηρίων για κάθε εργαστήριο, οι οποίοι ήδη υπηρετούν σε κάποιο ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ αλλά φροντίζουν για την καλή λειτουργία των εργαστηρίων για όλες τις σχολικές μονάδες που τα χρειάζονται.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΝΕΤΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΜΕΣΩ ΟΑΕΔ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΜΗ ΓΙΑ ΑΥΤΟ.
Η παραπάνω πρόβλεψη, της εναλλακτικής μαθητείας στα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα, πρέπει να υπάρχει στο νομοσχέδιο γιατί στις επαρχιακές πόλεις είναι αδύνατο να βρεθούν σε όλες τις περιπτώσεις επιχειρήσεις στις οποίες οι μαθητές θα μπορούν να κάνουν την μαθητεία τους.
Για τους παραπάνω λόγους, προτείνω στο προτεινόμενο νομοσχέδιο να υπάρχει πρόβλεψη για την συνέχιση της λειτουργία των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (ΣΕΚ) με οποιοδήποτε όνομα για να μην υπάρχει σύγχυση με τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ)
ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ (ΣΕΚ) Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα που ιδρύθηκαν και λειτουργούν από το 1985 με τον Ν.1566/85. Δεν θα πρέπει να τα συγχέουμε με τα Σχολικά Εργαστήρια(ΣΕ) που λειτουργούν εντός των Γυμνασίων ή Λυκείων και είναι συνήθως εργαστήρια πληροφορικής ή χημείας αλλά ούτε με τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης που προτείνονται με τον παρόντα νόμο και έχουν την ίδια συντόμευση (ΣΕΚ). Τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα έχουν αυτοτελή διοικητική δομή στην λειτουργία τους ως σχολικές μονάδες και συνεργάζονται με τα ΕΠΑΛ, τις ΕΠΑΣ και τα Ι.Ε.Κ. της περιοχής τους διαθέτοντας τα εργαστήρια στα οποία κάνουν οι μαθητές των παραπάνω μονάδων τα εργαστηριακά μαθήματά τους. Η λειτουργία των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων δεν σταμάτησε ποτέ παρά τις συνεχείς αλλαγές στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση γιατί: 1. Διαθέτουν σύγχρονο εξοπλισμό εργαστηρίων καλύπτοντας τις ανάγκες των εργαστηριακών μαθημάτων που κοστίζει εκατομμύρια Ευρώ. 2. Εξυπηρετούν περισσότερες από μία σχολικές μονάδες και είναι συνήθως σε ξεχωριστά κτίρια από αυτές. Αν κάθε σχολική μονάδα είχε δικά της εργαστήρια αυτό θα ανέβαζε κατακόρυφα το κόστος της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Έτσι η απλή διοικητική δομή τους (1 Διευθυντής, 1 Υποδιευθυντής και υπεύθυνοι Τομέων) δεν ανεβάζει το κόστος λειτουργίας ενώ παράλληλα εξυπηρετεί την απρόσκοπτη λειτουργία περισσοτέρων της μίας σχολικών μονάδων. 3. Εξυπηρετούν τα σχολικά συγκροτήματα που λειτουργούν σε πρωινή και απογευματινή βάρδια. Για παράδειγμα τη λειτουργία ενός πρωινού και ενός Εσπερινού ΕΠΑΛ που λειτουργούν στο ίδιο κτίριο. 4. Εξυπηρετούν ταυτόχρονα ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, Εσπερινά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, τα ΙΕΚ και με τον προτεινόμενο νόμο θα εξυπηρετούν και τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης(ΣΕΚ). Πρέπει λοιπόν κάποιος να είναι υπεύθυνος για την λειτουργία των εργαστηρίων διαφορετικά θα προκύπτουν καθημερινά προβλήματα, όχι μόνο από την διαχείριση των ωρών λειτουργίας των εργαστηρίων καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, αλλά και από άποψη συντήρησης που έχει να κάνει με την ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΗ των μαθητών που θα τα χρησιμοποιούν. 5. Γίνεται καλύτερη προμήθεια των υλικών που χρειάζονται για την λειτουργία των εργαστηρίων καθώς και για την συντήρησή τους εξοικονομώντας χρήματα. Δεν είναι απαραίτητο να αγοράζονται διπλές συσκευές εργαστηρίων σε κάθε σχολική μονάδα αλλά μόνο μία που θα εξυπηρετεί πολλές σχολικές μονάδες Προβλήματα που προκύπτουν από την κακή συνεννόηση 2-3 σχολικών μονάδων δεν υπάρχουν μιας και υπεύθυνος για την λειτουργία των εργαστηρίων είναι η Διεύθυνση των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων με τους υπεύθυνους τομείς και εργαστηρίων για κάθε εργαστήριο, οι οποίοι ήδη υπηρετούν σε κάποιο ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ αλλά φροντίζουν για την καλή λειτουργία των εργαστηρίων για όλες τις σχολικές μονάδες που τα χρειάζονται. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΝΕΤΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΜΕΣΩ ΟΑΕΔ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΜΗ ΓΙΑ ΑΥΤΟ. Η παραπάνω πρόβλεψη, της εναλλακτικής μαθητείας στα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα, πρέπει να υπάρχει στο νομοσχέδιο γιατί στις επαρχιακές πόλεις είναι αδύνατο να βρεθούν σε όλες τις περιπτώσεις επιχειρήσεις στις οποίες οι μαθητές θα μπορούν να κάνουν την μαθητεία τους. Για τους παραπάνω λόγους, προτείνω στο προτεινόμενο νομοσχέδιο να υπάρχει πρόβλεψη για την συνέχιση της λειτουργία των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (ΣΕΚ) με οποιοδήποτε όνομα για να μην υπάρχει σύγχυση με τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ)