Σε μία εποχή που σε όλη την Ευρώπη δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομική εκπαίδευση και την καλλιέργεια μιας ορθολογικής καταναλωτικής - παραγωγικής συμπεριφοράς, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στην χώρα μας συμβαίνει το αντίθετο. Στην Ελλάδα της κρίσης, με τα χρόνια προβλήματα κακοδιοίκησης δημόσιων (και όχι μόνο) οργανισμών, αντί να ενισχύσουμε τον οικονομικό εγγραματισμό των νέων, επί της ουσίας εξοστρακίζουμε τα μαθήματα Αρχών Οικονομίας από την Α και Β Λυκείου!
Η εξέλιξη αυτή, σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με τις εξελίξεις σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο, αντιβαίνει τις Ευρωπαϊκές οδηγίες για ενίσχυση της οικονομικής εκπαίδευσης και είναι βέβαιο πως εάν τελικά πραγματοποιηθεί, θα έχει προσφέρει μία κάκιστη υπηρεσία προς την πορεία αντιστροφής του αρνητικού οικονομικού και κοινωνικού κλίματος στην Ελλάδα.
Η οικονομική ανάκαμψη της χώρας είναι βέβαιο ότι περνάει μέσα από τη νέα γενιά ανθρώπων, μέσα από τους νέους καταναλωτές, τους νέους επιχειρηματίες, τους νέους managers.
Οι οικονομολόγοι - εκπαιδευτικοί, μέσω των καινοτόμων δράσεων τους και της κατάρτισής τους, έχουν αποδείξει ότι είναι οι πλέον κατάλληλοι για να θέσουν σε στέρεες βάσεις την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, θέτοντας ως προτεραιότητα την καλλιέργεια στους νέους μιας διαφορετικής οικονομικής κουλτούρας, που θα χαρακτηρίζεται από περισσότερο ορθολογικότητα και ήθος. Προς την κατεύθυνση αυτή προτείνω τα εξής:
Το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας να παραμείνει στην Γ’ Λυκείου μόνο του (6 ώρες = 3 ώρες Μίκροοικονομία + 3 ώρες Μάκροοικονομία). Ο λόγος είναι ότι ΔΕΝ νοείται τα παιδιά να μην γνωρίζουν έννοιες όπως το Α.Ε.Π., τα είδη ανεργίας, οι οικονομικές διακυμάνσεις κ.α.
Η Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων να ενταχθεί στο τρίτο μάθημα με πιθανό τίτλο: Στοιχεία Οργάνωσης-Διοίκησης, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και να πάρει τουλάχιστον δύο από τις έξι ώρες του μαθήματος. Ούτως ή άλλως όποιος επιθυμεί να σπουδάσει κοινωνικές επιστήμες, το μάνατζμεντ είναι ένα αντικείμενο με καθολική εφαρμογή και χρησιμότητα, ενώ το αντίστροφο δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό.
Στην Β΄Λυκείου, πρέπει ένα πρότζεκτ να είναι υποχρεωτικά οικονομικού - διοικητικού περιεχομένου ώστε τα παιδιά να μυούνται με βιωματικό τρόπο στην επιστήμη του μάνατζμεντ. Αυτό συνδράμει στο να κάνουμε πρακτικά ένα σπουδαίο μάθημα Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που δεν υπάρχει πλέον στο Λύκειο, αλλά τα παιδιά έχουν ανάγκη.
Τέλος, στην Α’ Λυκείου στα μαθήματα επιλογής να προστεθεί και το μάθημα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (2 ώρες) όπου βιωματικά, τα παιδιά θα εκπαιδεύονται σε έννοιες όπως η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, η επικοινωνία, η ομάδα, η ιστορική εξέλιξη του μάνατζμεντ κ.ά.
Αριστείδης Νότης
Μέλος του κεντρικού Δ.Σ. της Ένωσης Οικονομολόγων
Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Σε μία εποχή που σε όλη την Ευρώπη δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομική εκπαίδευση και την καλλιέργεια μιας ορθολογικής καταναλωτικής - παραγωγικής συμπεριφοράς, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στην χώρα μας συμβαίνει το αντίθετο. Στην Ελλάδα της κρίσης, με τα χρόνια προβλήματα κακοδιοίκησης δημόσιων (και όχι μόνο) οργανισμών, αντί να ενισχύσουμε τον οικονομικό εγγραματισμό των νέων, επί της ουσίας εξοστρακίζουμε τα μαθήματα Αρχών Οικονομίας από την Α και Β Λυκείου! Η εξέλιξη αυτή, σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με τις εξελίξεις σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο, αντιβαίνει τις Ευρωπαϊκές οδηγίες για ενίσχυση της οικονομικής εκπαίδευσης και είναι βέβαιο πως εάν τελικά πραγματοποιηθεί, θα έχει προσφέρει μία κάκιστη υπηρεσία προς την πορεία αντιστροφής του αρνητικού οικονομικού και κοινωνικού κλίματος στην Ελλάδα. Η οικονομική ανάκαμψη της χώρας είναι βέβαιο ότι περνάει μέσα από τη νέα γενιά ανθρώπων, μέσα από τους νέους καταναλωτές, τους νέους επιχειρηματίες, τους νέους managers. Οι οικονομολόγοι - εκπαιδευτικοί, μέσω των καινοτόμων δράσεων τους και της κατάρτισής τους, έχουν αποδείξει ότι είναι οι πλέον κατάλληλοι για να θέσουν σε στέρεες βάσεις την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, θέτοντας ως προτεραιότητα την καλλιέργεια στους νέους μιας διαφορετικής οικονομικής κουλτούρας, που θα χαρακτηρίζεται από περισσότερο ορθολογικότητα και ήθος. Προς την κατεύθυνση αυτή προτείνω τα εξής: Το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας να παραμείνει στην Γ’ Λυκείου μόνο του (6 ώρες = 3 ώρες Μίκροοικονομία + 3 ώρες Μάκροοικονομία). Ο λόγος είναι ότι ΔΕΝ νοείται τα παιδιά να μην γνωρίζουν έννοιες όπως το Α.Ε.Π., τα είδη ανεργίας, οι οικονομικές διακυμάνσεις κ.α. Η Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων να ενταχθεί στο τρίτο μάθημα με πιθανό τίτλο: Στοιχεία Οργάνωσης-Διοίκησης, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και να πάρει τουλάχιστον δύο από τις έξι ώρες του μαθήματος. Ούτως ή άλλως όποιος επιθυμεί να σπουδάσει κοινωνικές επιστήμες, το μάνατζμεντ είναι ένα αντικείμενο με καθολική εφαρμογή και χρησιμότητα, ενώ το αντίστροφο δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό. Στην Β΄Λυκείου, πρέπει ένα πρότζεκτ να είναι υποχρεωτικά οικονομικού - διοικητικού περιεχομένου ώστε τα παιδιά να μυούνται με βιωματικό τρόπο στην επιστήμη του μάνατζμεντ. Αυτό συνδράμει στο να κάνουμε πρακτικά ένα σπουδαίο μάθημα Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που δεν υπάρχει πλέον στο Λύκειο, αλλά τα παιδιά έχουν ανάγκη. Τέλος, στην Α’ Λυκείου στα μαθήματα επιλογής να προστεθεί και το μάθημα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (2 ώρες) όπου βιωματικά, τα παιδιά θα εκπαιδεύονται σε έννοιες όπως η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, η επικοινωνία, η ομάδα, η ιστορική εξέλιξη του μάνατζμεντ κ.ά. Αριστείδης Νότης Μέλος του κεντρικού Δ.Σ. της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης