Είναι οξύμωρο στη ψηφιακή περίοδο του 21ου αιώνα στο μέσο της εθνικής προσπάθειας για ένα ψηφιακό σχολείο να μειώνονται αισθητά οι ώρες του μαθήματος της πληροφορικής στο λύκειο.
Αυτό δεν συνάδει με την αναγνώριση εκ μέρους του Υπουργείου των προτεραιοτήτων της εκπαίδευσης όπως αυτές αποτυπώνονται στην πρόσφατη αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χώρου (ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ) http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2013/130305_telikh_protash_athhna.pdf όπου υπάρχουν 28 τμήματα που έχουν στην ονοματολογία τους την λέξη «πληροφορική» και αναμένουν 4125 πρωτοετείς φοιτητές. Σε αυτή τη λίστα δεν περιλαμβάνονται πολλά τμήματα από πολυτεχνεία (π.χ. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Η/Υ) που έμμεσα σχετίζονται με την πληροφορική. Προσμετρώντας τους εισακτέους φοιτητές σε αυτά τα τμήματα ο όγκος των πρωτοετών φοιτητών με άμεση συγγένεια προς το αντικείμενο της πληροφορικής αγγίζει τους 6000, ενώ αν προσμετρηθούν τα τμήματα στα οποία υπάρχει ως υποχρεωτικό μάθημα «προγραμματισμός» ή «πληροφορική» στο πρώτο έτος σπουδών περισσότεροι από 10000 φοιτητές θα εκτεθούν σε αυτό το πεδίο. Παράλληλα στον Ευρωπαϊκό χώρο έχουν ωριμάσει οι συνθήκες (σελ. 3 της αναφοράς http://www.informatics-europe.org/images/documents/informatics-education-europe-report.pdf ) για υιοθέτηση της πληροφορικής ως πρωτεύουσα θεματική περιοχή γνώσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων στο γυμνάσιο και στο λύκειο.
Με βάση τα προαναφερθέντα προτείνεται:
1) η συστηματική διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Α’ Λυκείου για όλους τους μαθητές με την μετακίνηση του μαθήματος «Εφαρμογές Πληροφορικής» από τα μαθήματα επιλογής στα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος
2) η διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Β’ Λυκείου 2 ώρες εβδομαδιαίως για όλους τους μαθητές (με αντίστοιχη μείωση ωρών του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος (π.χ. «Ερευνητική εργασία», κ.α.))
3) η διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Γ’ Λυκείου 2 ώρες εβδομαδιαίως για όλους τους μαθητές (με αντίστοιχη μείωση ωρών του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος) η οποία να οδηγεί σε πιστοποίηση γνώσεων που να αντανακλάται από τον προβιβάσιμο βαθμό στο μάθημα.
Αντώνης Τζές – καθηγητής, πρώην πρόεδρος τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών Πανεπιστημίου Πατρών
Είναι οξύμωρο στη ψηφιακή περίοδο του 21ου αιώνα στο μέσο της εθνικής προσπάθειας για ένα ψηφιακό σχολείο να μειώνονται αισθητά οι ώρες του μαθήματος της πληροφορικής στο λύκειο. Αυτό δεν συνάδει με την αναγνώριση εκ μέρους του Υπουργείου των προτεραιοτήτων της εκπαίδευσης όπως αυτές αποτυπώνονται στην πρόσφατη αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χώρου (ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ) http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2013/130305_telikh_protash_athhna.pdf όπου υπάρχουν 28 τμήματα που έχουν στην ονοματολογία τους την λέξη «πληροφορική» και αναμένουν 4125 πρωτοετείς φοιτητές. Σε αυτή τη λίστα δεν περιλαμβάνονται πολλά τμήματα από πολυτεχνεία (π.χ. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Η/Υ) που έμμεσα σχετίζονται με την πληροφορική. Προσμετρώντας τους εισακτέους φοιτητές σε αυτά τα τμήματα ο όγκος των πρωτοετών φοιτητών με άμεση συγγένεια προς το αντικείμενο της πληροφορικής αγγίζει τους 6000, ενώ αν προσμετρηθούν τα τμήματα στα οποία υπάρχει ως υποχρεωτικό μάθημα «προγραμματισμός» ή «πληροφορική» στο πρώτο έτος σπουδών περισσότεροι από 10000 φοιτητές θα εκτεθούν σε αυτό το πεδίο. Παράλληλα στον Ευρωπαϊκό χώρο έχουν ωριμάσει οι συνθήκες (σελ. 3 της αναφοράς http://www.informatics-europe.org/images/documents/informatics-education-europe-report.pdf ) για υιοθέτηση της πληροφορικής ως πρωτεύουσα θεματική περιοχή γνώσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Με βάση τα προαναφερθέντα προτείνεται: 1) η συστηματική διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Α’ Λυκείου για όλους τους μαθητές με την μετακίνηση του μαθήματος «Εφαρμογές Πληροφορικής» από τα μαθήματα επιλογής στα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος 2) η διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Β’ Λυκείου 2 ώρες εβδομαδιαίως για όλους τους μαθητές (με αντίστοιχη μείωση ωρών του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος (π.χ. «Ερευνητική εργασία», κ.α.)) 3) η διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Γ’ Λυκείου 2 ώρες εβδομαδιαίως για όλους τους μαθητές (με αντίστοιχη μείωση ωρών του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος) η οποία να οδηγεί σε πιστοποίηση γνώσεων που να αντανακλάται από τον προβιβάσιμο βαθμό στο μάθημα. Αντώνης Τζές – καθηγητής, πρώην πρόεδρος τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών Πανεπιστημίου Πατρών