ΘΕΜΑ: "Ο ρόλος - σκοπός του Εκπαιδευτικού Πληροφορικής - Μια ματιά εκ των έσω. Η κατάληξη του Γενικού Λυκείου χωρίς μαθήματα Πληροφορικής!!!"
Στο νέο Λύκειο της Ελλάδας του 2014 που ΕΣΕΙΣ προτείνετε, συμβαίνει το παράδοξο (ίσως αβλεψία;) να μην υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα Πληροφορικής, ειδικά στις (Β' & Γ') τάξεις του Γενικού Λυκείου.
Απαξιώνετε έτσι έναν ολόκληρο κλάδο, αυτόν της Πληροφορικής και φυσικά τους Επιστήμονες Εκπαιδευτικούς που αγάπησαν, σπούδασαν και δίδαξαν αμέτρητες ώρες μέσα σε τάξεις και εργαστήρια Πληροφορικής, τα προηγούμενα μαθήματα όπως π.χ. Εφαρμογές Πληροφορικής - Υπολογιστών, Πολυμέσα - Δίκτυα, Βάσεις Δεδομένων, Τεχνολογία Υπολογιστών και φυσικά το κορυφαίο πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα της ΑΕΠΠ (Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον), που έχει ηλικία > 13 ετών!
Η πλήρης "εξαφάνιση" των μαθημάτων Πληροφορικής, θα συντελέσει, έτσι ώστε οι μαθητές μας και μελλοντικοί επιστήμονες, να μην έχουν γνώση της λεγόμενης, αλγοριθμικής σκέψης (όπως υπάρχει και η μαθηματική σκέψη που είναι κάτι εντελώς το διαφορετικό, αλλά εξίσου καλό).
Για να γίνει πιο κατανοητή η προηγούμενη παράγραφος, θα σας παραθέσω ένα παράδειγμα. Μέχρι τώρα, ένας μαθητής ο οποίος είχε διδαχθεί το μάθημα της ΑΕΠΠ, τελειώνοντας τη διδακτέα ύλη μπορούσε:
- να εισάγει τα δικά του δεδομένα σε αλγόριθμο
- να τ' αποθηκεύει με τη βοήθεια στατικών δομών δεδομένων (π.χ.
δυσδιάστατου πίνακα)
- να υπολογίζει ότι θέλει από τα δεδομένα του
- να παράγει ταξινόμηση σε όσα στοιχεία θέλει (π.χ. κατά φθίνουσα
τάξη μέσου όρου και σε περίπτωση ίσων μέσων όρων, κατά αύξουσα
τάξη ως προς ονοματεπώνυμο) π.χ.
ΜΟ = 20, ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ = ΑΑΑΑ
ΜΟ = 20, ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ = ΔΔΔΔ
ΜΟ = 19, ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ = ΓΓΓΓ
Αυτό, είναι μέρος της αλγοριθμικής σκέψης, κομμάτι της Πληροφορικής και φυσικά γίνεται πολύ εύκολα αντιληπτό, απ' όσους έχουν γνώσεις Πληροφορικής, όπως μαθητές που διδάχθηκαν το μάθημα ΑΕΠΠ και απ' όσους γνωρίζουν προγραμματισμό! Περιλαμβάνει έννοιες, όπως αυτές των: μεταβλητών, τύπων δεδομένων, δομών δεδομένων, των αλγοριθμικών δομών της: ακολουθίας - επιλογής - επανάληψης, χρήση αλγόριθμου ταξινόμησης (σε δύο πεδία - στήλες) κ.λ.π.
Αυτονόητο είναι, πως κανένα άλλο μάθημα, δεν μπορεί να παράγει αυτόν τον σπουδαίο τρόπο σκέψης! Εσείς όμως το εξαφανίσατε εν μια νυκτί, γιατί; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 1ο ερώτημα!!!)
Χωρίς μαθήματα Πληροφορικής (γενικής παιδείας) στο Γενικό Λύκειο, σε 2-3 χρόνια, οι υπάρχουσες οργανικές θέσεις καθηγητών Πληροφορικής θα εξαϋλωθούν, αφού οι περισσότεροι Εκπαιδευτικοί αυτής της ειδικότητας, θα έχουν λιγότερες από δώδεκα ώρες, με αποτέλεσμα την ταυτόχρονη κατάργηση όλων των οργανικών θέσεων σε όλα τα Γενικά Λύκεια της Ελλάδας!!! (όποιος νομίζει ότι θα συμπληρώνει ωράριο σε τέσσερα σχολεία, ...)
Αναλογιστείτε (τώρα που μπορείτε) τις παρενέργειες που θα προκύψουν, από τη λανθάνουσα κατάσταση στην οποία θέλετε να καταλήξουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί ΠΕ19/ ΠΕ20. Ποια θα είναι αυτή; Μα φυσικά η απομάκρυνση όλων των Εκπαιδευτικών Πληροφορικής από την Ελληνική Επικράτεια - Ελληνική Παιδεία. Σκεφτείτε λίγο:
(α) Τα Εργαστήρια Πληροφορικής τι θ' απογίνουν χωρίς τους Υπεύθυνους καθηγητές Πληροφορικής που τα προσέχουν; Ποιος θα συντηρεί το υλικό και τα λογισμικά; Παρακάτω μπορείτε να δείτε το σχετικό εξοπλισμό που υπάρχει συνήθως σε κάθε εργαστήριο:
- δώδεκα πελάτες υπολογιστές (Clients)
- έναν εξυπηρετητή (Server)
- ένα φορητό υπολογιστή (Laptop)
- Βιντεοπροβολέα (Video Projector)
- Διαδραστικό Βιντεοπροβολέα (Interactive Video Projector)
- Ασύρματο δίκτυο Ίντερνετ (Wireless Internet Network)
- Παρελκόμενα όπως: ηχεία, ποντίκια, σαρωτές, κάμερες, καλωδιώσεις
...
- Εγκατεστημένη υποδομή Internet (Router, switches, ...) στις
τάξεις και στα Γραφεία της Διοίκησης (Διευθυντής, Γραμματεία
κ.λ.π.).
Εάν αρχίσω να αναφέρομαι και σε εγκαταστάσεις - αναβαθμίσεις λογισμικού σε όλους αυτούς τους υπολογιστές, τότε ...
Σήμερα, τα περισσότερα από αυτά τα εργαστήρια έχουν αναβαθμισθεί - ανανεωθεί (χωρίς την οικονομική στήριξη του Υπουργείου), από τα ίδια τα σχολεία. Σε αυτό, έχουν συμβάλει σε ένα πολύ μεγάλο μέρος και οι καθηγητές Πληροφορικής, παρέχοντας: (α) συμβουλευτική υποστήριξη, (β) αναζητώντας το καλύτερο υλικό στην πιο συμφέρουσα τιμή και (γ) την τοποθέτηση - διασύνδεση του καινούργιου εξοπλισμού (εντός και εκτός σχολικού ωραρίου)!
Τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕΤ αλήθεια, γιατί τα υποβαθμίσατε; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 2ο ερώτημα!!!) Τόσα χρόνια, υποστήριξαν εξαιρετικά τις Διευθύνσεις, τα σχολεία και τους συναδέλφους όλων των Νομών της Ελλάδας!!!
(β) Τη Μηχανογράφηση του σχολείου (Δ-ΒΑΣΗ, ΝΕΣΤΩΡ), ποιος θα είναι σε θέση να την αναλάβει και να έχει τη γνώση για να μπορεί να διεκπεραιώσει τα παρακάτω;
- συχνή και ταυτόχρονη αναβάθμιση μέσω Internet, των λογισμικών
Δ-ΒΑΣΗΣ & ΝΕΣΤΩΡ
- να στέλνει τα στοιχεία που ζητά το Υπουργείο κάθε τετράμηνο με
FTP;
- ποιος θα γνωρίζει ποια αρχεία των βάσεων δεδομένων (*.MDB, ...)
των αντίστοιχων λογισμικών (Βαθμολογίες, στοιχεία μαθητών -
εργαζομένων), θα πρέπει να κάνει αντίγραφα ασφαλείας (BACKUP),
ανά τακτά χρονικά διαστήματα;
- ποιος θ' αναλάβει την βαρύτατη ευθύνη της μετάπτωσης των
δεδομένων - προγραμμάτων της μηχανογράφησης από έναν παλιό
υπολογιστή, σε ένα νέο; Μιλάμε για όλους τους μαθητές &
απόφοιτους, με τις βαθμολογίες τους από το 2000 και μετά!
Αλήθεια γιατί τόσα χρόνια δεν υπάρχει μείωση ωραρίου, σε αυτό το αντικείμενο απασχόλησης - γραμματειακής υποστήριξης (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 3ο ερώτημα!!!) που σε καθημερινή βάση απαιτεί πολλές ώρες ενασχόλησης από τον υπεύθυνο της μηχανογράφησης (ο οποίος πρέπει πρωτίστως να ασκεί μόνο το εκπαιδευτικό του έργο), αφού περιλαμβάνει πολύ μεγάλο όγκο δεδομένων όπως:
- Καταχώριση στοιχείων απολυτηρίου από τους μαθητές των Γυμνασίων
που έρχονται στην Α' τάξη του Λυκείου
- Καταχώριση πιστοποιητικών των μαθητών (τάξεις Β' και Γ')
- Δηλώσεις μαθημάτων επιλογής (όλων των τάξεων)
- Δημιουργία τμημάτων Επιλογής, Γενικής παιδείας και Κατεύθυνσης
- Βαθμολογίες (Α' & Β τετραμήνων, γραπτών ενδοσχολικών εξετάσεων
και Πανελλαδικών)
- Υποβολή αιτήσεων πανελλαδικών
- Εκτυπώσεις ελέγχων, απολυτηρίων, βεβαιώσεων πρόσβασης, δελτίων
εξεταζομένων, καταστάσεις μαθητών/βαθμολογιών, στατιστικών και
χίλια δυο άλλα πράγματα ...
(γ) Τον υπολογιστή που χρησιμοποιείται στις Πανελλαδικές και στη λήψη σημαντικών εγγράφων καθημερινά (VBI), ποιος θα ξέρει να τον χειρίζεται καλύτερα από έναν καθηγητή Πληροφορικής; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 4ο ερώτημα!!!) Ποιοι θα γνωρίζουν:
- για πιο λόγο θα πρέπει να κάνουν εγκατάσταση απαραίτητου
λογισμικού για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών, όπως π.χ. αυτό
του Decrypt Client;
- να κάνουν χρήση του εναλλακτικού τρόπου μετάδοσης (MODEM);
- το συντονισμό σε κατάλληλη συχνότητα λήψης ψηφιακού σήματος;
- σε ποιο κανάλι είναι συντονισμένοι οι ψηφιακοί δέκτες (MPEG4),
που πρόσφατα εγκαταστάθηκαν στα σχολεία (με τη βοήθεια των
καθηγητών Πληροφορικής); Εάν ξαναχρειαστεί συντονισμό ο ψηφιακός
δέκτης ποιος θα θέλει ν' αναλάβει την ευθύνη;
- εάν χαλάσει ο εκτυπωτής που βρίσκεται συνδεδεμένος στο VBI, τι
θα πρέπει να κάνει ο χειριστής του συστήματος, όταν όλα τα
παιδιά - μαθητές και οι συνάδελφοι, θα περιμένουν με αγωνία τα
θέματα των Πανελλαδικών;
- να ερμηνεύουν τα λανθασμένα πακέτα που λαμβάνει το VBI και σε τι
ποσοστό θα πρέπει να βρίσκονται;
- ότι το VBI αποτελείται από δύο υπολογιστές (έναν παλιό και έναν
καινούργιο). Πως θα κάνει την εναλλαγή μεταξύ των δύο και ποια
προγράμματα θα πρέπει να χρησιμοποιεί;
(δ) Επί σειρά ετών, οι καθηγητές Πληροφορικής, από μεράκι και φιλότιμο, χωρίς να έχουν ζητήσει το παραμικρό - χωρίς να είναι δική τους υποχρέωση και χωρίς να θέλουν τίποτα, έχουν βοηθήσει τα σχολεία να εξοικονομήσουν πολλά χρήματα από την τεχνική στήριξη που παρέχουν σε ώρες εκτός διδασκαλίας και σε ώρες εκτός της γραμματειακής υποστήριξης (π.χ. ΝΕΣΤΩΡ, δουλειές γραφείου που απαιτούν χρήση υπολογιστή).
Δείτε ένα πραγματικό παράδειγμα, με εξοπλισμό που υπάρχει σε Γενικό Λύκειο αυτή τη στιγμή:
- 4 υπολογιστές στα γραφεία της Διοίκησης (+ εκτυπωτές, +
Ίντερνετ, + Email)
- 2 υπολογιστές στο γραφείο των καθηγητών
- Ασύρματο δίκτυο Ίντερνετ στο γραφείο των καθηγητών
- Και οι 6 υπολογιστές είναι συνδεδεμένοι με τα φωτοτυπικά
μηχανήματα μέσω δικτύου Internet (χρησιμοποιούμε τα φωτοτυπικά
ως εκτυπωτές)
- Έχουμε βιντεοπροβολείς (γιατί πολλοί συνάδελφοι τους χρειάζονται
στο μάθημα τους)
- Φορητούς υπολογιστές (γιατί πολλοί συνάδελφοι τους χρειάζονται
στο μάθημα τους)
- Υπολογιστής - εκτυπωτές (Μηχανογράφηση)
Όλον αυτόν τον εξοπλισμό, με τα λογισμικά και τα παρελκόμενα, ποιος άλλος φιλότιμος συνάδελφος άλλης ειδικότητας, τα έχει συντηρήσει, τα έχει αποκαταστήσει από βλάβες χωρίς να είναι δική του υποχρέωση, με τις δικές του γνώσεις και τα δικά του μέσα; Έτσι μόνον για να πάει μπροστά το σχολείο ...
(ε) Πολλοί από εμάς τους Εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, στον προσωπικό τους χρόνο (εκτός σχολικού ωραρίου, εντός οικογενειακού ωραρίου) δημιούργησαν για το σχολείο τους (με την υποστήριξη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου):
- Ιστοσελίδα (Web Site)
- Ιστολόγιο (Blog)
- Φόρουμ (Forum)
Μάλιστα πολλές από αυτές τις ιστοσελίδες, έχουν βραβευθεί τόσο για το περιβάλλον τους, όσο και για το περιεχόμενο των πληροφοριών τους. Άραγε η δουλειά του Εκπαιδευτικού, σταματάει, όταν αυτός φεύγει το μεσημέρι από το σχολείο του;
(στ) Τα τελευταία χρόνια, με την εισαγωγή του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας (project) στο Γενικό Λύκειο, αυξήθηκε ο φόρτος εργασίας του καθηγητή της Πληροφορικής, ο οποίος κλήθηκε και πάλι να υποστηρίξει από συναδελφική αλληλεγγύη προβλήματα κατά τη διδασκαλία των project όπως: (i) ο βιντεοπροβολέας δε δείχνει τίποτα, (ii) το τάδε αρχείο δεν αναπαράγεται, (iii) ο υπολογιστής "κολλάει" (iv) ο φορητός δεν έχει ίντερνετ κ.λ.π. Όταν δεν θα υπάρχουν αυτοί, τότε ποιος θα θέλει και θα μπορεί να επωμισθεί και αυτό το βάρος; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 5ο ερώτημα!!!)
(ζ) Αλήθεια, απογευματινά σεμινάρια όπως αυτά της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β' επιπέδου, σεμινάρια εκπαίδευσης ενηλίκων κ.λ.π., έχετε σκεφθεί ότι στο μέλλον, δεν θα μπορούν να υλοποιούνται όπως γίνεται σήμερα; Τα εργαστήρια Πληροφορικής άραγε σε τι κατάσταση θα βρίσκονται; Θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί Πληροφορικής, για ν' αναλάβουν την τεχνική στήριξη στα παραπάνω σεμινάρια; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 6ο ερώτημα!!!)
***** Συμπεράσματα *****
(1) Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΕ19-20 ΣΕ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ):
* ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ
* ΣΥΓΓΡΑΦΗ (ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ) - ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ - ΔΙΑΝΟΜΗ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΩΝ, ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΕΝΙΣΧΥΣΗ, ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ
* ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ (ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗ) ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:
- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ - ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑΣ (E-MAIL)
- ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΗΣΗΣ (Δ-ΒΑΣΗ, ΝΕΣΤΩΡ)
- ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ - SURVEY
* ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:
- ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ (ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ - ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ - ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ), ΣΕ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΛΙΚΟΥ & ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
- ΕΚΤΥΠΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΠΑΡΕΛΚΟΜΕΝΩΝ
- ΙΝΤΕΡΝΕΤ (ΓΡΑΦΕΙΩΝ - ΤΑΞΕΩΝ - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ)
* ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
* ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ VBI ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ
* ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ, ΣΥΝΤΗΡΗΤΗΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ - ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ (site)
ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΟΥ
* ΣΥΜΒΟΥΛΕΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ
* ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ (ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ) ΣΕ ΤΕΧΝΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ (Π.Χ.
Projects).
(2) ΧΩΡΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ => ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΘΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ => ΘΑ ΟΔΗΓΗΘΟΥΜΕ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΚΜΗ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ!!
(3) ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ: ΠΟΛΥΜΕΣΑ - ΔΙΚΤΥΑ, ΠΟΛΛΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΕΜΑΘΑΝ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ - ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ (Blogs). ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΥΝΕΧΙΣΑΝ ΤΗΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΟΥΣ ΑΥΤΗ! ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ; ...
***** Προτάσεις *****
(α) ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΔΥΟ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΕΝΙΚΟ
ΛΥΚΕΙΟ.
(β) ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
(γ) ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΩΣ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ - ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ.
(δ) ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΑΘΡΟΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ)! ΝΑ ΠΡΟΣΜΕΤΡΩΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΒΙΟ - ΦΑΚΕΛΟ, ΟΙ ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ!
Με τιμή,
Νίκος Γ. Χατζηλάμπρου (ΒΕΡΟΙΑ - Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ)
Μηχανικός Πληροφορικής ΤΕ,
Επιμορφωτής εκπαιδευτικών Α' επιπέδου,
Εκπαιδευτής Ενηλίκων (προγράμματα: ΗΡΩΝ, ΗΡΩΝ2),
Μάχιμος Εκπαιδευτικός Πληροφορικής ΠΕ20 (σε Γενικό Λύκειο)!
ΘΕΜΑ: "Ο ρόλος - σκοπός του Εκπαιδευτικού Πληροφορικής - Μια ματιά εκ των έσω. Η κατάληξη του Γενικού Λυκείου χωρίς μαθήματα Πληροφορικής!!!" Στο νέο Λύκειο της Ελλάδας του 2014 που ΕΣΕΙΣ προτείνετε, συμβαίνει το παράδοξο (ίσως αβλεψία;) να μην υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα Πληροφορικής, ειδικά στις (Β' & Γ') τάξεις του Γενικού Λυκείου. Απαξιώνετε έτσι έναν ολόκληρο κλάδο, αυτόν της Πληροφορικής και φυσικά τους Επιστήμονες Εκπαιδευτικούς που αγάπησαν, σπούδασαν και δίδαξαν αμέτρητες ώρες μέσα σε τάξεις και εργαστήρια Πληροφορικής, τα προηγούμενα μαθήματα όπως π.χ. Εφαρμογές Πληροφορικής - Υπολογιστών, Πολυμέσα - Δίκτυα, Βάσεις Δεδομένων, Τεχνολογία Υπολογιστών και φυσικά το κορυφαίο πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα της ΑΕΠΠ (Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον), που έχει ηλικία > 13 ετών! Η πλήρης "εξαφάνιση" των μαθημάτων Πληροφορικής, θα συντελέσει, έτσι ώστε οι μαθητές μας και μελλοντικοί επιστήμονες, να μην έχουν γνώση της λεγόμενης, αλγοριθμικής σκέψης (όπως υπάρχει και η μαθηματική σκέψη που είναι κάτι εντελώς το διαφορετικό, αλλά εξίσου καλό). Για να γίνει πιο κατανοητή η προηγούμενη παράγραφος, θα σας παραθέσω ένα παράδειγμα. Μέχρι τώρα, ένας μαθητής ο οποίος είχε διδαχθεί το μάθημα της ΑΕΠΠ, τελειώνοντας τη διδακτέα ύλη μπορούσε: - να εισάγει τα δικά του δεδομένα σε αλγόριθμο - να τ' αποθηκεύει με τη βοήθεια στατικών δομών δεδομένων (π.χ. δυσδιάστατου πίνακα) - να υπολογίζει ότι θέλει από τα δεδομένα του - να παράγει ταξινόμηση σε όσα στοιχεία θέλει (π.χ. κατά φθίνουσα τάξη μέσου όρου και σε περίπτωση ίσων μέσων όρων, κατά αύξουσα τάξη ως προς ονοματεπώνυμο) π.χ. ΜΟ = 20, ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ = ΑΑΑΑ ΜΟ = 20, ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ = ΔΔΔΔ ΜΟ = 19, ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ = ΓΓΓΓ Αυτό, είναι μέρος της αλγοριθμικής σκέψης, κομμάτι της Πληροφορικής και φυσικά γίνεται πολύ εύκολα αντιληπτό, απ' όσους έχουν γνώσεις Πληροφορικής, όπως μαθητές που διδάχθηκαν το μάθημα ΑΕΠΠ και απ' όσους γνωρίζουν προγραμματισμό! Περιλαμβάνει έννοιες, όπως αυτές των: μεταβλητών, τύπων δεδομένων, δομών δεδομένων, των αλγοριθμικών δομών της: ακολουθίας - επιλογής - επανάληψης, χρήση αλγόριθμου ταξινόμησης (σε δύο πεδία - στήλες) κ.λ.π. Αυτονόητο είναι, πως κανένα άλλο μάθημα, δεν μπορεί να παράγει αυτόν τον σπουδαίο τρόπο σκέψης! Εσείς όμως το εξαφανίσατε εν μια νυκτί, γιατί; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 1ο ερώτημα!!!) Χωρίς μαθήματα Πληροφορικής (γενικής παιδείας) στο Γενικό Λύκειο, σε 2-3 χρόνια, οι υπάρχουσες οργανικές θέσεις καθηγητών Πληροφορικής θα εξαϋλωθούν, αφού οι περισσότεροι Εκπαιδευτικοί αυτής της ειδικότητας, θα έχουν λιγότερες από δώδεκα ώρες, με αποτέλεσμα την ταυτόχρονη κατάργηση όλων των οργανικών θέσεων σε όλα τα Γενικά Λύκεια της Ελλάδας!!! (όποιος νομίζει ότι θα συμπληρώνει ωράριο σε τέσσερα σχολεία, ...) Αναλογιστείτε (τώρα που μπορείτε) τις παρενέργειες που θα προκύψουν, από τη λανθάνουσα κατάσταση στην οποία θέλετε να καταλήξουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί ΠΕ19/ ΠΕ20. Ποια θα είναι αυτή; Μα φυσικά η απομάκρυνση όλων των Εκπαιδευτικών Πληροφορικής από την Ελληνική Επικράτεια - Ελληνική Παιδεία. Σκεφτείτε λίγο: (α) Τα Εργαστήρια Πληροφορικής τι θ' απογίνουν χωρίς τους Υπεύθυνους καθηγητές Πληροφορικής που τα προσέχουν; Ποιος θα συντηρεί το υλικό και τα λογισμικά; Παρακάτω μπορείτε να δείτε το σχετικό εξοπλισμό που υπάρχει συνήθως σε κάθε εργαστήριο: - δώδεκα πελάτες υπολογιστές (Clients) - έναν εξυπηρετητή (Server) - ένα φορητό υπολογιστή (Laptop) - Βιντεοπροβολέα (Video Projector) - Διαδραστικό Βιντεοπροβολέα (Interactive Video Projector) - Ασύρματο δίκτυο Ίντερνετ (Wireless Internet Network) - Παρελκόμενα όπως: ηχεία, ποντίκια, σαρωτές, κάμερες, καλωδιώσεις ... - Εγκατεστημένη υποδομή Internet (Router, switches, ...) στις τάξεις και στα Γραφεία της Διοίκησης (Διευθυντής, Γραμματεία κ.λ.π.). Εάν αρχίσω να αναφέρομαι και σε εγκαταστάσεις - αναβαθμίσεις λογισμικού σε όλους αυτούς τους υπολογιστές, τότε ... Σήμερα, τα περισσότερα από αυτά τα εργαστήρια έχουν αναβαθμισθεί - ανανεωθεί (χωρίς την οικονομική στήριξη του Υπουργείου), από τα ίδια τα σχολεία. Σε αυτό, έχουν συμβάλει σε ένα πολύ μεγάλο μέρος και οι καθηγητές Πληροφορικής, παρέχοντας: (α) συμβουλευτική υποστήριξη, (β) αναζητώντας το καλύτερο υλικό στην πιο συμφέρουσα τιμή και (γ) την τοποθέτηση - διασύνδεση του καινούργιου εξοπλισμού (εντός και εκτός σχολικού ωραρίου)! Τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕΤ αλήθεια, γιατί τα υποβαθμίσατε; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 2ο ερώτημα!!!) Τόσα χρόνια, υποστήριξαν εξαιρετικά τις Διευθύνσεις, τα σχολεία και τους συναδέλφους όλων των Νομών της Ελλάδας!!! (β) Τη Μηχανογράφηση του σχολείου (Δ-ΒΑΣΗ, ΝΕΣΤΩΡ), ποιος θα είναι σε θέση να την αναλάβει και να έχει τη γνώση για να μπορεί να διεκπεραιώσει τα παρακάτω; - συχνή και ταυτόχρονη αναβάθμιση μέσω Internet, των λογισμικών Δ-ΒΑΣΗΣ & ΝΕΣΤΩΡ - να στέλνει τα στοιχεία που ζητά το Υπουργείο κάθε τετράμηνο με FTP; - ποιος θα γνωρίζει ποια αρχεία των βάσεων δεδομένων (*.MDB, ...) των αντίστοιχων λογισμικών (Βαθμολογίες, στοιχεία μαθητών - εργαζομένων), θα πρέπει να κάνει αντίγραφα ασφαλείας (BACKUP), ανά τακτά χρονικά διαστήματα; - ποιος θ' αναλάβει την βαρύτατη ευθύνη της μετάπτωσης των δεδομένων - προγραμμάτων της μηχανογράφησης από έναν παλιό υπολογιστή, σε ένα νέο; Μιλάμε για όλους τους μαθητές & απόφοιτους, με τις βαθμολογίες τους από το 2000 και μετά! Αλήθεια γιατί τόσα χρόνια δεν υπάρχει μείωση ωραρίου, σε αυτό το αντικείμενο απασχόλησης - γραμματειακής υποστήριξης (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 3ο ερώτημα!!!) που σε καθημερινή βάση απαιτεί πολλές ώρες ενασχόλησης από τον υπεύθυνο της μηχανογράφησης (ο οποίος πρέπει πρωτίστως να ασκεί μόνο το εκπαιδευτικό του έργο), αφού περιλαμβάνει πολύ μεγάλο όγκο δεδομένων όπως: - Καταχώριση στοιχείων απολυτηρίου από τους μαθητές των Γυμνασίων που έρχονται στην Α' τάξη του Λυκείου - Καταχώριση πιστοποιητικών των μαθητών (τάξεις Β' και Γ') - Δηλώσεις μαθημάτων επιλογής (όλων των τάξεων) - Δημιουργία τμημάτων Επιλογής, Γενικής παιδείας και Κατεύθυνσης - Βαθμολογίες (Α' & Β τετραμήνων, γραπτών ενδοσχολικών εξετάσεων και Πανελλαδικών) - Υποβολή αιτήσεων πανελλαδικών - Εκτυπώσεις ελέγχων, απολυτηρίων, βεβαιώσεων πρόσβασης, δελτίων εξεταζομένων, καταστάσεις μαθητών/βαθμολογιών, στατιστικών και χίλια δυο άλλα πράγματα ... (γ) Τον υπολογιστή που χρησιμοποιείται στις Πανελλαδικές και στη λήψη σημαντικών εγγράφων καθημερινά (VBI), ποιος θα ξέρει να τον χειρίζεται καλύτερα από έναν καθηγητή Πληροφορικής; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 4ο ερώτημα!!!) Ποιοι θα γνωρίζουν: - για πιο λόγο θα πρέπει να κάνουν εγκατάσταση απαραίτητου λογισμικού για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών, όπως π.χ. αυτό του Decrypt Client; - να κάνουν χρήση του εναλλακτικού τρόπου μετάδοσης (MODEM); - το συντονισμό σε κατάλληλη συχνότητα λήψης ψηφιακού σήματος; - σε ποιο κανάλι είναι συντονισμένοι οι ψηφιακοί δέκτες (MPEG4), που πρόσφατα εγκαταστάθηκαν στα σχολεία (με τη βοήθεια των καθηγητών Πληροφορικής); Εάν ξαναχρειαστεί συντονισμό ο ψηφιακός δέκτης ποιος θα θέλει ν' αναλάβει την ευθύνη; - εάν χαλάσει ο εκτυπωτής που βρίσκεται συνδεδεμένος στο VBI, τι θα πρέπει να κάνει ο χειριστής του συστήματος, όταν όλα τα παιδιά - μαθητές και οι συνάδελφοι, θα περιμένουν με αγωνία τα θέματα των Πανελλαδικών; - να ερμηνεύουν τα λανθασμένα πακέτα που λαμβάνει το VBI και σε τι ποσοστό θα πρέπει να βρίσκονται; - ότι το VBI αποτελείται από δύο υπολογιστές (έναν παλιό και έναν καινούργιο). Πως θα κάνει την εναλλαγή μεταξύ των δύο και ποια προγράμματα θα πρέπει να χρησιμοποιεί; (δ) Επί σειρά ετών, οι καθηγητές Πληροφορικής, από μεράκι και φιλότιμο, χωρίς να έχουν ζητήσει το παραμικρό - χωρίς να είναι δική τους υποχρέωση και χωρίς να θέλουν τίποτα, έχουν βοηθήσει τα σχολεία να εξοικονομήσουν πολλά χρήματα από την τεχνική στήριξη που παρέχουν σε ώρες εκτός διδασκαλίας και σε ώρες εκτός της γραμματειακής υποστήριξης (π.χ. ΝΕΣΤΩΡ, δουλειές γραφείου που απαιτούν χρήση υπολογιστή). Δείτε ένα πραγματικό παράδειγμα, με εξοπλισμό που υπάρχει σε Γενικό Λύκειο αυτή τη στιγμή: - 4 υπολογιστές στα γραφεία της Διοίκησης (+ εκτυπωτές, + Ίντερνετ, + Email) - 2 υπολογιστές στο γραφείο των καθηγητών - Ασύρματο δίκτυο Ίντερνετ στο γραφείο των καθηγητών - Και οι 6 υπολογιστές είναι συνδεδεμένοι με τα φωτοτυπικά μηχανήματα μέσω δικτύου Internet (χρησιμοποιούμε τα φωτοτυπικά ως εκτυπωτές) - Έχουμε βιντεοπροβολείς (γιατί πολλοί συνάδελφοι τους χρειάζονται στο μάθημα τους) - Φορητούς υπολογιστές (γιατί πολλοί συνάδελφοι τους χρειάζονται στο μάθημα τους) - Υπολογιστής - εκτυπωτές (Μηχανογράφηση) Όλον αυτόν τον εξοπλισμό, με τα λογισμικά και τα παρελκόμενα, ποιος άλλος φιλότιμος συνάδελφος άλλης ειδικότητας, τα έχει συντηρήσει, τα έχει αποκαταστήσει από βλάβες χωρίς να είναι δική του υποχρέωση, με τις δικές του γνώσεις και τα δικά του μέσα; Έτσι μόνον για να πάει μπροστά το σχολείο ... (ε) Πολλοί από εμάς τους Εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, στον προσωπικό τους χρόνο (εκτός σχολικού ωραρίου, εντός οικογενειακού ωραρίου) δημιούργησαν για το σχολείο τους (με την υποστήριξη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου): - Ιστοσελίδα (Web Site) - Ιστολόγιο (Blog) - Φόρουμ (Forum) Μάλιστα πολλές από αυτές τις ιστοσελίδες, έχουν βραβευθεί τόσο για το περιβάλλον τους, όσο και για το περιεχόμενο των πληροφοριών τους. Άραγε η δουλειά του Εκπαιδευτικού, σταματάει, όταν αυτός φεύγει το μεσημέρι από το σχολείο του; (στ) Τα τελευταία χρόνια, με την εισαγωγή του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας (project) στο Γενικό Λύκειο, αυξήθηκε ο φόρτος εργασίας του καθηγητή της Πληροφορικής, ο οποίος κλήθηκε και πάλι να υποστηρίξει από συναδελφική αλληλεγγύη προβλήματα κατά τη διδασκαλία των project όπως: (i) ο βιντεοπροβολέας δε δείχνει τίποτα, (ii) το τάδε αρχείο δεν αναπαράγεται, (iii) ο υπολογιστής "κολλάει" (iv) ο φορητός δεν έχει ίντερνετ κ.λ.π. Όταν δεν θα υπάρχουν αυτοί, τότε ποιος θα θέλει και θα μπορεί να επωμισθεί και αυτό το βάρος; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 5ο ερώτημα!!!) (ζ) Αλήθεια, απογευματινά σεμινάρια όπως αυτά της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β' επιπέδου, σεμινάρια εκπαίδευσης ενηλίκων κ.λ.π., έχετε σκεφθεί ότι στο μέλλον, δεν θα μπορούν να υλοποιούνται όπως γίνεται σήμερα; Τα εργαστήρια Πληροφορικής άραγε σε τι κατάσταση θα βρίσκονται; Θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί Πληροφορικής, για ν' αναλάβουν την τεχνική στήριξη στα παραπάνω σεμινάρια; (θα μπορούσατε να μας απαντήσετε σ' αυτό το 6ο ερώτημα!!!) ***** Συμπεράσματα ***** (1) Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΕ19-20 ΣΕ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ): * ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ * ΣΥΓΓΡΑΦΗ (ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ) - ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ - ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΗΜΕΙΩΣΕΩΝ, ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΕΝΙΣΧΥΣΗ, ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ * ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ (ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗ) ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: - ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ - ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑΣ (E-MAIL) - ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΗΣΗΣ (Δ-ΒΑΣΗ, ΝΕΣΤΩΡ) - ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ - SURVEY * ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: - ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ (ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ - ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ - ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ), ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΛΙΚΟΥ & ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ - ΕΚΤΥΠΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΠΑΡΕΛΚΟΜΕΝΩΝ - ΙΝΤΕΡΝΕΤ (ΓΡΑΦΕΙΩΝ - ΤΑΞΕΩΝ - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ) * ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ * ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ VBI ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ * ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ, ΣΥΝΤΗΡΗΤΗΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ - ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ (site) ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΟΥ * ΣΥΜΒΟΥΛΕΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ * ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ (ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ) ΣΕ ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ (Π.Χ. Projects). (2) ΧΩΡΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ => ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΘΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ => ΘΑ ΟΔΗΓΗΘΟΥΜΕ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΚΜΗ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ!! (3) ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ: ΠΟΛΥΜΕΣΑ - ΔΙΚΤΥΑ, ΠΟΛΛΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΕΜΑΘΑΝ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ - ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ (Blogs). ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΥΝΕΧΙΣΑΝ ΤΗΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΟΥΣ ΑΥΤΗ! ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ; ... ***** Προτάσεις ***** (α) ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΔΥΟ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ. (β) ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ. (γ) ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΩΣ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ - ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ. (δ) ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΑΘΡΟΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ)! ΝΑ ΠΡΟΣΜΕΤΡΩΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΒΙΟ - ΦΑΚΕΛΟ, ΟΙ ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ! Με τιμή, Νίκος Γ. Χατζηλάμπρου (ΒΕΡΟΙΑ - Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ) Μηχανικός Πληροφορικής ΤΕ, Επιμορφωτής εκπαιδευτικών Α' επιπέδου, Εκπαιδευτής Ενηλίκων (προγράμματα: ΗΡΩΝ, ΗΡΩΝ2), Μάχιμος Εκπαιδευτικός Πληροφορικής ΠΕ20 (σε Γενικό Λύκειο)!