Αρχικά πιστεύω ότι η ονομασία Μαθητεία του 4ου έτους των ΕΠΑ.Λ. θα ήταν καλύτερα να αντικατασταθεί με την ονομασία Πρακτική Άσκηση και δεν είναι απλά θέμα τίτλου αλλά έχει και τεράστια ουσιαστική διαφορά περιεχομένου. Ορθά αναφέρεται στο άρθρο 7 ότι το έτος αυτό ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν ορίζεται όμως σε ποια βαθμίδα του τυπικού εκπαιδευτικού (νόμος 3879/2010) συστήματος εντάσσεται η «Τάξη Μαθητείας». Για τις ειδικότητες του Επαγγελματικού Λυκείου η εφαρμογή της πρακτικής άσκησης είναι καταλληλότερη από τη μαθητεία.
• Η πρακτική άσκηση εφαρμόζεται για ειδικότητες που απαιτούν τη διδασκαλία εκτεταμένων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών. Ως ολοκλήρωση αυτών των ειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων, μέσω της πρακτικής άσκησης, παρέχεται στους μαθητές η δυνατότητα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε χώρους εργασίας, όπου θα εμπεδώσουν τις αποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες και θα τις εμπλουτίσουν κάτω από πραγματικές εργασιακές συνθήκες. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ειδικότητες: Σχεδιαστής Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής, Τεχνικών Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών, Τεχνικός Οχημάτων κ.ά.
• Η μαθητεία εφαρμόζεται για ειδικότητες με έμφαση στις δεξιότητες, όπου το ποσό των αναγκαίων θεωρητικών γνώσεων είναι περιορισμένο, σε σχέση με τις απαιτούμενες πρακτικές γνώσεις. Στη μαθητεία, η διαδικασία της μάθησης λαμβάνει χώρα, κυρίως, στους χώρους εργασίας. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ειδικότητες: Ζωοτέχνης, Λιθοξόος-Μαρμαράς, Υποδηματοποιός, Τεχνίτης Τοποθέτησης Υαλοπινάκων κ.ά.
Είναι γεγονός ότι ο ΟΑΕΔ έχει ήδη εμπειρία σε θέματα Μαθητείας και όχι Πρακτικής Άσκησης, αλλά θεωρώ λάθος μαθητές που θα έχουν εκπαιδευτεί επί 3 χρόνια από τα ΕΠΑ.Λ. να περνάνε σε κατάσταση εποπτείας από τον ΟΑΕΔ. Από όποια πλευρά και αν το δούμε, είτε από την πλευρά του σχολείου είτε των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων είναι λάθος άλλος εκπαιδευτικός φορέας να εκπαιδεύει και να προετοιμάζει τους μαθητές επί σειρά ετών και άλλος να τους υποστηρίζει και να τους εποπτεύει κατά την διάρκεια της εισόδου τους στην αγορά εργασίας, γιατί το ένα κομμάτι είναι συνέχεια και λειτουργεί αλληλεπιδραστικά με το άλλο και δεν θα υπάρχει ομαλή μετάβαση και αρμονία.
Συμπέρασμα : το 4ο έτος θα πρέπει να είναι έτος Πρακτικής Άσκησης με αποκλειστικό φορέα υλοποίησης το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Είναι άξιο απορίας επίσης γιατί ορίζεται στο άρθρο 9 ότι το μάθημα «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» διάρκειας 7 ωρών επιμερίζεται σε 2 ημέρες ενώ το «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας - Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» διάρκειας 28 ωρών επιμερίζεται σε 5 ημέρες, που σημαίνει ότι 2 ημέρες την εβδομάδα θα φεύγει από το σχολείο κάποια ώρα και θα πηγαίνει στην επιχείρηση, είτε το αντίθετο και να μην συμβαίνει το εξής απλό : 4 ημέρες στη επιχείρηση και 1 στο σχολείο.
Αρχικά πιστεύω ότι η ονομασία Μαθητεία του 4ου έτους των ΕΠΑ.Λ. θα ήταν καλύτερα να αντικατασταθεί με την ονομασία Πρακτική Άσκηση και δεν είναι απλά θέμα τίτλου αλλά έχει και τεράστια ουσιαστική διαφορά περιεχομένου. Ορθά αναφέρεται στο άρθρο 7 ότι το έτος αυτό ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν ορίζεται όμως σε ποια βαθμίδα του τυπικού εκπαιδευτικού (νόμος 3879/2010) συστήματος εντάσσεται η «Τάξη Μαθητείας». Για τις ειδικότητες του Επαγγελματικού Λυκείου η εφαρμογή της πρακτικής άσκησης είναι καταλληλότερη από τη μαθητεία. • Η πρακτική άσκηση εφαρμόζεται για ειδικότητες που απαιτούν τη διδασκαλία εκτεταμένων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών. Ως ολοκλήρωση αυτών των ειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων, μέσω της πρακτικής άσκησης, παρέχεται στους μαθητές η δυνατότητα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε χώρους εργασίας, όπου θα εμπεδώσουν τις αποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες και θα τις εμπλουτίσουν κάτω από πραγματικές εργασιακές συνθήκες. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ειδικότητες: Σχεδιαστής Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής, Τεχνικών Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών, Τεχνικός Οχημάτων κ.ά. • Η μαθητεία εφαρμόζεται για ειδικότητες με έμφαση στις δεξιότητες, όπου το ποσό των αναγκαίων θεωρητικών γνώσεων είναι περιορισμένο, σε σχέση με τις απαιτούμενες πρακτικές γνώσεις. Στη μαθητεία, η διαδικασία της μάθησης λαμβάνει χώρα, κυρίως, στους χώρους εργασίας. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ειδικότητες: Ζωοτέχνης, Λιθοξόος-Μαρμαράς, Υποδηματοποιός, Τεχνίτης Τοποθέτησης Υαλοπινάκων κ.ά. Είναι γεγονός ότι ο ΟΑΕΔ έχει ήδη εμπειρία σε θέματα Μαθητείας και όχι Πρακτικής Άσκησης, αλλά θεωρώ λάθος μαθητές που θα έχουν εκπαιδευτεί επί 3 χρόνια από τα ΕΠΑ.Λ. να περνάνε σε κατάσταση εποπτείας από τον ΟΑΕΔ. Από όποια πλευρά και αν το δούμε, είτε από την πλευρά του σχολείου είτε των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων είναι λάθος άλλος εκπαιδευτικός φορέας να εκπαιδεύει και να προετοιμάζει τους μαθητές επί σειρά ετών και άλλος να τους υποστηρίζει και να τους εποπτεύει κατά την διάρκεια της εισόδου τους στην αγορά εργασίας, γιατί το ένα κομμάτι είναι συνέχεια και λειτουργεί αλληλεπιδραστικά με το άλλο και δεν θα υπάρχει ομαλή μετάβαση και αρμονία. Συμπέρασμα : το 4ο έτος θα πρέπει να είναι έτος Πρακτικής Άσκησης με αποκλειστικό φορέα υλοποίησης το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Είναι άξιο απορίας επίσης γιατί ορίζεται στο άρθρο 9 ότι το μάθημα «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» διάρκειας 7 ωρών επιμερίζεται σε 2 ημέρες ενώ το «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας - Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» διάρκειας 28 ωρών επιμερίζεται σε 5 ημέρες, που σημαίνει ότι 2 ημέρες την εβδομάδα θα φεύγει από το σχολείο κάποια ώρα και θα πηγαίνει στην επιχείρηση, είτε το αντίθετο και να μην συμβαίνει το εξής απλό : 4 ημέρες στη επιχείρηση και 1 στο σχολείο.