ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΛ
Διαφωνούμε με τον κατακερματισμό της λειτουργίας της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Επαναφέρονται στην ουσία μορφώματα περασμένων εποχών τα οποία καθιστούν την “λογική” ύπαρξης του Επαγγελματικού Λυκείου, παράλογη, τη στιγμή που υφίσταται η ΣΕΚ , η οποία φαίνεται να έχει τον πρώτο λόγο όπου οι δύο δομές συνυπάρχουν (επιβολή της μη τυπικής εκπαίδευσης επί της τυπικής).
Η μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση να παρέχεται μόνο από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Διαφωνούμε με τον τρόπο που θεσμοθετείται το 4ο έτος εξειδίκευσης γιατί στην ουσία δημιουργείται ένα μεταλλαγμένο υβρίδιο « ΕκπαιδοΚατάρτισης» με τον ΟΑΕΔ να εισβάλει στο Υπουργείο Παιδείας, ουσιαστικά και όχι σε επίπεδο παροχής τεχνογνωσίας.
Αυτό σίγουρα καθιστά ανεπαρκή, χρονικά, την παροχή των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές έτσι ώστε αυτοί να είναι σε θέση να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά. Είναι διαφορετικά πράγματα η πρακτική άσκησης και η μαθητεία ( δεν είναι δυνατόν οι ώρες μαθητείας να προσμετρώνται ως ώρες θεωρητικής ή εργαστηριακής διδασκαλίας).
Το 4ο έτος εξειδίκευσης να λειτουργεί μόνο στη δομή του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, με θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα και πρακτική άσκηση.
Είναι γνωστός ο ρόλος και η συμβολή των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων, με την σημερινή οργανωτική και διοικητική δομή στην ανάπτυξη της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ,αλλά και της κατάρτισης (ΙΕΚ). Επίσης στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όπως και της τοπικής κοινωνίας.
Στο κεφάλαιο Δ΄ ανατίθενται «υπερεξουσίες» στον διευθυντή της ΣΕΚ (τυχαία άραγε επιλέχτηκε το ίδιο όνομα;). Δηλαδή τα εργαστηριακά μαθήματα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, άρα και οι ειδικότητες που θα δημιουργηθούν σε κάθε ΕΠΑΛ (οι ΣΕΚ είναι ημερήσιες και εσπερινές) θα εξαρτώνται από τις επιλογές του μη τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος!!!
Τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα να λειτουργούν με την σημερινή τους δομή.
Όπως φαίνεται στην ανάλυση των άρθρων, η οποία παρουσιάζεται στη διαβούλευση για κάθε άρθρο χωριστά υπάρχουν επίσης σημαντικά προβλήματα:
• με το μέλλον των εκπαιδευτικών που σήμερα υπηρετούν σε ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ , ΣΕΚ, ιδιαίτερα αν καταργηθούν ΕΠΑΣ και ΣΕΚ
• με την πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
• με τον πίνακα επαγγελμάτων- επιπέδων εκπαίδευσης, ο οποίος έχει «περίεργες» ελλείψεις (στα ΙΕΚ) και διαστρεβλώσεις (στα ΑΕΙ). Οι ειδικότητες φαίνεται ότι προέκυψαν χωρίς μελέτη και για πρώτη φορά καθορίζονται με νόμο! Είναι αδιανόητο για παράδειγμα να απουσιάζουν από τον Τεχνολογικό τομέα των ΙΕΚ οι ειδικότητες Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Ηλεκτρονικών.
Συμπέρασμα:
Όπως φαίνεται και από τις επιμέρους παρατηρήσεις μας, κάποιες είναι σημαντικές επί της ουσίας, το ΣΝ πρέπει να αποσυρθεί.
Να μην κατατεθεί για άμεση και κατεπείγουσα ψήφιση.
Να συζητηθεί με όλους τους ενδιαφερόμενους και να κατατεθεί αργότερα.
Δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί, πόσο μάλλον από τον επόμενο Σεπτέμβριο.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΛ Διαφωνούμε με τον κατακερματισμό της λειτουργίας της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Επαναφέρονται στην ουσία μορφώματα περασμένων εποχών τα οποία καθιστούν την “λογική” ύπαρξης του Επαγγελματικού Λυκείου, παράλογη, τη στιγμή που υφίσταται η ΣΕΚ , η οποία φαίνεται να έχει τον πρώτο λόγο όπου οι δύο δομές συνυπάρχουν (επιβολή της μη τυπικής εκπαίδευσης επί της τυπικής). Η μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση να παρέχεται μόνο από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Διαφωνούμε με τον τρόπο που θεσμοθετείται το 4ο έτος εξειδίκευσης γιατί στην ουσία δημιουργείται ένα μεταλλαγμένο υβρίδιο « ΕκπαιδοΚατάρτισης» με τον ΟΑΕΔ να εισβάλει στο Υπουργείο Παιδείας, ουσιαστικά και όχι σε επίπεδο παροχής τεχνογνωσίας. Αυτό σίγουρα καθιστά ανεπαρκή, χρονικά, την παροχή των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές έτσι ώστε αυτοί να είναι σε θέση να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά. Είναι διαφορετικά πράγματα η πρακτική άσκησης και η μαθητεία ( δεν είναι δυνατόν οι ώρες μαθητείας να προσμετρώνται ως ώρες θεωρητικής ή εργαστηριακής διδασκαλίας). Το 4ο έτος εξειδίκευσης να λειτουργεί μόνο στη δομή του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, με θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα και πρακτική άσκηση. Είναι γνωστός ο ρόλος και η συμβολή των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων, με την σημερινή οργανωτική και διοικητική δομή στην ανάπτυξη της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ,αλλά και της κατάρτισης (ΙΕΚ). Επίσης στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όπως και της τοπικής κοινωνίας. Στο κεφάλαιο Δ΄ ανατίθενται «υπερεξουσίες» στον διευθυντή της ΣΕΚ (τυχαία άραγε επιλέχτηκε το ίδιο όνομα;). Δηλαδή τα εργαστηριακά μαθήματα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, άρα και οι ειδικότητες που θα δημιουργηθούν σε κάθε ΕΠΑΛ (οι ΣΕΚ είναι ημερήσιες και εσπερινές) θα εξαρτώνται από τις επιλογές του μη τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος!!! Τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα να λειτουργούν με την σημερινή τους δομή. Όπως φαίνεται στην ανάλυση των άρθρων, η οποία παρουσιάζεται στη διαβούλευση για κάθε άρθρο χωριστά υπάρχουν επίσης σημαντικά προβλήματα: • με το μέλλον των εκπαιδευτικών που σήμερα υπηρετούν σε ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ , ΣΕΚ, ιδιαίτερα αν καταργηθούν ΕΠΑΣ και ΣΕΚ • με την πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση • με τον πίνακα επαγγελμάτων- επιπέδων εκπαίδευσης, ο οποίος έχει «περίεργες» ελλείψεις (στα ΙΕΚ) και διαστρεβλώσεις (στα ΑΕΙ). Οι ειδικότητες φαίνεται ότι προέκυψαν χωρίς μελέτη και για πρώτη φορά καθορίζονται με νόμο! Είναι αδιανόητο για παράδειγμα να απουσιάζουν από τον Τεχνολογικό τομέα των ΙΕΚ οι ειδικότητες Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Ηλεκτρονικών. Συμπέρασμα: Όπως φαίνεται και από τις επιμέρους παρατηρήσεις μας, κάποιες είναι σημαντικές επί της ουσίας, το ΣΝ πρέπει να αποσυρθεί. Να μην κατατεθεί για άμεση και κατεπείγουσα ψήφιση. Να συζητηθεί με όλους τους ενδιαφερόμενους και να κατατεθεί αργότερα. Δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί, πόσο μάλλον από τον επόμενο Σεπτέμβριο.