Το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την ενίσχυση του κλάδου ΠΕ04 (Φυσική Χημεία Βιολογία) σε βάρος των Μαθηματικών και της Πληροφορικής. Μέχρι σήμερα η αναλογία των ωρών των Μαθηματικών σε σχέση με τη Φυσική και τη Χημεία στη θετική κατεύθυνση ήταν 1:1 ενώ τώρα γίνεται 8:12 ή 2:3. Πρωτοφανές για τα Ελληνικά δεδομένα, τη στιγμή που παγκοσμίως αναγνωρίζεται η σημασία της καλής μαθηματικής κατάρτισης στην αγορά εργασίας (από κολοσσούς Πληροφορικής και Τεχνολογίας μέχρι και το Business Administration).
Ακόμα πιο πρωτοφανές βέβαια είναι η απομάκρυνση του Μαθήματος της Πληροφορικής (και ιδιαίτερα του Προγραμματισμού) από το Λύκειο και η αντικατάσταση από το μάθημα της Χημείας (6 ώρες παρακαλώ).
Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους Χημικούς ή με την Χημεία, την οποία θεωρώ μια από τις κορυφαίες επιστήμες, όμως (όπως και να το δει κανείς) η μεγάλη πλειοψηφία των θετικών σχολών (Πανεπιστήμια, Πολυτεχνία και ΤΕΙ) έχουν μεγαλύτερη συνάφεια αντικειμένου με την Πληροφορική και τον Προγραμματισμό παρά με τη Χημεία (π.χ., Μαθηματικό, Φυσικό, Ηλεκτρολόγοι, Μηχανολόγοι, τμήματα Αυτοματισμού, Πληροφορικής, Τεχνολογίας, κ.λ.π. κ.λ.π.). Δεν μπορώ να καταλάβω, επομένως, γιατί πρέπει να αναγκάζουμε το 70% (και πάνω) των μαθητών της Θετικής κατεύθυνσης να εντρυφήσουν σε ένα μάθημα το οποίο δεν θα ξαναδούν ποτέ στην ακαδημαϊκή τους πορεία.
Αδυνατώ να πιστέψω ότι αυτό γίνεται για να βγάλουμε στη διαθεσιμότητα τους Πληροφορικάριους, ή επειδή υπάρχουν πολλοί ΠΕ04 που πρέπει κάπως να βολευτούν. Δεν μπορεί να γίνεται τόσο πρόχειρα ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος σε μια Ευρωπαϊκή χώρα που αποζητά την ανάπτυξη και την καινοτομία.
Πρόταση:
Κατά την ταπεινή μου γνώμη πρέπει να προστεθεί επιπλέον μια κατεύθυνση στην Γ΄ Λυκείου, η οποία θα αφορά τις Θετικές και Τεχνολογικές σχολές και να αλλάξουν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων ώστε να τηρηθεί η αναλογία 1:1.
Κατεύθυνση Επιστημών Υγείας (Ιατρική κ.λ.π.)
Βιολογία (8 ώρες)
Φυσική (6 ώρες)
Χημεία (6 ώρες)
Θετική - Τεχνολογική Κατεύθυνση (Θετικές Σχολές, Πολυτεχνεία, ΤΕΙ)
Μαθηματικά (9 ώρες)
Φυσική (6 ώρες)
Πληροφορική (5 ώρες)
Μια τελευταία παρατήρηση: Στην περίπτωση που η Πληροφορική αφαιρεθεί τελικά από το Λύκειο θα έχουμε επιτύχει μια πρωτοφανή οπισθοδρόμηση, η οποία θα είναι πρακτικά αδύνατο να διορθωθεί τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι προσλήψεις δεν γίνονται και ότι πολλοί επιστήμονες πληροφορικής θα απομακρυνθούν τελικά από τα σχολεία.
Το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την ενίσχυση του κλάδου ΠΕ04 (Φυσική Χημεία Βιολογία) σε βάρος των Μαθηματικών και της Πληροφορικής. Μέχρι σήμερα η αναλογία των ωρών των Μαθηματικών σε σχέση με τη Φυσική και τη Χημεία στη θετική κατεύθυνση ήταν 1:1 ενώ τώρα γίνεται 8:12 ή 2:3. Πρωτοφανές για τα Ελληνικά δεδομένα, τη στιγμή που παγκοσμίως αναγνωρίζεται η σημασία της καλής μαθηματικής κατάρτισης στην αγορά εργασίας (από κολοσσούς Πληροφορικής και Τεχνολογίας μέχρι και το Business Administration). Ακόμα πιο πρωτοφανές βέβαια είναι η απομάκρυνση του Μαθήματος της Πληροφορικής (και ιδιαίτερα του Προγραμματισμού) από το Λύκειο και η αντικατάσταση από το μάθημα της Χημείας (6 ώρες παρακαλώ). Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους Χημικούς ή με την Χημεία, την οποία θεωρώ μια από τις κορυφαίες επιστήμες, όμως (όπως και να το δει κανείς) η μεγάλη πλειοψηφία των θετικών σχολών (Πανεπιστήμια, Πολυτεχνία και ΤΕΙ) έχουν μεγαλύτερη συνάφεια αντικειμένου με την Πληροφορική και τον Προγραμματισμό παρά με τη Χημεία (π.χ., Μαθηματικό, Φυσικό, Ηλεκτρολόγοι, Μηχανολόγοι, τμήματα Αυτοματισμού, Πληροφορικής, Τεχνολογίας, κ.λ.π. κ.λ.π.). Δεν μπορώ να καταλάβω, επομένως, γιατί πρέπει να αναγκάζουμε το 70% (και πάνω) των μαθητών της Θετικής κατεύθυνσης να εντρυφήσουν σε ένα μάθημα το οποίο δεν θα ξαναδούν ποτέ στην ακαδημαϊκή τους πορεία. Αδυνατώ να πιστέψω ότι αυτό γίνεται για να βγάλουμε στη διαθεσιμότητα τους Πληροφορικάριους, ή επειδή υπάρχουν πολλοί ΠΕ04 που πρέπει κάπως να βολευτούν. Δεν μπορεί να γίνεται τόσο πρόχειρα ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος σε μια Ευρωπαϊκή χώρα που αποζητά την ανάπτυξη και την καινοτομία. Πρόταση: Κατά την ταπεινή μου γνώμη πρέπει να προστεθεί επιπλέον μια κατεύθυνση στην Γ΄ Λυκείου, η οποία θα αφορά τις Θετικές και Τεχνολογικές σχολές και να αλλάξουν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων ώστε να τηρηθεί η αναλογία 1:1. Κατεύθυνση Επιστημών Υγείας (Ιατρική κ.λ.π.) Βιολογία (8 ώρες) Φυσική (6 ώρες) Χημεία (6 ώρες) Θετική - Τεχνολογική Κατεύθυνση (Θετικές Σχολές, Πολυτεχνεία, ΤΕΙ) Μαθηματικά (9 ώρες) Φυσική (6 ώρες) Πληροφορική (5 ώρες) Μια τελευταία παρατήρηση: Στην περίπτωση που η Πληροφορική αφαιρεθεί τελικά από το Λύκειο θα έχουμε επιτύχει μια πρωτοφανή οπισθοδρόμηση, η οποία θα είναι πρακτικά αδύνατο να διορθωθεί τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι προσλήψεις δεν γίνονται και ότι πολλοί επιστήμονες πληροφορικής θα απομακρυνθούν τελικά από τα σχολεία.