"Πρόταση επαναφοράς του μαθήματος της Αστρονομίας και Διαστημικής στο πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου"
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Φέτος η Ελλάδα βρέθηκε στο κέντρο του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κοινότητας των αστρονόμων και αστροφυσικών, καθώς διοργανώθηκε η 7η Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας - Αστροφυσικής στον Βόλο. Η πετυχημένη διοργάνωση ας αποτελέσει εφαλτήριο για μια νέα αρχή στην αστρονομική παιδεία των Ελλήνων μαθητών. Γι' αυτό προτείνουμε να εισαχθεί το μάθημα της Αστρονομίας και Διαστημικής στη Β΄ Λυκείου, επί μία ώρα την εβδομάδα ή τουλάχιστον να εισαχθεί ως μάθημα επιλογής, επί μία ώρα την εβδομάδα και πάλι για τους εξής λόγους:
1. Η Αστρονομία και η Διαστημική έχουν αλματώδη πρόοδο και αποτελούν το «καθημερινό έδεσμα» όλων των ανθρώπων μη εξαιρουμένων των μαθητών.
2. Η επιστήμη αυτή του ουρανού ασκεί παιδαγωγική επίδραση και διευκολύνει την ομαλή διάπλαση του χαρακτήρα των μαθητών.
3. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε την αστρονομία ως ένα από τα 4 κύρια μαθήματα, που αποτελούσαν την "τετρακτύ".
4. Από το 1964 έως το 1967, με την έναρξη της διαστημικής εποχής, διδασκόταν επί δύο ώρες την εβδομάδα, επειδή οι ιθύνοντες είχαν καταλάβει την επιστημονική αξία του.
5. Σήμερα ανθεί η Αστρονομία στην κοινωνία των πολιτών, αφού έχουν ιδρυθεί μέσα σε λίγο χρόνο 25 αστρονομικοί σύλλογοι σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος.
6. Εδώ και 17 χρόνια διοργανώνεται από την Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος του Βόλου με επιτυχία ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Αστρονομίας και Διαστημικής, που συγκεντρώνει πάρα πολλούς μαθητές.
7. Οι μαθητές του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού εκπροσωπούν επάξια τη χώρα μας στη NASA και στην Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας - Αστροφυσικής, αποσπώντας τα περισσότερα μετάλλια από άλλες διεθνείς επιστημονικές διοργανώσεις.
8. Εφέτος (27/7 - 5/8/2013) διοργανώθηκε στη χώρα μας (Βόλος) η 7η Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας – Αστροφυσικής, με συμμετοχή 36 χωρών, με 185 μαθητές Λυκείου και 82 συνοδούς καθηγητές με άριστη επιτυχία. Από τους 10 Έλληνες μαθητές οι 9 ανέβηκαν στο βάθρο κατακτώντας συνολικά 1 αργυρό μετάλλιο, 4 χάλκινα και 4 επαίνους.
9. Κατά καιρούς η πολιτεία (Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Υπουργός Παιδείας) έχουν καλέσει και έχουν τιμήσει τους μαθητές που διακρίθηκαν στη NASA και στις Ολυμπιάδες.
10. Εκτός από τα Πλανητάρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης και τα κρατικά αστεροσκοπεία, αρχίζουν να λειτουργούν και ιδιωτικά πλανητάρια, αλλά και μικρά αστεροσκοπεία, που αποτελούν το βάθρο του μαθήματος.
11. Από 20ετίας και πλέον κυκλοφορεί το αστρονομικό περιοδικό «Ουρανός», παράλληλα με τα περιοδικά της ΕΜΕ και της ΕΕΦ, που αποτελεί απαραίτητο εφόδιο των μαθητών.
12. Το μάθημα της Αστρονομίας έχει μεγάλη επιλεξιμότητα από τους μαθητές, με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία να δημιουργούνται ακόμη και δύο τμήματα επιλογής.
13. Η Αστρονομία παρέχει τη δυνατότητα διαθεματικών – διεπιστημονικών δράσεων με τα άλλα θετικά μαθήματα, αφού παρέχει πολλές και πολλαπλές χρήσεις της στείρας θεωρίας αυτών.
14. Παρέχει ευκαιρίες για δράσεις εκτός σχολείου, όπως είναι οι αστροβραδιές στο ύπαιθρο, που δίνουν μια άλλη ουράνια εικόνα της καθημερινότητας του σπιτιού και του σχολείου.
15. Προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των καθηγητών των άλλων ειδικοτήτων, ακόμη και θεωρητικών μαθημάτων, για κοινά προγράμματα και δράσεις σχολικές και εξωσχολικές.
"Πρόταση επαναφοράς του μαθήματος της Αστρονομίας και Διαστημικής στο πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου" Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Φέτος η Ελλάδα βρέθηκε στο κέντρο του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κοινότητας των αστρονόμων και αστροφυσικών, καθώς διοργανώθηκε η 7η Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας - Αστροφυσικής στον Βόλο. Η πετυχημένη διοργάνωση ας αποτελέσει εφαλτήριο για μια νέα αρχή στην αστρονομική παιδεία των Ελλήνων μαθητών. Γι' αυτό προτείνουμε να εισαχθεί το μάθημα της Αστρονομίας και Διαστημικής στη Β΄ Λυκείου, επί μία ώρα την εβδομάδα ή τουλάχιστον να εισαχθεί ως μάθημα επιλογής, επί μία ώρα την εβδομάδα και πάλι για τους εξής λόγους: 1. Η Αστρονομία και η Διαστημική έχουν αλματώδη πρόοδο και αποτελούν το «καθημερινό έδεσμα» όλων των ανθρώπων μη εξαιρουμένων των μαθητών. 2. Η επιστήμη αυτή του ουρανού ασκεί παιδαγωγική επίδραση και διευκολύνει την ομαλή διάπλαση του χαρακτήρα των μαθητών. 3. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε την αστρονομία ως ένα από τα 4 κύρια μαθήματα, που αποτελούσαν την "τετρακτύ". 4. Από το 1964 έως το 1967, με την έναρξη της διαστημικής εποχής, διδασκόταν επί δύο ώρες την εβδομάδα, επειδή οι ιθύνοντες είχαν καταλάβει την επιστημονική αξία του. 5. Σήμερα ανθεί η Αστρονομία στην κοινωνία των πολιτών, αφού έχουν ιδρυθεί μέσα σε λίγο χρόνο 25 αστρονομικοί σύλλογοι σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος. 6. Εδώ και 17 χρόνια διοργανώνεται από την Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος του Βόλου με επιτυχία ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Αστρονομίας και Διαστημικής, που συγκεντρώνει πάρα πολλούς μαθητές. 7. Οι μαθητές του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού εκπροσωπούν επάξια τη χώρα μας στη NASA και στην Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας - Αστροφυσικής, αποσπώντας τα περισσότερα μετάλλια από άλλες διεθνείς επιστημονικές διοργανώσεις. 8. Εφέτος (27/7 - 5/8/2013) διοργανώθηκε στη χώρα μας (Βόλος) η 7η Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας – Αστροφυσικής, με συμμετοχή 36 χωρών, με 185 μαθητές Λυκείου και 82 συνοδούς καθηγητές με άριστη επιτυχία. Από τους 10 Έλληνες μαθητές οι 9 ανέβηκαν στο βάθρο κατακτώντας συνολικά 1 αργυρό μετάλλιο, 4 χάλκινα και 4 επαίνους. 9. Κατά καιρούς η πολιτεία (Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Υπουργός Παιδείας) έχουν καλέσει και έχουν τιμήσει τους μαθητές που διακρίθηκαν στη NASA και στις Ολυμπιάδες. 10. Εκτός από τα Πλανητάρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης και τα κρατικά αστεροσκοπεία, αρχίζουν να λειτουργούν και ιδιωτικά πλανητάρια, αλλά και μικρά αστεροσκοπεία, που αποτελούν το βάθρο του μαθήματος. 11. Από 20ετίας και πλέον κυκλοφορεί το αστρονομικό περιοδικό «Ουρανός», παράλληλα με τα περιοδικά της ΕΜΕ και της ΕΕΦ, που αποτελεί απαραίτητο εφόδιο των μαθητών. 12. Το μάθημα της Αστρονομίας έχει μεγάλη επιλεξιμότητα από τους μαθητές, με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία να δημιουργούνται ακόμη και δύο τμήματα επιλογής. 13. Η Αστρονομία παρέχει τη δυνατότητα διαθεματικών – διεπιστημονικών δράσεων με τα άλλα θετικά μαθήματα, αφού παρέχει πολλές και πολλαπλές χρήσεις της στείρας θεωρίας αυτών. 14. Παρέχει ευκαιρίες για δράσεις εκτός σχολείου, όπως είναι οι αστροβραδιές στο ύπαιθρο, που δίνουν μια άλλη ουράνια εικόνα της καθημερινότητας του σπιτιού και του σχολείου. 15. Προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των καθηγητών των άλλων ειδικοτήτων, ακόμη και θεωρητικών μαθημάτων, για κοινά προγράμματα και δράσεις σχολικές και εξωσχολικές.