Κύριε Υπουργέ - Κύριοι Υφυπουργοί
Θα μπορούσε κανείς να πει πάρα πολλά για ένα νέο εκπαιδευτικό σχέδιο.
Πιστεύω όμως ότι δύο πράγματα πρέπει να μας απασχολήσουν κυρίως :
α. Τι θέλουμε τα παιδιά μας να μαθαίνουν στο Δημόσιο Σχολείο και
β. Με ποιο τρόπο αυτά τα πράγματα πρέπει να διδάσκονται
Αυτό που συμβαίνει με το νέο Εκπαιδευτικό σχέδιο, είναι ένα ανακάτεμα, της ίδιας όμως τράπουλας και μια αναδιανομή ρόλων. Και η Εκπαιδευτική κοινότητα έχει εγκλωβιστεί στην συντεχνιακή λογική, για το ποιος θα έχει τις περισσότερες ώρες και απομακρύνεται έτσι από την ουσία του προβλήματος που πιστεύω βρίσκεται στους παραπάνω δυο άξονες.
Θέλουμε λοιπόν τα παιδιά μας να μαθαίνουν τόσα πολλά Μαθηματικά ή Φυσική, θέλουμε επίσης να μαθαίνουν Φιλοσοφία και Πολιτικές Επιστήμες αλλά να μην μαθαίνουν Πληροφορική ή μια άλλη Ξένη γλώσσα πέραν των Αγγλικών; Θέλουμε να αναλώνουν υπερβολικές ώρες σε φιλολογικά μαθήματα αλλά να μην γνωρίζουν Γεωγραφία ή να μην έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν στο σχολείο τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους;
Θέλουμε τα μαθήματα να διδάσκονται όπως 20 χρόνια πριν και ενώ είμαστε στην εποχή της κορύφωσης της τεχνολογίας και των επιστημών, εμείς να έχουμε ένα μαθητή στον πίνακα να μας λύνει ασκήσεις ή να του δίνουμε ένα κακογραμμένο, απαρχαιωμένο βιβλίο και να τον αναγκάζουμε να το «παπαγαλίσει» για να τον εξετάσουμε; Συμβιβαζόμαστε με το γεγονός ότι τα παιδιά μας κάνουν Αγγλικά στο σχολείο, επί 12 σχολικά χρόνια αλλά τελικά, Αγγλικά μαθαίνουν σε εξωτερικά φροντιστήρια; Και βέβαια αυτό δεν συμβαίνει μόνο με τα Αγγλικά, αλλά με όλα τα μαθήματα που τους ενδιαφέρουν; Συμβιβαζόμαστε με το γεγονός ότι τα παιδιά μας δεν ξέρουν Ιστορία ή πιστεύουμε ότι προσθέτοντάς τους ώρες θα λύσουμε το πρόβλημα;
Πιστεύω ότι εκεί είναι η ουσία του θέματος και το προτεινόμενο σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση δεν κάνει βήματα, τουλάχιστον μέχρι στιγμής. Για να γίνουν όμως τέτοια βήματα απαιτείται χρόνος, καθώς πρέπει πρώτα απ’ όλα να γραφούν καινούργια και σύγχρονα βιβλία ( τα βιβλία του Γενικού Λυκείου είναι τα ίδια ακόμη από την εποχή Αρσένη ). Η πίεση όμως να εφαρμοσθεί το νέο σχέδιο από την προσεχή σχολική χρονιά, οδηγεί σε καταστάσεις που τις έχει ξαναζήσει η Ελληνική Κοινωνία και πραγματικά την έχουν «ισοπεδώσει» στο παρελθόν.
Μετά από αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να κάνω και μερικές παρατηρήσεις - προτάσεις πάνω στο προτεινόμενο εκπαιδευτικό σχέδιο, μιας και όπως καταλαβαίνει κανείς, έτσι όπως παρουσιάστηκε ή με κάποιες αλλαγές, σε λίγες ημέρες θα είναι νόμος του κράτους:
a. Πιστεύω ότι το μοντέλο που προτείνεται, είναι εντελώς «Θεωρητικό». Όλα τα νέα μαθήματα που εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα, βασίζονται και απογειώνουν την «αποστήθιση» και την «παπαγαλία».
b. Λείπουν μαθήματα που δίνουν τη δυνατότητα για πρακτική άσκηση στους μαθητές και τονώνουν το ενδιαφέρον τους. Η Πληροφορική δεν μπορεί να λείπει από το Νέο Γενικό Λύκειο. Επίσης δεν μπορούν να λείπουν μαθήματα που προάγουν τον Πολιτισμό και την Τέχνη. Μουσική - Καλλιτεχνικά - Σχέδιο – Ζωγραφική, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης
c. Καλή είναι η πρόβλεψη για Γαλλικά / Γερμανικά ( γιατί όχι και Ισπανικά / Ιταλικά ) σαν επιλογή ξένης γλώσσας στο Λύκειο, αλλά ο ελάχιστος αριθμός μαθητών ( 14 ) για τη δημιουργία τμήματος, φοβάμαι ότι θα εξαφανίσει τις γλώσσες αυτές. Πιστεύω ότι ο περιορισμός αυτός πρέπει να αρθεί και στην ξένη γλώσσα ειδικά, να δίνεται η δυνατότητα για σχηματισμό τμήματος και με λίγα άτομα.
d. Στην τελευταία τάξη του Λυκείου, παρατηρείται μια super εντατικοποίηση γύρω από 3 μαθήματα. Είκοσι ( 20 ) ώρες την εβδομάδα για 3 !! μαθήματα προσανατολισμού είναι υπερβολικές.
e. Οι πολλές εξετάσεις στις οποίες υποβάλλονται οι μαθητές από την Α’ τάξη Λυκείου και η σύνδεση του βαθμού που θα πάρουν σ’ αυτές με το Απολυτήριό τους, θα οδηγήσει σε έξαρση των φροντιστηρίων και θα αυξήσει την «οικονομική αιμορραγία» της Ελληνικής οικογένειας σε εποχές δύσκολες για όλους μας.
f. Το σύστημα πιστεύω πρέπει να εφαρμοσθεί πιλοτικά, την προσεχή σχολική χρονιά στους μαθητές της Α’ τάξης Λυκείου και ο βαθμός των μαθητών αυτών να μην μετρήσει στον βαθμό απολυτηρίου τους.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Καρατώλος Γιώργος
Υποδιευθυντής 4ου ΓΛ Τρικάλων
Καθηγητής Πληροφορικής
Κύριε Υπουργέ - Κύριοι Υφυπουργοί Θα μπορούσε κανείς να πει πάρα πολλά για ένα νέο εκπαιδευτικό σχέδιο. Πιστεύω όμως ότι δύο πράγματα πρέπει να μας απασχολήσουν κυρίως : α. Τι θέλουμε τα παιδιά μας να μαθαίνουν στο Δημόσιο Σχολείο και β. Με ποιο τρόπο αυτά τα πράγματα πρέπει να διδάσκονται Αυτό που συμβαίνει με το νέο Εκπαιδευτικό σχέδιο, είναι ένα ανακάτεμα, της ίδιας όμως τράπουλας και μια αναδιανομή ρόλων. Και η Εκπαιδευτική κοινότητα έχει εγκλωβιστεί στην συντεχνιακή λογική, για το ποιος θα έχει τις περισσότερες ώρες και απομακρύνεται έτσι από την ουσία του προβλήματος που πιστεύω βρίσκεται στους παραπάνω δυο άξονες. Θέλουμε λοιπόν τα παιδιά μας να μαθαίνουν τόσα πολλά Μαθηματικά ή Φυσική, θέλουμε επίσης να μαθαίνουν Φιλοσοφία και Πολιτικές Επιστήμες αλλά να μην μαθαίνουν Πληροφορική ή μια άλλη Ξένη γλώσσα πέραν των Αγγλικών; Θέλουμε να αναλώνουν υπερβολικές ώρες σε φιλολογικά μαθήματα αλλά να μην γνωρίζουν Γεωγραφία ή να μην έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν στο σχολείο τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους; Θέλουμε τα μαθήματα να διδάσκονται όπως 20 χρόνια πριν και ενώ είμαστε στην εποχή της κορύφωσης της τεχνολογίας και των επιστημών, εμείς να έχουμε ένα μαθητή στον πίνακα να μας λύνει ασκήσεις ή να του δίνουμε ένα κακογραμμένο, απαρχαιωμένο βιβλίο και να τον αναγκάζουμε να το «παπαγαλίσει» για να τον εξετάσουμε; Συμβιβαζόμαστε με το γεγονός ότι τα παιδιά μας κάνουν Αγγλικά στο σχολείο, επί 12 σχολικά χρόνια αλλά τελικά, Αγγλικά μαθαίνουν σε εξωτερικά φροντιστήρια; Και βέβαια αυτό δεν συμβαίνει μόνο με τα Αγγλικά, αλλά με όλα τα μαθήματα που τους ενδιαφέρουν; Συμβιβαζόμαστε με το γεγονός ότι τα παιδιά μας δεν ξέρουν Ιστορία ή πιστεύουμε ότι προσθέτοντάς τους ώρες θα λύσουμε το πρόβλημα; Πιστεύω ότι εκεί είναι η ουσία του θέματος και το προτεινόμενο σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση δεν κάνει βήματα, τουλάχιστον μέχρι στιγμής. Για να γίνουν όμως τέτοια βήματα απαιτείται χρόνος, καθώς πρέπει πρώτα απ’ όλα να γραφούν καινούργια και σύγχρονα βιβλία ( τα βιβλία του Γενικού Λυκείου είναι τα ίδια ακόμη από την εποχή Αρσένη ). Η πίεση όμως να εφαρμοσθεί το νέο σχέδιο από την προσεχή σχολική χρονιά, οδηγεί σε καταστάσεις που τις έχει ξαναζήσει η Ελληνική Κοινωνία και πραγματικά την έχουν «ισοπεδώσει» στο παρελθόν. Μετά από αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να κάνω και μερικές παρατηρήσεις - προτάσεις πάνω στο προτεινόμενο εκπαιδευτικό σχέδιο, μιας και όπως καταλαβαίνει κανείς, έτσι όπως παρουσιάστηκε ή με κάποιες αλλαγές, σε λίγες ημέρες θα είναι νόμος του κράτους: a. Πιστεύω ότι το μοντέλο που προτείνεται, είναι εντελώς «Θεωρητικό». Όλα τα νέα μαθήματα που εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα, βασίζονται και απογειώνουν την «αποστήθιση» και την «παπαγαλία». b. Λείπουν μαθήματα που δίνουν τη δυνατότητα για πρακτική άσκηση στους μαθητές και τονώνουν το ενδιαφέρον τους. Η Πληροφορική δεν μπορεί να λείπει από το Νέο Γενικό Λύκειο. Επίσης δεν μπορούν να λείπουν μαθήματα που προάγουν τον Πολιτισμό και την Τέχνη. Μουσική - Καλλιτεχνικά - Σχέδιο – Ζωγραφική, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης c. Καλή είναι η πρόβλεψη για Γαλλικά / Γερμανικά ( γιατί όχι και Ισπανικά / Ιταλικά ) σαν επιλογή ξένης γλώσσας στο Λύκειο, αλλά ο ελάχιστος αριθμός μαθητών ( 14 ) για τη δημιουργία τμήματος, φοβάμαι ότι θα εξαφανίσει τις γλώσσες αυτές. Πιστεύω ότι ο περιορισμός αυτός πρέπει να αρθεί και στην ξένη γλώσσα ειδικά, να δίνεται η δυνατότητα για σχηματισμό τμήματος και με λίγα άτομα. d. Στην τελευταία τάξη του Λυκείου, παρατηρείται μια super εντατικοποίηση γύρω από 3 μαθήματα. Είκοσι ( 20 ) ώρες την εβδομάδα για 3 !! μαθήματα προσανατολισμού είναι υπερβολικές. e. Οι πολλές εξετάσεις στις οποίες υποβάλλονται οι μαθητές από την Α’ τάξη Λυκείου και η σύνδεση του βαθμού που θα πάρουν σ’ αυτές με το Απολυτήριό τους, θα οδηγήσει σε έξαρση των φροντιστηρίων και θα αυξήσει την «οικονομική αιμορραγία» της Ελληνικής οικογένειας σε εποχές δύσκολες για όλους μας. f. Το σύστημα πιστεύω πρέπει να εφαρμοσθεί πιλοτικά, την προσεχή σχολική χρονιά στους μαθητές της Α’ τάξης Λυκείου και ο βαθμός των μαθητών αυτών να μην μετρήσει στον βαθμό απολυτηρίου τους. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία Καρατώλος Γιώργος Υποδιευθυντής 4ου ΓΛ Τρικάλων Καθηγητής Πληροφορικής