To νέο σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση έχει προτείνει ένα τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμα εκπάίδευση που έχει κατά τη γνώμη μου τα παρακάτω μειονεκτήματα:
1. Μετατροπή του Λυκείου σε εξεταστικό κέντρο διάρκειας τρίων ετών. Οι μαθητές ξέρουν από την πρώτη στιγμή που ξεκινούν ότι πρέπει να δώσουν τα πάντα για το βαθμό και όχι για να κατακτήσουν το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος. Αυτό μόνο επιζήμιες συνέπειες μπορεί να έχει για τους μαθητές στη δύσκολη ηλικία της εφηβείας τους.
2. Η βαθμολόγηση των γραπτών στις προαγωγικές και στις απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι αντικειμενική καθώς τα θέματα δεν είναι ενιαία, άρα σε κάποια λύκεια θα είναι πιο εύκολα και σε άλλα πιο δύσκολα και θα βαθμολογούνται υποκειμενικά από τον κάθε καθηγητή.
3. Η προφορική βαθμολογία που μπορεί να δείχνει την εικόνα του μαθητή κάποια στιγμή σε ένα μάθημα και που μπορεί να βελτιωθεί αργότερα δραματικά ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον καθηγητή για κάποιο παιδαγωγικά ορθό λόγο, τον συνοδεύει εσαεί μέσα από τον ΒΠΑ χωρίς να μπορεί να διορθωθεί με κάποιο τρόπο.
4. Ο ανταγωνισμός για το μεγάλο βαθμό ξεκινά πια από την Α΄Λυκείου και αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα στη διόγκωση της παραπαιδείας και τους γονείς σε οικονομική δυσπραγία εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης των τελευταίων 60 χρόνων. Οι μαθητές θα εξαντλούν όλα τα σωματικά και ψυχικά τους αποθέματα για να ανταποκριθούν σε ένα στόχο που στα 15 τους χρόνια δεν έχουν καν την πνευματική ωριμότητα να προσεγγίσουν.
5. Η υπέρμετρη αυξηση των μαθημάτων που συμμετέχουν στο ΒΠΑ δίνει σαφές προβάδισμα σε όσους έχουν την οικονομική άνεση να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις για υποστήριξη των μαθητών. Τελικά σκοπός είναι να έχουμε ένα αντικειμενικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια ή να σπουδάζουν κατά προτεραιότητα οι έχοντες και όσοι από τους υπόλοιπους τα καταφέρουν και οι υπόλοιποι να μένουν απέξω; Αυτό θυμίζει εποχές του 1950 όπου οι φτωχότεροι έπρεπε να δουλέψουν για να τα βγάλουν πέρα και όχι να σκέφτονται σπουδές και μεγαλεία.
6. οι καθηγητές θα βρεθούν μεταξύ σφύρας και άκμονος γιατί από τη μια μεριά θα τους ζητείται να είναι αντικειμενικοί για να δουλέψει το σύστημα και από την άλλη θα πιέζονται για να βάλουν τους μεγαλύτερους δυνατούς βαθμούς από γονείς και μαθητές, που θα είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση κυνηγώντας το στόχο της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, όχι πια για ένα χρόνο αλλά για όλη την τριετία που διαρκεί το Λύκειο. Αυτό είναι η συνταγή για εκρηκτικές καταστάσεις μέσα στα Λύκεια.
Πρόταση μου είναι η Α' Λυκείου να είναι έτος προσαρμογής των μαθητών στις απαιτήσεις του Λυκείου από το Γυμνάσιο και ο βαθμός της να μη μετρά για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Η Β΄τάξη είχε χρησιμοποιηθεί και στο σύστημα Αρσένη και άλλαξε γιατί το σύστημα αυτό δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των εισηγητών του. Τέλος καλό θα ήταν τα μαθήματα που εξετάζονται σε κάθε ομάδα μαθημάτων να καθορίζονται από τις σχολές που συμμετέχουν σε αυτή και αυτές να δίνουν και το συντελεστή βαρύτητας ανά σχολή.
To νέο σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση έχει προτείνει ένα τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμα εκπάίδευση που έχει κατά τη γνώμη μου τα παρακάτω μειονεκτήματα: 1. Μετατροπή του Λυκείου σε εξεταστικό κέντρο διάρκειας τρίων ετών. Οι μαθητές ξέρουν από την πρώτη στιγμή που ξεκινούν ότι πρέπει να δώσουν τα πάντα για το βαθμό και όχι για να κατακτήσουν το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος. Αυτό μόνο επιζήμιες συνέπειες μπορεί να έχει για τους μαθητές στη δύσκολη ηλικία της εφηβείας τους. 2. Η βαθμολόγηση των γραπτών στις προαγωγικές και στις απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι αντικειμενική καθώς τα θέματα δεν είναι ενιαία, άρα σε κάποια λύκεια θα είναι πιο εύκολα και σε άλλα πιο δύσκολα και θα βαθμολογούνται υποκειμενικά από τον κάθε καθηγητή. 3. Η προφορική βαθμολογία που μπορεί να δείχνει την εικόνα του μαθητή κάποια στιγμή σε ένα μάθημα και που μπορεί να βελτιωθεί αργότερα δραματικά ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον καθηγητή για κάποιο παιδαγωγικά ορθό λόγο, τον συνοδεύει εσαεί μέσα από τον ΒΠΑ χωρίς να μπορεί να διορθωθεί με κάποιο τρόπο. 4. Ο ανταγωνισμός για το μεγάλο βαθμό ξεκινά πια από την Α΄Λυκείου και αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα στη διόγκωση της παραπαιδείας και τους γονείς σε οικονομική δυσπραγία εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης των τελευταίων 60 χρόνων. Οι μαθητές θα εξαντλούν όλα τα σωματικά και ψυχικά τους αποθέματα για να ανταποκριθούν σε ένα στόχο που στα 15 τους χρόνια δεν έχουν καν την πνευματική ωριμότητα να προσεγγίσουν. 5. Η υπέρμετρη αυξηση των μαθημάτων που συμμετέχουν στο ΒΠΑ δίνει σαφές προβάδισμα σε όσους έχουν την οικονομική άνεση να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις για υποστήριξη των μαθητών. Τελικά σκοπός είναι να έχουμε ένα αντικειμενικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια ή να σπουδάζουν κατά προτεραιότητα οι έχοντες και όσοι από τους υπόλοιπους τα καταφέρουν και οι υπόλοιποι να μένουν απέξω; Αυτό θυμίζει εποχές του 1950 όπου οι φτωχότεροι έπρεπε να δουλέψουν για να τα βγάλουν πέρα και όχι να σκέφτονται σπουδές και μεγαλεία. 6. οι καθηγητές θα βρεθούν μεταξύ σφύρας και άκμονος γιατί από τη μια μεριά θα τους ζητείται να είναι αντικειμενικοί για να δουλέψει το σύστημα και από την άλλη θα πιέζονται για να βάλουν τους μεγαλύτερους δυνατούς βαθμούς από γονείς και μαθητές, που θα είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση κυνηγώντας το στόχο της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, όχι πια για ένα χρόνο αλλά για όλη την τριετία που διαρκεί το Λύκειο. Αυτό είναι η συνταγή για εκρηκτικές καταστάσεις μέσα στα Λύκεια. Πρόταση μου είναι η Α' Λυκείου να είναι έτος προσαρμογής των μαθητών στις απαιτήσεις του Λυκείου από το Γυμνάσιο και ο βαθμός της να μη μετρά για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Η Β΄τάξη είχε χρησιμοποιηθεί και στο σύστημα Αρσένη και άλλαξε γιατί το σύστημα αυτό δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των εισηγητών του. Τέλος καλό θα ήταν τα μαθήματα που εξετάζονται σε κάθε ομάδα μαθημάτων να καθορίζονται από τις σχολές που συμμετέχουν σε αυτή και αυτές να δίνουν και το συντελεστή βαρύτητας ανά σχολή.