Στην ομάδα προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών υπάρχουν μαθήματα που αντιστοιχούν σε αντικείμενα που είναι σε μεγάλο βαθμό άσχετα μεταξύ τους. Θεωρώ ότι είναι αναγκαία η εισαγωγή επιλογών διότι σε αντίθετη περίπτωση οι μαθητές θα αναγκαστούν να παρακολουθούν (και να εξετάζονται σε) μαθήματα πού λίγο τους αφορούν. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι μηχανολόγοι έχουν αυτονομηθεί από τους ηλεκτρολόγους για πάνω από 35-40 χρόνια και τα τελευταία 20 περίπου χρόνια οι ηλεκτρολόγοι έχουν συνδεθεί στενά με την επιστήμη των υπολογιστών. Οι πολιτικοί μηχανικοί, οι αρχιτέκτονες και οι τοπογράφοι αποτελούσαν πάντοτε μια διακριτή κατηγορία. Δεν είναι λογικό να επιχειρείται η επανένωση όλων αυτών των κλάδων στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών της πρώτης τάξης του ΕΠΑ.Λ.
Ένα πρακτικό πρόβλημα που ανακύπτει από τη διάρθρωση των μαθημάτων της ομάδας προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι σε πολλά ΕΠΑ.Λ λειτουργεί περιορισμένος αριθμός τομέων και δεν υπάρχουν οι ειδικότητες των καθηγητών που θα διδάξουν όλα τα μαθήματα αυτού του προσανατολισμού. Επίσης είναι εκ των πραγμάτων σίγουρο ότι σε μια τέτοια περίπτωση και οι μαθητές δεν θα ακολουθήσουν τις ειδικότητες που δεν προσφέρονται. Ποια είναι η σκοπιμότητα ενός τόσο ποικίλου προγράμματος με μεγάλο εύρος και μικρό βάθος;
Ειδικά στη περίπτωση του τομέα πληροφορικής παρατηρείται το φαινόμενο το πιο σχετικό μάθημα να διδάσκεται διπλάσιες ώρες σε όλες τις άλλες ομάδες προσανατολισμού εκτός από αυτή στην οποία ανήκει ο τομέας πληροφορικής!!! Για αυτό το λόγο ακόμα και αν η πρόταση που θα κάνω παρακάτω δεν γίνει αποδεκτή προτείνω να επιτρέπεται η εγγραφή μαθητών στη β τάξη στον τομέα πληροφορικής και από τις άλλες ομάδες προσανατολισμού. Άλλωστε και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν τμήματα πληροφορικής σε Ιδρύματα με προσανατολισμό που δεν είναι τεχνολογικός αλλά περισσότερο οικονομικός.
Η πρότασή μου για τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι:
1. Επιλογή ανάμεσα σε: Αρχές Μηχανολογίας (4 ώρες) ή Αρχές Ηλεκτρονικής & Ηλεκτρολογίας (4 ώρες)
2. Επιλογή ανάμεσα σε: Τεχνικό Σχέδιο (3 ώρες) ή Αρχές Λογιστικής (3 ώρες)
3. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια & Υγιεινή (2 ώρες)
4. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (4 ώρες)
Με αυτήν την πρόταση οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών γίνονται κοινό μάθημα όλων των ομάδων προσανατολισμού και μπορούν να θεωρηθούν μάθημα γενικής παιδείας. Επίσης οι Αρχές Λογιστικής μπορούν να διδάσκονται από κοινού με την κατεύθυνση της Οικονομίας-Διοίκησης.
Η παραπάνω πρόταση πρέπει να θεωρηθεί σαν μια προσπάθεια που κινείται κατά το δυνατόν κοντά στην πρόταση του σχεδίου νόμου. Θα μπορούσε κάποιος να προσθέσει στην πρώτη ομάδα επιλογών και ένα 4-ωρο μάθημα σχετικό με τον τομέα των Δομικών.
Στην ομάδα προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών υπάρχουν μαθήματα που αντιστοιχούν σε αντικείμενα που είναι σε μεγάλο βαθμό άσχετα μεταξύ τους. Θεωρώ ότι είναι αναγκαία η εισαγωγή επιλογών διότι σε αντίθετη περίπτωση οι μαθητές θα αναγκαστούν να παρακολουθούν (και να εξετάζονται σε) μαθήματα πού λίγο τους αφορούν. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι μηχανολόγοι έχουν αυτονομηθεί από τους ηλεκτρολόγους για πάνω από 35-40 χρόνια και τα τελευταία 20 περίπου χρόνια οι ηλεκτρολόγοι έχουν συνδεθεί στενά με την επιστήμη των υπολογιστών. Οι πολιτικοί μηχανικοί, οι αρχιτέκτονες και οι τοπογράφοι αποτελούσαν πάντοτε μια διακριτή κατηγορία. Δεν είναι λογικό να επιχειρείται η επανένωση όλων αυτών των κλάδων στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών της πρώτης τάξης του ΕΠΑ.Λ. Ένα πρακτικό πρόβλημα που ανακύπτει από τη διάρθρωση των μαθημάτων της ομάδας προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι σε πολλά ΕΠΑ.Λ λειτουργεί περιορισμένος αριθμός τομέων και δεν υπάρχουν οι ειδικότητες των καθηγητών που θα διδάξουν όλα τα μαθήματα αυτού του προσανατολισμού. Επίσης είναι εκ των πραγμάτων σίγουρο ότι σε μια τέτοια περίπτωση και οι μαθητές δεν θα ακολουθήσουν τις ειδικότητες που δεν προσφέρονται. Ποια είναι η σκοπιμότητα ενός τόσο ποικίλου προγράμματος με μεγάλο εύρος και μικρό βάθος; Ειδικά στη περίπτωση του τομέα πληροφορικής παρατηρείται το φαινόμενο το πιο σχετικό μάθημα να διδάσκεται διπλάσιες ώρες σε όλες τις άλλες ομάδες προσανατολισμού εκτός από αυτή στην οποία ανήκει ο τομέας πληροφορικής!!! Για αυτό το λόγο ακόμα και αν η πρόταση που θα κάνω παρακάτω δεν γίνει αποδεκτή προτείνω να επιτρέπεται η εγγραφή μαθητών στη β τάξη στον τομέα πληροφορικής και από τις άλλες ομάδες προσανατολισμού. Άλλωστε και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν τμήματα πληροφορικής σε Ιδρύματα με προσανατολισμό που δεν είναι τεχνολογικός αλλά περισσότερο οικονομικός. Η πρότασή μου για τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι: 1. Επιλογή ανάμεσα σε: Αρχές Μηχανολογίας (4 ώρες) ή Αρχές Ηλεκτρονικής & Ηλεκτρολογίας (4 ώρες) 2. Επιλογή ανάμεσα σε: Τεχνικό Σχέδιο (3 ώρες) ή Αρχές Λογιστικής (3 ώρες) 3. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια & Υγιεινή (2 ώρες) 4. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (4 ώρες) Με αυτήν την πρόταση οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών γίνονται κοινό μάθημα όλων των ομάδων προσανατολισμού και μπορούν να θεωρηθούν μάθημα γενικής παιδείας. Επίσης οι Αρχές Λογιστικής μπορούν να διδάσκονται από κοινού με την κατεύθυνση της Οικονομίας-Διοίκησης. Η παραπάνω πρόταση πρέπει να θεωρηθεί σαν μια προσπάθεια που κινείται κατά το δυνατόν κοντά στην πρόταση του σχεδίου νόμου. Θα μπορούσε κάποιος να προσθέσει στην πρώτη ομάδα επιλογών και ένα 4-ωρο μάθημα σχετικό με τον τομέα των Δομικών.