Α) Ώρες διδασκαλίας του μαθήματος ΤΠΕ
==============================================================
Το παράδοξο με την Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι ενώ είναι η ομάδα που περιλαμβάνει τον τομέα την Πληροφορικής είναι η μόνη από τις ομάδες που το μάθημα των ΤΠΕ διδάσκεται για δύο (2) ώρες ενώ σε όλες τις άλλες διδάσκεται για τέσσερις (4). Αν δεν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος η μόνη λογική (;) εξήγηση που μπορεί να δοθεί είναι ότι το “κούρεμα” αυτό έγινε για να δοθούν επιπλέον ώρες στα υπόλοιπα μαθήματα της ιδιαίτερα “βαριάς” ομάδας (που περιέχει πέντε Τομείς). Πως όμως θα συμβαδίζει η διδασκόμενη ύλη του μαθήματος των ΤΠΕ αυτής της ομάδας με την ύλη των υπολοίπων ομάδων; Είναι μικρότερες οι ανάγκες των μαθητών της Ομάδας αυτής για εκμάθηση των ΤΠΕ από τους μαθητές των άλλων ομάδων προσανατολισμού και πως αποδεικνύεται αυτό;
Προτείνεται λοιπόν η αλλαγή των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, από δύο (2) ώρες σε τέσσερις (4) ώρες, όπως ακριβώς είναι και στις άλλες ομάδες προσανατολισμού και ο χαρακτηρισμός αυτού του μαθήματος ως εργαστηριακού σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού.
Β) Μάθημα Ειδικοτήτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού
==============================================================
Το δεύτερο παράδοξο με την Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι ενώ είναι η ομάδα προσανατολισμού για τον τομέα Πληροφορικής, δεν περιέχει ούτε ένα μάθημα στο οποίο να μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν τις αρχές τις επιστήμης Υπολογιστών και τις επιμέρους περιοχές της, ενώ αντιθέτως περιλαμβάνει τα αντίστοιχα μαθήματα για τους άλλους τομείς (αρχές μηχανολογίας, αρχές ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής, τεχνικό σχέδιο).
Το μάθημα των ΤΠΕ δεν μπορεί να θεωρηθεί μάθημα προσανατολισμού μιας και καλύπτει ένα μόνο μέρος της επιστήμης των Υπολογιστών, εστιάζοντας κυρίως σε θεματα ανάπτυξης δεξιοτήτων όσον αφορά στην χρήση του εποπτικού μέσου της Πληροφορικής, του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
Για τον λόγο αυτό, πέραν του μαθήματος των ΤΠΕ, προτίνεται η προσθήκη ενός μαθήματος προσανατολισμού με πιθανό τίτλο “Βασικές Αρχές της Επιστήμης Υπολογιστών / Αλγοριθμική" δύο (2) ωρών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών. Στο μάθημα αυτό ο μαθητής θα διδάσκεται τις βασικές αρχές της επιστήμης υπολογιστών και θα εισάγεται στην αλγοριθμική αναπτύσσοντας την κριτική, αναλυτική και συνθετική του σκέψη και τη δημιουργικότητά του.
Στην περίπτωση που (λανθασμένα κατά τη γνώμη μου) το μάθημα των ΤΠΕ θεωρηθεί οτι είναι το μάθημα προσανατολισμόυ για τον τομέα Πληροφορικής, τότε αυτομάτως οι μαθητές όλων των ομάδων προσανατολισμού θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον τομέα πληροφορικής στη Β τάξη.
Γ) Ποσοστό αναλογίας Θεωρητικών / Εργαστηριακών μαθημάτων του Τομέα
==============================================================
Η αναφορά στο άρθρο 9, παράγραφος 2, ότι «Τα μαθήματα ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό.» δεν αντιστοιχεί πάντοτε στην πραγματικότητα και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τον καθορισμό των διδακτικών ωρών με υπουργική απόφαση όπως καθορίζεται στην υποπαράγραφο 2, β παρακάτω.
Η διδασκαλία κάθε μαθήματος επιστημονικά μπορεί να τεκμηριωθεί πώς πρέπει να κατανείμεται με βάση τις ειδικές ανάγκες του αντικειμένου και δεν μπορεί να ακολουθεί μία απόλυτη ποσόστωση. Ειδικά στην περίπτωση του επαγγελματικού λυκείου οι στόχοι του και η προσδοκώμενη μορφή την οποία υποστηρίζει ότι "ευαγγελίζεται" ο νομοθέτης δίνουν βαρύτητα στην εργαστηριακή άσκηση έναντι της απαιτούμενης θεωρητικής κατάρτισης.
Ενδεικτικά, στον τομέα Πληροφορικής στην Β' τάξη, η αναλογία των εργαστηριακών μαθημάτων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% έναντι 40% των θεωρητικών, ενώ στην Γ' τάξη τουλάχιστον 70% έναντι 30% των θεωρητικών.
Α) Ώρες διδασκαλίας του μαθήματος ΤΠΕ ============================================================== Το παράδοξο με την Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι ενώ είναι η ομάδα που περιλαμβάνει τον τομέα την Πληροφορικής είναι η μόνη από τις ομάδες που το μάθημα των ΤΠΕ διδάσκεται για δύο (2) ώρες ενώ σε όλες τις άλλες διδάσκεται για τέσσερις (4). Αν δεν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος η μόνη λογική (;) εξήγηση που μπορεί να δοθεί είναι ότι το “κούρεμα” αυτό έγινε για να δοθούν επιπλέον ώρες στα υπόλοιπα μαθήματα της ιδιαίτερα “βαριάς” ομάδας (που περιέχει πέντε Τομείς). Πως όμως θα συμβαδίζει η διδασκόμενη ύλη του μαθήματος των ΤΠΕ αυτής της ομάδας με την ύλη των υπολοίπων ομάδων; Είναι μικρότερες οι ανάγκες των μαθητών της Ομάδας αυτής για εκμάθηση των ΤΠΕ από τους μαθητές των άλλων ομάδων προσανατολισμού και πως αποδεικνύεται αυτό; Προτείνεται λοιπόν η αλλαγή των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, από δύο (2) ώρες σε τέσσερις (4) ώρες, όπως ακριβώς είναι και στις άλλες ομάδες προσανατολισμού και ο χαρακτηρισμός αυτού του μαθήματος ως εργαστηριακού σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού. Β) Μάθημα Ειδικοτήτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού ============================================================== Το δεύτερο παράδοξο με την Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι ενώ είναι η ομάδα προσανατολισμού για τον τομέα Πληροφορικής, δεν περιέχει ούτε ένα μάθημα στο οποίο να μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν τις αρχές τις επιστήμης Υπολογιστών και τις επιμέρους περιοχές της, ενώ αντιθέτως περιλαμβάνει τα αντίστοιχα μαθήματα για τους άλλους τομείς (αρχές μηχανολογίας, αρχές ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής, τεχνικό σχέδιο). Το μάθημα των ΤΠΕ δεν μπορεί να θεωρηθεί μάθημα προσανατολισμού μιας και καλύπτει ένα μόνο μέρος της επιστήμης των Υπολογιστών, εστιάζοντας κυρίως σε θεματα ανάπτυξης δεξιοτήτων όσον αφορά στην χρήση του εποπτικού μέσου της Πληροφορικής, του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή. Για τον λόγο αυτό, πέραν του μαθήματος των ΤΠΕ, προτίνεται η προσθήκη ενός μαθήματος προσανατολισμού με πιθανό τίτλο “Βασικές Αρχές της Επιστήμης Υπολογιστών / Αλγοριθμική" δύο (2) ωρών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών. Στο μάθημα αυτό ο μαθητής θα διδάσκεται τις βασικές αρχές της επιστήμης υπολογιστών και θα εισάγεται στην αλγοριθμική αναπτύσσοντας την κριτική, αναλυτική και συνθετική του σκέψη και τη δημιουργικότητά του. Στην περίπτωση που (λανθασμένα κατά τη γνώμη μου) το μάθημα των ΤΠΕ θεωρηθεί οτι είναι το μάθημα προσανατολισμόυ για τον τομέα Πληροφορικής, τότε αυτομάτως οι μαθητές όλων των ομάδων προσανατολισμού θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον τομέα πληροφορικής στη Β τάξη. Γ) Ποσοστό αναλογίας Θεωρητικών / Εργαστηριακών μαθημάτων του Τομέα ============================================================== Η αναφορά στο άρθρο 9, παράγραφος 2, ότι «Τα μαθήματα ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό.» δεν αντιστοιχεί πάντοτε στην πραγματικότητα και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τον καθορισμό των διδακτικών ωρών με υπουργική απόφαση όπως καθορίζεται στην υποπαράγραφο 2, β παρακάτω. Η διδασκαλία κάθε μαθήματος επιστημονικά μπορεί να τεκμηριωθεί πώς πρέπει να κατανείμεται με βάση τις ειδικές ανάγκες του αντικειμένου και δεν μπορεί να ακολουθεί μία απόλυτη ποσόστωση. Ειδικά στην περίπτωση του επαγγελματικού λυκείου οι στόχοι του και η προσδοκώμενη μορφή την οποία υποστηρίζει ότι "ευαγγελίζεται" ο νομοθέτης δίνουν βαρύτητα στην εργαστηριακή άσκηση έναντι της απαιτούμενης θεωρητικής κατάρτισης. Ενδεικτικά, στον τομέα Πληροφορικής στην Β' τάξη, η αναλογία των εργαστηριακών μαθημάτων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% έναντι 40% των θεωρητικών, ενώ στην Γ' τάξη τουλάχιστον 70% έναντι 30% των θεωρητικών.