ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 2
Α) Παράγραφοι 1 και 2
----------------------
Στην Α' ΓΕΛ και στην Β' ΓΕΛ να αντικατασταθεί το μάθημα της "Ερευνητική Εργασίας" με το μάθημα της "ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ".
Γιατί θα πρέπει να γίνει αυτό;
Σκοπός του μαθήματος: Η ουσιαστική και βιωματική προσέγγιση των μεθόδων και του περιεχομένου της Σύγχρονης Τεχνολογίας στους βασικούς τομείς της. (άρα η ανάπτυξη Δεξιοτήτων - Στόχοι (η) και (ι) άρθρο 1 Σ.Ν.-
Το μάθημα της Τεχνολογίας, ως το κύριο μέσο εκπαίδευσης των παιδιών σε τεχνολογικά θέματα, δημιουργεί πολίτες με σημαντικές τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες, καλλιεργώντας τους ταυτόχρονα την «τεχνολογική συνείδηση», ώστε να μπορούν να εκτιμούν την προσφορά της τεχνολογίας στους ανθρώπους να προσαρμόζονται εύκολα σε ένα μοντέρνο τεχνολογικό περιβάλλον και να προλαμβάνουν τυχόν αρνητικές συνέπειές της στον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Η τεχνολογική εκπαίδευση στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης διαφέρει από την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και έχει ως σκοπό να εξοικειώσει το μέσο πολίτη με την τεχνολογία, ανεξάρτητα από μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές.
Ο σύγχρονος άνθρωπος είτε ως πολίτης, είτε ως άτομο εμπλεκόμενο στην παραγωγική διαδικασία ή τις υπηρεσίες, είτε ως καταναλωτής, είτε ως άτομο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία κατά τον ελεύθερο χρόνο του, με οποιοδήποτε ρόλο, καλείται σήμερα να πάρει τεχνολογικές αποφάσεις, ενώ δεν έχει την απαραίτητη εξοικείωση με την τεχνολογία όπως απαιτείται.
Ο κοινός πολίτης θα πρέπει να έχει βασικές τεχνολογικές γνώσεις προκειμένου να συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη των αποφάσεων.
Στην αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται δύο κατηγορίες πολιτών στη σύγχρονη πολύπλοκη δημοκρατική κοινωνία: της «τεχνολογικής ελίτ» που καθορίζει τις εξελίξεις και διαμορφώνει τις αποφάσεις, και των πολλών, που ακολουθούν χωρίς να αντιλαμβάνονται τι και γιατί αποφασίζουν.
Οι ανεπτυγμένες χώρες (για παράδειγμα οι Η.Π.Α.) προσφέρουν τεχνολογική εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και ως εκπαιδευτικό αντικείμενο προσφέρεται από τον 19ο αιώνα.
Τα μαθήματα της Α΄ τάξης του ΓΕΛ, που ήδη καθορίστηκαν και είναι κοινά για όλους, θεωρούνται ότι αποτελούν τα βασικά μαθήματα γενικής
παιδείας.
Με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη
εμπλουτίζεται και διευρύνεται ο κύκλος των μαθημάτων γενικής
παιδείας. Τέλος, με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη για
όλους, ικανοποιείται η βασική ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου για
επικοινωνία και αλληλεπίδρασή του με το πλούσιο τεχνολογικό
Για τον καταρτισμό του αναλυτικού προγράμματος και της διδακτικής προσέγγισης, σαφώς πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι εμπειρίες των μαθητών στην τεχνολογία από τις γυμνασιακές τους σπουδές.
ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Οι γενικοί σκοποί του μαθήματος είναι:
1. Η ανάπτυξη θετικών στάσεων και εκτιμήσεων για την
τεχνολογία, την προσφορά της και τις επιπτώσεις της στην
κοινωνία και στο φυσικό περιβάλλον.
2. Η απόκτηση τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων.
3. Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη τεχνολογικού αλφαβητισμού, έτσι
ώστε ως αυριανοί πολίτες να κατανοούν το τεχνολογικό
περιβάλλον, να επικοινωνούν μαζί του και να είναι σε θέση να
παίρνουν αποφάσεις για θέματα τεχνολογίας.
4. Η καλλιέργεια δεξιοτήτων έρευνας, σχεδιασμού ή/και
κατασκευής με την αξιοποίηση ποικιλίας διαδικασιών,
εξοπλισμού και υλικών και που οδηγούν σε λύσεις
συγκεκριμένων τεχνολογικών προβλημάτων.
Η διδακτική προσέγγιση πρέπει να εισάγει έναν ευρύ
προβληματισμό και οι μαθητές να οδηγούνται στην αναζήτηση
λύσεων. Κατά τη διδασκαλία των ενοτήτων, θα πρέπει να
προσφέρεται έτοιμη γνώση στους μαθητές σε μικρό βαθμό και να
επιδιώκεται κυρίως η αναζήτηση και η ανεύρεση των γνώσεων και
των πληροφοριών από τους μαθητές. Ο κύριος χαρακτήρας
προσέγγισης θα είναι ερευνητικός και πρακτικός.
Οι διδάσκοντες θα πρέπει οργανώνουν δραστηριότητες πρακτικής φύσης, κατά τις οποίες οι μαθητές θα χρησιμοποιούν εργαλεία, όργανα και μηχανήματα και ποικιλία υλικών. Στο τέλος κάθε ενότητας ή στο τέλος δύοσυνεχόμενων ενοτήτων, οι μαθητές θα εμπλέκονται σε μικρής
κλίμακας μελέτες/κατασκευές σχετικές με το περιεχόμενο των
ενοτήτων.
Επειδή οι μαθητές της Α΄ Λυκείου έχουν παρακολουθήσει για δύο
χρόνια το μάθημα Σχεδιασμός – Τεχνολογία, είναι απαραίτητο, πριν
από την έναρξη της διδασκαλίας κάθε ενότητας να αναζητούνται οι
γνώσεις και οι δεξιότητες που κατέχουν από τις γυμνασιακές τους
σπουδές. Ο καθορισμός του σημείου εκκίνησης της διδασκαλίας
κάθε ενότητας είναι απαραίτητος, γιατί τότε γίνεται δυνατή η
αξιοποίηση στο μέγιστο βαθμό των εμπειριών, γνώσεων και
δεξιοτήτων που ήδη κατέχουν.
Διευθετήσεις του προγράμματος.
Το μάθημα θα πρέπει διδάσκεται για δύο περιόδους την εβδομάδα. Κατά τη μια περίοδο, η διδασκαλία θα απευθύνεται σε ολόκληρο το τμήμα, ενώ, κατά την άλλη περίοδο,το τμήμα θα διαιρείται σε δύο ομάδες. Κάθε ομάδα θα εκτελεί,κυρίως κατά τη δεύτερη αυτήν περίοδο, πρακτική εργασία. ΄Έτσι, το τμήμα θα διδάσκεται το μάθημα δύο περιόδους, ενώ ο διδάσκων καθηγητής θα απασχολείται στο τμήμα για τρεις περιόδους.
Για να γίνει αυτό, πρέπει να συνδεθεί με άλλο μάθημα που συνήθως
μοιράζεται σε δύο ομάδες, όπως η Πληροφορική ή άλλο (απαραίτητη κρίνεται επίσης η διδασκαλία Πληροφορικής στα μαθήματα κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και όχι στα μαθήματα επιλογής).
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Α' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
1.1 Εισαγωγή - σκοποί του μαθήματος.
1.2 Τομείς εξέλιξης της Τεχνολογίας: τεχνολογία στο σπίτι, μεταφορές, επικοινωνίες/ τηλεπικοινωνίες, ιατρική.
1.3 Διαχείριση της τεχνολογίας.
1. 4 Οι επιδράσεις της τεχνολογίας στην ανθρώπινη κοινωνία.
2.0 ΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
2.1 Εισαγωγή, αναφορά στις μεθόδους σχεδίασης (με όργανα και με ελεύθερο χέρι).
2.2 Συστήματα προβολών σχεδίασης – διαφορές μεταξύ τους και επιλογή προβολής για σχεδίαση.
2.3 Χρήση προγραμμάτων CAD και γραφικών (graphics).
3.0 ΕΡΕΥΝΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ
3.1 Είδη έρευνας. Σκοποί και στόχοι μιας έρευνας.
3.2 Έρευνα σε θέματα τεχνολογίας.
3.3 Στάδια διαδικασίας εκπόνησης μιας έρευνας
3.4 Παρουσίαση έρευνας
4.0 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚA
4.1 Ηλεκτρονικά εξαρτήματα - αναφορά.
4.2 Στοιχεία μικροηλεκτρονικής – ολοκληρωμένα κυκλώματα (IC-μικροτσίπ).
4.3 Λογικά κυκλώματα και Πύλες AND, OR, NOT, NAND, NOR.
4.4 Ψηφιακή ηλεκτρονική - ολοκληρωμένα κυκλώματα TTL και CMOS.
4.5 Επίλυση απλών ψηφιακών προβλημάτων - κατασκευή πλακέτας τυπωμένου κυκλώματος.
5.0 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟI
5.1 Βασικά είδη κίνησης – αναφορά.
5.2 Είδη μηχανισμών – αναφορά.
5.3 Υπολογισμός δύναμης, ροπής δύναμης, ισορροπίας ροπών, μηχανικού πλεονεκτήματος,
λόγου ταχυτήτων, απόδοσης, ταχύτητας περιστροφής, ροπής στρέψης.
5.4 Στοιχεία μηχανών – μοχλοί, σύνδεσμοι, κεκλιμένο επίπεδο, τροχαλίες, οδοντοτροχοί, συμπλέκτες, φρένα, έκκεντρα, στρόφαλοι και ολισθητήρες.
5.5 Επίλυση προβλήματος με τη χρήση του συστήματος συναρμολόγησης μηχανισμών Fischertechnic
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
B' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
1. ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
1.1 Σχεδιαστικά στοιχεία .
1.2 Μέθοδοι γραφικής παρουσίασης.
1.3 Σχεδίαση με όλους τους γνωστούς τρόπους
1.4 Εργασία (ατομικό project) μαθητών στην ενότητα
2. ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
2.1 Εισαγωγή στο απλό τηλεπικοινωνιακό σύστημα.
2.2 Ηλεκτρομαγνητικά κύματα, φάσμα, ραδιοκύματα και διάδοση.
2.3 Πομπός, διαμόρφωση AM & FM , δέκτης , αποδιαμόρφωση, ετεροδύνωση, κεραίες
2.4 Μέσα μετάδοσης πληροφοριών, δορυφόροι, οπτικές ίνες, οπτικο-τηλεπικοινωνιακό σύστημα.
2.5 Σχεδιασμός και κατασκευή ομαδικού project (ανά 2-3 μαθητές) στην ενότητα [ Κατασκευή απλού δέκτη ΑΜ σε κουτί σχεδιασμένο από τους μαθητές].
3. ΠΑΡΑΓΩΓΗ
3.1 Εισαγωγή, η παραγωγή ως τομέας έρευνας και διαδικασία παραγωγής
3.2 Η ποιότητα στην παραγωγή.
3.3 Οργανόγραμμα βιομηχανικής μονάδας
3.4 Επίσκεψη και μελέτη βιομηχανίας.
3.5 Ομαδικό (project) στην ενότητα (κατασκευή ή μελέτη/έρευνα)
4. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ – ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ
4.1 Αρχές συστημάτων αυτομάτου ελέγχου
4.2 Αρχές ρομποτικής
4.3 Προγραμματισμός και έλεγχος συσκευών με τη χρήση Η.Υ. και διασύνδεσης
4.4 Ομαδικό project στην ενότητα 1
Η ενότητα θα γίνει με τη βοήθεια των κουτιού ελέγχου (συσκευής διασύνδεσης) και έτοιμων κατασκευών διασύνδεσης που θα πρέπει βα υπάρχουν στα σχολεία.Η ενότητα μπορεί να στηριχθεί και από το CD Ρομποτικής που θα πρέπει να υπάρχει στα σχολεία.
5. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
5.1 Ηλεκτρονικά ελεγχόμενες εργαλειομηχανές (CNC)
5.2 Πνευματικά συστήματα.
----------------------------------------
Β) Παράγραφος 4.
Δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα λειτουργίας "Τμημάτων ενίσχυσης" στα ειδικά μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων (ΕΛΕΥΘΕΡΟ & ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ) για τον απλό λόγο οτι στην ορεινή, στη νησιωτική αλλά και στην ηπειρωτική-επαρχιακή Ελλάδα αυτό θα είναι ανέφικτο. Άρα δεν θα υπάρχουν ίσες ευκαιρίες για όλους... το παρελθόν έχει δείξει οτι παρόμοιες προσπάθειες απέτυχαν...
Πρόταση: TA MΑΘΗΜΑΤΑ ΑΥΤΑ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΟΥΝ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ Β' και Γ' Τάξεως του ΓΕΛ.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 2 Α) Παράγραφοι 1 και 2 ---------------------- Στην Α' ΓΕΛ και στην Β' ΓΕΛ να αντικατασταθεί το μάθημα της "Ερευνητική Εργασίας" με το μάθημα της "ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ". Γιατί θα πρέπει να γίνει αυτό; Σκοπός του μαθήματος: Η ουσιαστική και βιωματική προσέγγιση των μεθόδων και του περιεχομένου της Σύγχρονης Τεχνολογίας στους βασικούς τομείς της. (άρα η ανάπτυξη Δεξιοτήτων - Στόχοι (η) και (ι) άρθρο 1 Σ.Ν.- Το μάθημα της Τεχνολογίας, ως το κύριο μέσο εκπαίδευσης των παιδιών σε τεχνολογικά θέματα, δημιουργεί πολίτες με σημαντικές τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες, καλλιεργώντας τους ταυτόχρονα την «τεχνολογική συνείδηση», ώστε να μπορούν να εκτιμούν την προσφορά της τεχνολογίας στους ανθρώπους να προσαρμόζονται εύκολα σε ένα μοντέρνο τεχνολογικό περιβάλλον και να προλαμβάνουν τυχόν αρνητικές συνέπειές της στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η τεχνολογική εκπαίδευση στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης διαφέρει από την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και έχει ως σκοπό να εξοικειώσει το μέσο πολίτη με την τεχνολογία, ανεξάρτητα από μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές. Ο σύγχρονος άνθρωπος είτε ως πολίτης, είτε ως άτομο εμπλεκόμενο στην παραγωγική διαδικασία ή τις υπηρεσίες, είτε ως καταναλωτής, είτε ως άτομο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία κατά τον ελεύθερο χρόνο του, με οποιοδήποτε ρόλο, καλείται σήμερα να πάρει τεχνολογικές αποφάσεις, ενώ δεν έχει την απαραίτητη εξοικείωση με την τεχνολογία όπως απαιτείται. Ο κοινός πολίτης θα πρέπει να έχει βασικές τεχνολογικές γνώσεις προκειμένου να συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη των αποφάσεων. Στην αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται δύο κατηγορίες πολιτών στη σύγχρονη πολύπλοκη δημοκρατική κοινωνία: της «τεχνολογικής ελίτ» που καθορίζει τις εξελίξεις και διαμορφώνει τις αποφάσεις, και των πολλών, που ακολουθούν χωρίς να αντιλαμβάνονται τι και γιατί αποφασίζουν. Οι ανεπτυγμένες χώρες (για παράδειγμα οι Η.Π.Α.) προσφέρουν τεχνολογική εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και ως εκπαιδευτικό αντικείμενο προσφέρεται από τον 19ο αιώνα. Τα μαθήματα της Α΄ τάξης του ΓΕΛ, που ήδη καθορίστηκαν και είναι κοινά για όλους, θεωρούνται ότι αποτελούν τα βασικά μαθήματα γενικής παιδείας. Με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη εμπλουτίζεται και διευρύνεται ο κύκλος των μαθημάτων γενικής παιδείας. Τέλος, με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη για όλους, ικανοποιείται η βασική ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου για επικοινωνία και αλληλεπίδρασή του με το πλούσιο τεχνολογικό Για τον καταρτισμό του αναλυτικού προγράμματος και της διδακτικής προσέγγισης, σαφώς πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι εμπειρίες των μαθητών στην τεχνολογία από τις γυμνασιακές τους σπουδές. ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οι γενικοί σκοποί του μαθήματος είναι: 1. Η ανάπτυξη θετικών στάσεων και εκτιμήσεων για την τεχνολογία, την προσφορά της και τις επιπτώσεις της στην κοινωνία και στο φυσικό περιβάλλον. 2. Η απόκτηση τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων. 3. Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη τεχνολογικού αλφαβητισμού, έτσι ώστε ως αυριανοί πολίτες να κατανοούν το τεχνολογικό περιβάλλον, να επικοινωνούν μαζί του και να είναι σε θέση να παίρνουν αποφάσεις για θέματα τεχνολογίας. 4. Η καλλιέργεια δεξιοτήτων έρευνας, σχεδιασμού ή/και κατασκευής με την αξιοποίηση ποικιλίας διαδικασιών, εξοπλισμού και υλικών και που οδηγούν σε λύσεις συγκεκριμένων τεχνολογικών προβλημάτων. Η διδακτική προσέγγιση πρέπει να εισάγει έναν ευρύ προβληματισμό και οι μαθητές να οδηγούνται στην αναζήτηση λύσεων. Κατά τη διδασκαλία των ενοτήτων, θα πρέπει να προσφέρεται έτοιμη γνώση στους μαθητές σε μικρό βαθμό και να επιδιώκεται κυρίως η αναζήτηση και η ανεύρεση των γνώσεων και των πληροφοριών από τους μαθητές. Ο κύριος χαρακτήρας προσέγγισης θα είναι ερευνητικός και πρακτικός. Οι διδάσκοντες θα πρέπει οργανώνουν δραστηριότητες πρακτικής φύσης, κατά τις οποίες οι μαθητές θα χρησιμοποιούν εργαλεία, όργανα και μηχανήματα και ποικιλία υλικών. Στο τέλος κάθε ενότητας ή στο τέλος δύοσυνεχόμενων ενοτήτων, οι μαθητές θα εμπλέκονται σε μικρής κλίμακας μελέτες/κατασκευές σχετικές με το περιεχόμενο των ενοτήτων. Επειδή οι μαθητές της Α΄ Λυκείου έχουν παρακολουθήσει για δύο χρόνια το μάθημα Σχεδιασμός – Τεχνολογία, είναι απαραίτητο, πριν από την έναρξη της διδασκαλίας κάθε ενότητας να αναζητούνται οι γνώσεις και οι δεξιότητες που κατέχουν από τις γυμνασιακές τους σπουδές. Ο καθορισμός του σημείου εκκίνησης της διδασκαλίας κάθε ενότητας είναι απαραίτητος, γιατί τότε γίνεται δυνατή η αξιοποίηση στο μέγιστο βαθμό των εμπειριών, γνώσεων και δεξιοτήτων που ήδη κατέχουν. Διευθετήσεις του προγράμματος. Το μάθημα θα πρέπει διδάσκεται για δύο περιόδους την εβδομάδα. Κατά τη μια περίοδο, η διδασκαλία θα απευθύνεται σε ολόκληρο το τμήμα, ενώ, κατά την άλλη περίοδο,το τμήμα θα διαιρείται σε δύο ομάδες. Κάθε ομάδα θα εκτελεί,κυρίως κατά τη δεύτερη αυτήν περίοδο, πρακτική εργασία. ΄Έτσι, το τμήμα θα διδάσκεται το μάθημα δύο περιόδους, ενώ ο διδάσκων καθηγητής θα απασχολείται στο τμήμα για τρεις περιόδους. Για να γίνει αυτό, πρέπει να συνδεθεί με άλλο μάθημα που συνήθως μοιράζεται σε δύο ομάδες, όπως η Πληροφορική ή άλλο (απαραίτητη κρίνεται επίσης η διδασκαλία Πληροφορικής στα μαθήματα κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και όχι στα μαθήματα επιλογής). ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Α' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ 1.1 Εισαγωγή - σκοποί του μαθήματος. 1.2 Τομείς εξέλιξης της Τεχνολογίας: τεχνολογία στο σπίτι, μεταφορές, επικοινωνίες/ τηλεπικοινωνίες, ιατρική. 1.3 Διαχείριση της τεχνολογίας. 1. 4 Οι επιδράσεις της τεχνολογίας στην ανθρώπινη κοινωνία. 2.0 ΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 2.1 Εισαγωγή, αναφορά στις μεθόδους σχεδίασης (με όργανα και με ελεύθερο χέρι). 2.2 Συστήματα προβολών σχεδίασης – διαφορές μεταξύ τους και επιλογή προβολής για σχεδίαση. 2.3 Χρήση προγραμμάτων CAD και γραφικών (graphics). 3.0 ΕΡΕΥΝΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ 3.1 Είδη έρευνας. Σκοποί και στόχοι μιας έρευνας. 3.2 Έρευνα σε θέματα τεχνολογίας. 3.3 Στάδια διαδικασίας εκπόνησης μιας έρευνας 3.4 Παρουσίαση έρευνας 4.0 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚA 4.1 Ηλεκτρονικά εξαρτήματα - αναφορά. 4.2 Στοιχεία μικροηλεκτρονικής – ολοκληρωμένα κυκλώματα (IC-μικροτσίπ). 4.3 Λογικά κυκλώματα και Πύλες AND, OR, NOT, NAND, NOR. 4.4 Ψηφιακή ηλεκτρονική - ολοκληρωμένα κυκλώματα TTL και CMOS. 4.5 Επίλυση απλών ψηφιακών προβλημάτων - κατασκευή πλακέτας τυπωμένου κυκλώματος. 5.0 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟI 5.1 Βασικά είδη κίνησης – αναφορά. 5.2 Είδη μηχανισμών – αναφορά. 5.3 Υπολογισμός δύναμης, ροπής δύναμης, ισορροπίας ροπών, μηχανικού πλεονεκτήματος, λόγου ταχυτήτων, απόδοσης, ταχύτητας περιστροφής, ροπής στρέψης. 5.4 Στοιχεία μηχανών – μοχλοί, σύνδεσμοι, κεκλιμένο επίπεδο, τροχαλίες, οδοντοτροχοί, συμπλέκτες, φρένα, έκκεντρα, στρόφαλοι και ολισθητήρες. 5.5 Επίλυση προβλήματος με τη χρήση του συστήματος συναρμολόγησης μηχανισμών Fischertechnic ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ B' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 1. ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 1.1 Σχεδιαστικά στοιχεία . 1.2 Μέθοδοι γραφικής παρουσίασης. 1.3 Σχεδίαση με όλους τους γνωστούς τρόπους 1.4 Εργασία (ατομικό project) μαθητών στην ενότητα 2. ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ 2.1 Εισαγωγή στο απλό τηλεπικοινωνιακό σύστημα. 2.2 Ηλεκτρομαγνητικά κύματα, φάσμα, ραδιοκύματα και διάδοση. 2.3 Πομπός, διαμόρφωση AM & FM , δέκτης , αποδιαμόρφωση, ετεροδύνωση, κεραίες 2.4 Μέσα μετάδοσης πληροφοριών, δορυφόροι, οπτικές ίνες, οπτικο-τηλεπικοινωνιακό σύστημα. 2.5 Σχεδιασμός και κατασκευή ομαδικού project (ανά 2-3 μαθητές) στην ενότητα [ Κατασκευή απλού δέκτη ΑΜ σε κουτί σχεδιασμένο από τους μαθητές]. 3. ΠΑΡΑΓΩΓΗ 3.1 Εισαγωγή, η παραγωγή ως τομέας έρευνας και διαδικασία παραγωγής 3.2 Η ποιότητα στην παραγωγή. 3.3 Οργανόγραμμα βιομηχανικής μονάδας 3.4 Επίσκεψη και μελέτη βιομηχανίας. 3.5 Ομαδικό (project) στην ενότητα (κατασκευή ή μελέτη/έρευνα) 4. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ – ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ 4.1 Αρχές συστημάτων αυτομάτου ελέγχου 4.2 Αρχές ρομποτικής 4.3 Προγραμματισμός και έλεγχος συσκευών με τη χρήση Η.Υ. και διασύνδεσης 4.4 Ομαδικό project στην ενότητα 1 Η ενότητα θα γίνει με τη βοήθεια των κουτιού ελέγχου (συσκευής διασύνδεσης) και έτοιμων κατασκευών διασύνδεσης που θα πρέπει βα υπάρχουν στα σχολεία.Η ενότητα μπορεί να στηριχθεί και από το CD Ρομποτικής που θα πρέπει να υπάρχει στα σχολεία. 5. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ 5.1 Ηλεκτρονικά ελεγχόμενες εργαλειομηχανές (CNC) 5.2 Πνευματικά συστήματα. ---------------------------------------- Β) Παράγραφος 4. Δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα λειτουργίας "Τμημάτων ενίσχυσης" στα ειδικά μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων (ΕΛΕΥΘΕΡΟ & ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ) για τον απλό λόγο οτι στην ορεινή, στη νησιωτική αλλά και στην ηπειρωτική-επαρχιακή Ελλάδα αυτό θα είναι ανέφικτο. Άρα δεν θα υπάρχουν ίσες ευκαιρίες για όλους... το παρελθόν έχει δείξει οτι παρόμοιες προσπάθειες απέτυχαν... Πρόταση: TA MΑΘΗΜΑΤΑ ΑΥΤΑ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΟΥΝ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ Β' και Γ' Τάξεως του ΓΕΛ.