ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 9
-----------------------------
Α) Παράγραφος 1.α
Στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ να αντικατασταθεί το μάθημα της «Ερευνητικής Εργασίας» με το μάθημα της «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ».
Γιατί θα πρέπει να γίνει αυτό;
Διότι απλά το μάθημα της «Ερευνητικής Εργασίας» αποδείχθηκε στην πράξη "μη επιτυχημένο", έτσι όπως εφαρμόζεται, και δεν έχει γίνει αποδεκτό από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Απλά υπάρχει στο ωράριο (το οποίο σημειωτέον δεν προσμετράται στο ωράριο των εκπαιδευτικών για θεμελίωση οργανικής θέσης...)
Σε αντίθεση με το μάθημα της "Τεχνολογίας" το οποίο ήταν εώς και πριν από 2 έτη, από τα πλέον επιτυχημένα μαθήματα (και αγαπητά στους μαθητές).
Ο σύγχρονος άνθρωπος είτε ως πολίτης, είτε ως άτομο εμπλεκόμενο στην παραγωγική διαδικασία ή τις υπηρεσίες, είτε ως καταναλωτής, είτε ως άτομο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία κατά τον ελεύθερο χρόνο του, με οποιοδήποτε ρόλο, καλείται σήμερα να πάρει τεχνολογικές αποφάσεις, ενώ δεν έχει την απαραίτητη εξοικείωση με την τεχνολογία όπως απαιτείται.
Ο κοινός πολίτης θα πρέπει να έχει βασικές τεχνολογικές γνώσεις προκειμένου να συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη των αποφάσεων.
Στην αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται δύο κατηγορίες πολιτών στη σύγχρονη πολύπλοκη δημοκρατική κοινωνία: της «τεχνολογικής ελίτ» που καθορίζει τις εξελίξεις και διαμορφώνει τις αποφάσεις, και των πολλών, που ακολουθούν χωρίς να αντιλαμβάνονται τι και γιατί αποφασίζουν.Οι ανεπτυγμένες χώρες (για παράδειγμα οι Η.Π.Α.) προσφέρουν τεχνολογική εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και ως εκπαιδευτικό αντικείμενο προσφέρεται από τον 19ο αιώνα.
Με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ
εμπλουτίζεται και διευρύνεται ο κύκλος των μαθημάτων γενικής
παιδείας.
Τέλος, με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη για
όλους, ικανοποιείται η βασική ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου για
επικοινωνία και αλληλεπίδρασή του με το πλούσιο τεχνολογικό περιβάλλον.
Για τον καταρτισμό του αναλυτικού προγράμματος και της διδακτικής προσέγγισης, σαφώς πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι εμπειρίες των μαθητών στην τεχνολογία από τις γυμνασιακές τους σπουδές.
ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Οι γενικοί σκοποί του μαθήματος είναι:
1. Η ανάπτυξη θετικών στάσεων και εκτιμήσεων για την
τεχνολογία, την προσφορά της και τις επιπτώσεις της στην
κοινωνία και στο φυσικό περιβάλλον.
2. Η απόκτηση τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων.
3. Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη τεχνολογικού αλφαβητισμού, έτσι
ώστε ως αυριανοί πολίτες να κατανοούν το τεχνολογικό
περιβάλλον, να επικοινωνούν μαζί του και να είναι σε θέση να
παίρνουν αποφάσεις για θέματα τεχνολογίας.
4. Η καλλιέργεια δεξιοτήτων έρευνας, σχεδιασμού ή/και
κατασκευής με την αξιοποίηση ποικιλίας διαδικασιών,
εξοπλισμού και υλικών και που οδηγούν σε λύσεις
συγκεκριμένων τεχνολογικών προβλημάτων.Η διδακτική προσέγγιση πρέπει να εισάγει έναν ευρύ
προβληματισμό και οι μαθητές να οδηγούνται στην αναζήτηση
λύσεων. Κατά τη διδασκαλία των ενοτήτων, θα πρέπει να
προσφέρεται έτοιμη γνώση στους μαθητές σε μικρό βαθμό και να
επιδιώκεται κυρίως η αναζήτηση και η ανεύρεση των γνώσεων και
των πληροφοριών από τους μαθητές. Ο κύριος χαρακτήρας
προσέγγισης θα είναι ερευνητικός και πρακτικός.
Οι διδάσκοντες θα πρέπει οργανώνουν δραστηριότητες πρακτικής φύσης, κατά τις οποίες οι μαθητές θα χρησιμοποιούν εργαλεία, όργανα και μηχανήματα και ποικιλία υλικών. Στο τέλος κάθε ενότητας ή στο τέλος δύο συνεχόμενων ενοτήτων, οι μαθητές θα εμπλέκονται σε μικρής
κλίμακας μελέτες/κατασκευές σχετικές με το περιεχόμενο των
ενοτήτων.Επειδή οι μαθητές της Α΄ Τάξεως ΕΠΑΛ έχουν παρακολουθήσει για δύοχρόνια το μάθημα Σχεδιασμός – Τεχνολογία, είναι απαραίτητο, πριναπό την έναρξη της διδασκαλίας κάθε ενότητας να αναζητούνται οι
γνώσεις και οι δεξιότητες που κατέχουν από τις γυμνασιακές τους
σπουδές. Ο καθορισμός του σημείου εκκίνησης της διδασκαλίας
κάθε ενότητας είναι απαραίτητος, γιατί τότε γίνεται δυνατή η
αξιοποίηση στο μέγιστο βαθμό των εμπειριών, γνώσεων και
δεξιοτήτων που ήδη κατέχουν.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Α’ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
1.1 Εισαγωγή – σκοποί του μαθήματος.
1.2 Τομείς εξέλιξης της Τεχνολογίας: τεχνολογία στο σπίτι, μεταφορές, επικοινωνίες/ τηλεπικοινωνίες, ιατρική.
1.3 Διαχείριση της τεχνολογίας.
1. 4 Οι επιδράσεις της τεχνολογίας στην ανθρώπινη κοινωνία.
2.0 ΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
2.1 Εισαγωγή, αναφορά στις μεθόδους σχεδίασης (με όργανα και με ελεύθερο χέρι).
2.2 Συστήματα προβολών σχεδίασης – διαφορές μεταξύ τους και επιλογή προβολής για σχεδίαση.
2.3 Χρήση προγραμμάτων CAD και γραφικών (graphics).
3.0 ΕΡΕΥΝΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ
3.1 Είδη έρευνας. Σκοποί και στόχοι μιας έρευνας.
3.2 Έρευνα σε θέματα τεχνολογίας.
3.3 Στάδια διαδικασίας εκπόνησης μιας έρευνας
3.4 Παρουσίαση έρευνας
4.0 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚA
4.1 Ηλεκτρονικά εξαρτήματα – αναφορά.
4.2 Στοιχεία μικροηλεκτρονικής – ολοκληρωμένα κυκλώματα (IC-μικροτσίπ).
4.3 Λογικά κυκλώματα και Πύλες AND, OR, NOT, NAND, NOR.
4.4 Ψηφιακή ηλεκτρονική – ολοκληρωμένα κυκλώματα TTL και CMOS.
4.5 Επίλυση απλών ψηφιακών προβλημάτων – κατασκευή πλακέτας τυπωμένου κυκλώματος.
5.0 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟI
5.1 Βασικά είδη κίνησης – αναφορά.
5.2 Είδη μηχανισμών – αναφορά.
5.3 Υπολογισμός δύναμης, ροπής δύναμης, ισορροπίας ροπών, μηχανικού πλεονεκτήματος,
λόγου ταχυτήτων, απόδοσης, ταχύτητας περιστροφής, ροπής στρέψης.
5.4 Στοιχεία μηχανών – μοχλοί, σύνδεσμοι, κεκλιμένο επίπεδο, τροχαλίες, οδοντοτροχοί, συμπλέκτες, φρένα, έκκεντρα, στρόφαλοι και ολισθητήρες.
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------
Β) Στην παράγραφο 1.β.
Τα μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού στην Α’ ΕΠΑ.Λ. είναι τα εξής :
1. Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών:
1. Αρχές Μηχανολογίας (4 ώρες )
2. Αρχές Ηλεκτρονικής & Ηλεκτρολογίας (3 ώρες)
3. Τεχνικό Σχέδιο (2 ώρες)
4. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια & Υγιεινή (2 ώρες)
5. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (2 ώρες)
Προτείνεται η παρακάτω αλλαγή (για λόγους ισοτιμίας στις ειδικότητες και δίνοντας βάση στα ενδιαφέροντα των μαθητών) :
1. Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών:
1. Αρχές Μηχανολογίας (2 ώρες )
2. Αρχές Ηλεκτρολογίας (2 ώρες)
3. Αρχές Ηλεκτρονικής (2 ώρες )
4. Αρχές Δομικών/Κατασκευαστικών Έργων (2 ώρες)
5. Τεχνικό Σχέδιο (2 ώρες)
6. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας (1 ώρα)
7. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (2 ώρες)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 9 ----------------------------- Α) Παράγραφος 1.α Στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ να αντικατασταθεί το μάθημα της «Ερευνητικής Εργασίας» με το μάθημα της «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ». Γιατί θα πρέπει να γίνει αυτό; Διότι απλά το μάθημα της «Ερευνητικής Εργασίας» αποδείχθηκε στην πράξη "μη επιτυχημένο", έτσι όπως εφαρμόζεται, και δεν έχει γίνει αποδεκτό από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Απλά υπάρχει στο ωράριο (το οποίο σημειωτέον δεν προσμετράται στο ωράριο των εκπαιδευτικών για θεμελίωση οργανικής θέσης...) Σε αντίθεση με το μάθημα της "Τεχνολογίας" το οποίο ήταν εώς και πριν από 2 έτη, από τα πλέον επιτυχημένα μαθήματα (και αγαπητά στους μαθητές). Ο σύγχρονος άνθρωπος είτε ως πολίτης, είτε ως άτομο εμπλεκόμενο στην παραγωγική διαδικασία ή τις υπηρεσίες, είτε ως καταναλωτής, είτε ως άτομο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία κατά τον ελεύθερο χρόνο του, με οποιοδήποτε ρόλο, καλείται σήμερα να πάρει τεχνολογικές αποφάσεις, ενώ δεν έχει την απαραίτητη εξοικείωση με την τεχνολογία όπως απαιτείται. Ο κοινός πολίτης θα πρέπει να έχει βασικές τεχνολογικές γνώσεις προκειμένου να συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη των αποφάσεων. Στην αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται δύο κατηγορίες πολιτών στη σύγχρονη πολύπλοκη δημοκρατική κοινωνία: της «τεχνολογικής ελίτ» που καθορίζει τις εξελίξεις και διαμορφώνει τις αποφάσεις, και των πολλών, που ακολουθούν χωρίς να αντιλαμβάνονται τι και γιατί αποφασίζουν.Οι ανεπτυγμένες χώρες (για παράδειγμα οι Η.Π.Α.) προσφέρουν τεχνολογική εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και ως εκπαιδευτικό αντικείμενο προσφέρεται από τον 19ο αιώνα. Με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ εμπλουτίζεται και διευρύνεται ο κύκλος των μαθημάτων γενικής παιδείας. Τέλος, με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Α΄ τάξη για όλους, ικανοποιείται η βασική ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου για επικοινωνία και αλληλεπίδρασή του με το πλούσιο τεχνολογικό περιβάλλον. Για τον καταρτισμό του αναλυτικού προγράμματος και της διδακτικής προσέγγισης, σαφώς πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι εμπειρίες των μαθητών στην τεχνολογία από τις γυμνασιακές τους σπουδές. ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οι γενικοί σκοποί του μαθήματος είναι: 1. Η ανάπτυξη θετικών στάσεων και εκτιμήσεων για την τεχνολογία, την προσφορά της και τις επιπτώσεις της στην κοινωνία και στο φυσικό περιβάλλον. 2. Η απόκτηση τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων. 3. Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη τεχνολογικού αλφαβητισμού, έτσι ώστε ως αυριανοί πολίτες να κατανοούν το τεχνολογικό περιβάλλον, να επικοινωνούν μαζί του και να είναι σε θέση να παίρνουν αποφάσεις για θέματα τεχνολογίας. 4. Η καλλιέργεια δεξιοτήτων έρευνας, σχεδιασμού ή/και κατασκευής με την αξιοποίηση ποικιλίας διαδικασιών, εξοπλισμού και υλικών και που οδηγούν σε λύσεις συγκεκριμένων τεχνολογικών προβλημάτων.Η διδακτική προσέγγιση πρέπει να εισάγει έναν ευρύ προβληματισμό και οι μαθητές να οδηγούνται στην αναζήτηση λύσεων. Κατά τη διδασκαλία των ενοτήτων, θα πρέπει να προσφέρεται έτοιμη γνώση στους μαθητές σε μικρό βαθμό και να επιδιώκεται κυρίως η αναζήτηση και η ανεύρεση των γνώσεων και των πληροφοριών από τους μαθητές. Ο κύριος χαρακτήρας προσέγγισης θα είναι ερευνητικός και πρακτικός. Οι διδάσκοντες θα πρέπει οργανώνουν δραστηριότητες πρακτικής φύσης, κατά τις οποίες οι μαθητές θα χρησιμοποιούν εργαλεία, όργανα και μηχανήματα και ποικιλία υλικών. Στο τέλος κάθε ενότητας ή στο τέλος δύο συνεχόμενων ενοτήτων, οι μαθητές θα εμπλέκονται σε μικρής κλίμακας μελέτες/κατασκευές σχετικές με το περιεχόμενο των ενοτήτων.Επειδή οι μαθητές της Α΄ Τάξεως ΕΠΑΛ έχουν παρακολουθήσει για δύοχρόνια το μάθημα Σχεδιασμός – Τεχνολογία, είναι απαραίτητο, πριναπό την έναρξη της διδασκαλίας κάθε ενότητας να αναζητούνται οι γνώσεις και οι δεξιότητες που κατέχουν από τις γυμνασιακές τους σπουδές. Ο καθορισμός του σημείου εκκίνησης της διδασκαλίας κάθε ενότητας είναι απαραίτητος, γιατί τότε γίνεται δυνατή η αξιοποίηση στο μέγιστο βαθμό των εμπειριών, γνώσεων και δεξιοτήτων που ήδη κατέχουν. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Α’ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ 1.1 Εισαγωγή – σκοποί του μαθήματος. 1.2 Τομείς εξέλιξης της Τεχνολογίας: τεχνολογία στο σπίτι, μεταφορές, επικοινωνίες/ τηλεπικοινωνίες, ιατρική. 1.3 Διαχείριση της τεχνολογίας. 1. 4 Οι επιδράσεις της τεχνολογίας στην ανθρώπινη κοινωνία. 2.0 ΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 2.1 Εισαγωγή, αναφορά στις μεθόδους σχεδίασης (με όργανα και με ελεύθερο χέρι). 2.2 Συστήματα προβολών σχεδίασης – διαφορές μεταξύ τους και επιλογή προβολής για σχεδίαση. 2.3 Χρήση προγραμμάτων CAD και γραφικών (graphics). 3.0 ΕΡΕΥΝΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ 3.1 Είδη έρευνας. Σκοποί και στόχοι μιας έρευνας. 3.2 Έρευνα σε θέματα τεχνολογίας. 3.3 Στάδια διαδικασίας εκπόνησης μιας έρευνας 3.4 Παρουσίαση έρευνας 4.0 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚA 4.1 Ηλεκτρονικά εξαρτήματα – αναφορά. 4.2 Στοιχεία μικροηλεκτρονικής – ολοκληρωμένα κυκλώματα (IC-μικροτσίπ). 4.3 Λογικά κυκλώματα και Πύλες AND, OR, NOT, NAND, NOR. 4.4 Ψηφιακή ηλεκτρονική – ολοκληρωμένα κυκλώματα TTL και CMOS. 4.5 Επίλυση απλών ψηφιακών προβλημάτων – κατασκευή πλακέτας τυπωμένου κυκλώματος. 5.0 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟI 5.1 Βασικά είδη κίνησης – αναφορά. 5.2 Είδη μηχανισμών – αναφορά. 5.3 Υπολογισμός δύναμης, ροπής δύναμης, ισορροπίας ροπών, μηχανικού πλεονεκτήματος, λόγου ταχυτήτων, απόδοσης, ταχύτητας περιστροφής, ροπής στρέψης. 5.4 Στοιχεία μηχανών – μοχλοί, σύνδεσμοι, κεκλιμένο επίπεδο, τροχαλίες, οδοντοτροχοί, συμπλέκτες, φρένα, έκκεντρα, στρόφαλοι και ολισθητήρες. -------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------- Β) Στην παράγραφο 1.β. Τα μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού στην Α’ ΕΠΑ.Λ. είναι τα εξής : 1. Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών: 1. Αρχές Μηχανολογίας (4 ώρες ) 2. Αρχές Ηλεκτρονικής & Ηλεκτρολογίας (3 ώρες) 3. Τεχνικό Σχέδιο (2 ώρες) 4. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια & Υγιεινή (2 ώρες) 5. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (2 ώρες) Προτείνεται η παρακάτω αλλαγή (για λόγους ισοτιμίας στις ειδικότητες και δίνοντας βάση στα ενδιαφέροντα των μαθητών) : 1. Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών: 1. Αρχές Μηχανολογίας (2 ώρες ) 2. Αρχές Ηλεκτρολογίας (2 ώρες) 3. Αρχές Ηλεκτρονικής (2 ώρες ) 4. Αρχές Δομικών/Κατασκευαστικών Έργων (2 ώρες) 5. Τεχνικό Σχέδιο (2 ώρες) 6. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας (1 ώρα) 7. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (2 ώρες)