Εξέτασα προσεκτικά το πρόγραμμα του Νέου Λυκείου. Δυστυχως γίνεται όλο και περισσότερο εξετασιοκεντρικό, και εξοβελίζει τις λεγόμενες «δευτερεύουσες ειδικότητες». Όλες εκείνες που θα μπορούσαν να προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα για δημιουργικές δράσεις εκτός εξετάσεων και αξιολόγησης.
Ιδιαίτερα θα ήθελα να αναφερθώ στο μάθημα επιλογής αισθητικής αγωγής που περιελάμβανε μουσική καλλιτεχνικά και θεατρική αγωγή και είχα την ευκαιρία να το διδάξω ως καθηγήτρια μουσικής.
Το μάθημα αυτό έδινε τη δυνατότητα σε όσα παιδιά το επιθυμούσαν να συνεχίσουν τη καλλιτεχνική τους δράση στο λύκειο με την υποστήριξη και την καθοδήγηση των καθηγητών των κατάλληλων ειδικοτήτων σε ένα πλαίσιο μέσα στο σχολείο, αλλά
μακρυά από εξετάσεις και αξιολόγηση.
Η κατάργηση του μαθήματος αυτού γίνεται σε συνδυασμό με τον περιορισμό του μαθήματος της μουσικής και των καλλιτεχνικών στο γυμνάσιο. Τα μαθήματα αυτά διατηρούνται μόνο στην Α γυμνασίου και καταργούνται στην Β και Γ. Στις τάξεις αυτές αναφέρονται ως μαθήματα επιλογης ανάμεσα σε άλλα. Το χειρότερο όμως είναι ότι όλα αυτά τα μαθήματα θα διδάσκονται τύπου ερευνητικής εργασίας(project) χωρίς σαφής στόχους και πρόγραμμα διδασκαλίας και χωρις σαφή ανάθεση από συγκεκριμένες ειδικότητες(θα μπορούν να διδάσκονται από όλους;!!!)
Αυτό υποβιβάζει επιστημονικά και εκπαιδευτικά όλα αυτά τα αντικείμενα και τα απαξιώνει. Απαξιώνει ό,τι έχουμε σπουδάσει ο καθένας στην ειδικότητά του, για το γνωστικό μας αντικείμενο τους στόχους και τις μεθόδους διδασκαλίας του κάθε μαθήματος.
Θεωρώ ότι τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής(μουσική, καλλιτεχνικά , θέατρο)-γιατί μόνο γι’ αυτά μπορώ να μιλήσω λόγω ειδικότητας- είναι απαραίτητα σε όλα τα στάδια της γενικής παιδείας για την ολοκληρωμένη και ισορροπημένη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών μας. Πρέπει αυτά να επιστρέψουν ενισχυμένα στο πρόγραμμα σπουδών του γυμνασίου και του λυκείου!
Παρόλο που είμαι μουσικός θα ήθελα να πω δυο κουβέντες και για τις υπόλοιπες ειδικότητες των λεγόμενων δευτερευόντων μαθημάτων που πλήττονται…
Δεν είναι δυνατόν στην εποχή της πληροφορικής να βλέπουμε ένα σχολείο χωρίς την πληροφορική ως βασικό μάθημα.
Τέλος θα ήθελα να πω και για την τεχνολογία(στο γυμνάσιο αλλά και στο λύκειο πριν αντικατασταθεί από το project) ότι ήταν ένα επίσης πολύ δημιουργικό μάθημα και αγαπητό στα παιδιά και έχω δεί πραγματικά δύσκολους μαθητές εκεί να αναπτύσσουν αξιόλογες ικανότητες.
-Καλό θα ήταν να θυμηθούμε ότι το γενικό σχολείο πρέπει να είναι για όλα τα παιδιά και με έμφαση στη γενική τους παιδεία.
Εξέτασα προσεκτικά το πρόγραμμα του Νέου Λυκείου. Δυστυχως γίνεται όλο και περισσότερο εξετασιοκεντρικό, και εξοβελίζει τις λεγόμενες «δευτερεύουσες ειδικότητες». Όλες εκείνες που θα μπορούσαν να προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα για δημιουργικές δράσεις εκτός εξετάσεων και αξιολόγησης. Ιδιαίτερα θα ήθελα να αναφερθώ στο μάθημα επιλογής αισθητικής αγωγής που περιελάμβανε μουσική καλλιτεχνικά και θεατρική αγωγή και είχα την ευκαιρία να το διδάξω ως καθηγήτρια μουσικής. Το μάθημα αυτό έδινε τη δυνατότητα σε όσα παιδιά το επιθυμούσαν να συνεχίσουν τη καλλιτεχνική τους δράση στο λύκειο με την υποστήριξη και την καθοδήγηση των καθηγητών των κατάλληλων ειδικοτήτων σε ένα πλαίσιο μέσα στο σχολείο, αλλά μακρυά από εξετάσεις και αξιολόγηση. Η κατάργηση του μαθήματος αυτού γίνεται σε συνδυασμό με τον περιορισμό του μαθήματος της μουσικής και των καλλιτεχνικών στο γυμνάσιο. Τα μαθήματα αυτά διατηρούνται μόνο στην Α γυμνασίου και καταργούνται στην Β και Γ. Στις τάξεις αυτές αναφέρονται ως μαθήματα επιλογης ανάμεσα σε άλλα. Το χειρότερο όμως είναι ότι όλα αυτά τα μαθήματα θα διδάσκονται τύπου ερευνητικής εργασίας(project) χωρίς σαφής στόχους και πρόγραμμα διδασκαλίας και χωρις σαφή ανάθεση από συγκεκριμένες ειδικότητες(θα μπορούν να διδάσκονται από όλους;!!!) Αυτό υποβιβάζει επιστημονικά και εκπαιδευτικά όλα αυτά τα αντικείμενα και τα απαξιώνει. Απαξιώνει ό,τι έχουμε σπουδάσει ο καθένας στην ειδικότητά του, για το γνωστικό μας αντικείμενο τους στόχους και τις μεθόδους διδασκαλίας του κάθε μαθήματος. Θεωρώ ότι τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής(μουσική, καλλιτεχνικά , θέατρο)-γιατί μόνο γι’ αυτά μπορώ να μιλήσω λόγω ειδικότητας- είναι απαραίτητα σε όλα τα στάδια της γενικής παιδείας για την ολοκληρωμένη και ισορροπημένη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών μας. Πρέπει αυτά να επιστρέψουν ενισχυμένα στο πρόγραμμα σπουδών του γυμνασίου και του λυκείου! Παρόλο που είμαι μουσικός θα ήθελα να πω δυο κουβέντες και για τις υπόλοιπες ειδικότητες των λεγόμενων δευτερευόντων μαθημάτων που πλήττονται… Δεν είναι δυνατόν στην εποχή της πληροφορικής να βλέπουμε ένα σχολείο χωρίς την πληροφορική ως βασικό μάθημα. Τέλος θα ήθελα να πω και για την τεχνολογία(στο γυμνάσιο αλλά και στο λύκειο πριν αντικατασταθεί από το project) ότι ήταν ένα επίσης πολύ δημιουργικό μάθημα και αγαπητό στα παιδιά και έχω δεί πραγματικά δύσκολους μαθητές εκεί να αναπτύσσουν αξιόλογες ικανότητες. -Καλό θα ήταν να θυμηθούμε ότι το γενικό σχολείο πρέπει να είναι για όλα τα παιδιά και με έμφαση στη γενική τους παιδεία.