Από την ημέρα έναρξης της διαβούλευσης ως προς το σχέδιο νόμου που αφορά στην Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικότερα στο Νέο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, έχει διατυπωθεί πληθώρα ενστάσεων κυρίως ως προς το άρθρο 2 (διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων) και τον εξοβελισμό του μαθήματος της επιστήμης της Πληροφορικής από την Γ’ Λυκείου (ΑΕΠΠ) και την παντελή έλλειψη μαθήματος πληροφορικής από τη Β’ Λυκείου.
Δεδομένου ότι δεν κοινοποιήθηκε εγκαίρως (πριν τη διαβούλευση) η αιτιολογική έκθεση της επιτροπής (ούτε και η σύνθεσή της) που διατύπωσε αυτό το σχέδιο νόμου, δεν γνωρίζουμε τα αίτια (με επιχειρήματα) που προκάλεσαν την ανυπαρξία πληροφορικής παιδείας στο Νέο Λύκειο, ώστε να μπορεί κάποιος να αντιπαρατεθεί σε αυτά.
Έχω, λοιπόν, τα παρακάτω σχόλια - απορίες, οι οποίες ελπίζω να απαντηθούν στη σχετική συζήτηση επί του νομοσχεδίου στη Βουλή.
Σχόλιο – Απορία - 1: Οι εκπαιδευτικά προηγμένες χώρες (τις οποίες προσπαθούμε να ακολουθήσουμε) έχουν εξοβελίσει τα μαθήματα της επιστήμης της Πληροφορικής από την αντίστοιχη βαθμίδα εκπαίδευσής τους; Η απάντηση βέβαια έχει δοθεί από πολλούς άλλους διαβουλευόμενους πριν από εμένα με σχόλια, σχετικά links κλπ.
Σχόλιο – Απορία – 2: Με ποιόν επιστημονικό τρόπο έχουν διερευνηθεί οι ανάγκες, οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες των νέων ανθρώπων και των οικογενειών τους, που ως αποτέλεσμα είχε την πλήρη απαξίωση της πλέον σύγχρονης και αναπτυσσόμενης επιστήμης (δεν μιλάω για δεξιότητες) της εποχής μας;
Σχόλιο – Απορία – 3: Το κατεξοχήν μάθημα που ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και την πρωτοτυπία αλλά και ενισχύει την αναλυτική και συνθετική σκέψη και αποθαρρύνει την «παπαγαλία» είναι αυτό της αλγοριθμικής και του προγραμματισμού (ΑΕΠΠ κατά τα γνωστά έως σήμερα) και αυτό που πρώτο από όλα αποπέμπεται από το Νέο Λύκειο. Μήπως πρόκειται για πλήρη αντίφαση με τέσσερις τουλάχιστον στόχους (β, η, θ, ι) του νομοσχεδίου, όπως αυτοί περιγράφονται στο άρθρο 1;
Σχόλιο – Απορία – 4: Μήπως δεν υπάρχουν μαθητές με κλίση και ενδιαφέρον προς την επιστήμη της Πληροφορικής; Τότε τι τις θέλουμε τόσες σχολές Πληροφορικής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; Ποιους περιμένουμε να υποδεχθούν; Και κυρίως, πως θα εντοπίσουν οι υποψήφιοι φοιτητές το μέγεθος της κλίσης τους προς αυτή την επιστήμη, όταν το δημόσιο Λύκειο δεν τους παρέχει αυτή τη δυνατότητα; Προσέξτε την πλάνη στην οποία κινδυνεύουν να υποπέσουν οι μαθητές: ξέρω καλά επεξεργασία κειμένου, λογιστικά φύλλα, κάνω καλές παρουσιάσεις, έχω και λογαριασμό σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, στέλνω και λαμβάνω email…. Πήρα πιστοποίηση (δεξιοτήτων) στη Γ’ Γυμνασίου. Μάλλον έχω κλίση στην Πληροφορική….
Σχόλιο – Απορία – 5: Η απόφαση αποπομπής των μαθημάτων Πληροφορικής από το Νέο Λύκειο δεν εμποδίζει τον βαθμιαίο προσανατολισμό των μαθητών προς τα ατομικά ενδιαφέροντα και τις φιλοδοξίες για περαιτέρω σπουδές μετά το Λύκειο; Δεν μειώνει σημαντικά το φάσμα των επιλογών τους;
Σχόλιο – Απορία – 6: Μήπως η συνεχής υπενθύμιση σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο εκ μέρους του Υπουργείου, ότι οι μαθητές θα έχουν λάβει πιστοποίηση στην πληροφορική(;) (και όχι στις δεξιότητες) από το Γυμνάσιο, υποδηλώνει την προσπάθειά να αποβάλουν την ενοχή τους και να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κόσμου;
Η προσπάθεια δημιουργίας αντιπαραθέσεων με άλλους κλάδους εκπαιδευτικών (το τάδε μάθημα είναι περισσότερο χρήσιμο από το δείνα, να φύγει αυτό να μπει εκείνο κλπ) δεν εξυπηρετεί τη διαβούλευση. Θα πω ότι ίσως κάποιοι να χαίρονται γι’ αυτό λόγω του αποπροσανατολισμού από το στόχο της διαβούλευσης…
Ελπίζοντας ότι θα μελετηθούν σοβαρά οι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί, και ότι στη βουλή θα υπάρξει ένας γόνιμος και δημιουργικός διάλογος επί των προτάσεων αυτών, αναμένω τις αλλαγές που θα αποκαταστήσουν την ελλειμματική παρουσία των μαθημάτων της επιστήμης της πληροφορικής στο Νέο Λύκειο, προς όφελος των μαθητών, το αύριο της κοινωνίας και της χώρας. Όσο για το ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν, είναι βέβαιο ότι το ΕΣΥΠ γνωρίζει και μπορεί να τις διατυπώσει. Πρέπει όμως να ζητηθεί με έμφαση, από την πλειονότητα των βουλευτών που θα συμμετάσχουν στη σχετική διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου. Γιατί Λύκειο χωρίς πληροφορική παιδεία, δεν είναι Νέο, είναι τουλάχιστον οπισθοδρομικό!
Μανώλης Β. Με τη διπλή ιδιότητα του γονέα μαθήτριας Α’ Λυκείου και του εκπαιδευτικού.
Από την ημέρα έναρξης της διαβούλευσης ως προς το σχέδιο νόμου που αφορά στην Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικότερα στο Νέο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, έχει διατυπωθεί πληθώρα ενστάσεων κυρίως ως προς το άρθρο 2 (διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων) και τον εξοβελισμό του μαθήματος της επιστήμης της Πληροφορικής από την Γ’ Λυκείου (ΑΕΠΠ) και την παντελή έλλειψη μαθήματος πληροφορικής από τη Β’ Λυκείου. Δεδομένου ότι δεν κοινοποιήθηκε εγκαίρως (πριν τη διαβούλευση) η αιτιολογική έκθεση της επιτροπής (ούτε και η σύνθεσή της) που διατύπωσε αυτό το σχέδιο νόμου, δεν γνωρίζουμε τα αίτια (με επιχειρήματα) που προκάλεσαν την ανυπαρξία πληροφορικής παιδείας στο Νέο Λύκειο, ώστε να μπορεί κάποιος να αντιπαρατεθεί σε αυτά. Έχω, λοιπόν, τα παρακάτω σχόλια - απορίες, οι οποίες ελπίζω να απαντηθούν στη σχετική συζήτηση επί του νομοσχεδίου στη Βουλή. Σχόλιο – Απορία - 1: Οι εκπαιδευτικά προηγμένες χώρες (τις οποίες προσπαθούμε να ακολουθήσουμε) έχουν εξοβελίσει τα μαθήματα της επιστήμης της Πληροφορικής από την αντίστοιχη βαθμίδα εκπαίδευσής τους; Η απάντηση βέβαια έχει δοθεί από πολλούς άλλους διαβουλευόμενους πριν από εμένα με σχόλια, σχετικά links κλπ. Σχόλιο – Απορία – 2: Με ποιόν επιστημονικό τρόπο έχουν διερευνηθεί οι ανάγκες, οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες των νέων ανθρώπων και των οικογενειών τους, που ως αποτέλεσμα είχε την πλήρη απαξίωση της πλέον σύγχρονης και αναπτυσσόμενης επιστήμης (δεν μιλάω για δεξιότητες) της εποχής μας; Σχόλιο – Απορία – 3: Το κατεξοχήν μάθημα που ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και την πρωτοτυπία αλλά και ενισχύει την αναλυτική και συνθετική σκέψη και αποθαρρύνει την «παπαγαλία» είναι αυτό της αλγοριθμικής και του προγραμματισμού (ΑΕΠΠ κατά τα γνωστά έως σήμερα) και αυτό που πρώτο από όλα αποπέμπεται από το Νέο Λύκειο. Μήπως πρόκειται για πλήρη αντίφαση με τέσσερις τουλάχιστον στόχους (β, η, θ, ι) του νομοσχεδίου, όπως αυτοί περιγράφονται στο άρθρο 1; Σχόλιο – Απορία – 4: Μήπως δεν υπάρχουν μαθητές με κλίση και ενδιαφέρον προς την επιστήμη της Πληροφορικής; Τότε τι τις θέλουμε τόσες σχολές Πληροφορικής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; Ποιους περιμένουμε να υποδεχθούν; Και κυρίως, πως θα εντοπίσουν οι υποψήφιοι φοιτητές το μέγεθος της κλίσης τους προς αυτή την επιστήμη, όταν το δημόσιο Λύκειο δεν τους παρέχει αυτή τη δυνατότητα; Προσέξτε την πλάνη στην οποία κινδυνεύουν να υποπέσουν οι μαθητές: ξέρω καλά επεξεργασία κειμένου, λογιστικά φύλλα, κάνω καλές παρουσιάσεις, έχω και λογαριασμό σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, στέλνω και λαμβάνω email…. Πήρα πιστοποίηση (δεξιοτήτων) στη Γ’ Γυμνασίου. Μάλλον έχω κλίση στην Πληροφορική…. Σχόλιο – Απορία – 5: Η απόφαση αποπομπής των μαθημάτων Πληροφορικής από το Νέο Λύκειο δεν εμποδίζει τον βαθμιαίο προσανατολισμό των μαθητών προς τα ατομικά ενδιαφέροντα και τις φιλοδοξίες για περαιτέρω σπουδές μετά το Λύκειο; Δεν μειώνει σημαντικά το φάσμα των επιλογών τους; Σχόλιο – Απορία – 6: Μήπως η συνεχής υπενθύμιση σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο εκ μέρους του Υπουργείου, ότι οι μαθητές θα έχουν λάβει πιστοποίηση στην πληροφορική(;) (και όχι στις δεξιότητες) από το Γυμνάσιο, υποδηλώνει την προσπάθειά να αποβάλουν την ενοχή τους και να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κόσμου; Η προσπάθεια δημιουργίας αντιπαραθέσεων με άλλους κλάδους εκπαιδευτικών (το τάδε μάθημα είναι περισσότερο χρήσιμο από το δείνα, να φύγει αυτό να μπει εκείνο κλπ) δεν εξυπηρετεί τη διαβούλευση. Θα πω ότι ίσως κάποιοι να χαίρονται γι’ αυτό λόγω του αποπροσανατολισμού από το στόχο της διαβούλευσης… Ελπίζοντας ότι θα μελετηθούν σοβαρά οι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί, και ότι στη βουλή θα υπάρξει ένας γόνιμος και δημιουργικός διάλογος επί των προτάσεων αυτών, αναμένω τις αλλαγές που θα αποκαταστήσουν την ελλειμματική παρουσία των μαθημάτων της επιστήμης της πληροφορικής στο Νέο Λύκειο, προς όφελος των μαθητών, το αύριο της κοινωνίας και της χώρας. Όσο για το ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν, είναι βέβαιο ότι το ΕΣΥΠ γνωρίζει και μπορεί να τις διατυπώσει. Πρέπει όμως να ζητηθεί με έμφαση, από την πλειονότητα των βουλευτών που θα συμμετάσχουν στη σχετική διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου. Γιατί Λύκειο χωρίς πληροφορική παιδεία, δεν είναι Νέο, είναι τουλάχιστον οπισθοδρομικό! Μανώλης Β. Με τη διπλή ιδιότητα του γονέα μαθήτριας Α’ Λυκείου και του εκπαιδευτικού.