Επιτέλους, πότε θα καταλάβουν κάποιοι πολιτικοί (και οι περί αυτών σύμβουλοι) στον τόπο μας ότι η παιδεία δεν είναι ο χώρος για αυτοπροβολή τους και πειραματισμούς; Και για να καταλάβετε ίσως το έγκλημά σας, σας καλώ να με παραπέμψετε στην έκθεση μίας τουλάχιστον αξιολόγησης εκπαιδευτικού συστήματος (από τα τόσα που έχετε αλλάξει) όπου να αναφέρεστε απλά ότι αλλάζετε το πρότερο σύστημα για αυτούς ή εκείνους τους λόγους. Αφήστε την καραμέλα της "πάταξης" της παραπαιδείας. Η αλήθεια επί του θέματος δε σας συμφέρει. Άλλωστε είσαστε και οι πραγματικοί στυλοβάτες της, εδώ και τόσα χρόνια. Αν θέλατε να οργανώσετε σωστά την παιδεία στον τόπο μας, θα ξεκινούσατε από άλλο επίπεδο (υλικοτεχνικές και κτιριακές υποδομές, επαγγελματική κατοχύρωση όλων των πτυχίων, κονδύλια σε ερευνητικά προγράμματα, εξασφάλιση στέγης σε όλους τους φοιτητές κ.α).
Όσον αφορά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτή απλά θα μπορούσε να γίνει με εξετάσεις στην Γ Λυκείου, από τράπεζα θεμάτων σε ποσοστό 100% (όπως ισχύει και για τις εξετάσεις διπλώματος ΙΧ) αφού μοναδικό σκοπό θα έχουν την επιβεβαίωση ότι ο/η μαθητής/τρια ολοκλήρωσε το βασικό κύκλο σπουδών του Λυκείου. Στην Α & Β Λυκείου να ισχύει το 50/50 (τράπεζα θεμάτων & από τον καθηγητή) χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο προαγωγικός βαθμός. Απλά δίνεται στο μαθητή το νέο μοντέλο εξέτασης και τον προετοιμάζουμε ανάλογα.
Όλοι οι μαθητές που έχουν ολοκληρώσει το βασικό κύκλο σπουδών Λυκείου, εισάγονται στη σχολή που επιθυμούν. Οι σχολές διακρίνονται σε ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ, ΘΕΤΙΚΕΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ,ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ, ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ κ.α. Οι φοιτητές παρακολουθούν υποχρεωτικά (με παρουσιολόγιο, εφόσον η πολιτεία τους εξασφαλίζει στέγη στον τόπο φοίτησης) τον 1ο προπαρασκευαστικό κύκλο σπουδών (Α & Β εξάμηνο)και δίνουν εξετάσεις όπου για να συνεχίσουν θα πρέπει να περάσουν επιτυχώς τα 2/3 των μαθημάτων που διδάχθηκαν μέσα σε τρεις εξεταστικές περιόδους (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ/ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ - ΙΟΥΝΙΟΥ/ἼΟΥΛΙΟΥ & ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ/ὌΚΤΩΒΡΙΟΥ). Αν δεν τα καταφέρουν μπορούν να παρακολουθήσουν ακόμη 1 χρόνο τον ίδιο κύκλο της σχολής που επέλεξαν αρχικά ή να επιλέξουν άλλη σχολή. Το δικαίωμα αυτό παραμένει έως 2 χρόνια με κατοχύρωση μαθημάτων για την ίδια σχολή.
Στη συνέχεια ο/η φοιτητής/τρια παρακολουθεί τα μαθήματα τμήματος της σχολής που επέλεξε. Για κάθε έτος φοίτησης ισχύει πλέον το ποσοστό επιτυχίας στο 1/2 των μαθημάτων ανά έτος. Στο τέλος, ολοκληρώνοντας όλους τους κύκλους σπουδών (μέγιστο τα 5 χρόνια ανάλογα τα τμήματα) κάθε φοιτητής/τρια αποκτά πτυχίο επιπέδου Α (αν ολοκλήρωσε τις σπουδές επιτυχώς και έως 1 χρόνο καθυστέρηση), επιπέδου Β (με 2-3 χρόνια καθυστέρηση), επιπέδου Γ (με 2-3 χρόνια καθυστέρηση), επιπέδου Δ (για πάνω από 5 χρόνια) και επιπέδου Ε (στη μορφή του ανοιχτού πανεπιστημίου). Όλοι οι φοιτητές/τριες που περνούν το 100% των μαθημάτων του τμήματός τους στις εξεταστικές του έτους, παίρνουν υποτροφία ανάλογα με το βαθμό επίδοσης (8,5-10,0 το 100%, 7,0-8,5 80%, κ.ο.κ) χωρίς οικονομικά κριτήρια. Τα προνόμια σε υποτροφίες, φοιτητικές λέσχες, σίτιση, φοιτητικά επιδόματα κ.ά. χάνονται μετά το πέρας των 2 ετών που ορίζει το πτυχίο επιπέδου Α (εκτός αν υπάρχουν λόγοι που χρίζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης από την πολιτεία).
Το μεταπτυχιακό πρέπει να είναι δωρεάν για τους πτυχιούχους επιπέδου Α και με πληρωμή, κλιμακωτά, για τα άλλα επίπεδα. Το ίδιο να ισχύει και για το διδακτορικό.
Μέσα από τέτοιες δομές κύριοι μεταρρυθμιστές θα μπορούσε ν΄ απογειωθεί η πολυβασανισμένη εκπαίδευση στον τόπο μας. Η εκπαίδευση και κατ' επέκταση η μόρφωση πρέπει να γίνει αυτοσκοπός. Να είναι ανοιχτή για όλους και όχι να καταντά μια ανούσια & στείρα διαδικασία, που να οδηγεί στο πουθενά τα καλύτερα μυαλά της πατρίδας μας.
Επιτέλους, πότε θα καταλάβουν κάποιοι πολιτικοί (και οι περί αυτών σύμβουλοι) στον τόπο μας ότι η παιδεία δεν είναι ο χώρος για αυτοπροβολή τους και πειραματισμούς; Και για να καταλάβετε ίσως το έγκλημά σας, σας καλώ να με παραπέμψετε στην έκθεση μίας τουλάχιστον αξιολόγησης εκπαιδευτικού συστήματος (από τα τόσα που έχετε αλλάξει) όπου να αναφέρεστε απλά ότι αλλάζετε το πρότερο σύστημα για αυτούς ή εκείνους τους λόγους. Αφήστε την καραμέλα της "πάταξης" της παραπαιδείας. Η αλήθεια επί του θέματος δε σας συμφέρει. Άλλωστε είσαστε και οι πραγματικοί στυλοβάτες της, εδώ και τόσα χρόνια. Αν θέλατε να οργανώσετε σωστά την παιδεία στον τόπο μας, θα ξεκινούσατε από άλλο επίπεδο (υλικοτεχνικές και κτιριακές υποδομές, επαγγελματική κατοχύρωση όλων των πτυχίων, κονδύλια σε ερευνητικά προγράμματα, εξασφάλιση στέγης σε όλους τους φοιτητές κ.α). Όσον αφορά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτή απλά θα μπορούσε να γίνει με εξετάσεις στην Γ Λυκείου, από τράπεζα θεμάτων σε ποσοστό 100% (όπως ισχύει και για τις εξετάσεις διπλώματος ΙΧ) αφού μοναδικό σκοπό θα έχουν την επιβεβαίωση ότι ο/η μαθητής/τρια ολοκλήρωσε το βασικό κύκλο σπουδών του Λυκείου. Στην Α & Β Λυκείου να ισχύει το 50/50 (τράπεζα θεμάτων & από τον καθηγητή) χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο προαγωγικός βαθμός. Απλά δίνεται στο μαθητή το νέο μοντέλο εξέτασης και τον προετοιμάζουμε ανάλογα. Όλοι οι μαθητές που έχουν ολοκληρώσει το βασικό κύκλο σπουδών Λυκείου, εισάγονται στη σχολή που επιθυμούν. Οι σχολές διακρίνονται σε ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ, ΘΕΤΙΚΕΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ,ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ, ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ κ.α. Οι φοιτητές παρακολουθούν υποχρεωτικά (με παρουσιολόγιο, εφόσον η πολιτεία τους εξασφαλίζει στέγη στον τόπο φοίτησης) τον 1ο προπαρασκευαστικό κύκλο σπουδών (Α & Β εξάμηνο)και δίνουν εξετάσεις όπου για να συνεχίσουν θα πρέπει να περάσουν επιτυχώς τα 2/3 των μαθημάτων που διδάχθηκαν μέσα σε τρεις εξεταστικές περιόδους (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ/ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ - ΙΟΥΝΙΟΥ/ἼΟΥΛΙΟΥ & ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ/ὌΚΤΩΒΡΙΟΥ). Αν δεν τα καταφέρουν μπορούν να παρακολουθήσουν ακόμη 1 χρόνο τον ίδιο κύκλο της σχολής που επέλεξαν αρχικά ή να επιλέξουν άλλη σχολή. Το δικαίωμα αυτό παραμένει έως 2 χρόνια με κατοχύρωση μαθημάτων για την ίδια σχολή. Στη συνέχεια ο/η φοιτητής/τρια παρακολουθεί τα μαθήματα τμήματος της σχολής που επέλεξε. Για κάθε έτος φοίτησης ισχύει πλέον το ποσοστό επιτυχίας στο 1/2 των μαθημάτων ανά έτος. Στο τέλος, ολοκληρώνοντας όλους τους κύκλους σπουδών (μέγιστο τα 5 χρόνια ανάλογα τα τμήματα) κάθε φοιτητής/τρια αποκτά πτυχίο επιπέδου Α (αν ολοκλήρωσε τις σπουδές επιτυχώς και έως 1 χρόνο καθυστέρηση), επιπέδου Β (με 2-3 χρόνια καθυστέρηση), επιπέδου Γ (με 2-3 χρόνια καθυστέρηση), επιπέδου Δ (για πάνω από 5 χρόνια) και επιπέδου Ε (στη μορφή του ανοιχτού πανεπιστημίου). Όλοι οι φοιτητές/τριες που περνούν το 100% των μαθημάτων του τμήματός τους στις εξεταστικές του έτους, παίρνουν υποτροφία ανάλογα με το βαθμό επίδοσης (8,5-10,0 το 100%, 7,0-8,5 80%, κ.ο.κ) χωρίς οικονομικά κριτήρια. Τα προνόμια σε υποτροφίες, φοιτητικές λέσχες, σίτιση, φοιτητικά επιδόματα κ.ά. χάνονται μετά το πέρας των 2 ετών που ορίζει το πτυχίο επιπέδου Α (εκτός αν υπάρχουν λόγοι που χρίζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης από την πολιτεία). Το μεταπτυχιακό πρέπει να είναι δωρεάν για τους πτυχιούχους επιπέδου Α και με πληρωμή, κλιμακωτά, για τα άλλα επίπεδα. Το ίδιο να ισχύει και για το διδακτορικό. Μέσα από τέτοιες δομές κύριοι μεταρρυθμιστές θα μπορούσε ν΄ απογειωθεί η πολυβασανισμένη εκπαίδευση στον τόπο μας. Η εκπαίδευση και κατ' επέκταση η μόρφωση πρέπει να γίνει αυτοσκοπός. Να είναι ανοιχτή για όλους και όχι να καταντά μια ανούσια & στείρα διαδικασία, που να οδηγεί στο πουθενά τα καλύτερα μυαλά της πατρίδας μας.