Α) Στην Β΄ Λυκείου στα μαθήματα προσανατολισμού της θετικής κατεύθυνσης ορίζεται οι μαθητές να διδάσκονται τρεις (3) ώρες Φυσική και μηδέν (0) ώρες Χημείας, ενώ στο τρέχον ωρολόγιο πρόγραμμα οι ώρες ήταν τέσσερις (4) για τη Φυσική (δύο στη θετική κατεύθυνση και δύο στην τεχνολογική κατεύθυνση) και (2) για τη Χημεία (δύο στη θετική κατεύθυνση). Προφανώς αυτή η μονομερής έμφαση στη Φυσική δεν είναι εύλογη ούτε υποστηρίζει επαρκώς το γνωστικό επίπεδο των μαθητών που θα κληθούν να παρακολουθήσουν τη Χημεία θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης στην Γ΄ Λυκείου.
Πρόταση:
Στη Β΄ Λυκείου τα μαθήματα προσανατολισμού να γίνουν:
Φυσική δύο 2 ώρες
Χημεία μία 1 ώρα
Β) Στην Γ΄ Λυκείου είναι απόλυτα σωστός ο ορισμός της Χημείας ως Πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα*.
Κατά τις πανελλήνιες εξετάσεις μας ενδιαφέρει οι υποψήφιοι να αποδείξουν ότι έχουν αποκτήσει υποδομή σε εκείνες τις βασικές επιστήμες οι οποίες συνδέονται με το περιεχόμενο των σπουδών τους, δηλαδή με όσο το δυνατόν περισσότερα υποχρεωτικά μαθήματα και μαθήματα ειδίκευσης (ιδίως των μεγαλυτέρων ετών) της σχολής / τμήματος που θα εισαχθούν. Κάτι τέτοιο επιτρέπει να ελπίζουμε ότι θα αποφοιτήσουν εγκαίρως, με επάρκεια γνώσεων και ικανοτήτων, ώστε η χώρα να παράγει επιστήμονες υψηλού κύρους.
Το μάθημα της Χημείας πληροί σαφώς τις παραπάνω προδιαγραφές για το σύνολο σχεδόν των σχολών / τμημάτων του 2ου και 4ου Επιστημονικού Πεδίου, δεδομένου ότι πέρα από τα εξάμηνα που διδάσκεται αμιγές (Γενική Χημεία, Ανόργανη Χημεία, Οργανική Χημεία, Αναλυτική Χημεία, Φυσικοχημεία, κλπ.), συνδέεται σε σημαντικό βαθμό με πολλά άλλα μαθήματα (υποχρεωτικά και ειδίκευσης), τα οποία διδάσκονται στις διάφορες σχολές / τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ (Πολυτεχνείο, Φυσικομαθηματικές Σχολές, Γεωπονικά Τμήματα, Τμήματα Περιβάλλοντος, Τμήματα Τεχνολογίας Τροφίμων κ.ά.). Ως εκ τούτου τα μαθήματα αυτά κατακτώνται ευκολότερα και πληρέστερα αν ο φοιτητής έχει καλές γνώσεις Χημείας.
☛ Αντίθετα το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) που πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι το καταλληλότερο, πληροί αυτές τις προδιαγραφές μόνο σε έναν πολύ μικρό αριθμό σχολών / τμημάτων όπως Πληροφορικής, Επιστήμης Υπολογιστών, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών και ίσως Μαθηματικών. Στις υπόλοιπες σχολές / τμήματα η ικανότητα προγραμματισμού και ανάπτυξης εξειδικευμένων λογισμικών είναι μια χρήσιμη γνώση, όμως δεν αποτελεί ούτε βασική γνώση ούτε γνώση αιχμής για την επιστήμη που θεραπεύει η σχολή / τμήμα.
Ενδεικτικά, και με βάση τα προγράμματα σπουδών που υπάρχουν στις ιστοσελίδες των ΑΕΙ, αναφέρω τους ακόλουθους τίτλους μαθημάτων που συνδέονται σημαντικά με τη Χημεία:
Α) Πολυτεχνικές Σχολές (από όλες τις σχολές πλην των χημικών μηχανικών):
Αρχές Οικολογίας & Περιβαλλοντικής Χημείας,
Τεχνικά υλικά,
Επιστήμη και Τεχνολογία Υλικών,
Μεταλλογνωσία,
Μεταλλουργία,
Περιβαλλοντική Χημεία & Μηχανισμοί Κινητικότητας Ρύπων ,
Θεωρία καύσης – Συστήματα καύσης
Μηχανές εσωτερικής καύσης,
Περιβαλλοντική Τεχνολογία
Νέα Τεχνολογικά Υλικά
κ.ά.
Β) Τμήματα Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (από όλα τα τμήματα):
Ποιοτικός Έλεγχος Τροφίμων
Διαχείριση και προστασία περιβάλλοντος,
Οινολογία
Ενζυμική Τεχνολογία
Μοριακή Ενζυμολογία
Ανάλυση Βιομορίων
Γεωργική φαρμακολογία,
Εδαφολογία-Λιπασματολογία,
Διατροφή αγροτικών ζώων,
Φυσιολογία φυτών,
κ.ά.
Γ) Φυσικομαθηματική σχολή (από όλα τα τμήματα πλην του Χημικού):
Εισαγωγή στη Βιολογία
Μεταβολισμός φυτών
Μέθοδοι ανάλυσης μεταλλευμάτων
Ενεργειακές πρώτες ύλες
Γεωχημεία ιζημάτων και ιζηματογενών πετρωμάτων
Ποιότητα Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος
Κλίμα - Κλιματική Αλλαγή
Επιστήμη των Υλικών
Σύνθετα Υλικά
Βιομηχανικά Μέταλλα και Κράματα
Μοριακά Νανοϋλικά
κ.ά
* Για αναλυτικότερη τεκμηρίωση μπορείτε να δείτε το σχετικό σχόλιο μου στη διαβούλευση η οποία αφορά στο άρθρο 4 (19-8-2013).
Αποστολόπουλος Κ.
Χημικός
Α) Στην Β΄ Λυκείου στα μαθήματα προσανατολισμού της θετικής κατεύθυνσης ορίζεται οι μαθητές να διδάσκονται τρεις (3) ώρες Φυσική και μηδέν (0) ώρες Χημείας, ενώ στο τρέχον ωρολόγιο πρόγραμμα οι ώρες ήταν τέσσερις (4) για τη Φυσική (δύο στη θετική κατεύθυνση και δύο στην τεχνολογική κατεύθυνση) και (2) για τη Χημεία (δύο στη θετική κατεύθυνση). Προφανώς αυτή η μονομερής έμφαση στη Φυσική δεν είναι εύλογη ούτε υποστηρίζει επαρκώς το γνωστικό επίπεδο των μαθητών που θα κληθούν να παρακολουθήσουν τη Χημεία θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης στην Γ΄ Λυκείου. Πρόταση: Στη Β΄ Λυκείου τα μαθήματα προσανατολισμού να γίνουν: Φυσική δύο 2 ώρες Χημεία μία 1 ώρα Β) Στην Γ΄ Λυκείου είναι απόλυτα σωστός ο ορισμός της Χημείας ως Πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα*. Κατά τις πανελλήνιες εξετάσεις μας ενδιαφέρει οι υποψήφιοι να αποδείξουν ότι έχουν αποκτήσει υποδομή σε εκείνες τις βασικές επιστήμες οι οποίες συνδέονται με το περιεχόμενο των σπουδών τους, δηλαδή με όσο το δυνατόν περισσότερα υποχρεωτικά μαθήματα και μαθήματα ειδίκευσης (ιδίως των μεγαλυτέρων ετών) της σχολής / τμήματος που θα εισαχθούν. Κάτι τέτοιο επιτρέπει να ελπίζουμε ότι θα αποφοιτήσουν εγκαίρως, με επάρκεια γνώσεων και ικανοτήτων, ώστε η χώρα να παράγει επιστήμονες υψηλού κύρους. Το μάθημα της Χημείας πληροί σαφώς τις παραπάνω προδιαγραφές για το σύνολο σχεδόν των σχολών / τμημάτων του 2ου και 4ου Επιστημονικού Πεδίου, δεδομένου ότι πέρα από τα εξάμηνα που διδάσκεται αμιγές (Γενική Χημεία, Ανόργανη Χημεία, Οργανική Χημεία, Αναλυτική Χημεία, Φυσικοχημεία, κλπ.), συνδέεται σε σημαντικό βαθμό με πολλά άλλα μαθήματα (υποχρεωτικά και ειδίκευσης), τα οποία διδάσκονται στις διάφορες σχολές / τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ (Πολυτεχνείο, Φυσικομαθηματικές Σχολές, Γεωπονικά Τμήματα, Τμήματα Περιβάλλοντος, Τμήματα Τεχνολογίας Τροφίμων κ.ά.). Ως εκ τούτου τα μαθήματα αυτά κατακτώνται ευκολότερα και πληρέστερα αν ο φοιτητής έχει καλές γνώσεις Χημείας. ☛ Αντίθετα το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) που πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι το καταλληλότερο, πληροί αυτές τις προδιαγραφές μόνο σε έναν πολύ μικρό αριθμό σχολών / τμημάτων όπως Πληροφορικής, Επιστήμης Υπολογιστών, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών και ίσως Μαθηματικών. Στις υπόλοιπες σχολές / τμήματα η ικανότητα προγραμματισμού και ανάπτυξης εξειδικευμένων λογισμικών είναι μια χρήσιμη γνώση, όμως δεν αποτελεί ούτε βασική γνώση ούτε γνώση αιχμής για την επιστήμη που θεραπεύει η σχολή / τμήμα. Ενδεικτικά, και με βάση τα προγράμματα σπουδών που υπάρχουν στις ιστοσελίδες των ΑΕΙ, αναφέρω τους ακόλουθους τίτλους μαθημάτων που συνδέονται σημαντικά με τη Χημεία: Α) Πολυτεχνικές Σχολές (από όλες τις σχολές πλην των χημικών μηχανικών): Αρχές Οικολογίας & Περιβαλλοντικής Χημείας, Τεχνικά υλικά, Επιστήμη και Τεχνολογία Υλικών, Μεταλλογνωσία, Μεταλλουργία, Περιβαλλοντική Χημεία & Μηχανισμοί Κινητικότητας Ρύπων , Θεωρία καύσης – Συστήματα καύσης Μηχανές εσωτερικής καύσης, Περιβαλλοντική Τεχνολογία Νέα Τεχνολογικά Υλικά κ.ά. Β) Τμήματα Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (από όλα τα τμήματα): Ποιοτικός Έλεγχος Τροφίμων Διαχείριση και προστασία περιβάλλοντος, Οινολογία Ενζυμική Τεχνολογία Μοριακή Ενζυμολογία Ανάλυση Βιομορίων Γεωργική φαρμακολογία, Εδαφολογία-Λιπασματολογία, Διατροφή αγροτικών ζώων, Φυσιολογία φυτών, κ.ά. Γ) Φυσικομαθηματική σχολή (από όλα τα τμήματα πλην του Χημικού): Εισαγωγή στη Βιολογία Μεταβολισμός φυτών Μέθοδοι ανάλυσης μεταλλευμάτων Ενεργειακές πρώτες ύλες Γεωχημεία ιζημάτων και ιζηματογενών πετρωμάτων Ποιότητα Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος Κλίμα - Κλιματική Αλλαγή Επιστήμη των Υλικών Σύνθετα Υλικά Βιομηχανικά Μέταλλα και Κράματα Μοριακά Νανοϋλικά κ.ά * Για αναλυτικότερη τεκμηρίωση μπορείτε να δείτε το σχετικό σχόλιο μου στη διαβούλευση η οποία αφορά στο άρθρο 4 (19-8-2013). Αποστολόπουλος Κ. Χημικός